گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی 8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1400-02-04
جاذبه دیدنی غرب گیلان

بندر انزلی یکی از شهرهای ساحلی است که تقریباً اغلب تفریحات و جاذبه‌های آن حول و حوش یک ساحل مانند فانوس‌دریایی انزلی، اسکله تفریحی ساحل سو ان و پل قازیان می‌چرخد. با این حال، بندر انزلی  در این شهر یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های آبی است که هر ساله بسیاری از توریست‌ها به این شهر سفر می‌کنند تا زنبق آبی خود را تماشا کنند.استان گیلان جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد که در ادامه مقاله 8 جاذبه دیدنی غرب گیلان را بررسی خواهیم کرد.

مسافرت در غرب استان گیلان

اگر شما مسافری در غرب استان گیلان باشید، می‌توانید از شهرهایی مانند ماسال، بندرانزلی، هشت پر آستارا و رضوان شهر  دیدن‌کنید. اگر از غرب ایالت وارد شوید، شهر توریستی of در مسیر شما قرار خواهد گرفت. طبیعت، سرسبزی، طراوت و تازگی در آستارا موج می‌زند. گذرگاه حیران در این منطقه با دیدگاه منحصربه‌فرد آن قرار دارد. امکانات تفریحی مانند ماشین‌های کابلی و خط‌ آهن جاذبه این گذر برای توریست‌ها را دو برابر کرده‌است. به‌خاطر موقعیت خود در مرز، این شهر می‌تواند گزینه خوبی برای خرید باشد، زیرا اکثر کالاهای وارداتی به قیمت معقولی پیشنهاد شده‌اند.

چنین کالاهایی معمولاً در بازار ساحلی یافت می‌شوند. در ادامه مسیر شهر هشت پز را پیدا خواهید کرد که طبیعتی بکر و منحصربه‌فرد مانند تابستان اسالم تا جاده خلخال و پارک جنگلی گیسوم دارد. در مسیر بعدی، شما بر روی سقف سبز گیلان قدم خواهید گذاشت. شهر ماسال بین صومعه‌سرا و پره سر قرار دارد و بیشتر جاذبه‌های آن مناظر طبیعی هستند. خشکه دریا، اولسبلنگاه، شالما و چلسی اشاره کرد. رودخانه ماسال  یک مکان تفریحی دیگر در این شهر است که از قلب شهر عبور می‌کند و فضای خوبی را ایجاد کرده‌است و پارک ساحلی مجاور با چند تسهیلات، فضایی مناسب برای گذراندن یک روز سرگرم‌کننده فراهم کرده‌است. اما جاذبه آن، صرف‌نظر از طبیعی بودن آن، یک تاریخ بسیار باستانی دارد که بیش از ۷۵ سال قدمت دارد.

 

سد و دریاچه سقالکسار

روستای سقالکسار در شمال ایران، استان گیلان و در ۱۵ کیلومتری جنوب رشت، بین اقا سید شریف و جیرده واقع‌شده‌است. آب دریاچه با بارندگی و چشمه‌های آب‌گرم در منطقه تامین می‌شود. ارتفاع دریاچه ۶۴ متر بالاتر از سطح دریا، طول دریاچه حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است. کلمه ” سقالکسار ” به معنای مکانی است که پرندگان در آن می‌نوشند.

در گذشته پرندگانی همچون لاک و ستاره به این روستا آمدند و از بهار در آن آب نوشیدند و به‌همین دلیل است که این روستا سقالکسار نامیده می‌شود. مساحت این دریاچه ۱۵ هکتار است. تمیزی این روستا یکی از ویژگی‌های مهم آن است و یکی از دلایل مهم این پاکیزگی، اجرای طرحی از سوی شورای اسلامی این روستا است که وقتی وارد می‌شود، سه هزار تومان از گردشگران ورودی وارد می‌شوند و یک کیسه زباله به آن‌ها می‌دهند تا زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند و آن را در کیف بیاندازند. اگر کیسه‌های زباله به اپراتور توسط توریست‌ها تحویل داده شود، آن‌ها دو هزار تومان مسترد خواهند داشت. پاداش‌ها و مشوق‌های موثر منجر به تلف شدن صفر در ماهیت این روستا شده‌است.

