گیلان، زیباکنار
0133416

امام‌زاده اسحاق در شفت مکانی رویایی جهت سیاحت و زیارت

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-08-14

امام‌زاده اسحاق یکی از جاذبه‌های محبوب استان گیلان است. استان گیلان جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. طبیعت زیبای گیلان سبب‌شده است که جاذبه‌های مذهبی این استان علاوه بر داشتن جنبه معنوی، از جنبه سیاحتی نیز برخوردار باشند. وجود آرامگاه‌ها و امام‌زاده‌ها در مکان‌های طبیعی زیبا و سرسبز سبب می‌شود که تعداد کسانی که از این مکان‌ها بازدید می‌کنند بیشتر شود. زیرا علاوه بر رنگ معنوی، سیاحت طبیعت هم در کنار آن پر رنگ می‌شود. وجود امام‌زاده اسحاق در مکانی ییلاقی و سرسبز جذابیت این مکان را برای گردشگران چند برابر می‌کند. بقعه‌ درخشان و نقره‌ای رنگ امام‌زاده اسحاق در شهرستان شفت استان گیلان از مناطق دیدنی است که هر ساله گردشگران زیادی را به‌سمت خود جذب می‌کند. این بقعه زیبا بر روی ارتفاع و نوک قله‌ای با نام سیاه‌کوه واقع‌شده است. محل قرارگرفتن امام‌زاده اسحاق در منطقه‌ای ییلاقی واقع‌شده است. سرسبزی این ییلاق یکی از مواردی است که سبب جذب گردشگران به این منطقه می‌شود.

 

امام‌زاده اسحاق

مختصات آرامگاه امام‌زاده اسحاق
ساختمان آرامگاه امام‌زاده اسحاق در مکانی زیبا و ییلاقی بر بالای نوک یک قله و در ارتفاع آن واقع‌شده است. ساختمان امام‌زاده اسحاق در دوطبقه و با استفاده از سنگ، گل و چوب ساخته‌شده است. بام بقعه به وسیله شیروانی ساخته‌شده است و دارای دو گنبد است. این بنا در دوره صفویه ساخته‌شده است و سفرنامه نویسانی مثل رابینو در نوشته‌های خود به آن اشاره کرده‌اند. از این رو می‌توان گفت امام‌زاده اسحاق از ارزش تاریخی زیادی برخوردار است و نشانی از قدمت و تاریخی بودن این منطقه از گیلان را دارد. امام‌زاده اسحاق برای مردم شهرستان شفت اهمیت زیادی دارد و از استان گیلان و مردم از سراسر ایران به این منطقه برای سیاحت و زیارت می‌روند. بنای امام‌زاده اسحاق در سال‌های اخیر مورد مرمت قرار گرفته و گنبد و آجر چینی آن تجدید شده است. طبق شجره‌نامه بر جای مانده از این منطقه، اسحاق برادرزاده امام رضا(ع) بوده است. در کنار این بقعه، خیرالنسا خاتون خواهر حضرت معصومه نیز به خاک سپرده شده است. طبق منابع شیعه این دو امام‌زاده از فرزندان امام موسی کاظم هستند.
طبق منابع تاریخی به‌جای مانده، در حدود سال ۲۰۶قمری، عده‌ای از سادات بر این می‌شوند تا از شهر مدینه به قم بروند اما شهر قم را برای انجام فعالیت‌های خود مساعد نمی‌بینند و به‌دلیل استقبال مردم گیلان از سادات و شرایط مساعد در این منطقه، راه طبرستان و گیلان را در پیش می‌گیرند. حضرت امام‌زاده اسحاق و خواهرشان نیز جزو همین گروه بوده‌اند که به‌دلیل مورد تعقیب قرارگرفتن توسط مامون عباسی به منطقه شفت می‌آیند اما در آنجا توسط ماموران خلیفه کشته می‌شوند.

