گیلان، زیباکنار
0133416

جاذبه گردشگری باغ‌محتشم و عمارت کلاه‌فرنگی

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
باغ‌محتشم و عمارت کلاه‌فرنگی

جاذبه گردشگری باغ‌محتشم و عمارت کلاه‌فرنگی : دوران قاجار هرچه بدی داشت اگر بگذاریم کنار، عمارت‌های زیبا و مجللی در این دوران بنا شد که جای پای آن‌ها در عمیق‌ترین قسمت‌های تاریخ به یادگار مانده. بسیاری از عمارت‌های زیبا در استان گیلان به این دوران باز می‌گردد.

باغ‌محتشم و عمارت کلاه‌فرنگی که نام آن نیز مانند فضای آن لطیف و شاعرانه است به‌همین دوران باز می‌گردد. این عمارت در دوران ناصر الدین شاه قاجار بنا شد و امروزه روز آن را با نام پارک شهر رشت می‌شناسند. هرچند که مردمان رشت هنوز هم به‌نام قدیمی و زیبای آن پایبند هستند و برای رفتن به این مکان تاریخی باید سراغ از عمارت کلاه فرنگی رشت را از آن‌ها بگیرید.

عمارت کلاه فرنگی را در ضلع جنوبی پارک می‌توان دید، جایی که رودخانه گوهر رود به آرامی در آنجا جریان دارد و جان می‌دهد در فصل بهار کنار آن بنشینید و حال‌وهوایی تازه کنید. در ادامه قصد داریم سری به این باغ و این عمارت بی‌نظیر بزنیم پس اگر عاشق سیر و سیاحت در آثار تاریخی و کهن هستید با ما همراه شوید.

برای خرید ویلا دوبلکس شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

جاذبه گردشگری باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

 

علت نامگذاری عمارت کلاه فرنگی

شاید برای شما هم عجیب باشد که چرا نام این عمارت را کلاه فرنگی گذاشته‌اند. نام کلاه فرنگی از آنجایی انتخاب شد که طراحان معماری طبقه فوقانی این عمارت را به کلاه فرنگی یا همان کلاه سیلندری شبیه دانستند. بنابراین این اسم روی آن ماندگار شد تا به امروز.

معماری زیبای عمارت کلاه‌فرنگی

عمارت کلاه فرنگی در میان باغ محتشم همچون یک نگین خوش تراش و زیبا می‌درخشد. معماری جذاب و دلفریب این عمارت توجه هر بیننده‌ای را به‌خود جلب خواهد کرد. یک معماری خاص و زیبا که نشان از هنر طراحان ایرانی دوران قاجار دارد.

عمارت کلاه فرنگی یک عمارت چند ضلعی است که دارای چهار طبقه است. نکته جالب در معماری عمارت کلاه فرنگی اینجاست که در یک چشم‌انداز کلی به باغ و عمارت، تعداد طبقات را سه طبقه خواهید دید و این موضوع به‌خاطر زاویه دید این عمارت از بیرون است.

برای خرید ویلا اقساطی شمال در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

در واقع طبقه پنهان طبقه‌ای است که در شیروانی اول این عمارت مخفی شده که طبقه‌ای رمز آلود است و نور خود را از شیروانی و طبقه فوقانی خود می‌گیرد.

دوطبقه اول در عمارت کلاه‌فرنگی روی هم رفته دارای چهار اتاق هستند و در طبقه چهارم یک اتاق زیبا و منحصربه‌فرد را خواهید دید که که دارای 8 گوشه است و پنجره‌های دلباز و زیبایی در آن با چشم‌انداز وسیعی از باغ محتشم به‌چشم می‌خورد.

سقف عمارت کلاه‌فرنگی

سقف سفالی این عمارت زیبایی خاص و منحصربه‌فردی به آن بخشیده و مانند سایر عمارت‌های شمالی آن را به یک بنای خاص تبدیل کرده. این سقف سفالی در گذشته‌های دور به رنگ سبز و فیروزه‌ای لعابدار بوده و هماهنگی عجیب و جذابی با طبیعت دلنشین باغ محتشم خلق کرده بود اما امروزه روز تنها ظاهر سفالی آن نمایان است.

