گیلان، زیباکنار
0133416

باقلاقاتق گیلانی سردمدار غذاهای شمالی

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
باقلاقاتق گیلانی

ستان گیلان، از استان‌هایی است که غذاهای بسیار خوشمزه‌ای دارد. برخی از این غذاها به‌خوبی در ایران نیز مشهور هستند و خیلی‌ها در خانه آنها را طبخ کرده و تناول می‌کنند.یکی از مشهورترین غذاهای گیلان، باقلاقاتق است که خیلی‌ها طرفدار آن هستند.در این مطلب به معرفی باقلاقاتق گیلانی و نحوه طبخ آن پرداخته شده است.

برای خرید ویلا در خزرشهر بابلسر با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

باقلاقاتق، غذای گیلانی

بلاقلا قاتق  را به اسم باقلا خورش یا خورشت گل در چمن نیز می‌شناسند. همه شما بدون شک نام این غذای گیلانی را شنیده‌اید و خیلی‌ها از شما نیز بدون شک طعم آن را چشیده‌اید. این غذای خوشمزه از قدیمی‌ترین خورش‌های استان زیبای گیلان است. قاتق در زبان محلی به معنای خوراک و خورش است. این خورش از باقلای رشتی، شوید و تخم مرغ درست می‌شود. در زیر دستور طبخ این خورش صادر شده است.

برای خرید ویلا ترکیه‌ای در با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

مواد اولیه برای طبخ باقلاقاتق

برای طبخ باقلا قاتوق شما به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

پاچ باقلا : نوعی لوبیای مخصوص شمالی است. پاچ باقلا دو نوع است: محلی و کشاورزی.نوع محلی آن ریزتر است و زود پخته می‌شود و به‌خوبی لعب می‌گیرد. شما می‌توانید آن‌ها را از خواربار فروشی ها و جاهی دیگر تهیه کنید. یادتان باشد که پاچ باقلاها از روز قبل یا ساعاتی قبل به‌خوبی بشویید و تمیز کنید تا برای پخت آماده شوند.

برای خرید ویلای شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

تخم مرغ

شوید خشک

شوید هر چه تازه تر باشد،عطر و طعم بهتری به خورش می‌دهد. پس به این نکته توجه کنید تا بتوانید غذای خوشمزه تری داشته‌باشید. اگر دوست داشتید می‌توانید از مخلوط شوید تازه و خشک استفاده کنید اما بهتر است که تمام آن خشک باشد.

  • سیر
  • کره یا روغن زیتون
  • زردچوبه
  • نمک وفلقل سیاه
  • زردچوبه
  • دارچین
  • آب

با توجه به این که برای چند نفر بخواهید این خورش را تهیه کنید، باید مقدار کافی از این مواد را در اختیار داشته‌باشید.

مراحل تهیه باقلاقاتوق

برای این که بتوانید این خورش گیلانی خوشمزه را درست کنید باید کارهای زیر را انجام دهید:

برای خرید ویلا در فریدونکنار با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

مرحله اول پخت باقلا قاتق

در مرحله اول شما باید پوست باقلاها را از آنها جدا کنید تا بتوانید از آنها استفاده کنید( این کارها یک روز قبل یا ساعاتی قبل از پخت باید انجام شوند). پس از آنکه به‌خوبی پوست آنها را جدا کردید آن را در یک تابه یا قابلمه بریزید و با کمی روغن زیتون یا کره تفت دهید تا نرم و آماده شوند. چنددقیقه برای تفت دادن باقلاها کافی است و شما نیاز به زمان زیاد برای تفت دادن ندارد( تا 3 دقیقه).

مرحله دوم

حالا نوبت آن است که سیرها را آماده کنید. سیرها را پوست بگیرید و به‌خوبی بشورید و آن‌ها را رنده کنید تا  خرد وکوچک شوند. پس از آن که دیدید باقلاها مقداری تفت خورده‌اند و نرم شده‌اند، سیرها را به باقلاها اضافه کنید وآنها را تفت دهید تا بوی آن بلند شود. اگر دوست داشتید می‌توانید سیرها را به‌جای رنده کردن، له کنید.

برای خرید ویلا در نمک آبرود با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

همیشه این را به یاد داشته‌باشید که پایه خیلی از غذاهای شمالی سیر است. اگر زیاد سیر دوست ندارید می‌توانید مقدار کمتری از آن را استفاده کنید. مقدار آن در اختیار شما است و این بستگی به ذائقه شما دارد.

مرحله سوم

حالا نوبت اضافه کردن شوید است. شوید خشک خود را آرام آرام به مخلوط باقلاها و سیر اضافه کنید و خوب هم بزنید وبه‌خوبی تفت بدهید.

مرحله چهارم

پس از این که سیر و باقلاها به‌خوبی تفت داده شدند، دارچین و نمک اضافه کنید. دارچین ادویه اصلی این خورش است پس از اضافه کردن زیاد آن نترسید. البته اگر دوست داشتید می‌توانید پیش از اضافه کردن شوید، دارچین و نمک را اضافه کنید. این کارها کامل در اختیار شما است.

مرحله پنجم

حالا نوبت اضافه کردن ادویه ها است. فلفل سیاه و دارچین را به مخلوط اضافه کنید و آن را تفت دهید. یادتان باشد که دارچین را اگر دوست داشتید می‌توانید اضافه نکنید و این موضوع کاملاً اختیاری است.

مرحله ششم

حالا  باید آب را اضافه کنید. آب را به میزان کافی روی ترکیب مواد برید و اضافه دهید تا به جوش بیاید و باقلا را نیم پز کند. سعی کنید آب ولرم یا گرم باشد و سرد نباشد. آب سرد به باقلا شوک وارد می‌کند و باعث دیرتر پخته‌شدن آن می‌شود. در این مرحله اگر دوست داشتید می‌توانید مقداری کره اضافه کنید. پس از ریختن آب، درب قابلمه یا تابه را بگذارید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد.

مرحله هفتم طبخ باقلاقاتق

در مرحله آخر پخت باقلاقاتق نوبت اضافه کردن تخم مرغ ها است. زمانی که آب داخل قلبمه کم شد و به میزان اندکی رسید، تخم مرغ را به آنها اضافه کنید. تخم‌مرغ‌ها باید کاملاً پخته شده باشند و نباید آنها را در خورش هم‌بزنید. بدون آن که تخم مرغ را هم بزنید، نمک و فلفل به آن اضافه کرده و درب ظرف را بگذارید. دقت داشته‌باشید که می‌توانید تخم مرغ ها را جدا بپزید و با خورش نوش جان کنید ولی اگر ان را به خورش اضافه کنید، نتیجه خوشمزه‌تر خواهد بود.

برای خرید ویلا پلاک اول جنگل در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نکته: لازم نیست حتماً ترتیب مراحل به‌شکل بالا باشد. شما اگر دوست داشتید می‌توانید در ابتدا سیر را اضافه کنید سپس باقلاها و شوید را اضافه کنید. پس از انجام مراحل بالا، خورش گیلانی شما آماده خواهد بود و می‌توانید آن را در با برنج نوش جان کنید. خوبی باقلاقاتوق این است که خیلی زود آماده می‌شود و نیاز به صرف زمان زیادی ندارید. اگر دوست دارید تا در استان گیلان یا دیگر استان‌های شمالی صاحب ویلا شوید، شرکت انبوه‌سازان آرش می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×