گیلان، زیباکنار
0133416

دلایل بحران آب در ایران و افزایش مهاجرت به شهرهای شمال

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1397-03-14
بحران آب در ایران

چالش آب یکی از مسائلی است که تمامی کشورهای جهان را درگیر خود کرده است ولی ایران را بیشتر تحت تأثیر قرار داده است. وجود بحران آب در ایران موجب مسائل مختلفی مانند افزایش میزان مهاجرت به شهرهای شمالی کشور و همچنین افزایش مشکلات زیست‌محیطی مانند پدیده گرد و غبار در شهرهای جنوبی کشور شده است.

اما با شرکت انبوه‌سازان آرش سازنده شهرک‌های ویلایی آرش، معتبرترین شرکت در زمینه ساخت ویلا در زیباکنار، ویلا شمال و ویلا گیلان، ویلا انزلی همراه شوید تا با هم بپردازیم به دلایل بحران آب در ایران!

علاوه بر تمامی مشکلات سیاسی و اقتصادی که ایران در برهه از زمان با آن درگیر است مسائل زیست‌محیطی که در رابطه با بحران آب نیز وجود دارد به یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و مردم کشور تبدیل شده است. بحران کشاورزی، تراکم جمعیت، سیستم نا درست مدیریت آب چیزهایی هستند که هم در پیدایش بحران آب نقش داشته‌اند و هم اینکه نتیجه های بحران آب هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ایران در یک سیکل بی نهایت بحران آبی گرفتار شده است!

ایران یکی از کشورهایی است که همواره به‌خاطر معماری و تکنولوژی‌هایی که از گذشته به‌کار برده است همواره مورد توجه بسیاری از کشورهای خارجی بوده است. به‌عنوان مثال احداث قنات یکی از روش‌هایی بوده است که در گذشته ایرانیان برای تامین آب مورد استفاده قرار می‌دادند.

استفاده از این روش بیش از 2700 سال دارای قدمت است ولی اکنون به‌دلیل مسائل آبیاری زمین‌های کشاورزی و همچنین تراکم جمعیتی که در شهرهای مختلف وجود دارد، این قنات ها توانایی تامین آب مورد نیاز  افراد را ندارند.

به‌عنوان مثال شهر کاشان که به گلاب گیزی معروف است برای تامین آب زمین‌های گل محمدی خود از آب‌هایی استفاده می‌کردند که در سطح پایینی خانه‌ها جاری بود و همچنین برای له کردن برگ‌های گل محمدی از آسیاب هایی استفاده می‌شد که با استفاده از قدرت آب حرکت می‌کردند. ولی امروزه برای تولید گلاب در این شهر تمامی مراحل به‌صورت صنعتی و غیر طبیعی استفاده می‌شود.

دلایل بحران آب در ایران :

  • افزایش جمعیت :

تا سال 2016 کشور ایران دارای بیش از 80 میلیون نفر بوده است که این جمعیت در مقایسه با توانایی های کشور ایران بیش از اندازه است. تامین نیاز های اولیه زندگی برای این جمعیت مانند آب باعث می‌شود تا دولت ایران با یک چالش رو به رو باشد.

  • سیستم کشاورزی غیر بهینه :

کشاورزی یکی از شغل هایی است که همواره و در همه زمان‌ها یکی از پایه های اقتصادی و در آمدی بسیاری از افراد و همچنین دولت بوده است. کشاورزی در ایران به روش سنتی انجام می‌شود و خیلی کم پیش می‌آید که کشاورزان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود از روش‌های جدید و بهینه مانند آبیاری زیر سطحی، آبیاری بارانی و … استفاده‌کنند.

بسیاری از کشاورزان برای آبیاری زمین خود جوی های آبی را ایجاد می‌کنند و سعی می‌کنند آب را از این طریق در اختیار گیاهان قرار دهند. علاوه بر این که این آب به‌مرور زمان موجب فرسایش خاک می‌شود بلکه بسیاری از آن تبخیر می‌شود.

  • مدیریت ضعیف در زمینه آب آَشامیدنی :

بسیاری از افراد هنگام ساخت‌وساز ویلا و یا باغ در محوطه خود یک استخر ایجا می‌کنند و آن را پر آب نگه می‌دارند در حالی که به ندرت از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر این مصارف خانگی افراد به گونه است که اصلاً به نکات بهینه سازی مصرف توجه ندارند و همین مسئله باعث می‌شود تا زمانی که آب دارند از آن به‌صورت دلخواه خود استفاده‌کنند اما به‌زمانی فکر نمی‌کنند که ممکن است زمانی این مخازن خالی شوند و بحران آغاز شود.

مهاجرت به شهرهای شمال

زمانی که مسئله بحران آب در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان و … شدت پیدا می‌کنند باعث می‌شود که بسیاری از افراد تصمیم بگریند به شهرهای شمالی کشور مهاجرت کنند تا بتوانند با وجود این بحران به زندگی خود ادامه دهند. این مسئله تحت عنوان مهاجرت معکوس شناخته می‌شود.

یعنی به‌جای مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ برای بهره‌مندی از امکانات علمی، پزشکی و … به شهرهای کوچک برای رفع نیاز های اولیه خود مهاجرت می‌کنند.  اما همین مسئله باز باعث تراکم جمعیت در شهرهای شمالی کشور شود و در نتیجه تقاضا برای آب شیرین افزیش یابد. زمانی که این درخواست قابل پاسخگویی نباشد از کیفیت آبی که در اختیار افراد قرار داده می‌شود کاهش می باید.

زمانی که تعداد افراد در شهرهای شمالی کشور نسبت به مساحت شهر افزایش می ‌یابد، خطرات بسیاری شهر را تهدید می‌کند. مانند ساخت‌وساز بی رویه. که باعث می‌شود زیستگاه‌های طبیعی که در شمال وجود دارند مورد تهدید قرار گرفته و به‌مرور زمان از بین بروند و دولت و کشور ایران را با چالش جدید رو به رو کند.

بنابراین نمی‌توان مسئله بحران آب در ایران را تنها به پای تغییرات شرایط جوی و آب‌وهوایی دانست. بلکه باید نقش خود را در این مسئله به‌درستی بشناسیم و سعی کنیم با استفاده از بک برنامه‌ریزی درست از پس این شرایط سخت برآییم.

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×