گیلان، زیباکنار
0133416

سفری هیجان‌انگیز به دل جنگل‌های مازندران

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
جنگل‌های مازندران

استان مازندران به‌ خاطر داشتن جنگل‌های بکر در شمال ایران مشهور است. جنگل‌هایی که هوش و ذکاوت آدم را از سر می‌برند و برای لحظه‌ای از زندگی شهری و  پرهیاهو دور می‌کنند. جنگل مازندران، گونه‌های وسیعی از گیاهان و حیوانات بومی را میزبانی می‌کند و در حالی که در قلب آن‌ها قدم می‌زنیم، ما را به یک طبیعت بکر و رویایی سوق می‌دهد.

معرفی جنگل‌های مازندران

البرز از عبور این رطوبت به مناطق مرکزی کشور جلوگیری می‌کند و به حفظ این جنگل‌ها کمک می‌کند. جنگل‌های مازندران محدود به درختان و دشت‌های سرسبز نیستند و در اطراف آن‌ها جاذبه‌های دیگری مثل دریاچه‌ها، روستاها و تابستان‌های باستانی و کوهستان‌های بلند دیده می‌شوند. از اوایل ماه مه تا اواخر دسامبر بهترین زمان برای بازدید از جنگل‌های مازندران است. این تو و این جنگل‌های زیبا مازندران. در ادامه با ما برای سفر به جنگل‌های مازندران همراه باشید.

برای خرید ویلا جنگلی شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

جنگل هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی قوس سبزی از جنگل را تشکیل می‌دهند که از قفقاز به غرب و از مناطق نیمه بیابانی در شرق جدا می‌شود. توده‌ای جنگلی منحصربه‌فرد که از جنوب شرقی آذربایجان به‌ سمت شرق تا استان گلستان در ایران امتداد دارد. میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی در ایران و در منطقه بوم‌گردی جنگل‌های مختلط هیرکانی خزر واقع‌ شده است.

850 کیلومتر در امتداد سواحل جنوبی دریای خزر امتداد دارد و حدود 7 درصد از جنگل‌های هیرکانی باقی‌مانده در ایران را پوشش می‌دهد. تنوع زیستی فلوریستی منطقه هیرکانی با بیش از 3200 گیاه آوندی ثبت‌‌شده در سطح جهانی قابل توجه است. به‌ دلیل انزوا، این ملک میزبان بسیاری از گونه‌های گیاهی باقیمانده، در خطر انقراض و بومی منطقه‌ای و محلی است که به اهمیت اکولوژیکی ملک و به‌طور کلی منطقه هیرکانی کمک می‌کند.

گونه‌های بومی جنگل هیرکانی

تقریباً 280 گونه بومی و زیربومی منطقه هیرکانی و حدود 500 گونه گیاهی بومی ایران هستند. اکوسیستم اموال از جمعیت بسیاری از پرندگان جنگلی و پستانداران منطقه هیرکانی پشتیبانی می‌کند که در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی قابل توجه هستند. تا به امروز 180 گونه پرنده معمولی جنگل‌های معتدل پهن برگ در منطقه هیرکانی ثبت‌ شده است که شامل عقاب استپی، لاک پشت اروپایی، عقاب شاهنشاهی شرقی، غلتک اروپایی، مگس گیر نیم یقه و تیتر خزری است.

حدود 58 گونه پستاندار در سراسر منطقه ثبت‌ شده است، از جمله پلنگ ایرانی و بز وحشی در معرض تهدید.

برای خرید ویلا ارزان شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

دسترسی و استفاده عمومی از این منطقه به‌ طور قانونی تنظیم‌ شده است و قطع درختان، چرا، شکار و بسیاری از کاربری‌هایی که ممکن است به‌ طور بالقوه بر ملک تأثیر بگذارند در تمام قسمت‌های جزء به‌ شدت ممنوع هستند. دسترسی به وسیله نقلیه و سایر استفاده‌ها و فعالیت‌هایی که ممکن است به‌ طور بالقوه بر دارایی تأثیر بگذارد نیز ممنوع یا کاملاً تحت نظارت هستند.

