گیلان، زیباکنار
0133416

بقعه امامزاده‌هاشم استان گیلان

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
امامزاده‌هاشم استان گیلان

امامزاده‌هاشم استان گیلان کجا واقع‌شده است؟ اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم باید بگوییم که آمار افرادی که به رشت سفر می‌کنند و از دیدنی‌های تاریخی و مذهبی این شهر دیدن می‌کنند کمتر از کسانی ست که به دیدن دریا و جنگل می‌روند. البته تقصیری متوجه این افراد نیست بلکه زیبایی‌های بی حد و حصر رشت و گنجینه های طبیعی رشت است که آن را به شهری محبوب تبدیل کرده.

اما افرادی نیز وجود دارند که عاشق بازدید از مکان‌های تاریخی و مذهبی هستند و آمار آن‌ها هم کم نیست. این افراد عاشق تاریخ و فرهنگ و هنر این مرز و بوم هستند و می‌خواهند هر آنچه که از این گنجینه های فرهنگی در استان گیلان نهفته است را کشف کنند. بنابراین راهی آثار تاریخی و مکان‌های فرهنگی و مذهبی می‌شوند. تاریخچه و داستانی که پس هرکدام از این آثار زیبا نهفته به روزگاران دور و دراز تاریخ باز می‌گردد.

بقعه امامزاده‌هاشم گیلان نیز یکی از همان دیدنی‌های بکر و زیباست که در دسته آثار تاریخی مذهبی قرار دارد. البته این را هم بگوییم که زیارت از بقعه امامزاده‌هاشم از بقاع شاخص استان گیلان هم فال است و هم تماشا چرا که این امامزاده بر فراز ارتفاعات گیلان قرار دارد و چشم‌اندازی بکر و سرسبز از جنگل‌های تبریزی در اطراف آن خودنمایی می‌کند بنابراین اگر شما هم می‌خواهید بدانید که امامزاده هاشم گیلان چگونه مکانی ست و مشتاق زیارت آن هستید در ادامه با ما همراه شوید.

وسعت بقعه امامزاده‌هاشم

بقعه امامزاده هاشم بسیار وسیع است و در واقع یک مجموعه به‌حساب می‌آید. این مجموعه از دامنه‌های کوه آغاز می‌شود و تا نوک قله ادامه دارد. مهمانسرای چند طبقه‌ای، مسجد، کتابخانه و بازارچه از جمله قسمت‌های مختلف این بقعه به‌حساب می‌آیند.

برای خرید ویلا دوبلکس شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

موقعیت جغرافیایی بقعه امامزاده‌هاشم گیلان

برای رسیدن به بقعه متبرک امامزاده هاشم باید راهی جاده قدیمی تهران رشت شوید. در میانه‌های این جاده سرسبز و زیبا به منطقه‌ای مسکونی می‌رسید که خبر از نزدیک شدن شما به بقعه امامزاده هاشم می‌دهد. بارگاهی از دور پیداست که روی تپهای سرسبز بنا شده و از میانه‌های دامنه تا نوک قله ادامه پیدا کرده. دورتادور این بارگاه از جنگل‌های سرسبز تبریزی پوشیده شده و نور سبز رنگ و درخشان آن در شب به سان زمردی تابناک می‌ماند. بقعه امامزاده هاشم در فاصله سی کیلومتری جنوب رشت واقع‌شده است و به این دلیل که در حیطه ورودی شهر رشت قرار گرفته بسیاری از گردشگران به نیت تبرک راهی آن می‌شوند و زیارتی در آنجا صورت می‌دهند.