 

قلعه رودخان فومن

قلعه رودخان یکی از مناظر فومن در استان سبز و دلپذیر استان گیلان و جاذبه دیدنی غرب گیلان است. این قلعه تماشایی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن در نزدیکی روستای رودخان واقع‌شده‌است که بر فراز قله‌های جنگلی منطقه حیدرآلات و در میان جنگل انبوه قرار دارد. ارتفاع قلعه رودخان بین ۶۵۵ و ۷۱۵ متر بالاتر از سطح دریا است. نزدیک قلعه Rudkhan و در سمت راست آن، رودخانه‌ای به‌نام رودخان وجود دارد که به‌همین دلیل است که این قلعه رودخان نامیده می‌شود.

مردم محلی این قله را راخون و قلعه رسمی‌رودخان می‌نامند. البته در گذشته قلعه رودخان به‌عنوان دژ رودگان یا روگان شناخته می‌شد؛ این به معنای “قلعه از رودخانه” است و در طول زمان به یک رودخانه تبدیل شده‌است.همچنین از آنجایی که این قله در منطقه بین دو قله با ارتفاع‌های مختلف ساخته‌شده‌است، تعداد زیادی از پله‌ها در داخل قلعه ساخته‌شده‌اند تا به بخش‌های مختلفی از آن دسترسی داشته‌باشند، که این مکان را به قلعه هزار پله معروف کرده‌است.

خانه تاریخی رحیمی

یکی از جاذبه‌های دیدنی و گمنام  در  غرب گیلان خانه تاریخی رحیمی است. این خانه تاریخی در حدود ۱۰ کیلومتری ماسال، نزدیک شهر شاندرمن، در روستایی به‌نام بیتم واقع‌شده‌است. این بنا به‌دوره قاجار باز می‌گردد، اگرچه برخی منابع آن را ۲۵۰ سال پیش تعیین کرده‌اند.این خانه تاریخی دارای دوطبقه است و مساحت آن نزدیک به 470 متر است. از نظر ساختاری این نخانه مشابه سایر خانه‌های گیلان است.این اثر با شماره 13639 در تاریخ 15/08/1384  در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیده است.

امامزاده شفیع شاندرمن

در میان مکان‌های مقدس و تاریخی در شاندرمن مقبره مقدس امام‌زاده شافی (ع) قرار دارد. براساس روایت of شفیع، او یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. این آرامگاه تنها بنای تاریخی مذهبی در ماسال و شاندرمن است که تاریخ مکتوب دارد.

در مورد بنیانگذاران اصلی مقبره مشهور است، اما براساس شواهد تاریخی نوشته شده، بازسازی مقبره و سنگ شبکه خورشیدی این مقبره به AH ۱۰۷۳، زمان حکومت صفوی برمی‌گردداگرچه سنگ قبر سابق مقبره در نوسازی اخیر نابود شده‌است، دکتر ستوده در اواسط دهه ۱۹۴۰ این نماد تاریخی را ثبت کرد که در شکل کتیبه روی در ورودی مقبره امام‌زاده شد.

این مقبره در فاصله هفت کیلومتری غرب شهر بوسیله پرنده شاندرمن در دهکده‌ای از همان نام بین دو رشته‌کوه واقع‌شده‌است. هنگامی که از مسیر شاندرمن،  چاله سارا، به‌سمت روستا حرکت می‌کنیم، اگر حجاب سبز به شما اجازه می‌دهد که درختان زیادی در طول مسیر به شما اجازه دهد، گنبد طلایی زیبای دادگاه را از دور می‌بینید.این آرامگاه هزاران در روزهای شادی و عزا شاهد هزاران شاکر خداوند و زائر آن مرد خداست مانند عید باستان ایران، روز سیزدهم ماه محرم و عصر روز پنجشنبه و جمعه، این مکان مقدس، میزبان صدها زائر از سراسر شهر و حتی بخش‌های دیگر گیلان است.

