گیلان، زیباکنار
0133416

سفر به خانه نیما یوشیج در مازندران

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
خانه نیما یوشیج

شعرهای گرانبهای استاد شعر و ادبیات پارسی را کسی نیست که نشنیده باشد؛ تو را من چشم در راهم شباهنگام… شعری که همه ما برای اولین بار که با شعر نو آشنایی پیدا کردیم برلبان مان جاری شد. استاد نیما یوشیج یکی از شعرای به‌نام و کهن و البته تأثیرگذار در ادبیات فارسی است که اشعار ایشان رنگ و بوی تازه‌ای به شعر پارسی داد. در ادامه قصد داریم حال و هوای سفر به خانه نیما یوشیج را برای شما توصیف کنیم بنابراین در این سفر همراه ما باشید.

برای خرید ویلا در سرخرود با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

سفر به خانه نیما یوشیج در مازندران

برای خرید ویلا اکازیون در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

این شاعر گرانقدر از اهالی خوش ذوق شمالی بودند و خانه شان در روستای یوش بود. قدمت این خانه به‌دوران قاجاریه باز می‌گردد و از جمله زیباترین جاذبه‌های گردشگری نور است. روستای یوش در واقع روستایی در حوالی بلده از شهرستان نور است و برای بازدید از خانه استاد باید راهی این منطقه شوید.

گذر در کوچه باغ‌های یوش

روستای یوش یکی از خوش آب‌وهوا ترین روستاهای شمال است که در حوالی شهرستان نور واقع‌شده است. این روستا دارای 14 چشمه است و کوچه باغ‌های زیبا و خیال‌انگیز آن جان می‌دهد برای شاعری کردن در حال و هوای شمال. با عبور از کوچه باغ‌های یوش و برداشتن هر قدم بی‌شک یاد و خاطرهای از استاد نیما یوشیج در ذهن تان نقش خواهد بست. چه روزهایی که استاد با قدم های آرام و ذهنی سرشار از الهامات شاعرانه از این کوچه باغ‌ها گذر نکرده است. در این کچه باغ‌ها می‌توانید عطر خوش شکوفه‌های گیلاس و زردآلو را حس کنید.

معماری خانه نیما یوشیج

برای خرید زمین هکتاری در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

کمی در کوچه باغ‌های یوش که گذر کنید بی‌شک در حال و هوای خود غرق خواهید شد و هیچ بعید نیست از جلوی خانه استاد نیما یوشیج سر در آورید. یک خانه با معماری بسیار زیبا که سر در آن عنوان موزه نیما حک‌شده است.  این خانه در واقع خانه آبا و اجدای نیما بوده است که از طرف ناظم الایاله در محلهای به‌نام لالوی یوش ساخته‌شده بود. کوچه‌هایی با سنگفرش‌های زیبا و خانه‌ای با نمای کاهگلی که مقرنس کاری های روی هلال آن توجه هر رهگذری را به‌خود جلب خواهد کرد.

آنچه معماری خانه نیما یوشیج را جذاب کرده است استفاده از مصالحی چون سنگ و چوب و خشت در ساخت این خانه است. نورگیرهای مشبک با شیشه‌های رنگی در خانه نیما دیده می‌شود که جاذبه بصری آن را دوچندان کرده است. ناز کردن آفتاب عصرگاهی از پس این دریچه‌های مشبک و تابش نور رنگی آفتاب بر عرصه خانه بی‌شک یکی از الهام بخش ترین صحنه‌ها برای سرودن اشعار بی بیدل توسط نیما یوشیج بوده است.

ورودی های خانه نیما یوشیج

برای خرید ویلا کلنگی در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

وسعت خانه نیما یوشیج را آنجایی می‌توان دید که این خانه دارای سه ورودی با تعداد زیادی از اتاق‌های تو در تو است. این خانه به زیبایی هر چه تمام چیدمان شده و بخش‌هایی در قالب کتابخانه نیما و دست نوشته های او در این کتابخانه قرار گرفته است. اتاق‌های این خانه دارای گچبری های هنرمندانه و آجرکاری های بسیار زیبایی است که در کنار نور رنگین آفتاب از پس دریچه‌های شیشه‌ای جذابیت بی‌بدیلی به این خانه بخشیده.

