گیلان، زیباکنار
0133416

راهنمای کامل بوم‌گردی سوادکوه

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
بوم‌گردی سوادکوه

برای بوم‌گردی سوادکوه چه راهنمایی نیاز داریم؟  شهرستان سوادکوه یکی از شهرستان‌های استان مازندران در ایران است. در سرشماری سال 2006، جمعیت این شهرستان 66430 نفر در 17918 خانوار بود. این شهرستان به دو بخش بخش مرکزی و بخش شیرگاه تقسیم می‌شود. این شهرستان دارای شش شهر زیرآب، شیرگاه، آلاشت و پل سفید است. سوادکوه با مساحت 2441 کیلومتر مربع (942 مایل مربع) در مرکز استان مازندران قرار دارد.

از شمال به قائمشهر، از غرب به بابل، شرق به ساری، جنوب به رشته کوه البرز و تهران و از جنوب شرق به استان سمنان محدود است. با این مقاله بوم‌گردی در سوادکوه همراه باشید. بخش عمده‌این شهر در دره‌ای در منطقه البرز مرکزی قرار دارد که رودخانه تالار از آن می‌گذرد. بلندترین قله سوادکوه خرونارو با ارتفاع 3620 متر (11880 فوت) است.

مهم‌ترین رودخانه‌های جاری در این شهرستان تالار و بابل رود هستند که از رشته‌کوه البرز در جنوب شرقی و جنوب غربی سوادکوه سرچشمه می‌گیرند. این رودخانه‌ها زمین‌های کشاورزی بابل، بابلسر و قائم‌شهر را آبیاری می‌کنند. شامل دو ناحیه کوهستانی در شمال و کوهپایه‌ای در جنوب، منطقه کوهستانی دارای آب‌وهوای معتدل و مرطوب و هوای جنوب خشک و سرد است. سوادکوه زادگاه رضا شاه پهلوی، بنیانگذار سلسله پهلوی است.

برای خرید ویلا در متل قو با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

بوم‌گردی سوادکوه

سوادکوه از چهار شهر پل سفید، زیراب، شیرگاه و آلاشت تشکیل شده است. دو ناحیه مرکزی و بیرگه؛ و 6 دهکده، لارق و قربه یرگآه، لافور، سورکس کولا، والوپی، راستوپی و کاسیلیان. با دارابودن 250 روستای فصلی و دائمی، زبان رایج در سوادکوه مازندرانی است. ساکنان بومی آن مسلماًنان شیعه هستند.

زمین‌های کشاورزی سوادکوه به‌دلیل جنگل‌های وسیع و مناطق کوهستانی محدود است. بنابراین کشاورزان از محصولات خود از جمله برنج، گندم، جو و نیشکر استفاده می‌کنند. اقتصاد این شهرستان با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، بیش از کشاورزی مبتنی بر زنبورداری و دامپروری است.

پیشینه تاریخی سوادکوه

داریوش اول، پادشاه بزرگ هخامنشی در کتیبه معروف خود در بیستون، از پاتیشوارش به‌عنوان یکی از سرزمین‌های تحت فرمانروایی خود یاد می‌کند. این شکل ایرانی باستان متعاقباً به فارسی میانه و پس از فتح اعراب به فارسی-عربی تبدیل شد. استرابون تاریخ‌نگار یونانی این نام را پراکسواتراس ثبت کرده است.

شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی، در کتیبه‌خود در کعبه زرتشت، از این منطقه به‌نام پدرشار یاد می‌کند. در کتاب اعمال اردشیر پسر باباگ باز هم پاتشخار است. ابن اسفندیار و میر ظهیرالدین مرعشی – جغرافی دانان قدیمی مازندران – نام آن را به‌‌عنوان منطقه وسیعی در مازندران امروزی شامل آذربایجان، گیلان، طبرستان، کومش و دامغان می‌دانند.

محمدحسن خان (تدوین اعتمادسلطنه فی احوال جبل شروین، تاریخ سوادکوه) از آن به‌‌عنوان نام قدیمی منطقه باستانی سوادکوه یاد می‌کند. سوادکوه در تاریخ طبرستان و حتی ایران از اهمیت زیادی برخوردار بود.

