گیلان، زیباکنار
0133416

سفری تاریخی به روستای زانوس مازندران

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
روستای زانوس مازندران

مازندران تنها یک مأمن برای عاشقان طبیعت نیست، بلکه مقصدی عالی برای اهالی تاریخ و هنر نیز است. جای جای این سرزمین رد پای تاریخ کهن این مرز و بوم را می‌توان دید. یکی از جذاب‌ترین روستاهای مازندران روستای زانوس است. روستایی که روزی سوژه کمال الملک بزرگ برای نقاشی شد و برای همیشه نامش در تاریخ ماندگار شد. این روستای زیبا و سرسبز پر از دیدنی‌های شگفت‌انگیز است و در حوالی نوشهر واقع‌شده است. اگر به مازندران سفر می‌کنید و عاشق مکان‌های تاریخی و توامان سرسبز و بکر هستید توصیه می‌کنیم که حتماً به روستای زانوس مازندران سر بزنید. در ادامه با ما همسفر شوید تا این روستای بکر و دیدنی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

برای خرید ویلای شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

روستای زانوس مازندران کجا واقع‌شده است؟

این روستای تاریخی و سرسبز در توابع کجور و در حوالی نوشهر قرار دارد. این روستای زیبا یکی از کم خانوار ترین روستاهای مازندران است و مکانی بکر و دنج برای خلوت کردن های عارفانه و دور از هیاهوی شهر است. روستاهای زیادی در دهستان رستاق قرار دارند که با روستای زانوس مازندران همسایه هستند. این روستای تاریخی دارای آب‌وهوایی خنک و کوهستانی است و جان می‌دهد برای تفریحات تابستانه. ارتفاع این روستا از سطح دریا چیزی حدود 1700 متر است.

تصویرگری حیرت‌انگیز استاد کمال الملک از روستای زانوس مازندران

از زیباترین آثاری که از استاد کمال الملک به یادگار مانده نقشی ست که از روستای زانوس به تصویر کشیده است. این نقاشی در کاخ موزه گلستان نگهداری می‌شود. زیبایی این تصویر به‌قدری ست که بعد از چند ثانیه رویت کردن آن با حال و هوای درون تصویر همراه خواهید شد. منظره‌ای دشت‌های سرسبز و کوه‌های سر به فلک کشده در دشتی بی انتها که در افق‌های دور آن ابرهای سپید در آسمان آبی می درخشند. این همان تصویری ست که می‌توان از روستای زانوس به زیبایی هرچه تمام تصویر کرد. این نقاشی در اصل به خواسته ناصر الدین شاه بعد از سفر به روستای زانوس توسط کمال الملک کشیده شد. زیبایی و دلفریبی این روستا به‌قدری بود که شاه را شیفته و عاشق طبیعت آن کرد.

برای خرید ویلا در سوادکوه با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

تاریخ کهن روستای زانوس

آنچه تاریخ به ما می‌گوید قدمت 1500 ساله روستای زانوس است. این روستا روزگاری مأمن درختان سربه‌فلک‌کشیده و کهنسالی بود که قدمت چندی از آن‌ها به هزار سال می‌رسد. درختانی مرتفع که آوازه آن‌ها در تاریخ پیچیده. از درختان معروف روستای زانوس درختی هزار ساله است که ارتفاع آن در حدود سی متر بوده و امروز دیگر اثری از آن باقی نمانده است.

معنای واژه زانوس بسیار زیبا و دلنشین است. زانوس به معنای ایستادگی درخت چنار است. نشانه‌هایی از آبراه‌های سفالی در این روستای زیبا و تاریخی را می‌توان دید که از قدمت این روستا سخن می‌گوید. همچنین روزگاری عمارت‌هایی بزرگ و تاریخی در این روستا وجود داشتند که امروزه روز خبری از آن‌ها نیست. چرا که یک آتش سوزی وسیع در سال پنجاه شمسی در این منطقه رخ داد و هر چه آنچه از این عمارت ها بر جای مانده بود را به آتش کشید. عمارتی که از آن سخن می‌گوییم عمارتی نیست جز کاخ سپهسالار اعظم حبیب الله خان.