با این حال، اجرای مقررات دسترسی و استفاده همیشه موثر نیست و نیاز به تقویت دارد. توجه ویژه‌ای برای حفظ و ارتقاء اتصال اکولوژیکی بین اجزاء و اطمینان از تنظیم مؤثر چرای فصلی و جمع‌آوری چوب در صورت امکان مورد نیاز است.

جنگل لاجیم

جنگل لاجیم در منطقه سواد کوه به‌دلیل آب‌وهوای مرطوب، پوشش گیاهی متنوع و گوناگونی دارد. از آنجا که لاجیم در طول عصر یخ‌بندان بزرگ جان سالم به در برده‌ است، اکنون بسیاری از درختان قدیمی را در آن می‌بینید. جنگل لاجیم در نزدیکی روستایی با همین نام در شهر سوادکوه واقع‌ شده‌ است که در ۳۰ کیلومتری شمال شرق پل سفید قرار دارد.

اگر روزی به این دهکده بروید تا به جنگل لاجیم بروید، بدانید که جاذبه‌های دیگری نیز در اطراف آن وجود دارند. مانند برج لاجیم از شمال به جنگل لاجیم از شرق تا جنگل‌های آچو، از جنوب به جنگل و روستاهای اتو و پیر نعیم و از غرب به سوخته‌سرا متصل است. از آنجا که جنگل لاجیم در بالای کوه قرار دارد، حیوانات وحشی مانند روباه را در بعد از ظهرها ممکن است ببینید. آرامش شما را در یک بهشت منحصربه‌فرد غوطه‌ور می‌سازد که در آن هیچ سر و صدایی از زندگی شهری وجود ندارد.

جنگل راش

وقتی وارد جاده فیروزکوه از شهر سوادکوه می‌شویم به روستایی به‌ نام سنگئه در راه خود می‌رسیم. در این روستا، شما با یکی از زیباترین جنگل‌های مازندران و شمال ایران مواجه خواهید شد. جنگل‌های راش سوادکوه با درختان بلند بی‌نظیر هستند و فرصتی مناسب برای فرار از زندگی شهری و پناه‌گرفتن به قلب طبیعت به ما می‌دهند.

جنگل راش یک منبع بزرگ از درختان راش در ارتفاعات پایین شمال ایران است و در نوع خود نادر است. گونه درختان راش نادر نیز در این جنگل رشد می‌کنند. رودخانه‌ای که از قلب جنگل راش جاری می‌شود به زیبایی این جنگل افزوده‌ است. هنگامی که به عمق جنگل راش دست پیدا می‌کنید، صدای پرندگان، رودخانه‌ها و آب که از آبشارهای اطراف به پایین می‌تابد، صدای غالب است.

آبشار اوبن در قلب جنگل راش واقع‌ شده‌ است. آب این آبشار از چشمه‌های بالادست و پس از گذشتن از وسط جنگل، در نهایت به رودخانه تاجان می‌ریزد. در اواخر ماه مه تا اوایل ماه دسامبر بهترین زمان برای بازدید از جنگل راش سوادکوه در استان مازندران است. دسترسی به جنگل در زمستان کمی سخت می‌شود و اگر به جنگل و پیچ وخم‌های مسیرهای آن آشنایی نداشته‌ باشید سفر در زمستان برای شما سخت خواهد بد.

برای خرید ویلا در سعادت آباد نور با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

پارک جنگلی بابل کنار

پارک جنگلی بابل کنار، با مساحت ۷۶۰ هکتار، بخشی از منطقه جنگلی ونکلای سرقی در شهر بابل است. در قلب این پارک یک روستای کوچک به‌ نام بز چهت  وجود دارد و چشمه‌های زیبایی نیز وجود دارد. این پارک جنگلی در سال‌های اخیر به یکی از مراکز اصلی استان مازندران تبدیل شده‌ است و در بهار و تابستان میزبان تعداد زیادی گردشگر بوده‌ است. زمانی که به پارک جنگلی بابل کنار می‌روید، امکانات وسیعی از قبیل جاده آسفالت، الاچیق، زمین‌های بازی، چشمه‌های آب طبیعی، سوپرمارکت‌ها و توالت‌ها پیدا خواهید کرد.