برای خرید ویلا اقساطی شمال در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

قدمت کهن بقعه امامزاده هاشم گیلان

تاریخچه‌‌این امامزاده نشان می‌دهد که قدمتی حدود هشتصد سال دارد و در سال 1349 هجری قمری بناهای اطراف این بقعه تخریب شد. این بقعه متبرک در ادوار مختلف تاریخ روزگاران پر تب و تاب زیادی را از سر گذرانده است. روزهای پر التهابی که بخش زیادی از آن‌ها مربوط به جنگ جهانی اول می‌شود. این بقعه در این دوران دچار آتش شد و بسیاری از صندوق‌های آن و بخش اعظمی از بنای بقعه تخریب شد. در نهایت در سال 1369 بزرگترین فاجعه برای آن رخ داد و درگیر تخریب های عظیمی‌شد که حاصل از زلزله فاجعه بار گیلان بود. این بقعه دورانی پر حاشیه از تاریخ را پشت سر گذاشته و اکنون بعد از بازسازی های متعدد با صلابت و شکوه خود در دامنه‌های کوهستان‌های سرسبز ایستادگی کرده.

برای پیش‌فروش ویلا در شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

بقعه امامزاده هاشم از بقاع شاخص استان گیلان

اقامت بین راهی در بقعه امامزاده‌هاشم

اگر در مسیر تهران رشت به سرتان زد که در اقامتگاهی زیبا و البته متبرک با چشم‌اندازی بی‌نظیر از درختان صنوبر و تبریزی سکونت داشته‌باشید راهی بقعه امامزاده هاشم شوید. این بقعه به‌عنوان یک اقامتگاه در بین راه می‌تواند خستگی را از جان و تن شما دور کند و روحی تازه به شما ببخشاید. جنگل‌های انبوهی که دورتادور این بقعه را فراگرفته در تمام فصل‌های سال زیبایی خاص و ویژه‌ای دارد. در فصل بهار شاهد طبیعتی مخملین و یکپارچه سبز خواهید بود و در فصل پاییز شاهد انبوهی از درختان طلایی رنگ و رقص برگ‌های پاییزی که در این فضای عرفانی به‌واقع حال شما را خوش خواهد کرد.

برای ویلا جنگلی شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

بخش‌های مختلف بقعه امامزاده‌هاشم گیلان

اگر بخواهیم بخش‌های اصلی بقعه امامزاده هاشم را معرفی کنیم باید با صراحت اعلام کنیم که این امامزاده دارای دو بخش اصلی است که یکی از آن‌ها صحن و دیگری مسجد است. از میانه‌های کوه که به‌سمت امامزاده حرکت می‌کنید می‌توانید گنبد فیروزه‌ای رنگ بقعه امامزاده هاشم را با طرح و نقش های اسلیمی و زیبا از لابه‌لای شاخ و برگ درختان رویت کنید. صحنه‌ای روح نواز و جذاب که امید و نور را در دل شما روشن خواهد کرد. اتمسفر جاری در حوالی بقعه امامزاده هاشم به‌قدری مثبت و دوست‌داشتنی ست که بی اراده با آن همگام و هم راستا خواهید شد.

برای خرید ویلا شمال قسطی با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

جاذبه‌های زیبا در اطراف بقعه امامزاده هاشم گیلان

اگر می‌خواهید از جاذبه‌های زیبا و چشم نوار در حوالی بقعه امامزاده هاشم مطلع شوید باید اول از همه به سفید رود اشاره کرد. سفید رود پر آب ترین و بزرگ ترین رودخانه در گیلان است که در حوالی بقعه امامزاده هاشم جریان دارد. در واقع ضلع شرقی امامزاده به سفید رود منتهی خواهد شد. اگر در فصل بهار راهی بقعه امامزاده هاشم شده‌اید می‌توانید به حاشیه رودخانه بروید و هوایی تازه کنید. قدم‌زدن در جنگل‌های حوالی بقعه امامزاده هاشم یکی از جذابیت‌های این منطقه است. چشم‌اندازهای زیبایی که از اقامتگاه خود در بقعه امامزاده هاشم به شالیزارهای سرسبز حوالی و رودخانه خواهید داشت شما را غرق در تماشا خواهد کرد. از جمله دیگر جاذبه‌های دیدنی در حوالی بقعه امامزاده هاشم می‌توان به پارک جنگلی سردار جنگل اشاره کرد که در بخش جنوبی روستا واقع‌شده است.