سقف عمارت کلاه فرنگی به سبک چکش گردان طراحی شده و ایوان کتابی دورتادور آن را فراگرفته که تعداد 34 ستون در اطراف آن خودنمایی می‌کند. وسعت عمارت کلاه فرنگی روی هم رفته 362 متر مربع است و عمارتی نسبتاً وسیع است.

برای خرید ویلا سند شش‌دانگ شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

تاریخچه‌‌ای کوتاه از باغ‌محتشم در یک نگاه کلی

همانطور که گفته شد قدمت این باغ به‌دوران قاجار باز می‌گردد. دورانی که معماری ایرانی همچنان در اوج خود بود و طراحان اغلب عمارت ها را با سبکی خاص از معماری طراحی می‌کردند. این باغ زیبا متعلق به فردی به‌نام اکبر خان بیگلربیگی بود که از حاکمان قدیمی گیلان و سرمایه داران آن زمان به‌حساب می آمد.این باغ زیبا همانطور که در افسانه‌ها و قصه ها می شنیدیم به تنها دختر او رسید که در حال ازدواج به پسر عموی خود بود.

نام او هم از قضا خان اکبر محتشم الملک بود که از سرداران آن دوران به‌شمار می رفت. از این رو نام این باغ به‌نام ایشان نامگذاری شد و مردم رشت این باغ زیبا را با نام باغ محتشم می‌شناختند. در دوران پهلوی این باغ زیبا به‌دلیل سر رفت مالیات های متعدد پرداخت نشده به تصرف دولت در آمد و ورود آن برای عموم آزاد گشت.

برای پیش‌فروش ویلا در شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

جاذبه گردشگری باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

چه امکاناتی در باغ‌محتشم وجود دارد؟

مطمئناً بعد از بازدید از باغ‌محتشم رشت عاشق دیدار دوباره آن خواهید شد. امکانات زیادی در این باغ زیبا وجود دارد که شما را سرگرم خود خواهد کرد. پیش از هر چیز بگوییم که طبیعت بکر و چشم‌اندازهای فوق‌العاده این باغ را در هیچ فصلی نباید از دست داد.

چشم‌انداز مخملین آن در فصل بهار، خزان طلایی رنگ باغ محتشم در پاییز و چهره آرام و سپید پوش عمارت کلاه فرنگی در زمستان هرکدام دارای زیبایی خاص و منحصربه‌فرد خود است. از جمله امکانات این باغ می‌توان به آلاچیق، کتابخانه، نیمکت های چوبی برای استراحت، تجهیزات ورزشی، آب‌نما و چند زمین ورزشی اشاره کرد.

می‌توانید یک روز دل‌انگیز بهاری را در باغ محتشم کنار خانواده سپری کنید و یا یک عصرانه پاییزی را بر روی فرشی از برگ‌های خزان زده و طلایی در کنار دوستان تان صرف کنید و به‌چشم‌انداز زیبا و فوق‌العاده باغ خیره شوید.

برای ویلا جنگلی شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

جاذبه گردشگری باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

 

بازدید رایگان از باغ‌محتشم و عمارت کلاه‌فرنگی

این عمارت از جمله عمارت‌هایی است که ورود عموم در تمام روزهای هفته رایگان است بنابراین هر زمان که تمایل داشتید می‌توانید به باغ محتشم بروید. شما می‌توانید چند ساعتی در این باغ زیبا و در میان درختان تنومند و سربه‌فلک‌کشیده به گشت‌وگذار بپردازید و از جای جای آن دیدن‌کنید.

برای خرید ویلا سنددار شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

 

جاذبه‌های دیدنی رشت در حوالی باغ‌محتشم و عمارت کلاه‌فرنگی

اگر می‌خواهید از روزی که پیش رو دارید بهترین استفاده را بکنید و به جاهای دیدنی رشت سر بزنید بد نیست بدانید که جاذبه‌های زیادی در حوالی باغ محتشم وجود دارد بنابراین می‌توانید بعد از بازدید از این باغ و عمارت زیبا راهی آن‌ها شوید.

