گیلان، زیباکنار
0133416

آشنایی با شرایط آب‌وهوای رشت

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1401-02-29
آب و هوای رشت

آگاهی از شرایط آب‌وهوای رشت و مناطق مختلف باعث می‌شود که اگر شما قصد مسافرت به آن منطقه را دارید، لذت بیشتری ببرید. از مدت‌ زمان مسافرت و همچنین از کیفیت سفر خود. چراکه با شرایط موجود در آن منطقه آشنایی دارید. بسیاری از افراد در ایران زمانی که بحث به انتخاب مقصد برای مسافرت می‌رسد، رشت را پیشنهاد می‌دهند. البته این افراد، از آب‌وهوای رشت تنها این را می‌دانند که بارش زیادی دارد!

با شرکت انبوه‌سازان آرش سازنده شهرک‌های ویلایی آرش، معتبرترین شرکت در زمینه ساخت ویلا در زیباکنار، ویلا شمال، ویلا گیلان و ویلا انزلی  همراه باشید تا این مقاله اطلاعات جامع‌تری از شرایط آب‌وهوای رشت بدست آورید.

پیش از این‌ که به بررسی آب‌وهوای رشت بپردازیم، بهتر است که موقعیت جغرافیایی این شهر را بررسی کنیم. این ارزیابی، نتیجه‌گیری بهتری در رابطه با شرایط آب‌وهوایی آن به‌ ما می‌دهد.

موقعیت جغرافیایی و شرایط آب‌وهوای رشت

رشت مرکز استان گیلان محسوب می‌شود که دومین شهر پرتراکم ایران نسبت به مساحت آن شناخته می‌شود. این شهر در ضلع جنوبی دریای خزر و کاسپین قرار دارد. استان گیلان دارای جلگه‌های زیادی با وسعت‌های بزرگی است که در ارتفاع نسبتاً زیاد 100 متری نسبت به سطح دریا قرار دارند. در گذشته به‌ دلیل قرارگرفتن شهر رشت بین دو رودخانه نام‌های دارالمرز یا دارالامان را به‌ خود اختصاص داده است. نام این دو رودخانه زرجوب و گوهررود است.

اما از طرف دیگر این شهر به‌ دلیل بیشترین میزان بارشی که در میان سایر شهرهای شمالی کشور به‌ خود اختصاص داده است، شهر باران نیز نامیده می‌شود. برخی دیگر نیز عقیده دارند چون در گویش رشتی، رش به معنای بارش زیاد باران است، پس نام رشت از این کلمه ناشی می‌شود. اما این شهر به‌ دلیل شرایط اقلیمی یا همان آب‌وهوایی که دارد سالانه تعداد زیادی از افراد و گردشگران را به‌ سمت خود می‌آورد.

به‌ طوری که بر اساس جدیدترین آمار موجود چیزی حدود 12 الی 15 میلیون نفر گردشگر و مسافر به این شهر می‌آیند. همین رفت‌وآمد زیاد موجب می‌شود که شرایط اقتصادی شهر رشت رو به رشد باشد و در نتیجه بسیاری از افراد برای سرمایه‌گذاری در این منطقه خرید ویلا در گیلان را انتخاب کنند.

جذابیت رشت به‌ دلیل شرایط آب‌وهوایی

اما مگر شرایط آب‌وهوایی رشت چگونه است که این همه جذابیت برای افراد ایجاد کرده است؟ اقلیم یا همان شرایط آب‌ و هوایی رشت به‌ دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد بسیار خاص است. در گذشته تعریفی که از اقلیم ارائه می‌شد با چیزی که اکنون جغرافی‌دانان در رابطه با اقلیم بیان می‌کنند بسیار متفاوت است. گذشته اصطلاحاً جهان را به 7 اقلیم و یا سرزمین تقسیم می‌کردند در حالی که اکنون اقلیم به معنای شرایط آب‌وهوایی یک منطقه در نظر گرفته می‌شود.