کوه‌های بلند آن مقرهای فئودالی سلسله باوند بود که کاران وندها با آن متحد بودند. آنها در برابر تهاجمات عمویان و عباسیان از منطقه دفاع کردند و در حفظ دین و فرهنگ زرتشتی خود کوشیدند. وجود دژها و استحکامات نظامی متعدد که مربوط به قرن 8 تا 10 است، این ادعا را تأیید می‌کند. همچنین برج لاجیم با کتیبه آجری قرن دهم به خط پهلوی نشان‌دهنده توجه سوادکوهیان به خط، زبان و آداب و رسوم نیاکان خود است. مردم این منطقه اشعار فراوانی در وصف مجاهدت‌ها و دلاوری‌های بزرگان خود سروده‌اند.

برای خرید ویلا در محمود آباد با هلدینگ آرش تماس بگیرید.

زبان مردم سوادکوه

زبانهای رایج در سوادکوه عمدتاً مازندرانی و فارسی است. و مازندرانی و فارسی برای اهالی روستاها.

جاذبه‌های طبیعی سوادکوه

مهمترین جاذبه‌های طبیعی سوادکوه عبارتند از: دریاچه لور ماست در نزدیکی روستایی به‌همین نام، آبشار گزو در دهکده لافور، آبشار شیرگا و گدوک، کوه‌های ارفع کوه، سنگر و قدمگاه، در روستای رستو پی و کوه شروین. در روستای Valu Pei; و شهرستان آلاشت.

مکان‌های تاریخی و دیدنی

پل ورسک یک پل قوسی بنایی در شمال ایران است. این پل را اتریشی‌ها قبل از جنگ جهانی دوم به رهبری مهندسی به‌ نام والتر ایگنر در زمان رضاشاه ساختند. در بخش ورسک شهرستان سوادکوه در استان مازندران واقع‌ شده است.

در طول جنگ جهانی دوم به پل پیروزی (پل پیروزی) معروف بود. این پل 110 متر (360 فوت) ارتفاع دارد و طاق آن 66 متر (217 فوت) طول دارد. این پل به شبکه راه‌آهن ترانس ایران در شمال ایران خدمات‌رسانی می‌کند. پل ورسک راه‌آهن تهران را به منطقه دریای خزر متصل می‌کند.

در بخش ورسک مازندران سوادکوه و در 85 کیلومتری جنوب قائم‌شهر واقع‌ شده و دو رشته‌کوه در منطقه عباس‌آباد را به‌ هم متصل می‌کند. این پل یکی از شاهکارهای شرکت مهندسی دانمارکی Kampsax (متشکل از مهندسان دانمارکی، آلمانی و اتریشی) است که به شبکه راه‌آهن سراسری ایران در شمال ایران خدمات‌رسانی می‌کند ساخت این پل شامل صنعتگران بسیاری از ملیت‌ها از جمله بسیاری از ایتالیایی‌ها بود.

برای اجاره ویلا در زیبا کنار با کارشناسان بخش فروش شرکت آرش در ارتباط باشید.

استاد نجار برای ساخت قالب های بتنی الواری، جاکومو دی مارکو، از منطقه فریولی ایتالیا بود، و جزئیات آن در کتابی که او تألیف کرده است. می‌گویند بعد از اتمام پل، مردم ترس داشتند که قطار نتواند از روی پل باریک عبور کند و شکسته شود.

در نتیجه وقتی اولین قطار از روی پل گذشت، مهندس و خانواده‌اش زیر آن ایستادند (روایت‌های محلی ادعا می‌کنند که رضاشاه از آن‌ها خواسته بود این کار را انجام دهند).

برج لاجیم از جاذبه‌های بوم‌گردی سوادکوه

برج لاجیم که به برج آرامگاه لاجیم نیز معروف است، برج استوانه‌ای بلندی در روستای لاجیم[در استان مازندران ایران است. این برج در حدود سال 1022 پس از میلاد ساخته شد. کتیبه های لاجیم شامل اولین نمونه مستند کلمه قبا است که به ساختار گنبدی بنا اشاره دارد. شکی نیست که برج لاجیم مقبرهکی از شاهزادگان ایرانی ناشناس طبرستان بوده است.

قلعه کانجلو

قلعه کنگلو قلعه‌ای تاریخی است که در سوادکوه و در روستای کنگلو واقع‌ شده است. این قلعه در زمان امپراتوری ساسانی ساخته شده و به گفته مورخان از آن به‌‌عنوان مکانی برای عبادت میرتا استفاده می‌کردند.