به‌ترتیب نزدیک‌ترین جاذبه‌هایی که در حوالی این عمارت قرار دارند می‌توان به بازارچه سنتی رشت، مسجد صفی، کتابخانه ملی رشت، حمام حاجی، عمارت میرزا کوچک‌خان و بقعه دانای علی اشاره کرد. بنابراین می‌توانید یک روز پر ماجرا و هیجان‌انگیزی را برای خود رقم بزنید و این روز هیجان‌انگیز را با بازدید از باغ محتشم شروع کنید.

برای خرید ویلا شمال قسطی با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

 

وسعت باغ‌محتشم در شهر رشت

باغ محتشم یکی از وسیع ترین باغ‌های دوران خود بوده و البته هنوز هم یکی از وسیع ترین باغ‌های رشت به‌حساب می‌آید. این باغ زیبا دارای وسعتی برابر با 120 هزار متر مربع است و عمارت زیبای کلاه فرنگی با وسعتی بیش از 300 متر مربع بیش از 200 سال است که در برابر برف و باران‌های شدید شهر رشت و رطوبت و زلزله هایی که در طول تاریخ به‌خود دید ه خم به ابرو نیاورده.

این عمارت زیبا در میانه این باغ وسیع همچون یک الماس تابناک می‌درخشد و به چهره رهگذرانی که از باغ محتشم عبور می‌کنند لبخندی توام با آرامش می‌زند. در دوران سابق این باغ زیبا و بزرگ در یک جنگل واقع بوده و وجود گوهر رود در کنار عمارت نیز اثبات کننده همین موضوع است. جنگلی که سردار در آن به شکار می پرداخته و در ادامه عمارت قرار داشته.

تصور اینکه روزگارانی در این مکان یک جنگل وسیع احتمالاً با آهوانی تیزپا و شیرانی غرنده وجود داشته و باغی وسیع که تک عمارت آن عمارت کلاه فرنگی بوده تصویری هیجان‌انگیز است که آدمی را برای گشت‌وگذار هرچه بیشتر و غرق شدن در زیبایی‌های آن باغ مشتاق تر می سازد.

برای ویلا داخل شهرک شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

جاذبه گردشگری باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

 

عکاسی در باغ‌محتشم و عمارت کلاه‌فرنگی را فراموش نکنید

فرقی ندارد در یک روز مطبوع و دل‌انگیز بهاری راهی عمارت کلاه فرنگی شده‌اید و یا در یک روز آرام و زیبای برفی. فراموش نکنید که دوربین عکاسی تان را همراه داشته‌باشید چرا که بدون شک با صحنه‌هایی زیبا و تکرارنشدنی در این باغ زیبا روبه‌رو خواهید شد. دیدن چهره سپید پوش و آرام عمارت کلاه فرنگی زیر انبوه برف و تماشای برگ‌های رقص کنان که در محوطه باغ محتشم به زمین می افتند و فرشی طلایی رنگ پیش پای شما پهن می‌کنند بسیار زیبا و دل‌انگیز و صد حیف که نمی‌توان به غیر از تصاویر حس و حال قشنگ لحظات را با دوربین‌های عکاسی ثبت کرد.

برای خرید ویلا ساحلی شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

جاذبه گردشگری باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

 

نتیجه‌گیری

اگر تصمیم گرفته‌اید که در سفر به رشت به باغ‌محتشم و عمارت کلاه‌فرنگی بروید و از آن دیدن‌کنید یکی از بهترین تصمیمات را گرفته اید. این باغ زیبا در خیابان حافظ رشت واقع‌شده است. بعد از اینکه راهی خیابان حافظ شدید به خیابان ملت بروید و بعد به‌سمت ضلع جنوبی پارک قدس راه بیفتید. لحظاتی بعد پارک محتشم با وسعت و صلابت باشکوه و بی‌نظیر خود در برابر چشمان‌تان نمایان خواهد شد.

برای خرید ویلا ارزان شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

 

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×