گیلان، زیباکنار
0133416

نحوه تغییر کاربری زمین زراعی به مسکونی در شمال

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
تغییر کاربری زمین زراعی شمال

خطه شمال خطه مستعدی هم برای کشاورزی و هم ساخت‌وساز ویلا است. بنابراین می‌توان انواع زمین‌هایی با کاربری زراعی و مسکونی را در این خطه رویت کرد. یکی از مهمترین نکاتی که در مورد خرید زمین در شمال وجود دارد این است که در هنگام خرید زمین به نوع کاربری آن دقت داشته‌باشید. چرا که کاربری زمین در هنگام فروش مشخص خواهد شد. تغییر کاربری زمین زراعی شمال نیازمند مجوزهایی است که می‌توانید شانس خودتان را امتحان کنید.

خرید زمین زراعی به‌ جای زمین با کاربری مسکونی

برخی از افراد به‌دلیل عدم آگاهی ممکن است گول فروشندگان نامعتبر را بخورند و زمین با کاربری کشاورزی را به‌جای زمینی با کاربری مسکونی خریداری کنند. قیمت زمین‌های کشاورزی اغلب از زمین‌های مسکونی کمتر است اما این فروشندگان به احتمال زیاد با دریافت مبلغی بیشتر زمینی زراعی را به‌جای زمین مسکونی به خریداران می‌فروشند. در این گونه مواقع چه باید کرد؟ آیا می‌توان برای تغییر کاربری زمین اقدام کرد یا خیر؟

آیا می‌توان با هزینه‌ای کمتر در یک زمین زراعی به ساخت ویلا پرداخت؟

همانطور که گفته شد قیمت زمین‌های زراعی در شمال کمتر از زمین‌های مسکونی است. بنابراین عده‌ای از افراد ممکن است تصور کنند که با خرید زمین کشاورزی و پرداخت هزینه کمتر می‌توانند در معامله خود سود کنند و با هزینه‌ای بسیار کمتر شروع به ساخت ویلا نمایند. اما باید گفت که ساخت‌وساز ویلا و خانه‌های مسکونی در زمین‌های زراعی جرم است و غیرقانونی است. شما به‌هیچ‌عنوان حق ندارید در زمین‌ها زراهی ساخت‌وساز کنید. اگر ساخت‌وساز در زمین‌های زراعی به این راحتی بود که بسیاری از افراد همین ترفند را پیاده‌سازی می‌کردند و به‌سود زیادی می‌رسیدند. اما درواقع چنین نیست.

از طرفی ممکن است عده‌ای تصور کنند که می‌توانند با ساخت ویلای مسکونی در زمین‌های کشاورزی و پرداخت جریمه قضیه را فیصله دهند و ویلای خود را حاضر و آماده در یک زمین کشاورزی تحویل بگیرند اما این موضوع نیز امکان‌پذیر نیست. ویلاهایی که در زمین‌هایی با کاربری زراعی ساخته می‌شوند حکم تخریب آن‌ها گرفته می‌شود بنابراین نه‌تنها با این کار سود نمی‌کنید بلکه ضرر سنگینی را به‌خود تحمیل خواهید کرد.

آیا تغییر کاربری زمین زراعی شمال ساده است؟

برای ساخت ویلا باید اقدام به خرید زمین‌هایی با کاربری مسکونی نمود و برای خرید زمین کشاورزی باید سراغ زمین‌هایی با کاربری زراعی رفت. هیچ‌کدام نمی‌توانند جای دیگری را بگیرند. شما نمی‌توانید در زمین کشاورزی ویلا بسازید و در زمین با کاربری مسکونی اقدام به کشاورزی نمایید. هرکدام از این فعالیت‌ها غیرقانونی است.