مرمت خانه نیما یوشیج

مطمئناً با گشت‌وگذار در خانه نیما یوشیج یا همان موزه نیما متوجه تازگی و زیبایی آن خواهید شد به‌نحوی که شک می‌کنید این خانه متعلق به‌دوران قاجار باشد. درست است؛ خانه نیما یوشیج در سال 1370 مورد مرمت قرار گرفت و بخش‌های زیادی از آن مورد بازسازی واقع شد. بنابراین زیبایی امروز آن مدیون مرمتی ست که سی سال پیش در این خانه انجام شد.

بخش‌های مختلف موزه نیما

برای خرید ویلا شهرکی در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

در موزه نیما می‌توانید از بخش‌های مختلف دیدن‌کنید. اشیای قدیمی و نوستالژیک در این موزه کم نیست. از دست نوشته های نیما گرفته تا ظروف قدیمی و حتی تفنگ های شکاری که مربوط به‌دوران قدیم می‌شود. تابلوهای عکس نیما و عکس‌های دوران کودکی و میانسالی و نوجوانی او که در قاب های سیاه و سفید خودنمایی می‌کند از آثار ارزشمند این موزه هستند که بی‌شک برای علاقه‌مندان نیما بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود.

نقوش حکاکی شده در موزه نیما

برای خرید ویلا در بابلسر با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نیما یوشیج جمله‌ای ماندگار دارد که در آن می‌گوید؛ پدر بزرگ من برایم خانه به‌جای نگذاشته. بلکه چیزی که به‌جای گذاشته یک قصر و قلعه است. او به تعبیر زیبا و شاعرانه خود این خانه را یک قصر می دید. دیوارهایی که تماماً نقش های  حکاکی شده روی آن به‌چشم می‌خورد. نقوش زیبا و ظریف روی سقف و منبت کاری هایی که در گوشه گوشه از خانه به‌چشم می‌خورد. همگی نشان از زیبایی و ابهت بی‌نظیر خانه نیما یوشیج دارد. بی‌شک علاقه‌مندان به هنر از دیدن این خانه به وجد خواهند آمد.

خرید سوغاتی از یوش را فراموش نکنید

برای خرید ویلا نوساز در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

روستای یوش یکی از دنج ترین و خوش آب‌وهوا ترین روستاهای شمالی است که سوغاتی آن نظیر ندارد. همانطور که گفتیم این روستا پر از درختان میوه در کوچه باغ‌های خود است. بنابراین طبیعی ست که سوغاتی‌های اصلی این روستا. برگه، قیصی، زردآلوی خشک شده، آلبالوی خشک، سیب و میوه‌های تازه و خشک شده باشد. محصولات لبنی، عسل، گردو و انواع مغزهای تازه از سوغاتی‌هایی هستند که می‌توانید از یوش خریداری کنید. با خرید سوغاتی از یوش هم به گردش چرخه های اقتصادی در این منطقه کمک می‌کنید و هم ضیافتی از خوشمزه ترین خوراکی ها برپا می‌کنید.

نتیجه‌گیری

برای خرید ویلا در رویان با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

دلیل معروفیت و محبوبیت روستای یوش تا حد زیادی واقع شدن خانه نیما یوشیج در این منطقه است. شما می‌توانید در کنار بازدید از خانه نیما به روخانه یوش سری بزنید. از خانه میرزا مهدی خان و باغ شاه دیدن‌کنید و به‌سمت گنبد کیا داوود رهسپار شوید. روستای یوش یک روستای تاریخی با قدمت کهن است. و برای اهل دلان و افرادی که عاشق فضاهای هنری و الهام بخش هستند مکانی دنج و دوست‌داشتنی خواهد بود.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×