برای ویلا داخل شهرک شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

برگزاری مناسبت ها در بقعه امامزاده‌هاشم

ساکنین روستای امامزاده هاشم در لحظه تحویل سال راهی بقعه امامزاده هاشم می‌شوند چرا که مراسم آغاز سال نو با به‌شکلی با شکوه و زیبا در این بقعه برگزار می‌شود. بسیاری از مناسبت های تقویم ایرانی و تقویم مذهبی در این امامزاده برگزار می‌شود. به‌طور کلی اعیاد مذهبی و سوگواری های محرم در این امامزاده با شکوه خاصی برگزار می‌شود و پای عده زیادی را به این مکان متبرک باز می‌کند. شما حتی می‌توانید برای مراسم چهارشنبه سوری، شب یلدا و سایر مراسم های شاد و فرح بخش ایرانی نیز راهی این مکان شوید اوقات خوشی را در چشم‌اندازهای زیبای این منطقه سپری کنید.

برای خرید ویلا ساحلی شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

معماری زیبای روستای امامزاده‌هاشم در گیلان

بقعه امامزاده هاشم در امامزاده‌هاشم گیلان قرار دارد. جایی که خانه‌های روستایی آن با معماری زیبایی بنا شده‌اند. با قدم‌زدن در روستا خواهید دید که اغلب خانه‌های روستایی با چوب و کاه گل و سنگ و پوشال بنا شده‌اند و همگی دارای ایون های دلبازی هستند که آن‌ها را به‌هم متصل می سازد. در واقع می‌توان گفت که معماری روستای امامزاده هاشم کاملاً خاص و است و منحصر به این روستا است. سقف های شیروانی از جنس سفال و پرچین های زیبا را می‌توان در یک نگاه کلی به خانه‌های این روستا دید.

برای خرید ویلا ارزان شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

مرمت و بازسازی بقعه امامزاده‌هاشم

همانطور که گفتیم امامزاده‌هاشم استان گیلان روزهای پر تب‌وتابی از تاریخ را به‌خود دیده از این رو مرمت و بازسازی آن در اولویت بوده است. اولین مرمت هایی که روی این بنا صورت گرفت بعد از زلزله شدید گیلان و در سال 1372 صورت پذیرفت. رفته رفته ساختمان‌های مختلفی در در این محوطه احداث شد. مساحت این محوطه چیزی در حدود 7500 متر مربع است که تنها 1200 متر مربع آن به امامزاده اختصاص دارد.

بازارچه زیبایی که با معماری سنتی در این محوطه بنا شد دارای 52 حجره است و مهمانسرایی با بیش از 30 واحد که می‌توانید به‌عنوان اقامتگاه بین راهی از آن استفاده کنید. پارکینگ با وسعت 3000 متر، کتابخانه و سایر امکاناتی که در این منطقه بنا شد همگی در طی سال‌های اخیر صورت پذیرفته است.

برای خرید ویلا سنددار شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری از بقعه امامزاده‌هاشم استان گیلان

امامزاده‌هاشم استان گیلان با چشم‌اندازی زیبا همچون یک زمرد درخشان در میانه درختان تبریزی و صنوبر در مسیر تهران رشت می‌درخشد. این مکان یک مکان تفریحی مذهبی است و امکان اقامت برای شما در آن فراهم است. روستای امامزاده هاشم دارای قدمتی چند صد ساله است و می‌توان گفت که یکی از پر حادثه ترین روستاهای خطه گیلان است که در ادوار مختلف تاریخ روزگاران پر تب‌وتابی به‌خود دیده. مردمان این روستا با گویش های گیلکی، کردی و ترکی سخن می‌گویند و مردمانی مومن و خونگرم هستند. شما می‌توانید اقامتی چند روزه در مهمانسرای بقعه امامزاده هاشم داشته‌باشید و از چشم‌اندازهای بکر و زیبای این منطقه همراه با فضای عرفانی و لطیفی که در این حوالی جاری است لذت ببرید.

برای خرید ویلا سند شش‌دانگ شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

 

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×