گیلان، زیباکنار
0133416

انواع ستون سنگی در ساخت ویلا در شمال

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
ستون سنگی در ساخت ویلا

ستون‌ سنگی در ساخت ویلا در شمال از اجزای جدا‌نشدنی در طراحی‌های شکوهمند معماری به ویژه در سبک‌های رومی به‌شمار‌می‌آید. آن‌ها یکی از اجزای زیبا و جدانشدنی ساختمان‌هایی با سبک رومی هستند. هرچند که می‌توان از انواع ستون‌های سنگی در لابی و فضای داخلی خانه نیز استفاده‌کرد. امروزه‌روز بیش‌از همیشه شاهد پیاده‌سازی ستون‌های سنگی در ویلاهای شمال هستیم. از آنجایی که هدف معماران و طراحان ایجاد نمایی باشکوه و پرصلابت است، استفاده از ستون را در دستور کار خود می‌گذارند.

استفاده از ستون سنگی در ساخت ویلا

اگر نگاهی گذرا به عمارت‌های تاریخی دنیا داشته‌باشید خواهید دید که در اغلب آن‌ها از ستون‌های سنگی استفاده شده است. به‌ویژه آثاری که در کشورهای اروپایی می‌بینیم. اصلاً چرا راه دور برویم؟ اگر نگاهی به تخت‌جمشید این اثر تاریخی جادوانه و باستانی داشته‌باشید متوجه تعداد بالای ستون‌های سنگی با نقشینه‌هایی تاریخی و کنده‌کاری‌شده بر بدنه آن‌ها خواهید شد. هدف معماران و طراحان اینگونه بناها ایجاد فضایی اساطیری و تاریخی در معماری آن عمارت است.

از ستون‌های سنگی نه‌تنها در نمای ساختمان بلکه در فضای داخلی ساختمان نیز استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال اگر در ساختمان‌هایی با معماری باشکوه و رومی قدم بگذارید خواهید دید که در بخش لابی نیز ستون‌هایی سنگی کار گذاشته‌شده است. با این کار ابهت فضا را چندین برابر نموده‌اند.

استفاده از سنگ مناسب برای ستون‌هایی با نقش برجسته

بهترین سنگی که می‌توان برای ستون‌های سنگی کنده‌کاری شده استفاده نمود، سنگ‌آهک است. چرا که این سنگ قابلیت تراشکاری بالایی دارد و همچنین مقاومت آن نیز به نسبت جنس منعطف آن بسیار خوب است. استفاده از سنگ‌هایی که دارای سختی بالایی هستند برای ستون‌های کنده‌کاری شده به‌هیچ‌وجه مناسب نیست. چرا که این سنگ‌ها به سختی تراش می‌خورند. از طرفی در نهایت نیز نقش برجسته‌هایی که بر بدنه آن‌ها پدیدار خواهد شد آنچنان که تصور می‌رفت تمیز نخواهد بود. بنابراین صنعت‌کارانی که در این حوزه فعال هستند به‌خوبی می‌دانند که برای تهیه انواع ستون‌هایی کنده‌کاری شده بایستی چه نوع سنگی را به‌کار بگیرند.

پیاده‌سازی ستون‌های صاف و صیقلی استوانه‌ای در ویلاهای شمال

برخی از عمارت‌های شمالی یا همان ویلاها اقتضای معماری شان اینگونه است که نمی‌توان نقش برجسته های زیادی را در نمای آن های پیاده‌سازی کرد. در واقع هدف طراحی از کار گذاری ستون در نمای ویلا اجرای تمام‌عیار یک نمای رومی نیست بلکه عمده هدف ایجاد فضایی پر ابهت و باشکوه در ورودی ویلا است.

