گیلان، زیباکنار
0133416

ساخت ویلا نما چوبی به‌همراه فوت‌وفن‌های طراحی و ساخت

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-17
ساخت ویلا نما چوبی

ساخت ویلا نما چوبی نیازمند رعایت چه نکاتی است؟ کیست که تجربه زندگی‌کردن در خانه درختی را دوست نداشته باشد؟ آیا شما هم قبول دارید که زندگی در خانه‌های چوبی تداعی‌کننده حس و حال فیلم‌های ماجراجویانه است؟ زندگی در خانه‌هایی که از چوب ساخته‌شده است انسان را به قعر تاریخ می‌برد.

آن زمان که انسان‌ها تنها مصالح‌شان چوب و سنگ بود و زندگی رنگ و بویی ساده‌تر داشت. این احساس هنوز هم که هنوز است در انسان‌ها وجود دارد. عده زیادی از افراد تمایل دارند تا در خانه‌های چوبی و حتی با ساخت ویلا نما چوبی ،سکونت داشته‌ باشند چراکه حس و حالی آن متفاوت از خانه‌های دیگر است.

از این رو ساخت ویلا نما چوبی در شمال نیز بازار داغی دارد. افراد زیادی ترجیح می‌دهند که نمای داخلی و بیرونی ویلای آن‌ها دارای مصالح چوبی باشد. نماهای چوبی ویلا جزو نماهای لاکچری به‌حساب می‌آیند. بنابراین گول سادگی این متریال را نخورید. ساخت ویلا چوبی تقریباً هزینه بالایی دارد چرا که نمی‌توان از چوب خام برای ساخت ویلا استفاده کرد و چوب‌هایی مخصوص در این پروسه استفاده می‌شوند که گاهاٌ از متریال‌های متداول ساخت ویلا گران‌تر هستند.

ویلا چوبی می‌تواند منتقل کننده حس گرما و صمیمیت باشد. شاید به‌خاطر رنگ‌های متریال است و شاید هم به‌خاطر حسی که انسان‌ها نسبت به چوب دارند و آن را نوستالژیک می‌دانند.

نکات مهم ساخت ویلا نما چوبی

در دسترس‌بودن انواع چوب برای ساخت ویلا

باید گفت که چوب‌ها فقط در یک طرح یا رنگ خاص برای طراحی نما ویلا موجود نیستند. شما می‌توانید انواع طرح و رنگ را در مصالح چوبی یافت کنید که دارای دوام و ماندگاری بالایی نیز هستند.

بنابراین در صورتی که بخواهید نمای ویلای خود را با چوب کار کنید نگران یکنواخت شدن این نما نباشید.طراحان حرفه‌ای به‌خوبی می‌دانند که چگونه باید تنوع را در طرح و رنگ‌های مختلف چوب در نمای ویلا ترکیب کنند تا ظاهری شیک و لاکچری به آن بدهند.

استفاده از چوب باکیفیت با دوام و ماندگاری بالا در نما ویلا

دقت داشته‌باشید که خطه شمال خطه‌ای مرطوب است و میزان بارندگی در آن بسیار زیاد است. بنابراین باید مصالحی را برای نما ساختمان انتخاب کنید که در برابر این رطوبت دوام بیاورند. استفاده از چوب هرچند که زیبایی طبیعی و منحصربه‌فردی را در ویلا به‌ارمغان می‌آورد اما دقت داشته‌باشید که به‌همان میزان می‌تواند آسیب‌پذیر باشد. بنابراین در انتخاب نوع چوبی که قرار است در نمای ساختمان کار گذاشته شود دقت کنید.

خراب‌شدن بخشی از نمای ساختمان به‌ویژه اگر نمای چوبی باشد می‌تواند کیفیت ساخت ساخت کل ساختمان را زیر سوال ببرد بنابراین طراحی نمای چوبی ویلای خود را به مجموعه‌ای بسپارید که از بابت کیفیت مصالح آن اطمینان کافی دارید.

بخش از نما ساختمان را برجسته‌سازی کنید

صرفاً استفاده از متریال چوب در نمای ساختمان نمی‌تواند ارزش خاصی برای ویلای شما ایجاد کند. آنچه که می‌تواند نمای ویلای شما را ارزشمند ساز ایجاد یک طراحی منحصربه‌فرد در نمای ویلا است. به‌عنوان مثال باید بخش از نمای ویلا به گونه‌ای طراحی شود که تمام توجهات را به‌خود جلب نماید.

طراحی ویلا با نمای چوبی کاملاً متفاوت از طراحی ویلا با نمای سنگ و سایر متریال‌های متداول است. در واقع برای طراحی نما چوبی باید سبک طراحی را همانند خانه‌های روستایی و جنگلی اتخاذ کرد. طراحی یک ویلا مشابه طراحی ساختمان‌های معمولی نمی‌تواند پذیرای متریال چوب باشد.

به‌عنوان مثال طراحی ویلا به سبک روستیک با شیروانی شیب‌دار و یا یک تراس با نرده‌های چوبی و قاب های چوبی در قسمت پنجره‌ها می‌تواند نزدیک بیشتری به متریال چوب داشته باشد.

تعبیه ستون‌های چوبی در نما ویلا

برای یک ویلا با نمای چوبی نمی‌توان از سایر متریال‌ها جهت تعبیه ستون استفاده کرد. در واقع شما باید نمای ویلا را به‌طور یکپارچه با متریال چوب انتخاب کنید. حال می‌توانید از چوب‌هایی مختلف با طرح و نقش های متفاوت بهره بگیرید اما دقت داشته‌باشید که نمای ویلا باید به‌طور یکدست با چوب کار شود. حتی می‌توانید ستون های چوبی در بخش وردی ویلا در نظر بگیرید.

