گیلان، زیباکنار
0133416

انتخاب اسکلت فلزی یا بتنی برای ساخت ویلا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
اسکلت فلزی یا بتنی

گاهی اوقات ما انسان‌ها به‌قدری درگیر ظواهر امر می‌شویم که فراموش می‌کنیم باید به باطن و کیفیت نیز توجه‌داشته باشیم. در مورد خرید ویلا نیز این معضل متاسفانه گریبانگیر عده زیادی می‌شود. گاهی اوقات ظاهر یک ویلا چنان زیبا و جذاب است که هوش از سر خریداران می پراند تا جایی که فراموش می‌کنند در مورد نکات فنی و شیوه ساخت و اسکلت‌بندی ویلا از فروشنده سوال بپرسند. دقت داشته‌باشید که مهم‌ترین فاکتوری که در حین خرید ویلا باید به آن دقت داشته‌باشید در ابتدا کیفیت ساخت و باطن ویلا است. بیش از حد درگیر ظواهر نشوید. ممکن است ظاهر زیبای یک ویلا شما را فریب دهد و از کیفیت ساخت ساخت آن غافل شوید و توجه نکنید که اسکلت فلزی یا اسکلت بتنی بوده است.

هرچند که ممکن است فردی خوش شانس باشید و ویلای خریداری شده هم از لحاظ ظاهر و هم از لحاظ باطن خوش‌ساخت و با کیفیت از آب درآید اما همیشه هم اینطور نیست و شما هم همیشه خوش شانس نخواهید بود. بنابراین باید اطلاعات خود را در مورد شیوه‌های ساخت و اسکلت‌بندی ویلا بالا ببرید تا بتوانید انتخابی آگاهانه و هوشمندانه صورت دهید. یکی از مهمترین مواردی که در حین خرید ویلا باید به آن دقت داشته‌باشید اسکلت‌بندی ویلا است که به دو شیوه فلزی و بتنی اجرا می‌شود. اما تفاوت اساسی بین این دو نوع اسکلت‌بندی چیست و کدام یک می‌تواند انتخاب بهتری برای ویلا باشد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید.

میزان مقاومت اسکلت ویلا در برابر آتش سوزی

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که ایمنی ویلا برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است باید به فکر مقاومت سازه خود در برابر حوادث و بلایا باشید. یکی از اتفاقات ناگوار که ممکن است برای ویلای شما رخ دهد آتش سوزی است. میزان مقاومت دو نوع اسکلت بتنی و فلزی در برابر آتش سوزی متفاوت است. اسکلت فلزی نمی‌تواند در برابر حرارت بالا تاب بیاورد و در طی این رخداد استحکام خود را از دست می‌دهد در حالی که سازه‌هایی با اسکلت بتنی می‌توانند در برابر آتش سوزی مقاومت بسیار بیشتری داشته‌باشند.

کدام اسکلت سریع‌تر دچار فرسایش می‌شود؟ اسکلت بتنی یا فلزی؟

اگر در فکر این هستید که ویلای خود را برای سال‌های سال مورد استفاده قرار دهید و به این زودی ها قصد تعویض آن را ندارید باید به فکر خرید ویلایی با اسکلت فولادی باشید چرا که سازه‌هایی با اسکلت بتنی بسیار سریع‌تر دچار فرسودگی می‌شوند و ممکن است اسکلت ساختمان در بخش‌هایی از هم بپاشد. البته ما در حال صحبت کردن از مدت‌زمانی به طول 50-60 سال هستیم. اگر دو ویلای مختلف با اسکلت های فولادی و بتنی را در این مدت‌زمان در نظر بگیرید متوجه خواهید شد که ویلا با اسکلت فولادی دارای ظاهری سر پا و مقاوم تر از ویلا با اسکلت بتنی است.

