گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی شهر گنبدکاووس و برج گنبد‌قابوس

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1400-02-11
برج گنبد قابوس

برج گنبد‌قابوس سازه‌ای باشکوه و ساخته‌‌شده از آجر است که  تاریخچه‌‌ای غنی در پس آن مخفی است. این بنا با مشخصات فنی ویژه و تأثیرات خاص هنری مربوط به قرن چهارم هجری است و در استان گلستان، شهرستان گنبدکاووس واقع‌ است.

شهرستان گنبدکاووس

شهرستان گنبدکاووس دارای جذابیت‌های طبیعی زیادی است. همچون تالاب آلما گل، سد گلستان، مجموعه سوارکاری، تالاب آجی گل و روستای هیوه چی. همه این‌ها جزء دیدنی‌های جذاب گنبدکاووس به‌ شمار می‌روند. اما برج گنبدقابوس از دیدنی‌های تاریخی است که پیشینه‌ای غنی در دل خود جای داده است.

شهرستان گنبد کاووس از لحاظ وسعت و بزرگی اولین شهر در استان گلستان است. این شهرستان دارای همسایه‌های متنوعی از جهات مختلف است. در مرز شمالی با کشور ترکمنستان همسایه و شرق آن به استان خراسان متصل است. همچنین شهرستان‌های مینودشت و علی آباد در جنوب و گرگان و بندرترکمن در محدوده غربی این شهرستان قرار دارند.

بنابراین همانطور که می‌بینید تعداد همسایه‌های این شهرستان اندک نیست. شما می‌توانید در مدت‌زمان کوتاهی از مرکز استان یعنی شهر گرگان به گنبدکاووس برسید و از دیدنی‌های این شهر بازدید نمایید.

جاذبه‌های دیدنی‌

دیوار بزرگ گرگان و شهر باستانی جرجان نیز از دیدنی‌های تاریخی شهرستان گنبدکاووس است که می‌توان در کنار برج تاریخی گنبدقابوس به بازدید از آن‌ها نیز بپردازید. دیوار بزرگ گرگان که نام‌هایی چون دیوار سرخ و دیوار بزرگ اسکندر را نیز به‌ آن داده‌اند، بعد از دیوار چین، بزرگ‌ترین دیوار دفاعی در کل دنیا است که می‌توانید با سفر به گنبدکاووس از نزدیک آن را ببینید. قدمت این دیوار، بسیار پربار است و هزار سال قبل از دیوار چین آن را ساخته‌‌اند.

همچنین شهر باستانی جرجان که هزاران سال پیش با سیستم‌های شهری نوین و خلاقانه، دارای تمدنی بی‌نظیر بوده است و می‌توانید آثار و بقایای این تمدن را با سفر به شهر گنبدکاووس مشاهده نمایید. اگر در کنار سفرهای مهیج و تفریحی به ارتقای سطح فرهنگ و آگاهی خود از تمدن غنی کشور اهمیت می‌دهید، ما به شما سفر به گنبدکاووس را پیشنهاد می‌کنیم. با سفر به استان گلستان و شهر گنبدکاووس می‌توانید تمام جنبه‌های یک سفر را در کنار هم تجربه کنید.

آب و هوا

اقلیم و آب‌وهوای گنبدکاووس نسبت به گرگان و شهرهایی که در محدوده غربی استان گلستان قرار دارند، آب هوایی خشک‌تر است. در واقع از رطوبتی که در جنگل‌های انبوه غربی استان وجود دارد، در گنبد چندان خبری نیست. با این حال ارتفاعات جنوبی و دامنه‌های واقع‌ در جنوب و غرب آن معتدل و مرطوب است. نام این شهر مربوط به قابوس ابن وشمگیر، یکی از حکام‌الزیار است.

طرح اصلی این شهر در اوایل دوره پهلوی اجرا شد و می‌توان آن را نمونه‌ای کامل از یک شهر نوین در ایران دانست. افراد زیادی سالانه برای بازدید از برج گنبدقابوس به استان گلستان و شهر گنبدکاووس سفر می‌کنند. افرادی که به تاریخچه و فرهنگ غنی ایرانی علاقه دارند و بازدیدهای تاریخی را چاشنی سفرهای مفرح و گردشگری خود می‌نمایند.

شما می‌توانید برای ایجاد تنوع در سفر خود به شمال از مکان‌های تاریخی همچون برج گنبدقابوس نیز دیدن‌ کنید و چنین بازدیدهایی را تکمیل‌کننده سفر مهیج و جذاب‌تان بدانید.

موقعیت برج گنبدقابوس

این سازه تاریخی و زیبا که در بخش فوقانی از تپه‌ای در میانه پارک وسیع شهر گنبدکاووس قرار دارد، مقبره شمس‌المعالی قابوس ابن وشمگیر ضیاری (حاکم وقت در گرگان و همچنین یک عالم مشهور) است. این برج یک بنای مستحکم و با قدمت بالا است که توسط مصالح محکم ساخته‌ شده است و تزئیناتی زیبا از جمله نقش و نگار و خطوطی آراسته بر آن نقش بسته است.

برای افرادی که به‌ دنبال افزایش سطح آگاهی از تاریخچه‌های غنی و فرهنگ و تمدن ایرانی در پشت آثار باستانی این مرز و بوم هستند، بازدید از برج گنبد ابوس لابه‌لای گشت‌وگذارهای سفر خود به استان گلستان در شهر گنبد خالی از لطف نیست. نه‌ تنها خالی از لطف نیست بلکه می‌تواند در نوع خود تجربه‌ای جالب و منحصربه‌فرد باشد.

