گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی جاذبه‌های گردشگری ماسوله

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
جاذبه‌های گردشگری ماسوله

جاذبه‌های گردشگری ماسوله به عنوان یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان شگفت‌انگیزند و گردشگران بسیاری را جذب می‌کنند. این روستای گیلان یکی از تاریخی‌ترین و معروف‌ترین روستاهای پلکانی ایران است. در این منطقه به‌قدری طبیعت زیبایی می‌بینید که نه‌تنها همه را به‌خود جذب می‌کند، بلکه هر چقدر هم که به آن سفر کنید، هرگز تکراری نمی‌شود.

جاذبه‌های گردشگری ماسوله باعث‌شده تا گردشگران زیادی در تمام فصول گرم و سرد سال به این منطقه سفر کنند و اوقات خوشی را برای خود رقم بزنند.در این مقاله می‌خواهیم همه‌چیز درباره تاریخچه ماسوله، معماری این روستا، امکانات و جاذبه‌ها، راه‌های دسترسی و البته بهترین زمان برای بازدید از آن را مرور کنیم.

زندگی شهری درجهای از یکنواختی را برای همه ایجاد می‌کند و برای رهایی از آن می‌توان به مناطقی با طبیعت خاص و مناظر بکر پناه برد. کافی است پرسنل خود را جمع‌وجور کنید و چند روزی را صرف بازدید از مکانی مانند ماسوله کنید. برای آشنایی بیشتر با روستای ماسوله با ما همراه باشید.

برای خرید ویلا در کلاردشت مازندران با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

روستای ماسوله

روستای پلکانی ماسوله در ایران که امروزه به‌نام شهر ماسوله نامیده می‌شود، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ماسوله و یکی از معروف‌ترین نمونه‌های معماری پلکانی جهان است. البته در ایران روستاهای پلکانی دیگری مانند سر آقا سید وجود دارد.

محل جغرافیایی این روستا

ماسوله در حدود 65 کیلومتری غرب رشت قرار دارد. اینجا مکانی است که طبق منابع تاریخی حدود 800 تا 1000 سال قدمت دارد و جایی است که می‌توانید بهترین مناظر طبیعی ایران را در آن ببینید.

روستای پلکانی ماسوله در دامنه‌های جنگلی البرز و در ارتفاع 1050 متری از سطح دریا واقع‌شده است. یکی از ویژگی‌های جالب در ماسوله اختلاف ارتفاع از پایین‌ترین نقطه به بالاترین نقطه است. به‌دلیل پلکانی بودن این روستا بین پست ترین و بلندترین نقطه آن حدود 120 متر اختلاف ارتفاع وجود دارد.

ماسوله روستایی در دهستان سردار جنگل در جنوب غربی فومن از توابع استان گیلان (در شمال ایران) است.

ماسوله روستای پلکانی

در سال 1354 نام شهر شمالی ماسوله به‌عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور با شماره 1090 در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسید. این شهر تحت کنترل وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین اداره محیط‌زیست استان بوده و خوشبختانه از حفاظت خوبی برخوردار است.

اگرچه معماری پلکانی و بافت تاریخی روستا ویژگی اصلی آن است، اما در این روستا می‌توانید جنگل‌های بکر و دیدنی، آبشارها، کوه‌های مرتفع و بسیاری از جاذبه‌های طبیعی دیگر را ببینید.

برای خرید ویلا شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

خانه‌های ماسوله

بارزترین ویژگی این شهر که در سراسر جهان نیز شهرت دارد، معماری پلکانی خانه‌های ماسوله است. در ماسوله، پشت‌بام هر خانه، حیاط همسایه است. این ویژگی یکی از سوژه های ناب و منحصربه‌فرد برای علاقه‌مندان به عکاسی است.

علاوه بر معماری پلکانی، خانه‌های تاریخی شهر نیز از جمله جاذبه‌های گردشگری آن هستند. مردم این منطقه خانه‌های خود را با گلدان‌های رنگارنگ و سایر لوازم تزئینی تزئین کرده‌اند و گاه شما را به بازدید از خانه‌هایشان دعوت می‌کنند.