بنابراین در عین اجرای نمای رومی باید سادگی را مد نظر داشت. به تازگی استفاده از ستون های صاف و صیقلی استوانه‌ای در طراحی ویلاهای شمالی به‌چشم می‌خورد. این ستون‌ها دارای نمایی شفاف اما سنگی هستند و ظاهری درخشان و چشم‌نواز به ورودی عمارت می بخشند. هرچند این ستون های به نسبت سایر ستون های سنگی دارای ظاهر ساده‌تری هستند اما می‌توانند جلوه‌ای بسیار زیبا به ویلا ببخشند.

ستون‌های نقش برجسته سنگی با طرح هخامنشی در ویلاهای شمال

در بالا اشاره به معماری تخت جمشید داشتیم که نمایی پر ابهت و باشکوه است که به‌واسطه ستون های سنگی کنده کاری شده و دارای نقوش برجسته توانسته معماری پر ابهتی را به رخ بکشد. بسیاری از ویلاها در شمال با همین هدف اقدام به پیاده‌سازی ستون های سنگی با نقش برجسته هایی همانند نقشه های تخت جمشید می‌نمایند. این ویلاها در عین حال که دارای ظاهری باشکوه و زیبا هستند، می‌توانند یادآور اصالت و صلابت تاریخ باشکوه ایران در دوره هخامنشی باشند.

استفاده از ستون های سنگی با نقش برجسته های هخامنشی دارای طرفداران زیادی در ویلاهای شمالی است. بنابراین اگر سری به ویلاهای لاکچری شمال بزنید شاهد خلاقیت و سلیقه زیبای معماران در پیاده‌سازی این ستون‌ها در نمای عمارت ها خواهید بود.

پیاده‌سازی ستون‌های سنگی در نمای ویلا با معماری رومی

اگر علاقه‌مند به نماهای رومی هستید و می‌خواهید تراشکاری ستون های سنگی که قرار است در نمای ویلای شما تعبیه شود به‌همان سبک باشد بایستی سراغ طرح‌های باستانی رومی بروید. این ستون‌ها اغلب به‌طور پیش‌ساخته آماده می‌شوند و در نمای ویلا کار گذاری خواهند شد. بنابراین کافیست تا انتخاب خود را صورت دهید و آن را با سازندگان ویلا در میان بگذارید.

اجرای ستون سنگی مربعی در نمای ویلاهای شمالی

یکی از نمونه‌های ستون های سنگی که در نمای ویلاهای شمالی پیاده‌سازی می‌شود، ستون مربعی است. این ستون‌ها در ویلاهای لاکچری پیاده‌سازی می‌شوند و با توجه به نمای ویلا انتخاب خواهند شد. اما این به چه معناست؟ از آنجا که ستون های سنگی مربعی دارای زوایای تیز هستند بنابراین در هر نمایی نمی‌توان آن‌ها را استفاده کرد. به‌عنوان مثال اگر طاق پنجره‌ها یا درب دارای قوس و هلال باشد بهتر است که از ستون های مربعی استفاده نشود. اما در صورتی که زوایای تیز در نمای خانه به‌کار رفته باشد، به‌عنوان مثال  اگر قاب پنجره‌ها به‌جای داشتن هلال و قوس، دارای زاویهای تیز و مثلثی باشد می‌توان از ستون های سنگی مربعی استفاده کرد. چرا که در این صورت ستون‌ها دارای هارمونی با نمای ساختمان خواهند بود.

ستون های مربعی می‌توانند در نوع ساده و طرح‌دار اجرا شوند. این موضوع نیز بستگی به نمای ساختمان و میزان نقش برجسته ها و تراشکاری هایی دارد که در نما پیاده‌سازی شده است. بنابراین برای انتخاب بین ستون ساده و نقش دار می‌توانید مبنا را معماری کلی ویلا قرار دهید.

انواع ستون‌های سنگی که در نمای ویلا پیاده‌سازی می‌شوند

ستون‌های سنگی که قرار است در نمای بیرونی ویلا نصب شوند بایستی دارای مقاومت کافی در برابر نور خورشید، رطوبت و دمای بالا و سرما باشند. در ساخت این ستون‌ها از سنگ تراورتن استفاده می‌شود چرا که در اثر گذر زمان خللی به آن‌ها وارد نخواهد شد. یکی از جذابیت‌های نمای ویلا که از دیدگاه خریداران می‌تواند بسیار مهم باشد، وجود ستون های سنگی در نمای ویلا است. بنابراین هر چه این ستون‌ها هنرمندانه تر و زیباتر کار شوند، نظر مخاطبین نیز به میزان بیشتری جلب خواهد شد.

