گیلان، زیباکنار
0133416

سفری تاریخی به قلعه‌رودخان گیلان

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
قلعه‌رودخان گیلان

قلعه‌رودخان گیلان را می‌شناسید؟ در کشور زیبای ما ایران، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی وجود دارد که هر کدام در جای خود ارزش بسیاری دارند. هر منطقه‌ای از کشور ایران، شما مکان‌هایی زیبایی می‌بینید که نشان‌دهنده تاریخ این کشور هستند.

در شمال کشور هم می‌توانید آثار زیبا و تاریخی را مشاهده کنید که نشان از گذشته ما ایرانیان بوده است. یکی از استان‌هایی که در ان آثار تاریخی ارزشمندی وجود دارد، استان گیلان است و یکی از جاذبه‌های آن قلعه‌رودخان است. در این مقاله قرار است سفری تاریخی به قلعه‌رودخان گیلان داشته باشیم.

استان گیلان

استان گیلان یکی از استان‌های شمالی کشور است که دارای طبیعتی بسیار زیبا است و خیلی‌ها سالانه برای دیدن از طبیعت بکر و زیبای این استان به آنجا سفر می‌کنند. این استان در کنار جاذبه‌های طبیعی زیبایی که دارد(مانند جنگل‌های بی‌نظیر، آبشارهای زیبا، رودخانه‌ها، ساحل زیبا و…) دارای آثار تاریخی بسیار دیدنی است.

شمال کشور یکی از بخش‌های مهم کشور چه پیش از اسلام و چه پس از آن بوده است. یکی از آثاری که در استان گیلان وجود دارد و خیلی‌ها سالانه از آن دیدن می‌کنند، قلعه‌رودخان است. این قلعه، یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران است و قدمت زیادی دارد. در زیر ما به توضیح این اثر پرداخته‌ایم.

برای خرید ویلا در چابکسر با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

قلعه‌رودخان

قلعه‌رودخان، قلعه‌ای است تماشایی که در 20 کیلومتری جنوب غربی فومن و در نزدیکی روستایی به‌ نام رودخان قرار دارد. محل این قلعه در ارتفاعات جنگلی حیدرآلات است که در میان جنگلی زیبا و انبوه قرار دارد.

این قلعه زیبا در ارتفاع 655 تا 715 متری از سطح دریا قرار دارد و قلعه‌ای سنگی و زیباست که هر روزه عده زیادی از آن دیدن می‌کنند و از آن بالا می‌روند. قلعه‌رودخان به این دلیل به‌ نام رودخان، نامگذاری شده است که در سمت راست آن رودخانه‌ای در جریان است. رودخان در واقع به معنی رودخانه است. در زبان محلی به این قلعه رودخون قلعه می‌گویند یعنی قلعه‌ای که در کنار رودخانه قرار دارد.

این قلعه را در گذشته دژ روگان یا روخان می‌نامیده‌اند. نام دیگر این قلعه زیبا و قدیمی قلعه حسامی است. نام دیگر این قلعه تاریخی، قلعه هزارپله است و آن هم به‌ دلیل پله‌های زیاد قلعه است که امکان سرزنی به قسمت‌های مختلف آن را فراهم کرده است. نام‌های دیگر این قلعه تاریخی سگسار، سگسال و سکسار است.

بیشتر کارشناسان، ساخت این قلعه را برای زمان ساسانیان و در زمان حمله اعراب به ایران می‌دانند. در واقع این دژ محکم را برای جلوگیری از ورود اعراب ساختند. جالب است بدانید که این قلعه زمانی پایگاه اسماعیلیون بوده است.

قلعه‌رودخان گیلان تا زمان زندیه مورد استفاده قرار می‌گرفته است و خیلی از حکمرانان و افراد مهم از این قلعه برای پیشبرد اهداف خود بهره می‌برده‌اند. این قلعه برای مدتی میزبان میرزا کوچک‌خان جنگلی نیز بوده است.

برای خرید ویلای شمال با کارشناسان مجموعه آرش در ارتباط باشید.

مشخصات قلعه‌رودخان گیلان

قلعه‌رودخان دارای ویژگی‌های منحصربفردی است که آن را جذاب می‌کند. وسعت این قلعه 6.2 هکتار است. جنس این قلعه زیبا و قدیمی از آجر و سنگ است. البته در ساخت آن از چوب هم در جاهایی استفاده کرده‌اند. درب‌ها، پوشش‌های داخلی برخی قسمت‌ها، پنجره‌ها و جاهای دیگر از چوب هستند. قلعه‌رودخان به سه بخش شرقی و غربی و میانی تقسیم شده است.

بخش شرقی این قلعه با دروازه‌ای از دیگر بخش‌ها جدا شده و روی تپه‌ای مرتفع قرار گرفته است که 670 متر ارتفاع دارد. در این بخش شما می‌توانید دروازه ورودی، زندان، تعدادی واحد مسکونی و دو برج بزرگ را مشاهده کنید.

در واقع این بخش بیشتر جنبه نظامی دارد که در نوع خود جالب است. بخش میانی اما در پایین‌ترین سطح قرار دارد و دروازه اصلی در آن است. بخش غربی این قلعه اما شامل دروازه ورودی، آب انبار، سردخانه و شاه نشین است و نیز تعدادی واحد مسکونی دارد.

این بخش در واقع مهم‌ترین بخش قلعه است چون دارای بخش شاه نشین است و از لحاظ بنا نیز با بقیه بخش‌ها تفاوت دارد. اگر بخواهیم بخش‌های مهم قلعه‌رودخان را بگوییم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

با خرید ویلا در خزرشهر بابلسر یک سرمایه‌گذاری پربازده داشته باشید.