اگر به خانه‌های جنگلی دقت داشته‌باشید متوجه خواهید شد که این خانه‌ها دارای یک ورودی با پله‌های چوبی هستند که دو طرف آن‌ها ستون های چوبی کار گذاشته شده است. اگر چنین ایده‌ای را در طراحی نمای چوبی ویلا در نظر بگیرید به اصالت طراحی چوبی پایبند بوده‌اید.

طراحی آلاچیق‌های چوبی در محوطه بیرونی ویلا

طراحی نمای چوبی ویلا فقط به این نیست که از چوب در نمای ویلا استفاده کنید. شما باشد حواس‌تان به محوطه‌سازی هم باشد. محوطه ویلا بخش مهمی از ویلا است که تحت تأثیر نما است و در عین حال روی نمای ویلا تأثیرگذار است. زمانی که از دور به ویلا نزدیک می‌شوید فقط ظاهر ساختمان را نخواهید دید بلکه مجموعه‌ای اجزا را خواهید دید که نمای ساختمان نیز بخشی از آن است.

شما می‌توانید آلاچیق‌های چوبی در محوطه ویلا تعبیه کنید تا میزان هارمونی و هماهنگی بین اجزا را در نمای ویلا افزایش دهید. استفاده از مصالح چوبی و تعبیه صندلی‌های چوبی درون آلاچیق می‌تواند حس و حال چوبی بودن نمای ویلا را تقویت نماید.

ترکیب سفال و چوب در نما ویلا می‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد

اگر تمایلی ندارید تا نمای ویلای شما به‌طور کامل از چوب باشد و ترجیح می‌دهید ترکیب چند متریال را در نمای ویلا داشته‌باشید که متریال قالب آن‌ها چوب است می‌توانید از سفال نیز در کنار چوب در نمای ویلا استفاده کنید. یکی از دلایلی که این پیشنهاد را می‌دهیم هارمونی و هماهنگی رنگ سفال و چوب است. این دو متریال در کنار هم می‌توانند نمایی طبیعی با حس و حال نوستالژیک ایجاد کنند و ترکیب رنگی جذابی را به نمایش در آورند.

از طرفی متریال سفال در شهرهای شمالی بسیار مورد استفاده است چرا که این متریال دارای مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی است و دوام و ماندگاری بالایی دارد بنابراین چع چیز بهتر از اینکه در نمای چوبی خود از متریال سفال هم استفاده کنید و این حس و حال ناب را به نمای ویلا بدهید.

پیاده‌سازی یک نورپردازی عالی در ویلا

یکی از فوت و فن های مهم و اساسی در طراحی نمای چوبی ویلا این است که نورپردازی درستی در نمای این ویلاها اجرا شود. ویلاهایی با نمای چوبی جزو ویلاهای لاکچری به‌حساب می‌آیند و باید در نمای آن‌ها سنگ تمام گذاشت. حیف است که نمای زیبای چوبی ویلا در شب‌ها زیبایی خود را به رخ همگان نکشد.

حتی می‌توان گفت که نمای چوبی در شب‌ها درخشش و جذابیت بیشتری نسبت به روز دارد. بنابراین باید نورپردازی درستی در ویلا با نمای چوبی پیاده‌سازی شود. اگر در بخش‌های خاصی از نمای ویلا المان‌های خاصی قرار گرفته است نورپردازی ویلا باید به گونه‌ای باشد که تاکید زیادی روی این المان ها داشته باشد.

بازرسی مداوم متریال‌های چوبی به‌کار رفته در نمای ویلا

اگر می‌خواهید نمای ویلای شما در طول زمان سلامت و زیبایی خود را حفظ کند لازم است که به‌طور مداوم آن را مورد بازرسی قرار دهید. بنابراین می‌توانید به‌محض مشاهده پوسیدگی یا تخریب بخش کوچکی از نما جلوی آن را بگیرید.

بخش زیادی از بهت و شکوه نمای چوبی ویلا به سالم‌بودن آن است. مقاومت ترمووود در مناطق شمالی در برابر رطوبت هوا مقاومت بالایی است با این حال وظیفه بازرسی مداوم نمای چوبی از گردن شما ساقط نخواهد شد.

چوب‌های مورداستفاده در نما باید به‌شکلی دقیق و اصولی برش داده شوند

هماهنگی و اندازه بودن تخته‌های چوب به‌کار رفته در نمای ویلای چوبی از مهم‌ترین اصولی طراحی نمای ویلا است.س بنابراین دقت داشته‌باشید که تخته‌های چوب به‌دقت و طبق نقشه برش داده شوند تا در نهایت نمایی شیک و تمیز داشته‌باشید. کج بودن تخته‌های چوب و ناهماهنگ بودن طرح و اندازه آن‌ها می‌توان نمای ویلای شما را به‌طور کلی زیر سوال ببرد.

نتیجه‌گیری

داشتن ویلا نما چوبی  همان آرزویی ست که همیشه در سر داشتیم. زندگی در ویلایی که حس و حال زندگی در خانه‌های رویایی جنگلی را به شما القا خواهد کرد. پیاده‌سازی نمای چوبی در ویلاهای شمالی معمولاً در مناطق جنگلی صورت می‌پذیرد. بسیار مهم است ویلایی که قرار است در نمای آن از متریال چوبی استفاده شود دارای طراحی متناسبی باشد.

در واقع نوع و سبک طراحی ویلا باید با نوع متریال هماهنگ و منطبق باشد. ویلاهایی با نمای چوبی نیاز به مراقبت بالایی دارند و نما ویلا باید به‌طور دوره‌ای مورد بازرسی قرار گیرد. بنابراین اگر به فکر پیاده‌سازی نما چوبی در ویلا هستید فکر مراقبت از این نما را نیز داشته‌باشید.

 

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×