گیلان، زیباکنار
0133416

سیرقلیه گیلانی خورش محبوب این استان

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
سیر قلیه

کافیست یک‌بار غذاهای خوش طعم گیلانی را بچشید تا طعم آن برای همیشه زیر دندان تان ماندگار شود. گیلان پایتخت غذای ایران است و به‌همین نام هم شناخته می‌شود. افرادی زیادی هر ساله از جای جای دنیا به ایران و اختصاصا به گیلان سفر می‌کنند تا طعم خوش غذاهای محلی و رنگارنگ گیلانی را بچشند. برای ما ایرانیان نیز غذاهای گیلانی حکم غذاهای نوستالژیک و اصیلی را دارد که با هر بار چشیدنش به یاد عطر و بوی دستپخت‌های مادربزرگ می‌افتیم. یکی از خوش طعم و خوش عطر ترین غذاهای گیلانی قلیه سیر است که آوازه آن شهرت جهانی دارد. در ادامه قصد داریم در مورد این غذای اصیل  با نام سیرقلیه گیلانی کمی با شما به گپ و گفت بپردازیم بنابراین با ما همراه شوید.

برای خرید ویلای تریبلکس در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

سیرقلیه گیلانی با چه موادی طبخ می‌شود؟

این غذای اصیل که خاستگاه اصلی آن گیلان است همانطور که از اسمش پیداست مانند نود درصد غذاهای گیلانی عطر خوشش را از سیر و سبزی های محلی و تازه‌ای می‌گیرد که در آن استفاده می‌شود. در طبخ سیر قلیه از گوشت اردک، قره قاول، گوشت غاز یا گوشت مرغ به‌عنوان پایه اصلی غذا استفاده می‌شود.

اما مگر می‌شود در غذاهای گیلانی خبری از سبزیجات تازه و معطر نباشد؟ بنابراین در این غذا باید برگ سیر نیز اضافه کرد. تخم مرغ هم که یکی از مواد اولیه اصلی برای پخت بسیاری از غذاهای گیلانی است در طبخ سیر قلیه نقشی مهم ایفا می‌کند. لپه، آب نارنج، آبلیمو، و سایر ادویه های طعم دهنده نیز در سیر قلیه دست‌به‌دست هم می‌دهند تا عطر و طعمی خوش از این غذا بلند شود. بسیار مهم است که برگ سیر مصرفی در سیر قلیه حتماً تازه باشد تا عطر خوش آن هنگام طبخ و بعد از آن حاضرین را سرمست کند.

برای خرید ویلا در خزرشهر بابلسر با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نحوه طبخ سیر قلیه

نحوه طبخ سیرقلیه چندان سخت نیست اما چند فوت کوزه گری دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. به‌عنوان مثال باید لپه را حتماً از قبل خیس کنید. برگ سیر بیشتری انتخاب کنید چرا که بعد از پخت حجم آن نصف خواهد شد. هیچ‌گاه ساقه‌های سیر را درون این غذا نریزید. مرغ یا اردک را به‌صورت درسته باید در این غذا طبخ کنید و از خرد کردن آن بپرهیزید تا اصالت غذا حفظ شود. این غذا نباید زیادی پر آب باشد بنابراین آب غذا را زیاد اضافه نکنید تا طعم و مزه اصیل آن حفظ شود. همچنین در حین پخت باید دائما غذا را هم بزنید تا ته نگیرد چرا که قرار است آن را کم‌آب درست کنید.

سیرقلیه گیلانی را در کنار چه چیزهایی باید صرف کرد؟

سیرقلیه در واقع یک نوع خوراک است. مردمان گیلان این خوراک خوش عطر را در کنار برنج محلی کته میل می‌کنند. هیچ‌گاه در رستوران‌های اصیل و درجه یک گیلان نخواهید دید که برایتان برنج خارجی یا برنج های بی‌کیفیت سرو کنند. سرو کردن برنج کته محلی با آن عطر سرمست کننده اش در کنار این غذا از واجبات است.