برای این که بتوان در رابطه با شرایط آب‌وهوای رشت اطلاعات دقیقی ارائه داد باید شرایط را در سال‌های مختلف و زیاد مورد بررسی قرار داد. شرایط کلی آب هوایی زندگی در یک منطقه از رشت و اجاره آپارتمان رشت را در مقالات بعدی بررسی می‌کنیم. قرارگرفتن شهر رشت در یک ارتفاع خاص در میان رشته‌کوه‌های تالش و البرز باعث می‌شود بارش افزایش یابد.

در حالی که هر چه به‌ سمت مناطق کم‌ارتفاع‌تر می‌آییم به‌ دلیل اینکه رطوبت کم می‌شود میزان بارش نیز کاهش چشم‌گیری خواهد یافت. بنابراین وجود این دو رشته کوه مانند سدی است که باعث می‌شود رطوبت ناشی از تبخیر آب دریای خزر به داخل و ارتفاع‌های کم نرسد. بارش باران عموماً در مهر و آبان بیشترین مقدار را دارد. در حالی که این بارش‌ها خود از شهریور آغاز می‌شوند و برای کشاورزان مشکلات زیادی در برداشت برنج ایجاد می‌کند.

آب‌وهوای رشت

میزان رطوبت در رشت

هوای سرد قابلیت کمتری در نگهداری رطوبت دارد. بنابراین در ابتدای صبح میزان رطوبت بیشتر است. در حالی که در ظهر ماجرا کاملاً برعکس است. یعنی میزان رطوبت به‌ دلیل دمای بالا کاهش می‌یابد. با این وجود تحمل چنین شرایطی در تابستان برای بسیاری از افراد باز هم مشکل است. مسئله بعدی که در رابطه با شرایط آب‌وهوای رشت وجود دارد، میزان رطوبتی است که در طول روز به‌ دلیل تغییرات دما تغییر می‌کند.

میزان رطوبت در طول روز می‌تواند متفاوت باشد. اما اگر این مقدار را ثابت فرض کنیم، به‌ دلیل تغییر شرایط دما در طول یک روز میزان رطوبت در ابتدای صبح با میزان رطوبت در ظهر متفاوت است. این موضوع نیز به‌ دلیل ظرفیت هوا برای نگهداری رطوبت است. زمانی که این میزان رطوبت با دمای بالا همراه می‌شود باعث می‌شود که میزان تعرق بدن به‌ خوبی تبخیر نشود و در نتیجه خنک‌شدن پوست اتفاق نمی‌افتد.

باید به این نکته اشاره کنیم که نه‌ تنها در زمینه بارش بلکه در زمینه میزان رطوبت آب‌وهوا نیز، رشت مقام اول را در کشور دارد. بر اساس آماری که وجود دارد ساعت 6 و نیم صبح و همچنین 9 و نیم شب بیشترین میزان رطوبت را دارا هستند. در گذشته برای غلبه این شرایط آب‌وهوایی افراد به منطقه ییلاقی گیلان مهاجرت می‌کردند. اما نگران نباشید با استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده مانند کولر شما می‌توانید از پس این شرایط سخت برآیید.

سخن آخر

همراهان عزیز با وجود این شرایط آب‌وهوای رشت، باز هم افراد زیادی به‌ دلیل شرایط اقتصادی رو به رشدی که این منطقه دارد خرید زمین ویلا در این منطقه را انتخاب می‌کنند. اگر شما به‌ دنبال یک شرکت خدماتی املاکی مطمئن در این زمنیه برای دریافت مشاوره هستید می‌توانید با استفاده از شماره‌های موجود در سایت با متخصصان شرکت انبوه‌سازان آرش تماس گرفته و از تجربه بیش از 15 ساله شرکت آرش برای انتخاب زمین و ویلای متناسب با شرایط خود بهره‌مند شوید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×