بازدید از آبشار اوپاچ در روستای زانوس مازندران

اگر به روستای زانوس سفر کردید باید حتماً از آبشار اوپاچ دیدن‌کنید. در واقع شما به‌محض ورود به روستای زانوس با حجم وسیعی از آبشارهای زلال و رودخانه‌های خروشان مواجه خواهید شد که در کنار زیبایی‌های بکر روستای زانوس نوایی دل‌انگیز در این فضا منعکس کرده‌اند. روستای زانوس آبشاری با شکوه به‌نام آبشار اوپاچ دارد که دارای ارتفاع چهل متری بوده و تماشای آن بی‌شک شما را به حیرت وا می دارد. در دل روزهای گرم تابستان هم این آبشار مامنی خنک و دل‌انگیز برای یک پیک نیک جانانه در کنار آب است.

برای خرید ویلا در آستارا با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

قله نمازگا در روستای زانوس؛ مقصد اصلی کوهنوردان

قلهای مرتفع در روستای زانوس در میان کوهستان‌های صخره‌ای این روستا واقع‌شده است که به قله نمازگا معروف است. این قله دارای ارتفاع 3860 متری است و جان می‌دهد برای ماجرا جویی. قله نوردان، کوهنوردان، طبیعت گردان و غار نوردارن زیادی سالانه به روستای زانوس سفر می‌کنند و به قصد فتح این قله راهی آن می‌شوند.

کوچه باغ‌های کاه گلی و سنگفرش شده روستای زانوس مازندران

یکی از جذاب‌ترین صحنه‌های نوستالژیک و هنری در روستای کندلوس که در حوالی زانوس قرار دارد کوچه باغ‌های سنگفرش شده و کاهی گلی ست که قدمتی بیش از 4000 سال دارند. درختان میوهای که قامت برافراشته اند و شاخه‌های آویزان از سر دیوارهای کاه گلی همگی جزو زیباترین صحنه‌هایی هستند که با قدم‌زدن در این کوچه باغ‌ها خواهید دید.

بهترین زمان سفر به روستای زانوس مازندران چه زمانی ست؟

برای خرید ویلا در ساری با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

از آنجایی که روستای زانوس یک روستای کوهستانی با آب‌وهوای بسیار سرد است بهتر است سفر خود را به حوالی بهار و تابستان موکول کنید. مطمئناً در زمستان و پاییز نمی‌توانید از طبیعت زانوس آنطور که باید و شاید لذت ببرید چرا که این منطقه به‌شدت برف گیر است و احتمال اینکه در برف گرفتار شوید زیاد خواهد بود. بنابراین سعی کنید روزهای بهاری و دل‌انگیز سال را برای سفرتان انتخاب کنید.

نتیجه‌گیری

روستای زانوس یکی از زیباترین روستاهای تاریخی مازندران است که حکایت از تاریخ غنی و کهن این منطقه دارد. نقشی که استاد کمال الملک از این روستای زیبا بر پرده نقاشی کشیده حکایتگر زیبایی پا برجای این منطقه در طول زمان و دلربایی آن در تمام اعصار است. آب‌وهوای خنک روستای زانوس به‌همراه قله‌های مرتفع، جنگل‌های سرسبز و کوچه باغ‌های زیبا و نوستالژیک آن بی‌شک شما را برای چند روزی در این روستای زیبا مهمان خواهد کرد. فراموش نکنید که سفرتان را به روزهای بهاری و تابستانی سال موکول کنید تا از آب‌وهوای ییلاقی این منطقه نهایت لذت را ببرید.

برای خرید ویلا در زیباکنار در با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×