چگونه می‌توان مجوزهای لازم برای تغییر کاربری زمین زراعی در شمال را گرفت؟

اما گاهی اوقات ممکن است بخواهید شانس خود را امتحان کنید و ببینید که آیا می‌توان مجوز لازم برای ساخت‌وساز در یک زمین کشاورزی را گرفت یا اصطلاحاً تغییر کاربری داد؟ در این گونه مواقع باید درخواست خود را به سازمان‌های مربوطه همچون شهرداری، جهاد کشاورزی و اداره محیط‌زیست اعلام دارید و مراحل قانونی آن را طی کنید. احتمال اینکه برای ساخت ویلا در زمین‌های زراعی به شما مجوز دهند بسیار بسیار کم است. با این حال می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید و مراحل آن را طی نمایید.

لازم به ذکر است که طی‌کردن این مراحل بسیار سخت و دشوار است و به این راحتی ها به زمینی مجوز ساخت نمی‌دهند. این موضوع در چند وقت اخیر با سخت گیری های بیشتری نیز روبه‌رو بوده است. چرا که ساخت‌وسازهای غیرقانونی برای برههای در شمال افزایش پیدا کرد و زمین‌های زراعی زیادی تخریب شدند. این روند اگر ادامه دار شود موجب از بین رفتن مراتع و آسیب به محیط‌زیست خواهد شد.

بنابراین هنگام خرید زمین این فکر که بعدها مجوز تغییر کاربری را خواهید گرفت از سرتان بیرون کنید. این موضوع به ندرت و در موارد خاص رخ می‌دهد. همچنین اگر قرار باشد مجوز این کار صادر شود شما باید ماه‌ها دوندگی کنید و بعد از تلاش‌های فراوان به نتیجه برسید. کارشناسان از زمین شما بازدید می‌کنند و اگر به احتمال صد درصد امکان ساخت ویلا در آن باشد اجازه ساخت به شما خواهند داد. اما اینکه یک زمین زراعی بتواند صد درصد برای ساخت ویلا مناسب باشد امری دور از واقعیت است.

نوع کاربری زمین چه زمانی مشخص خواهد شد؟

برای تعیین نوع کاربری زمین باید در هنگام خرید زمین به این موضوع دقت داشته‌باشید. در واقع هنگام خرید زمین باید مدارک مربوط به نوع کاربری زمین را مشاهده کنید و از بابت صحت آن اطمینان حاصل نمایید. شما می‌توانید از راهنمایی های یک مشاور در کنار خود بهره‌مند شوید تا معامله‌ای مطمئن را صورت دهید.

گاهی اوقات فروش زمین با کاربری زراعی به‌جای زمین مسکونی تعمدا صورت می‌گیرد و هیچ‌گونه کلاهبرداری مخفیانهای در کار نیست. اما ممکن است این بار فروشنده از سادگی شما سو استفاده کند و به شما بگوید که می‌توانید بعد از خرید زمین دنبال اقدامات تغییر کاربری بروید و زمین زراعی را به مسکونی تبدیل کنید. حتی ممکن است مثال هایی بزند از افرادی که زمین زراعی خریده اند اما نوع کاربری آن را تغییر داده‌اند. گوش تان به این حرف‌ها بدهکار نباشد و اگر متوجه شدید که زمین مورد نظر زمین کشاورزی است معامله را ترک کنید.

چرا وقتی می‌توان زمینی با کاربری مسکونی خرید و بی دغدغه اقدام به ساخت ویلا نمود خود را در چنین مخمصهای گرفتار نمود؟

تغییر کاربری زمین زراعی در شمال به ضرر طبیعت است

یکی از ارگان هایی که سختگیری های بیش از حد روی تغییر کاربری زمین زراعی به مسکونی دارد اداره حفاظت از محیط‌زیست است. به‌قدری سازندان غیرقانونی در منطقه تاخت و تاز کرده‌اند که دیگر ارگان های مربوطه اجازه ساخت‌وساز به هیچ ساختمانی را در زمین‌های کشاورزی نمی‌دهند و به سختی ممکن است درخواست شما را تایید کنند. بنابراین دقت داشته‌باشید که این کار دردسر های زیادی دارد و در نهایت که زمان و انرژی زیادی را صرف این دوندگی ها نمودید ممکن است جواب منفی دریافت کنید. بنابراین بهتر است روی قضیه تغییر کاربری زمین حساب باز نکنید.