قیمت انواع ستون‌های سنگی در ساخت ویلا در شمال

ستون های سنگی در ساخت ویلا در شمال دارای قیمت‌های متفاوتی هستند و این تفاوت ناشی از فاکتور های مختلفی است.

میزان تراشکاری ها و نقش برجسته های موجود روی بدنه ستون‌ها می‌تواند یکی از فاکتورهایی باشد که روی قیمت ستون های سنگی تأثیرگذار است. بنابراین برای اجرای ستون های سنگی در ساخت ویلا در شمال به میزان نقش برجسته های آن دقت داشته‌باشید. هرچه این نقش برجسته ها هنرمندانه تر و زیباتر کار شده باشند قیمت ستون سنگی نیز بالطبع بیشتر خواهد شد.

از طرفی ابعاد ستون های سنگی نیز در قیمت آن‌ها تأثیرگذار است. هرچه ابعاد ستون‌ها بیشتر و ضخامت آن‌ها بالاتر باشد، مطمئناً میزان متریال بیشتری برای ساخت آن‌ها استفاده شده است بنابراین قیمت ستون‌ها به نسبت ابعاد آن‌ها بالا خواهد رفت.

کیفیت سنگ مصرفی که برای تولید ستون‌های سنگی استفاده شده است نیز در این قیمت تأثیرگذار است. برخی از ستون های سنگی به‌مرور زمان دچار خوردگی و ترک خواهند شد. این ستون‌ها می‌توانند به‌مرور زمان تخریب شوند و حوادث ناگواری را رقم بزنند. بنابراین در هنگام خرید ستون سنگی کیفیت سنگ مصرفی را مد نظر داشته‌باشید. صرفاً به‌خاطر قیمتی کمتر ایمنی و زیبایی ویلای خود را فدا نکنید.

تعبیه ستون‌های سنگی در بالکن در ساخت ویلاهای شمال

اگر به بالکن‌های ویلاهای شمال دقت داشته‌باشید متوجه خواهید شد که از نمونه‌های ستون‌های سنگی که در ورودی ویلا تعبیه شده، در بالکن نیز استفاده شده است. این ستون‌ها در ابعاد کوچکتری طراحی می‌شوند و نقش برجسته های آن‌ها معمولاً ساده‌تر است. قیمت این ستون‌های سنگی به‌واسطه ابعاد کوچکتر و متریال کمتری که برای تولید آن‌ها به‌کار رفته کمتر خواهد بود. با این حال شاهد تعداد بیشتری از ستون های سنگی در بالکن ها هستیم.

نتیجه‌گیری درمورد ستون سنگی در ساخت ویلا

ستون‌های می‌توانند رنگ‌وبوی معماری یک عمارت را عوض کنند. کافی‌ست نمای یک ساختمان را با ستون و بدون ستون مقایسه کنید. خواهید‌دید که ستون های سنگی تا چه‌اندازه می‌توانند بر شکوه و ابهت ساختمان تأثیرگذار باشند. در مورد ویلاهای شمال نیز داستان به‌همین صورت است. این ویلاها اغلب در سبک‌های لاکچری و منحصربه‌فرد ساخته می‌شوند.

بنابراین معماران نیز به‌سمت و سوی تعبیه ستون های سنگی در نمای ویلاهای شمالی رفته‌اند. تعبیه ستون های سنگی در ساخت ویلا می‌تواند حال و هوای ویلا را به ویلاهای پر ابهت در سبک رومی نزدیک کند. بنابراین در نهایت جلوه‌ای چشم‌نواز و زیبا از ویلا خواهیم داشت.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×