در مورد معماری ماسوله باید دانست که در ساخت خانه‌های این منطقه از چوب، سنگ و خشت استفاده شده است. خانه‌های این شهر کوچک و معمولاً دوطبقه هستند.

از نام‌های تاریخی این روستا می‌توان به ماسالار و خورطاب اشاره کرد. در قرن دهم پس از میلاد تأسیس شد. از آب‌وهوای معتدلی برخوردار است. معماری محلی، چشمه‌ها، آبشارها، رودخانه «رودخان» و جنگل‌های انبوه همگی آن را به یک نقطه گردشگری جذاب تبدیل کرده‌اند.

شهری متفاوت در ایران

معماری ماسوله بی‌نظیر است. ساختمان‌ها در داخل کوه ساخته‌شده‌اند و به‌هم متصل هستند. حیاط ها و پشت بام ها هر دو به‌عنوان مناطق عابر پیاده مشابه خیابان‌ها عمل می‌کنند. ماسوله به‌دلیل چیدمان منحصربه‌فردش اجازه ورود هیچ وسیله نقلیه موتوری را نمی‌دهد. این تنها شهر ایران است که چنین ممنوعیتی دارد.

با این حال، خیابان‌های کوچک و بسیاری از پله‌ها به‌سادگی امکان ورود وسایل نقلیه را فراهم نمی‌کند. معماری دیدنی ماسوله در بین مردم به «حیاط عمارت بالا پشت بام ساختمان پایین» معروف است.

معماری تلفیقی ماسوله و خانه‌های آن دوطبقه است. اینها شامل یک راهرو ورودی، حجره‌ها و دیگر ویژگی‌های معماری منحصربه‌فرد هستند و توسط یک راه‌پله به یکدیگر متصل می‌شوند. طوری که تراس هر خانه حیاط خانه بالاست.

برای اجاره ویلای ییلاقی در مازندران با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

طبیعت ماسوله

دیدنی‌های ماسوله به معماری و بناهای تاریخی محدود نمی‌شود. در اینجا آبشارها، جنگل ها، کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و موارد دیگر را در یک مکان تجربه خواهید کرد. بیشتر اینها در پارک جنگلی ماسوله جمع شده‌اند.

آبشارهای ماسوله رودخان، لار چشمه، کوشم و تریشم از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه هستند که می‌توانید از آنها دیدن‌کنید. اگر اهل کوهنوردی هستید می‌توانید به قله‌های مرتفع این منطقه از جمله قله شاه معلم بروید یا یک شب را تا صبح در قله کربر ماسوله سپری کنید.

با وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های فراوان در این منطقه، طبیعت آن بسیار منحصربه‌فرد است. کافی است کمی تلاش کنید و از روستا دور شوید تا به تماشای شگفتی های طبیعت بکر گیلان بنشینید.

برخی از جاذبه‌های گردشگری ماسوله

ماسوله خودش یک جاذبه دیدنی است، اما در این شهر می‌توانید جاذبه‌های دیگری را ببینید و از سفر خود بهره بیشتری ببرید. برخی از این مناظر بسیار مشهورتر هستند که در ادامه تعدادی از آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

موزه‌های روستای ماسوله

3 موزه تاریخ طبیعت، میراث فرهنگی و عون بن علی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند. در موزه تاریخ طبیعت با حیات وحش این منطقه از گیلان آشنا می‌شوید. در داخل موزه، حیوانات بومی منطقه به نمایش گذاشته شده است.

موزه میراث فرهنگی در یکی از خانه‌های تاریخی معروف ماسوله به‌نام خانه درزی قرار دارد. قدمت این خانه تاریخی به‌دوران پهلوی می‌رسد اما در داخل آن آثاری از دوره قاجار به نمایش گذاشته شده است.