آیا زمین‌هایی با کاربری زراعی پروانه ساخت دریافت می‌کنند؟

چنانچه پیش از تغییر کاربری زمین زراعی بخواهید اقدام به ساخت‌وساز در این زمین نمایید برای دریافت پروانه ساخت به مشکل خواهید خورد. در زمان دریافت پروانه ساخت به شما گفته می‌شود که اجازه ساخت‌وساز ندارید و نمی‌توانید در زمین زراعی به ساخت ویلا یا منزل مسکونی بپردازید.

آیا بدون پروانه ساخت می‌توان اقدام به ساخت ویلا در زمین زراعی نمود؟

عده‌ای تصور می‌کنند بدون داشتن جواز ساخت می‌توانند فرآیند ساخت ویلا را آغاز کنند و بعد در نهایت با پرداخت جریمه یا طی‌کردن برخی مراحل مجوز پایان کار را بگیرند. این اتاق شاید در سال‌ها پیش رخ می داد اما اکنون به‌هیچ‌عنوان چنین چیزی ممکن نیست. شما هرگز نمی‌توانید در ویلایی که در زمین کشاورزی ساخته‌شده است سکونت داشته‌باشید چرا که ویلای شما برق و آب و گاز نخواهد داشت. بنابراین تمام گام های شما در این مسیر غیرقانونی خواهد بود. توصیه ما به شما این است که به‌هیچ‌عنوان سراغ ساخت‌وساز در زمین‌های زراعی نروید.

نتیجه‌گیری

اگر هنوز اقدام به خرید زمین در شمال نکرده‌اید اما می‌خواهید ویلای مسکونی در شمال بسازید به شما توصیه می‌کنیم که به‌هیچ‌وجه سراغ زمین‌های کشاورزی نروید. درست است که این زمین‌ها قیمت کمتری دارند اما نمی‌توانند گزینه خوبی برای ساخت ویلا باشند چرا که تغییر کاربری زمین زراعی در شمال بسیار دشوار است و مراحل پیچیدهای دارد. همچنین اگر در نهایت نتوانید موفق به تغییر کاربری زمین کشاورزی شوید مطمئناً متضرر خواهید شد.

بنابراین اگر با هدف ساخت ویلا قدم به خطه شمال گذاشته‌اید سراغ خرید زمین با کاربری مسکونی برای ساخت ویلا بروید. زمین‌های کشاورزی نمی‌توانند گزینه خوبی برای شما باشند.

با این حال اگر در شمال زمین کشاورزی دارید و مدت‌هاست که این زمین را خریداری کرده‌اید و احتمال می‌دهید بعد از گذشت سال‌ها اکنون می‌توان در آن ویلایی ساخت می‌توانید از طریق کارشناسان خبره و حرفه‌ای برای این تغییر کاربری اقدام کنید. گاهی اوقات زمینی را می‌بینید که سال‌ها قبل در منطقه‌ای کشاورزی قرار داشته اما امروزه روز به‌دلیل تغییر کاربری زمین‌های اطراف این زمین نیز قابلیت ساخت‌وساز پیدا کرده است.

بنابراین ممکن است بتوانید برای تغییر کاربری زمین موفق شوید. توصیه ما به شما این است که برای بالا بردن درصد موفقیت خود از کارشناسان حرفه‌ای در کنار خود بهره‌مند شوید تا فرآیند تغییر کاربری زمین زراعی شمال به مسکونی با سرعت بیشتری طی شود و احتمال نتیجه‌دادن آن نیز افزایش پیداکند.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×