  • ورودی

برای ورود باید از اینجا استفاده کنید. در دو طرف این ورودی، دو سکو وجود دارند که برای استراحت کردن هستند. پس از عبور از راهرو  و پشت سرگذاشتن چند پله سنگی شما به پشت بام بالای دروازه خواهید رسید.

  • برج‌ها

در دو طرف دروازه، برج‌های بزرگ و زیبایی قرار دارند که از بیرون حالتی استوانه‌ای دارند اما درون آن‌ها اتاق‌هایی هشت ضلعی قرار دارد. اندازه‌ این برج‌ها با هم فرق دارد اما داخل آن‌ها یکسان است. در داخل این برج‌ها شما اجاق و دودکش برای گرم‌شدن وجود داشته است.

  • شاه‌نشین

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، مهم‌ترین بخش قلعه بخش شاه‌نشین است که در قسمت غربی قلعه قرار دارد. این بخش دارای بافت و شکلی متفاوت از بقیه جاهاست و دارای یک قسمت بالایی و پایینی و یک تراس است. از قسمت تراس می‌توان محیط اطراف خود را به‌ خوبی مشاهده کرد و از مناظر لذت برد.

برای خرید ویلا در کلاچای با هلدینگ آرش در ارتباط باشید.

  • آب‌انبار

آب‌انبار هم همان‌طور که مشخص است از آن برای تامین آب افراد داخل قلعه استفاده می‌کرده‌اند. پس از زلزله گیلان این آب‌انبار آسیب دید اما بعدها مرمت شد و اکنون به‌ خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طول این قلعه، 500 متر است و عرض آن مختلف است و شما می‌توانید با بالارفتن از پله‌های سنگی این قلعه به‌خوبی از جاهای مختلف آن بازدید کنید. تاریخ و طبیعت در کنار هم درقلعه‌رودخان قابل حس‌شدن هستند.

یادتان باشد که اگر می‌خواهید از کل این قلعه بازدید کنید باید حوصله داشته‌ باشید چون 1000 پله وجود دارد که باید از آن‌ها بالا و پایین بروید.

سفر به قلعه‌رودخان گیلان

تا اینجا با قلعه‌رودخان  و مشخصات آن به‌خوبی آشنا شدید و دریافتید که این قلعه در ارتفاعات شهرستان فومن، در نزدیکی روستایی به‌نام رودخان قرار دارد و با احتمال بالا در زمان ساسانیان ساخته‌دشده است.

اما برای سفرکردن به این اثر تاریخی که در دل درختان سر به فلک‌کشیده قرار دارد شما باید در ابتدا شهر فومن در استان گیلان بروید و سپس وارد جاده قلعه‌رودخان شوید. شما پس از عبور از چندین روستا با نام گشت، کردمحله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام و سعید آباد به روستای رودخان خواهید رسید.

پس از آن باید حدود 3 کیلومتر دیگر هم برانید تا به پارکینگ برسید. ماشین را در پارکینگ بگذارید. از اینجا باید کمی پیاده‌روی کنید و از پله‌ها بالا بروید تا به ابتدای قلعه‌رودخان برسید.

در اطراف قلعه‌رودخان برای مسافرین و بازدیدکنندگان امکاناتی وجود دارد. شما می‌توانید رستوران‌های مختلفی را در اطراف این قلعه مشاهده کنید. همچنین کافه‌ها و غرفه‌هایی را نیز در اطراف این قلعه مشاهده می‌کنید که می‌توانید در صورت تمایل از آن‌ها استفاده کنید.

شما می‌توانید از این مکان‌ها کلوچه فومن، غذای محلی و نان محلی بخرید. همچنین در اطراف قلعه محل‌هایی برای فروش صنایع‌دستی و نیز عکاسی با لباس محلی برقرار است. بهترین زمان برای سفر به این قلعه، فصل بهار است چون هوا بسیار عالی است. اوایل پاییز نیز موقع مناسبی است.

خرید ویلا گیلان را با مشاوره رایگان کارشناسان ما عملی کنید.

نتیجه‌گیری

شمال کشور دارای آثار تاریخی زیادی است که نشان‌دهنده تاریخ کشور ما است. قلعه رودخان که در استان گیلان و در شهرستان فومن قرار دارد یکی از  آثار تاریخی ارزشمند و قدیمی است که افراد زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

این قلعه سنگی و زیبا به احتمال زیاد در اواخر دوره ساسانیان و در هنگام حمله اعراب برای دفاع ساخته‌شده است. این قلعه دارای چندین بخش است و هر بخش دارای قسمت‌های مختلفی است. درون این قلعه پله‌هایی تعبیه شده است که می‌توان از آنها بالا رفت و قسمت‌های مختلف قلعه را دید.

این قلعه روی ارتفاعات حیدرآلات ساخته‌ شده است و بین 655 تا 715 متر ارتفاع دارد. طول این قلعه 500 متر است و مساحت آن نیز 6.2 هکتار است. این قلعه را از سنگ و آجر ساخته‌‌اند و در برخی جاها مانند درب و پنجره و برخی بخش‌های داخلی اتاق‌ها از چوب استفاده شده است. این قلعه زیبا در دل جنگل زیبا با درختانی مرتفع قرار دارد.

برای سفر به قلعه‌رودخان شما باید ابتدا به فومن رفته و سپس با ورود به جاده رودخان و با عبور از چندین روستا به‌ سمت روستای رودخان حرکت کنید.

پس از رسیدن به رودخان چند کیلومتر دیگر را رانندگی می‌کنید تا به پارکینگ برسید و از آنجا با پای پیاده و بالارفتن از پله‌ها به ابتدای دژ حسامی یا قلعه‌رودخان خواهید رسید.

خرید ویلا در سوادکوه را با بهترین امکانات و قیمت از ما بخرید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×