گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی بناهای تاریخی لشت‌نشا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-11-26
بنا های تاریخی لشت نشا

شاید شما هم نام شهر لشت‌نشا را که شهری تاریخی با پتانسیل‌های گردشگری بسیار است، شنیده باشد. این شهر از توابع شهرستان رشت در استان گیلان است. شهر لشت نشا تاریخ بلند بالایی دارد. از نشانه های تاریخ این شهر عمارت ها و خانه‌های تاریخی با معماری‌های خاص خود است. درادامه متن بارزترین عمارت‌ها و بناهای تاریخی شهر لشت‌نشا را به شما معرفی می‌کنیم.

عمارت حکومتی لشت‌نشا

عمارت حکومتی لشت‌نشا یا عمارت عادل شاه، که محل فرمانروایی عادل شاه کبیر بود، در محلی در ساقی مزار لشت‌نشا قرار داشت. مردم این منطقه بیشتر جشن‌های خود مثل نوروز پل و عید باستانی نوروز را در این مکان برگزار می‌کردند.

 پس از شکست عادل شاه از شاه صفوی، به دستور شاه صفوی این عمارت آتش کشیده و در سال 1055 قمری بود که ساختمان بقعه امامزاده محمدرضا در این مکان ساخته‌شده است. اما امروز هیچ عصری از عمارت در این مکان وجود ندارد. حال گلزار شهدا شهر دراین مکان قرار دارد.

عمارت بلوک باشی یا میربلوک

بنای تاریخی که در دوران قاجار در دوطبقه از چوب و در قسمت‌هایی از آجرهای قاجاریه ساخته‌شده است. اما معماری درونی عمارت به‌همین بسنده نمی‌کند و نیمی چوبی و نیمی آجری ساده است.

 این عمارت کوچک در کنار رودی زیبا فضایی دلنشین و بسیار عالی دارد و دارای یک تلار نسبتاً بزرگ است.

عمارت تاریخی که در سادات محله لشت نشا، در کنار خانه تاریخی لشت نشایی ها قرار دارد در دهه 60 بازسازی شده که در گذشته افراد متفاوتی من جمله بزرگان دین و سیاست مانند: میرزاکوچک‌خان جنگلی، آیت ا… لیچایی لشت نشایی، آیت ا… العظمی حجتی لشت نشا، علامه شهید حجتی واعظ در این عمارت برای مردم سخنرانی می‌کردند. این عمارت یکی از خانه‌های قدیمی لشت نشاست که مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

عمارت هشتی میرزا علی خان امین الدوله

عمارتی تاریخی در زمان ناصرالدین شاه قاجار است که  به دستور میرزاعلی خان امین الدوله که وزیر ناصر الدین شاه بود ساخته‌شده است.

 این بنای تاریخی محل حکمرانی امین الدوله بر لشت نشا بوده است که عمارتی مجلل در باغی زیبا با درختان و گل‌هایی ست  که نظیر آن در گیلان یافت نمی‌شده.

اطراف عمارت را خندقی بزرگ کنده بودند و آب رودخانه اوشمک را به‌دور این عمارت رها کرده بودند که مانند صدی کوچک از اهل عمارت محافظت می‌کرد.

در زمان جنگل این عمارت حکومتی به‌دست شهید میرزاکوچک‌خان جنگلی محاصره شد و ارباب عمارت میرزا محسن خان امین الدوله ،داماد مظفرالدین شاه قاجار، به‌دلیل  ظلم و ستم به مردم دستگیر شد.

تا مدتی ساختمان شهرداری لشت نشا این عمارت بود.این بنای مجلل و زیبا و تاریخی سرانجام در سال 1384 شمسی به‌طور نامعلوم و مشکوکی دچار آتش سوزی شده که هم‌اکنون خرابه های این عمارت در این مکان وجود دارد. ساختمان کتابخانه عمومی و حوزه بسیج در حیاط جلویی این عمارت ساخته‌شده است، و از آن باغ زیبا چیزی باقی نمانده است.

 

بنا های تاریخی لشت نشا

خانه آیت ا.. . العظمی فاطمی یا خانه آقا از بنا های تاریخی لشت نشا

بنا  در زمان حکومت زندیه به‌دست سید طاهر در سربازار ساخته شد. این بنای آجری  و عظیم است که در دوطبقه با آجر و گل و چوب ساخته‌شده بود. در گذشته بام خانه از  لی بوده اما بعدها آن را حلب سر کرده‌اند.

این خانه مقدس محل زندگی آیت اعظام فاطمی ها از علماء و مجتهدین سرشناس گیلان است  که در زمان قحطی در حیاط این خانه نان پخته می‌شده و به مردم می‌دادند. در زمان مشروطه یکی از مکان‌های فعال مشروطه گیلان بوده که بارها شهید میرزاکوچک‌خان در این خانه سخنرانی کرده است.

از شخصیت های بزرگ دیگر نیز می‌توانیم به امام موسی صدر (رهبر شیعیان لبنان) و سید احمد خمینی (ره) اشاره کنیم.

هر ساله از زمان آیات عظام فاطمی مراسم عزاداری در این خانه برپا بود و روز عاشورا مردم به این خانه دسته  عزاداری می‌آوردند. اما این بنای تاریخی در یک شب تاریک سوخت. 

بناهای تاریخی لشت‌نشا به متن بالا خلاصه نمی‌شود اما مکان‌های نام برده شده در متن از مهم‌ترین شان است.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×