حساسیت اجرای اسکلت فولادی بسیار بالاست

اگر قصد دارید اسکلت فولادی را برای ویلای خود برگزینید دقت داشته‌باشید که از متخصصین این امر یاری بجویید. اتصالات مربوط به اسکلت فولادی از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند و باید به‌دقت پیچ و مهره شوند و جوش داده شوند. این در حالیست که اسکلت بتنی نیاز به حساسیت بسیار بالایی ندارد. یکی اشتباه یا سهل انگاری ساده در اجرای اسکلت فولادی کافی ست تا کل ساختمان شما زیر سوال رود و ایمنی آن خدشه‌دار گردد بنابراین در مورد انتخاب تیم اجرای اسکلت دقت بالایی به‌خرج دهید.

مصالح تشکیل دهنده اسکلت بتنی و فلزی چیست؟

بتن، سیمان، شن، ماسه و میلگرد مصالح اصلی و اولیه برای ساخت اسکلت بتنی هستند. می‌توان از میلگرد آجدار یا میلگرد ساده در ساخت اسکلت بتنی استفاده کرد. استفاده از بتن در قسمت‌های اصلی اسکلت همچون شاه تیر، ستون، دیوار برشی، سقف و فوندانسیون باعث می‌شود تا یک اسکلت با نام بتنی شناخته شناخته شود.

در طرف دیگر ماجرا اسکلت فلزی را داریم که مصالح تشکیل دهنده آن فولاد و اتصالات فلزی است. در این سیستم اسکلت‌بندی قطعات توسط جوشکاری و پیچ و مهره به‌هم متصل و پرچ می‌شوند. اجرای این سیستم از اسکلت‌بندی نیاز به مهارت و تخصص بسیار بیشتری دارد.

اگر از لحاظ قیمت در مضیقه هستید اسکلت‌بندی بتنی را برای ویلا انتخاب کنید

اگر از بابت هزینه‌ها در مضیقه هستید و می‌خواهید یک اسکلت ارزان‌قیمت تر انتخاب کنید پیشنهاد ما به شما انتخاب اسکلت بتنی است چرا که مواد اولیه آن در دسترس تر است و همچنین دستمزد نیروهای کار برای اجرای آن کمتر است چرا که به اندازه اجرای اسکلت فلزی نیاز به مهارت و تخصص ندارد. همانطور که می‌دانید قیمت فولاد و فلز روزبه‌روز در حال افزایش است بنابراین جای تعجب ندارد که هزینه نهایی اجرای اسکلت فلزی بیشتر باشد.

اگر بخواهیم یک تخمین حدودی در مورد قیمت‌ها زده باشیم باید گفت که اسکلت فلزی حدوداً هفتاد درصد گران تر از اسکلت بتنی برای شما هزینه خواهد تراشید. بنابراین برای صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت ویلا می‌توانید اسکلت بتنی را انتخاب کنید.

اگر برای ساخت ویلا در شمال عجله دارید اسکلت فلزی را انتخاب کنید

اگر می‌خواهید ساهت ویلای شما در شمال در کمترین زمان ممکن رخ دهد بهتر است اسکلت فلزی را انتخاب کنید. پیاده‌سازی اسکلت فلزی از این جهت سریع‌تر انجام می‌شود که می‌توان بعد از اجرای هر بخش از اسکلت ویلا بخش‌های بعدی را اجرا کرد و هیچ وقفهای بین اجرای بخش‌های مختلف ایجاد نکرد در حالی که در ساخت و پیاده‌سازی اسکلت بتنی چنین چیزی ممکن نیست و باید بین اجرای هر بخش از اسکلت تا اجرای بخش بعدی وقفهای ایجاد شود. مصالح مورد استفاده در اسکلت بتنی باید به مقاومت کافی برسند تا بتوان ادامه کار را شروع کرد. پس اگر برای ساخت ویلا در شمال عجله دارید و نمی‌خواهید مدت‌زمان زیادی منتظر بمانید می‌توانید اسکلت فلزی را برای ویلای خود انتخاب کنید.

