گیلان، زیباکنار
0133416

بقعه دانای علی رشت

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-11-28
بقعه دانای علی

کلان شهر زیبای رشت را همه می شناسیم. شهر رشت دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیار زیادی است. از جمله بناهای زیارتی و گردشگری این شهر بقعه دانای علی است که در محله چمارسرای رشت قرار دارد. در ادامه این متن قصد داریم تا علاوه‌بر معرفی مکان این بقعه متبرکه، اندکی از تاریخ آن را نیز برایتان بازگو کنیم.

بقعه دانای علی  در خیابان آیت الله طالقانی یا خیابان بیستون، نرسیده به 3 راهی رجایی که به رشتیان معروف است، در محله چمارسرای شهر رشت، در استان سرسبز و تاریخی گیلان واقع‌شده است.

دانای علی اصالتا زنجانی بوده است که حدود دو قرن پیش در محله عینک رشت  و به روایتی محله سیاه اسطلخ رشت زندگی می‌کرده. وی از دوران کودکی در شهر رشت زندگی می‌کرده و شغل اصلی او زراعت و کشاورزی بود. علاوه بر آن از طریق فروش علف به دامداران امرار معاش کرده و زندگانی خود را می گذراند.

ایشان  عارف و زاهدی بود که به‌دلیل صداقت بسیار و تقوا و ایمانش در گفتار و رفتار و یاری نیازمندان و رعایت حرام و حلال علی رغم اینکه نه امام‌زاده بودند و نه سید، علاوه بر اینکه در حیات خود حلال مشکلات مردم بودند حال نیز واسطه خیرات و برکات برای متوسلین به قبر خود میباشند.

این عارف زاهد و پارسا مریدان زیادی داشت. اگر در اطراف این بقعه در شهر رشت از هر پیرمرد و یا پیرزن  رشتی درباره دانای علی بپرسید حتماً داستان نجات یک حاجی رشتی را برایتان بازگو می‌کند که در مکه گرفتار راهزنان شده بود به‌طوریکه تمام اموال خود را از دست داده بود. که سرانجام توسط دانای علی به زادگاهش برگشته بوده است.

درباره این عارف گویند که به مقام طی ‌الارض رسیده و نمازهای روزانه خود را در مکه مکرمه می‌خواند. علاوه بر این رویاتی است که هنگامی که راز فارغ از زمان و مکان بودن او توسط دیگر افراد کشف شد ایشان برای همیشه ناپدید شدند. برخی نیز فوت او را به این واقعه ربط داده‌اند.

بقعه دانای علی

 

ایشان حدود سال 1264 هجری قمری وفات کردند. حال این  بقعه از بقاع مشهور بین مردم رشت است که در میانه خیابان قرار دارد.

آری ! از نکاتی جالب که پس از دیدن این مقبره توجه شما را جلب می‌کند، این است که آرامگاه در وسط خیابان قرار گرفته ! با وجود برنامه‌های گسترش و تعریض خیابان مورد نظر، موقعیت این مقبره هنوز دست ‌نخورده باقی‌مانده است.

در سال 1321 هجری شمسی قصد داشتند تا  قبر دانای علی را نیز به بهانه تعویض خیابان تخریب کنند. روایت ها می‌گویند مهندسان شهرداری دوربین‌های نقشه ‌برداری خود غیر از امواج آب چیزی ندیده ‌اند و پس از تلاش بسیار سرانجام دست نگه‌داشتند. گویی خدا وحشتی در دلشان نهاده بود که جرات تخریب پیدا نکردند.

فلذا این مقبره را که  تا قبل این در کنار خیابان بود پس از گسترش و تعریض خیابان بیستون در وسط خیابان اصلی شهر قرار دادند. همچنین یکسری از مردم روایت می‌کنند که سقوط شهردار وقت، از بالکن شهرداری و یا مرگ فرزند وی دلیل ترس و عدم جسارت به قبر ایشان بوده است، اما مدرک معتبر و دلیل قوی برای این روایت وجود ندارد.

بقعه دانای علی هم‌اکنون ساختمان کوچکی با مساحت 92 متر مربع است  که توسط کاشی‌های مکتوب و منقوش بسیار زیبا و سنگ‌های مرمر تزیین شده است. گنبد این بقعه کاشی ‌کاری شده است. این بقعه با طرح ملقب به کلاه درویشی و گویی به تقلید از گنبد بقعه شیخ زاهد گیلانی در شهر لاهیجان ساخته‌شده که  درون بقعه اما با زیبایی هر چه تمام تر طراحی شده. درون بقعه از هنر کاشی کاری و آیینه کاری استفاده شده. البته داخل بنا ضریحی طلایی و روحانی قرار دارد که متوسلین گرد آن جمع می‌شوند.

هم‌اکنون علاقه‌مندان زیادی به این زیارتگاه متوسل می‌شوند و روزانه ده ها زائر دلشکسته به این مقبره توسل می جویند. این بقعه متبرکه از شلوغ‌ترین بقعه های استان گیلان است به‌خصوص در ایام عزاداری محرم که مقصد بسیاری از دسته های عزاداری از نقاط مختلف شهر رشت است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×