گیلان، زیباکنار
0133416

زیتون پرورده گیلانی یک چاشنی‌ لذیذ و خوشمزه

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-01-10
زیتون پرورده

زیتون پرورده گیلانی پای ثابت سفره‌های گیلانی هاست، که به روش‌های مختلف و متفاوت تهیه می‌شود. این تفاوت شاید جای جای گیلان چشمگیرتر شود و موادی از آن کم یا زیاد شود.

مواد لازم

مواد لازم برای تهیه زیتون پرورده به شرح زیر است:

  • زیتون بدون هسته یک کیلو
  • سبزی معطر چوچاق یا نعناع یک ق غذاخوری
  • گردو خردشده 200 گرم
  • آب انار ترش و دانه‌های انار ترش به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، گلپر به مقدار لازم
  • سیر سابیده‌شده به مقدار دلخواه

طرز تهیه

تمام ترکیبات بالا را با هم مخلوط کنید و بعد از آن زیتون‌ها را داخل ظرفی مناسب دردار بریزید و یک الی دو روز داخل یخچال بگذارید تا مواد به خورد زیتون‌ها بروند. توجه کنید که رنگ صورتی زیتون پرورده‌ها از آب انار ترش و خوشرنگ است. نکته دیگر اینکه بسته به ذائقه خود می‌توانید از رب انار ترش و یا ملس  استفاده کنید.

زیتون پرورده یکی از لذیذترین چاشنی‌‌های پرطرفدار گیلانی است که آن را در کنار غذا‌های اصلی میل می‌کنند. در طرز تهیه این چاشنی علاوه بر زیتون از مغز گردو و رب انار و نعناع و چوچاق ( سبزی محلی ) دانه انار خشک و … استفاده می‌شود. اما اگر بخواهیم از فوت کوزه‌گری تهیه این چاشنی بگوییم، بهتر است تا آن را به روش سنتی تهیه کنیم. در روش سنتی و خانگی، مواد اولیه را در ظرفی به‌ نام نمکار یا نمک‌یار می‌کوبند.

نمکار یا نمک‌یار

نمکار یا نمک یار، صفحه‌ای سینی شکل از جنس سفال محکم است که از آن به‌‌عنوان آسیاب خانگی استفاده می‌شود. برای سابیدن نیز از تکه سنگی صاف و گرد به نام مشته سنگ استفاده می‌کنند که به اندازه یک مشت دست است و از آن برای سبزیجات، مغز گردو، برنج و گندم استفاده می‌کنند. نمک‌یار یا نمکار برای سابیدن انواع مواد غذایی به خصوص گردو و انواع سبزیجات است. گردو و یا سبزی را با استفاده از سنگ گردی در داخل گودی نمکیار به‌ صورت رفت و برگشت می‌سابند.

غذاهای محلی متنوعی را با استفاده از نمکیار تولید می‌کنند. مانند فسنجان، کال کباب، بادمجان شکم‌پر و ترکیب لذیذی از آلوچه سبز و چاشنی محلی به‌ نام درار. درار را از سابیدن سبزی‌های معطر در نمکیار تولید می‌کنند و آن را همراه خیار محلی، پرتقال و گوجه‌سبز می‌خورند. استفاده از نمکیار برای آسیاب گردو، روغن آن را خارج  و غذا را لذیذتر می‌کند.

زیتون

زیتون از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین‌های سفره ایرانیان است. در واقع زیتون نه‌ تنها خاصیت غذایی دارد بلکه روغن زیتون نیز ارزش دارویی دارد. دانشمندان می‌گویند، زیتون معجزه‌گری است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. از جمله بیماری‌هایی که زیتون خاصیت درمانی برای‌شان دارد می‌توان به سوءهاضمه، نقرس، فشار خون، زخم‌های اثنی‌عشر، بیماری‌های پوستی، دیابت و…  اشاره کرد. اما علاوه بر این‌ها زیتون خواص دیگری نیز دارد که در ادامه متن به آن اشاره می‌کنیم.

تقریباً دو هزار نوع زیتون تا به امروز در دنیا شناخته‌اند. اما در این تعداد فقط حدود 110 نوع از آن در ایران کشت می‌شود که البته در نهایت مردم تنها با 10 تا 12 نوع از این میوه آشنایی دارند و از آن‌ها بیشتر استفاده می‌کنند.

زیتون معمولاً در ابتدای تابستان شروع به گل‌دادن می‌کند. سپس به تدریج میوه آن تشکیل می‌شود و در اواخر تابستان به مرحله برداشت می‌رسد. زیتون در گذشته نماد صلح و ثروت بوده است. در پرچم سازمان ملل متحد نیز از شاخه زیتون به‌‌عنوان نماد صلح استفاده کرده‌اند.

جالب است بدانید که از بین انواع مواد غذایی حیوانی و گیاهی ، ماده‌ای وجود ندارد که به اندازه‌ زیتون پتاسیم داشته باشد. پتاسیم نیز دلیل اصلی افزایش قدرت عضلانی و همچنین انرژی بدن است. علاوه موارد ذکرشده زیتون بین 15 تا 35 درصد چربی دارد. ولی چربی زیتون از نوع مفید و اشباع نشده است.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×