غار اسپهبد خورشید

غار اسپهبد بین ایستگاه راه‌آهن پل سفید و سرخ آباد در مجاورت دو آب قرار دارد. این غار که در سال 1956 کشف شد، دارای محوطه یا تالار ساده با سقف 80 متر است و در عرض و ارتفاع و در دنیا دیدنی تلقی می‌شود.

در نزدیکی این غار بقایای قلعه و برجی مخروبه‌ وجود دارد که زمانی بنای زیبایی از سنگ و ساروج بوده است. این غار به دژ افسانه‌ای نیز معروف است و به احتماً  زیاد در گذشته مرکز دفاعی خانه اسپهبودان مازندران بوده است.

برای خرید ویلا اکازیون در شمال با شرکت انبوه‌سازان آرش تماس بگیرید.

پل بالو از جاذبه‌های بوم‌گردی سوادکوه

در کنار جاده شیرگاه – زیراب در نزدیکی رودخانه تالار قرار داشت و از آجر و ساروج ساخته‌شده بود. قسمت اصلی این پل به‌دلیل شکستگی ویران شد و اکنون دو طاق به‌شکل استخوان شاهی سالم باقی‌مانده است. یکی از آنها 3 متر (9.8 فوت) عرض و 4.75 متر (15.6 فوت) ارتفاع و دیگری 4.5 متر (15 فوت) عرض و 5.50 متر (18.0 فوت) ارتفاع دارد. با توجه به ویژگی‌های معماری آن، احتمالاً قدمت آن به قبل از سلسله صفویه می‌رسد.

کلیسای اوریم رودبار

این بنا را در پی احداث راه‌آهن شمال ایران ساخته‌‌اند. برای مراسم مذهبی توسط پرسنل خارجی استفاده می‌شد. کلیسا از یک اتاق به ابعاد 4.20 در 5.20 متر (13.8 در 17.1 فوت) تشکیل شده و با ارتفاع 4 متر (13 فوت)، یک طاقچه نماز و چهار شمعدان سیمانی را در خود جای داده است. ساخت‌وساز از سنگ و سیمان بود.

آشنایی با آداب و رسوم مردم سوادکوه

اگر قصد دارید تا واقعاً و از نزدیک با مردم و فرهنگ و آداب رسوم سوادکوه آشنا شوید بوم‌گردی تنها انتخاب و بهترین انتخاب برای شما است. بوم‌گردی به شما این امکان را می‌دهد تا در خانه مردم عادی و بومی به‌ جای هتل اقامت کنید و بتوانید از نزدیک با نوع زندگی، آداب و رسوم، مواد غذایی و انواع غذاهای مرسوم این منطقه آشنا شوید.

علاوه بر این می‌توانیداز مکان‌هایی که تنها بومیان منطقه از آن‌ها آگاهی دارند بازدید کنید و اوقات خوشی را به‌ دور از هیاهوی شهر بگذرانید.

با توجه به آخرین تعریف ارائه‌شده توسط جامعه بین‌المللی Ecotourism (TIES) در سال ۲۰۱۵، اکوتوریسم “سفری مسئولانه با جاذبه‌های طبیعی برای لذت‌بردن، قدردانی و قدردانی از طبیعت (و همراه با ویژگی‌های طبیعت) ” است.

در پاسخ به تمایل فزاینده به سفر و طبیعت گردشگری و به‌منظور حفظ محیط‌زیست، پایداری محیط‌زیست و فرهنگ مناطق توریستی، مفهوم جدیدی به‌نام “اکوتوریسم” یا “اکوتوریسم” ظهور کرده‌است. بوم‌گردی اولین و در درجه اول یک رویکرد خاص و آینده‌نگر و اخلاقی – فرهنگی – انسانی برای توریسم است.

برای خرید ویلا استخردار در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

یکی از مهم‌ترین نتایج این نگرش نسبت به گردشگری طبیعی، ایجاد اشتغال برای ساکنان محلی منطقه و کسب درآمد برای آن‌ها است؛ بدین ترتیب، ساکنان منطقه تشویق می‌شوند که محیط‌زیست، آداب و رسوم و آنچه که برای گردشگران جذاب است را حفظ کنند. در این روش، اکوتوریسم می‌تواند در حفظ محیط‌زیست طبیعی و انسانی و نیز توسعه پایدار موثر باشد.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×