استان گلستان در کنار سرسبزی‌های بی‌نظیر و جنگل‌های انبوه زیبای خود، تاریخچه‌‌ای غنی و سرشار از فرهنگ و تمدن در دل خود دارد و بد نیست در کنار تفریحات مفرح، از این آثار ارزشمند بازدیدی داشته‌ باشید.

بخش‌های اصلی برج

سازه مذکور از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود. پایه، بنای اصلی و گنبد مخروطی شکل، که تا ارتفاع 55 متری بر فراز آسمان رفته. ساختار اصلی این برج بر پایه‌ای استوانه‌ای شکل استوار است. برج را به‌ شکلی هنرمندانه با ده‌ها طرح و نقش مثلثی در فواصل منظم و حساب‌شده طراحی کرده‌اند.

دو رسم‌الخط ساده با خط برجسته میخی و کوفی بر روی بنای مربوط به سال 397 هجری قمری خودنمایی می‌کند. این برج در واقع از آجرهایی به رنگ سرخ ساخته‌ شده است. اما در طی سالیان سال تحت تأثیر اشعه و نور خورشید، این رنگ سرخ به زرد طلایی تغییر پیدا کرده است. چه بسا جلوه‌ای زیباتر به بنا بخشیده.

به هر حال این نیز بخشی از تاریخچه بنا است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. ارتفاع گنبد مخروطی این برج با سطحی هموار، شیب‌دار و صیقلی به 18 متر می‌رسد. قوس‌های طاق‌دار در ورودی برج به‌ شکلی هنرمندانه چشم را نوازش می‌کنند و می‌توان گفت که این تزئینات مربوط به آثار هنری اوایل دوره اسلامی است.

برج گنبد قابوس در سال 397 هجری قمری به عرصه ساخت رسید و به‌ عنوان یکی از آثار ثبت‌شده تاریخی در ایران برشمرده می‌شود. بنابراین اگر برای سفر و تفریحات تا استان گلستان رفتید، بازدید از این برج زیبا را فراموش نکنید.

جنبه هنری برج گنبدقابوس

برج 53 متری گنبدقابوس را در حوالی ویرانه‌های شهر تاریخی جرجان در شمال شرقی ایران ساخته‌ اند. این سازه گواهی بر ارتباطات قوی فرهنگی بین عشایر و ایل‌های منطقه در آسیای میانه و تمدن کهن در مرز و بوم ایران است، که خود نمادی از فرهنگ غنی ایرانیان در آن زمان است که تا چه حد بر ارتباطات فرهنگی تمرکز داشته‌اند.

اساساً هر چیزی که مرتبط با فرهنگی غنی بود، مورد استقبال ایرانیان قرار می‌گرفت. این روحیه هنوز هم در ذات ایرانیان وجود دارد. از همین رو است که مشاهده این آثار هنری، به اندازه طبیعت و سرسبزی‌های این خطه آرامش‌بخش و دوست‌داشتنی است. چرا که حس خوب فرهنگ اصیل ایرانی را به انسان منتقل می‌نماید.

این برج را می‌توان تنها شاهد باقی‌مانده از جرجان، مرکز فرهنگی و هنری سابق ایران دانست که در حمله ناجوانمردانه مغول‌ها در قرن‌های 14 و 15 رو به سوی ویرانی گذاشت. برج گنبدقابوس در واقع یک نمونه برجسته و خلاقانه از دیدگاه معماری اسلامی به‌ حساب می‌آید که بر بناهای مقدس در ایران، آناتولی و آسیای میانه تأثیر بالایی گذاشت.

اشکال پیچیده هندسی در ظاهر برج گنبدقابوس را می‌توان به‌ وضوح در آجرهای منشعب بدون لعاب مشاهده کرد که در بخش فوقانی سقف آجری مخروطی شکل قرار گرفته‌اند. این موضوع حاکی از پیشرفت علم ریاضیات و هندسه در جهان اسلام در آغاز هزاره اول میلادی است. دیدن چنین صحنه‌هایی از نزدیک می‌تواند حس خوب اصالت ایرانی را در وجود شما بیدار کند. بنابراین سرزدن به آثار تاریخی را در استان گلستان و به‌ ویژه در شهرستان گنبدکاووس فراموش نکنید.

نتیجه‌گیری

واضح و بدیهی است که اغلب افراد برای لذت‌بردن از سرسبزی‌های خطه شمال به این منطقه سفر می‌کنند. به‌ ویژه استان گلستان که سراسر جاذبه‌های طبیعی زیبا و شگفت‌انگیز است. اما در بینابین جاذبه‌های طبیعی می‌توان آثار تاریخی ارزشمندی را یافت که بازدید از آن‌ها می‌تواند بر داشته‌های شما از دیدگاه بار فرهنگی بیافزاید.

چه خوب است که در حین سفر مفرح خود، بازدیدی از مکان‌های تاریخی و فرهنگی نیز داشته‌ باشید تا از داشتن فرهنگ غنی به‌ عنوان یک ایرانی به‌ خود ببالید. شاید تصور کنید در شمال کشور خبری از آثار تاریخی نیست. یا با شنیدن نام آثار تاریخی به یاد شهرهایی چون شیراز و اصفهان بیافتید که سراسر آن‌ها بناهای زیبای تاریخی است.

اما باید گفت که خطه شمال نیز دارای تاریخچه‌‌ای غنی است و با جستجو در آن می‌توانید بناهای بی‌نظیری را بیابید که نمونه آن در هیچ‌ کجای کشور نیست. برج گنبدقابوس نمونه‌ای از این دیدنی‌های تاریخی در استان گلستان است که بازدید از آن می‌تواند سفر شیرین و دلچشب شما به خطه شمال را تکمیل نماید.

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×