گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی تالاب زربیجار املش

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-08-18

تالاب زربیجار املش

 املش یکی از شهرهای زیبای استان گیلان می باشد. آبگیرهای فراوان در این استان، یکی از نعمت های خدادادی می باشد که از دو جنبه اهمیت زیادی دارد. یکی از دلایل اصلی اهمیت این خطه، وجود آبگیرها، برای کشاورزی و زمین های شالی موقعیت مناسبی را فراهم کرده است و همچنین از جهت زیبایی باعث رونق گردشگری و جذب توریست شده است. یکی از زیبایی‌های این خطه، تالاب زربیجار است.

 

 

موقعیت جغرافیایی تالاب زربیجار املش

املش در 75 کیلومتری شمال غرب رشت واقع‌شده است .آب‌وهوای این شهر بسیار مطبوع و خنک می باشد و علت آن هم وجود کوه ها و مناطق ییلاقی و ارتفاعات نزدیک به املش می باشد. این شهر از چهار جهت به شهرهای لنگرود ،لاهیجان و آستانه اشرفیه در شمال محدود می‌شود، از جنوب به رودبار منتهی می‌شود و از شرق به شهرستان رودسر و از غرب با سیاهکل و رحیم آباد همسایه می باشد. تالاب زربیجار املش به دو بخش تقسیم می‌شودکه بخش نخست در کنار جاده قرار گرفته است و بخش دیگر با وجود گونه های تالابی مشخص می‌شود. در مسیر جاده کمربندی و کنار گذر املش، می توان به این  تالاب  بی نظیر دسترسی پیدا کرد. مناطق کوهپایهای و جلگهای دارای آب‌وهوای معتدل خزری می باشد و مناطق کوهستانی در فصل زمستان بسیار سرد و یخبندان و در فصل تابستان خنک است .

 

پوشش گیاهی تالاب زربیجار:

  تالاب زر بیجار املش، مکانی زیبا و دیدنی می باشد و به‌عنوان یک منطقه کاملا طبیعی، محل مناسبی برای زندگی حیوانات و پرندگان بومی و مهاجر می باشد. گیاهان مردابی مانند نیلوفر آبی باعث زیبایی دو چندان این تالاب شده است. فصل بهار و تابستان فرصت مناسبی برای دیدن این تالاب بی نظیر و زیبا می باشد.

 

منابع آبی تالاب زربیجار املش

تالاب به‌علت وجود منابع آبی فراوان برای ذخیره سازی آب کشاورزی و شالی کاری مناسب می باشد. ظرفیت تالاب بیست و پنج هزارمترمکعب می باشد و گنجایش ذخیره سازی آب را دارد. البته این نکته را باید دانست که تالاب از طریق رودخانه (هر دوآب) وسر شاخه پلرود  تغذیه می‌شود. متاسفانه در سال‌های اخیر به‌علت کاهش حجم آب و کاربری های انسانی، میزان آب کاهش یافته است، با این وجود از جمله مناطق زیبا و دیدنی شمال کشور محسوب می‌شود. در مقایسه با استخر لاهیجان، تالاب زربیجار چهار برابر وسعت بیشتری دارد. شهرداری املش در حال حاضر پروژه ساخت پارک در کنار این تالاب را در دست دارد.

 

تالاب زر بیجار

 

جاذبه‌های گردشگری در تالاب زربیجار املش

آنچه موجب جلب توجه هر بیننده می‌شود، علاوه برمشاهده این طبیعت زیبا، وجود رشته کوه البرز و کوه های اطراف در پشت تالاب است که مسافران و گردشگران برای دیدن این مناظر و گرفتن تصاویر بی نظیر از آن، هر ساله این شهر زیبا را برای مسافرت انتخاب می کنند. روی آب را جلبک قرار گرفته است و داخل آب با  وجود چند درخت زیبای توسکا پوشش یافته است. اگرچه تالاب با وجود این همه ظرفیت های گردشگری می تواند در رتبه بالایی قرار بگیرد، ولی متاسفانه امکانات گردشگری بسیار کم و محدود است و نیاز به تاسیسات زیر ساختی و نصب علائم و راهنمای موقعیت برای مسافران دارد.. با توجه به نوع منطقه که از سه بخش جلگهای ،کوهستانی و کوهپایهای تشکیل شده است دارای جاذبه‌های بسیاری برای مسافرین می باشد.

محیط اطراف تالاب زربیجار املش جاده خاکی قرار دارد که به راحتی می توان اطراف استخر را به گشت زنی و تفریح پرداخت. به‌علت وجود خزه‌های سبز و نی زارهای درون تالاب و روی آب، همانند تابلوی نقاشی بی نظیر، چشم ببینده را مسحور خود می کند. خوشبختانه آب این تالاب هم‌چنان مصون از آلودگی می باشد.  هم جواری کوه،آب و جنگل موجب آرامش برای بازدید کننده می‌شود.. وجود نیلوفرهای آبی رنگ زیبایی به این تالاب بی نظیر بخشیده است. البته همکاری افراد بومی منطقه و سهم این مردم در حفظ و زیبایی تالاب با گردشگران موجب بقا و حفظ این اثر بی  نظیر خواهد بود.

 

گونه های مختلف پرندگان در تالاب زربیجار املش

تالاب زربیجار املش محل پناهگاه پرندگان مهاجری همانند مرغابی، اردک هوایی، چنگر و خوتکا می باشد که در فصل زمستان به این  مکان مهاجرت می کنند. آب تالاب  به علت  کم توجهی و خشکسالی های اخیر در حال خشک شدن  است و این پناهگاه پرندگان مهاجر، با همین روند در آینده نزدیک نابود خواهد شد.

 

تالاب زر بیجار

 

محصولات تولیدی تالاب زربیجار املش

وجود رودهای متعدد و تالاب زربیجار برای کشاورزان این فرصت را فراهم کرده است تا به کشت: برنج،گندم، فندق، مرکبات، چای و گیاهان دارویی بپردازند. وجود مناطق کوهپایهای و مراتع امکان پرورش و تولید دام، محصولات دامی و  را به‌وجود آورده است درکنار این موارد، پرورش زنبور عسل ،کرم ابریشم از دیگر صنایع تولیدی این شهرستان می باشد.

گیاهان متعدد باعث سر سبزی و طراوت تالاب شده است. در حال حاضر وجود باغات و مزارع متنوع مرکبات، شالی زار و چای باعث رونق کشاورزی در این منطقه شده است.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×