برای خرید ویلا شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

چاشنی هایی مثل سیر ترشی، زیتون، تربچه، ترشی بادمجان، سبزی های محلی تازه دستچین شده و دوغ محلی از دیگر مواردی ست که در کنار سیر قلیه سرو می‌شوند. همچنین باید گفت که اصلاً نگران بوی سیر این غذا نباشید. اگر این غذا را در گیلان صرف می‌کنید که هیچ نگرانی از بابت بوی سیر آن نباید داشته‌باشید چرا که به‌دلیل مرطوب بودن هوا بوی سیر در این منطقه اصلاً آزاردهنده نخواهد بود. حتی اگر در شهرهای دیگر هم هوس پختن سیر قلیه کرده‌اید باید گفت که این غذا به‌هیچ‌عنوان بوی تند و زنندهای از سیر ندارد.

سیر قلیه را چه زمانی طبخ می‌کنند؟

سیر قلیه از آن دسته غذاهایی است که در فصل‌های سرد سال مهمان خانه ساکنین گیلان می‌شود. مردم گیلان طبق عادت و سنت همیشگی این غذای خوش طعم را در نیمه دوم سال و در فصل‌های پاییز و زمستان طبخ می‌کنند. با این حال شما هر زمان که راهی گیلان شوید چه در نیمه اول سال و چه در نیمه دوم سال می‌توانید سیر قلیه این خوراک خوش طعم محلی را نوش جان کنید. سیر قلیه مانند بسیاری از غذاهای گیلانی دارای طعم و مزهای ترش است و برای خوش عطر کردن آن از چاشنی هایی مثل زعفران استفاده می‌شود. گاهی اوقات نیز ممکن است شوید خشک به دستور پخت آن اضافه شود.

برای خرید ویلا پلاک اول جنگل در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

خواص غذای محلی سیرقلیه گیلانی چیست؟

سیر قلیه دارای خواص متعددی است. خواص این غذا بری سلامت بدن بسیارمفید است. از مهم‌ترین خواص سیر قلیه می‌توان به بهبود سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. این غذا سرشار از خواص مفید سیر است و سیر هم یکی از بهترین مواد غذایی برای بالا بردن سطح ایمنی بدن است. درمان سرماخوردگی های فصلی، کاهش دادن فشار خون، جلوگیری از انعقاد خون و پایین آوردن سطح کلسترول و جلوگیری از آلزایمر از مهم‌ترین خواص این غذا است. مواد مغذی زیادی در سیر قلیه استفاده می‌شود که بخش زیادی از آن‌ها همچون برگ سیر و لپه و شوید گیاهی هستند. و می‌توانند در سلامت جسم و جان شما بسیار موثر واقع شوند.

برای خرید ویلا در فریدونکنار با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

سیرقلیه گیلانی یکی از غذاهای مجلسی این استان است که در مهمانی و عروسی‌ها سرو می‌شود. این غذا از گذشته تاکنون همواره مورد استقبال اهالی گیلان و سایر گردشگرانی بوده است که در سفر خود غذاهای مختلفی را چشیده اند. به عقیده بسیاری از گردشگران سیر قلیه خوش طعم ترین غذایی ست که در گیلان مزه کرده‌اند. اصلی‌ترین ماده غذایی که در سیر قلیه استفاده می‌شود سیر است. سیر می‌تواند خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامت بدن داشته باشد. جلوگیری از حمله قلبی، تصفیه خون، کاهش قند خون و بهینه سازی جریان خون از جمله فوایدی است. که این غذای مقوی و خوش طعم با خود به‌دنبال دارد. از آنجایی که برگ تازه سیر در فصل‌های زمستان و پاییز در دسترس است. بهتر است در نیمه دوم سال سراغ این غذای محلی را در گیلان بگیرید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×