موزه عون بن علی در واقع بخشی از مقبره امام‌زاده عون بن علی است. بنای این امامزاده یکی از آثار ارزشمند تاریخی ماسوله است که به قرن دوم یا سوم هجری نسبت داده شده است. در داخل موزه جنب این امامزاده نیز آثاری از دوران تیموری و صفویه وجود دارد.

برای خرید ویلا در چمخاله با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

بازار ماسوله معروف‌ترین جاذبه منطقه

بازار ماسوله گیلان اساساً مرکز و قلب این منطقه است. این بازار دارای 4 سطح مجزا است و مغازه‌های ماسوله دقیقاً به‌خاطر همین بازار ایجاد شده است.

بازار دارای 2 طبقه و دارای مغازه در طبقات مختلف است. در این بازار انواع سوغات گیلان و ماسوله به فروش می‌رسد. همچنین می‌توانید انواع زیورآلات دست ساز، تزیینات، تنقلات، ترشیجات و حتی رستوران‌های محلی را با غذاهای خوشمزه پیدا کنید.

بهترین زمان برای سفر به ماسوله چه زمانی است؟

سفر به ماسوله در تمام طول سال زیبایی خاص خود را دارد. حتی در فصل زمستان که هوای این منطقه بسیار سرد است، گردشگران زیادی برای دیدن ماسوله برفی به گیلان سفر می‌کنند. به‌همین دلیل در تابستان هوا نسبتاً خوب است و زیاد اذیت نخواهید شد.

فقط هنگام سفر به ماسوله به یاد می آورید که این مکان در تعطیلات بسیار شلوغ است. پس اگر با مکان‌های شلوغ مشکلی ندارید سعی کنید در ایام غیر تعطیل به این روستا سفر کنید.

برای خرید ویلا در چابکسر با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

روستای ماسوله دقیقاً کجاست؟

می‌خواهیم دقیقاً برای شما توضیح دهیم که ماسوله در گیلان کجاست. مسیر این منطقه از شهرستان فومن در استان گیلان می‌گذرد. پس خود را به فومن برسانید و از طریق جاده مستقیم روستای ماسوله به این منطقه زیبای گردشگری بروید. این روستا در فاصله 34 کیلومتری از شهر فومن است و با ماشین در کمتر از یک ساعت می‌توان به آن رسید.

ماسوله در 55 کیلومتری رشت در منطقه کوهستانی و سیلوانی و در دامنه‌های صخره‌ای به ارتفاع 1050 متر از سطح دریا واقع‌شده است. آب‌وهوای ماسوله در تابستان معتدل و مرطوب و در زمستان سرد و مرطوب است.

آب‌وهوا و طبیعت مطبوع در 4 فصل سال از مهمترین عوامل محیطی منطقه ماسوله است. اختلاف ارتفاع از بلندترین نقطه به پایین در حدود 100 متر است که دلیل ایجاد منظره منحصربه‌فرد معماری ماسوله است.

ماسوله یکی از بهترین مناطق آب‌وهوایی و توریستی‌ترین مناطق ایران با کوه‌های مرتفع، جنگل و روستاهای سرسبز و جلوه‌های طبیعی فراوان به‌ویژه در اواخر بهار و تابستان است.قله شاه معلم در ماسوله با ارتفاع 3050 متر مرتفع‌ترین نقطه استان گیلان و هدفی جالب برای گروه های کوهنوردی و گردشگران است.

در حال حاضر اقتصاد ماسوله به صنعت گردشگری وابسته است. مردم ماسوله به زبان تالشی با گویش ماسوله‌ای صحبت می‌کنند. دین این افراد اسلام و پیرو شیعه هستند.

برای ساخت ویلا سنتی در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری درباره جاذبه‌های گردشگری ماسوله

 در این مقاله همه‌چیز در مورد روستای ماسوله را بررسی کردیم. از قدمت روستای ماسوله تا معماری، جاذبه‌های محبوب و بهترین زمان بازدید از آن و راه‌های دسترسی به آن را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم. ماسوله یکی از بهترین پیشنهادهای نه‌تنها برای تابستان بلکه زمستان است.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×