پارک میرزا کوچک‌خان جنگلی

در جاده آمل به تهران پارک میرزاکوچک‌خان جنگلی قرار دارد که دلیل نام‌گذاری خاصی که دارد یکی از مقاصد اصلی توریست‌ها به‌ شمار می‌آید. رودخانه هراز که از شرق این پارک می‌گذرد، فضایی خاص را به آن داده‌ است. جنگل انبوهی، جاده جنگلی، آبشارهای متعدد، چشمه‌های سرما، درختان کهن‌سال و میوه‌ها برخی از جاذبه‌های میرزاکوچک‌خان جنگلی هستند و مسافران می‌توانند از امکانات رفاهی مانند غرفه، آب آشامیدنی، توالت، پذیرایی، میز و میز، رستوران و رستوران لذت ببرند. و از مکان‌های ویژه‌ای برای برپایی چادرها استفاده کنید.

پارک جنگلی سی‌سنگان

پارک جنگلی سی‌سنگان با هدف حفظ و مراقبت از گونه‌های نادر درختان شمشاد و دیگر گونه‌های گیاهی و جانوری ساخته شد و به تدریج شهرت یافت. این پارک جنگلی از شمال به دریای‌ خزر و از جنوب به رشته‌کوه‌های البرز متصل شده‌ است و مساحتی به وسعت ۶۰۲ کیلومتر مربع دارد. به‌ تدریج امکانات و جاذبه‌های بیشتری به این پارک اضافه‌شدند. این پارک امروزه یکی از بزرگ‌ترین ذخایر شمشاد در ایران و حتی خاورمیانه را درون خود جای داده است.

دیگر انواع درختان که در این پارک می‌بینید درختان بلوط هستند. وقتی از دریا به جنگل حرکت می‌کنیم، ارتفاع اراضی زیاد می‌شود و در بالاترین نقطه به ۵۰ متر می‌رسد. پارک جنگلی سی‌سنگان امکانات رفاهی و رفاهی مناسب برای مسافران و توریست‌ها فراهم می‌کند و فرصتی منحصربه‌فرد برای آشنایی با گونه‌های گیاهی مختلف در استان مازندران دارد.

برای خرید ویلا نوساز در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

پارک جنگلی نمک‌آبرود

با توجه به کوه واقع در نمک‌آبرود، این کوه را در هر ساعت از شبانه روز به‌ شکل‌های مختلف می‌بینید. مثلاً صبح جنگل را مه پوشانده و چیزی جز مه نمی‌بینید یا گاهی که به بالای کوه می‌روید آسمان آبی بالای سرتان و ابرهای متراکم زیر پایتان می‌بینید و شما در میان ابرها راه خواهد رفت.

در مورد جاذبه‌های منطقه نمک‌آبرود می‌توان زیاد صحبت کرد. وقتی وارد این فضا می‌شوید، از اعضای کوچک تا پرجمعیت خانواده می‌توان پذیرایی کرد، زیرا امکانات خوبی در این مکان فراهم است. برخی از آنها عبارت اند از: شهربازی، کابین تله، سورتمه، باشگاه تیراندازی، رستوران، سینمای سه‌بعدی، حرکات نمایشی شیر دریایی، پل کنسول، زیپ لاین، راپل، زمین پینت بال، پیست موتور سواری چهار چرخ و کارتینگ و…

این سورتمه اولین سورتمه ساخته‌‌شده در ایران است که در مسیر خود در دل جنگل‌ها از میان درختان زیبا و مناظر دیدنی می‌گذرد. پینت بال جنگلی بهترین گزینه سرگرمی برای کسانی است که به‌ صورت دسته‌جمعی به این منطقه سفر می‌کنند. پینت بالنمک‌آبرود ترکیبی از محیط جعلی و جنگلی است.

در این باشگاه یک سری مسابقات تیراندازی برای انتخاب نفرات تیم ملی برگزار می‌شود. این باشگاه در طول سال پذیرای علاقه‌مندان به ورزش تیراندازی است و شما می‌توانید برای تجربه تیراندازی و همچنین محک‌زدن مهارت‌های خود به این باشگاه مراجعه کنید.

برای خرید ویلا شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

یکی از مزایای بزرگ شمال کشور ایران وجود جنگل‌های فراوان است و به‌ همین دلیل در هر منطقه‌ای می‌توان جنگل‌های بکر و زیبا را پیدا کرد. در این مقاله تعدادی از جنگل‌های معروف مازندرلن که برای گردشگری مناسب‌تر هستند را بررسی کردیم.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×