جاده رویایی امام‌زاده اسحاق
یکی از جاذبه‌های روستای امام‌زاده اسحاق، جاده‌این روستا است که به امام‌زاده می‌رسد. مسیر این جاده رودخانه و شالیزار می‌گذرد و همین فضای طبیعی زیبا بر جذابیت آن می‌افزاید. مسیر امامزاده به وسیله خانه‌هایی با نرده‌های چوبی تزیین شده است. از این خانه‌ها برای استفاده زائران و جهت اجاره به گردشگران، استفاده می‌شود. یکی دیگر از جاذبه‌های دینی شهرستان شفت، درخت هزارساله‌ کنگول باسکم است که در مسیر جاده‌ای که به آن اشاره شد قرار گرفته است. این درخت زیبا در حدود هزار سال عمر دارد و همچنان سرسبز بر جای مانده است. از دیگر ویژگی‌های این درخت این است که تنه ان تو خالی است و گردشگرانی که از آن دیدن می‌کنند می‌توانند از داخل ان عبور کنند. این درخت زیبا سایه‌ای دلنشین دارد که گردشگران می‌توانند از آن استفاده‌کنند.

 

امام‌زاده اسحاق

خانه‌های رنگارنگ امامزاده اسحاق
اطراف امامزاده اسحاق را طبیعتی زیبا و دلنشین فراگرفته است و مسافت آن با شهر زیاد است. بنابراین گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند معمولاً شب خود را در دل طبیعت می‌گذرانند. اقامت گردشگران در روستا،موجب می‌شود تا روستاییان خانه‌های خود را به‌صورت اجاره‌ای در اختیار توریست‌ها قرار دهند. اتاق‌های مورد استفاده توریست‌ها معمولاً اتاق‌های چوبی هستند که به‌شکل آلاچیق یا کلبه ساخته‌شده‌اند تا گردشگران به‌راحتی بتوانند بر فضای اطراف خود اشراف داشته‌باشند. مردم روستای امام‌زاده اسحاق بیشتر در طبیعت به سر می‌برند و به مشاغلی مانند کشاورزی، دامپروری و پرورش زنبور عسل مشغول هستند. در روستای امام‌زاده اسحاق بازارچه‌ای جهت استفاده توریست‌ها در نظر گرفته‌شده است که گردشگران می‌توانند از آن دیدن کنند.
طبق آماری که از گردشگران و زائران روستای امام‌زاده اسحاق گرفته‌شده است این مکان هر ساله در حدود ۲۰۰هزار زائر و گردشگر دارد. با این حال توجه به این مکان گردشگری چندان زیاد نیست. نگاهی به ساختمان‌های جدیدی که در اطراف این مکان ساخته‌شده است نشان می‌دهد که این منطقه در حال از دست دادن فضای طبیعی خود است و طبیعت جذاب آن در حال دست خورده شدن است. بنابراین با تدبیر درست باید جلوی آسیب دیدن فضای طبیعی و مذهبی این جاذبه تاریخی، مذهبی و گردشگری گرفته‌شود تا فضای اطراف امام‌زاده از حالت اصلی خود خارج نشود.

 

امام‌زاده اسحاق

بهترین زمان سفر به امام‌زاده اسحاق
امام‌زاده اسحاق در فصل‌های بهار و تابستان، هوای خنک و چشم‌اندازی سرسبز و جذاب دارد. از این رو بیشترین تعداد زائر و گردشگر را در این دو فصل، به‌خود اختصاص می‌دهد. استان گیلان به‌دلیل داشتن مناطق ییلاقی و سرسبز در فصل‌های تابستان و بهار بیشترین گردشگر را دارد که تعداد بسیاری از آنها به منطقه امام‌زاده اسحاق نیز می‌روند و از آن دیدن می‌کنند. از جاذبه‌های دیگری که در این مکان، توجه گردشگران را به‌خود جلب می‌کنند ییلاقات روستا و غذاهای سنتی هستند که مردم روستا طبخ می‌کنند و به گردشگران ارائه می‌دهند. استقبال زائران و گردشگران از غذاهای سنتی این منطقه کم‌نظیر است.
اگر به گیلان سفر کردید حتماً امام‌زاده اسحاق را به‌عنوان یکی از مناطق گردشگری جذاب در برنامه خود قرار دهید و از آن بازدید کنید. روستاگردی جزو علاقمندی‌های بسیاری از گردشگرانی است که در صدد دنبال کردن اکوتوریسم هستند. دیدن مناظر طبیعی شگفت‌انگیز استان گیلان در اطراف امام‌زاده اسحاق و شهرستان شفت و ییلاقات اطراف آن چشم هر بیننده‌ای را به‌خود جذب می‌کند. دیدن این جاذبه‌های طبیعی روح و روان انسان را جلا داده و سبب می‌شود انسان در برابر آفرینش و قدرت پروردگار سر تسلیم فرود آورد.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×