ییلاقات ماسال  ( اولسبلنگاه  )

ییلاق اولسبلنگاه ماسال در ارتفاع ۱۴۸۹ متری از سطح دریا؛ در ارتفاعات تالش واقع‌شده است. اینجا ییلاقی زیبا با کلبه‌های چوبی و چراگاه‌های بزرگ است. خوشبختانه امکان تغییر محیط به وسیله منابع طبیعی و ساخت‌وساز با موادی که غیر از چوب مجاز نیست محدود می‌شود. این امر منجر به حفظ طبیعت و جو بکر تابستان شده‌است. بنابراین، تابستان نیز می‌تواند طبیعت‌گردی باشد.برای اینکه بکر باقی بماند، اولسبلنگاه  مجهز به یک شبکه برق نیست و برق مورد نیاز توسط یک موتور الکتریکی و گاهی پانل‌های خورشیدی تامین می‌شود. این منطقه همچنین آب لوله‌کشی دارد که از چشمه‌های آب‌گرم استفاده می‌کند. اولسبلنگاه نامی تالشی ست و از دو بخش اولَس و بِلَنگاه تشکیل شده است.

ساحل گیسوم تالش

گیسوم از توابع بخش پره سر شهرستان طالش در استان گیلان است. که مناطق ساحلی بسیار زیبایی دارد.درختان در هر دو طرف جاده که به‌هم تعظیم می‌کنند، مسیر ساحل را بسیار تماشایی می‌کنند. همچنین امکانات تفریحی مثل قایق‌سواری و پاراگلایدینگ در ساحل وجود دارد که می‌تواند با زمان‌های خوشی به شما کمک کند.

موزه میراث روستایی گیلان

اما جاذبه دیدنی دیگر غرب گیلان، موزه میراث روستایی آن است که ماموریت آن حفظ و حفظ فرهنگ روستایی و فرهنگ روستایی گیلان، به‌ویژه برای معرفی و معرفی خانه‌های روستایی تاریخی و حفظ اصالت ساختمان و محیط اطراف هر خانه است. از آنجا که برخی از این ساختمان‌ها بین ۶۵ تا ۱۸۰ سال سن دارند. البته جالب است بدانید که ساختمان‌های روستایی جذاب از محل اصلی خود از طریق یک فرآیند جالب نقل‌مکان کرده‌اند و در مکان جدید خود در موزه روستایی مونتاژ شده‌اند تا جنبه تاریخی این ساختمان‌ها را حفظ کنند.

بام سبز ماسال

به غیر از از تمام ارتفاعات و مناطق گردشگری زیبا در شهرستان ماسال نزدیک شهر و در فاصله تقریباً یک کیلومتری آن، که ممکن است بخشی از شهر باشد و در راه شاندرمن، منطقه‌ای جنگلی با منظره‌ای زیبا و تماشایی از شهر و دشت‌ها و  جلگه ماسال وجود دارد که به بام سبز ماسال معروف است. این مکان، که گردش برای مردم این شهر است، منظره زیبایی از شهر و همچنین بخش‌هایی از صومعه‌ها را به تصویر می‌کشد. صدها ییلاق و مرتع در ماسال با چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعی وجود دارد و خانه‌هایی که از تنه درختان یا تخته‌های چوب ساخته‌شده‌اند به آن جذابیت خاصی داده‌اند.گله های گوسفندان گاوها و اسب‌های ایلخی، گل‌ها و گیاهان کوهستانی، پرندگان و حیوانات وحشی به مانند خرس، پلنگ، گرگ، مرال، شوکا، گربه وحشی و … در مراتع و جنگل‌های ماسال وجود دارند.

ماسال می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران به‌دلیل وجود امکانات بالقوه و پتانسیل‌های موجود در زمینه‌های مختلف گردشگری، صنعت و کشاورزی موثر باشد که یکی از راه‌های جذب گردشگر است.این شهر بیش از ۷،۲۵۰ هکتار زمین شالی و ۴۵۹ هکتار از زمین‌های باغی دارد که از نظر کشاورزی و تنوع محصول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نتیجه‌گیری

شرکت انبوه‌سازان آرش به مدیریت و سرمایه‌گذاری امین و آرش تقی پور دهکاء بیش از ۱۵ سال است که در حوزه ساخت‌وساز شهرک‌های ویلایی در حوزه منطقه آزاد انزلی مشغول به فعالیت است. مرکز اصلی شرکت ساختمانی انبوه‌سازان آرش منطقه آزاد انزلی در زیباکنار بعد از صدا و سیما شهرک آرش ۲ میباشد. اگر شما هم قصد ساخت‌وساز یا خرید ویلا در شمال کشور را دارید شرکت انبوه‌سازان آرش انتخاب مناسبی برای شما است.

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×