اگر توان خرید مصالح را به‌طور یکجا ندارید اسکلت بتنی را برگزینید

نکته‌ای که در مورد خرید مصالح مورد نیاز برای اسکلت های بتنی و فلزی وجود دارد این است که مصالح مورد نیاز برای اجرای اسکلت فلزی را باید به‌طور یکجا خریداری کنید چرا که سرعت پیشرفت پروژه اسکلت‌بندی بسیار بالاست و مصالح کافی باید در دسترس تیم اجرا باشد. سرعت بالای اجرای اسکلت فلزی این چالش را نیز به‌دنبال دارد که تمام مصالح باید در دسترس باشد چرا که تیم اجرا قرار نیست وقفهای بین اجرای بخش‌های مختلف اسکلت ایجاد کنند.

اما در مورد اجرای اسکلت بتنی می‌توانید مصالح مورد نیاز اعم از میلگرد، شن، ماسه و بتن را به‌طور خرد خرد تهیه کنید. از این لحاظ فشار مالی کمتری روی شما خواهد بود و می‌توانید در مدت‌زمان بیشتری اقدام به خرید مصالح نمایید. بنابراین اگر میخواهید پروژه ساخت ویلا در شمال را به‌صورت تکه تکه انجام دهید و عجلهای برای ساخت ویلا ندارید بهتر است اسکلت بتنی را انتخاب کنید.

اسکلت های بتنی در برابر رطوبت مقاومت و دوام بیشتری دارند

اگر ویلای شما در منطقه‌ای واقع‌شده است که میزان رطوبت آن منطقه بسیار بالا است بهتر است سراغ اسکلت بتنی بروید چرا که اسکلت های فلزی و فولادی مقاومت کمتری در برابر رطوبت دارند. اسکلت های بتنی می‌توانند دوام و ماندگاری بیشتری را در برابر رطوبت از خود نشان دهند. با این حال این موضوع بستگی به میزان رطوبت منطقه دارد. اگر ویلای شما در منطقه‌ای با رطوبت کمتر واقع‌شده است و تمایل به اجرای اسکلت فولادی دارید موردی ندارد اما اگر شدت رطوبت در منطقه بسیار زیاد است بهتر است سراغ اسکلت فولادی نروید و اسکلت بتنی را انتخاب کنید.

اسکلت فولادی ارزش بیشتری به ویلای شما می‌دهد

اگر جزو آن دسته از افراد آینده نگر هستید و برایتان مهم است که ارزش ویلای شما در آینده و در هنگام فروش بیشتر شود بهتر است سراغ اسکلت فولادی بروید. اگر شرایط برای انتخاب اسکلت فولادی مهیا است می‌توانید اسکلت فولادی را برگزینید. مصالح فلزی هیچ‌گاه ارزش خود را از دست نمی‌دهند حتی در ساختمان‌هایی که تخریب می‌شوند نیز می‌توان از مصالح فلزی و فولادی آن‌ها استفاده کرد. بنابراین با توجه به ارزش مصالح فلزی در بازار جهانی می‌توان گفت که اسکلت فلزی ارزش آتی بیشتری به ویلای شما می‌دهد.

نتیجه‌گیری

انتخاب اسکلت فلزی یا بتنی چیزی نیست که بگوییم کدام یک بهتر و کدام یک بدتر است. انتخاب آن‌ها بستگی به‌شرایط شما و شرایط منطقه دارد. بنابراین با توجه به فاکتورهای مهمی که مد نظر دارید یکی از این دو اسکلت را می‌توانید انتخاب کنید. به‌عنوان مثال اگر قیمت برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است و یا به زمان اجرای اسکلت‌بندی اهمیت می‌دهید می‌توانید انتخاب آگاهانهای بین اسکلت بتنی و فلزی داشته‌باشید. بنابراین در انتخاب نوع اسکلت‌بندی برای ویلا به موارد مهم ذکر شده در بالا دقت داشته‌باشید تا انتخاب درستی را صورت دهید.

 

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×