گیلان، زیباکنار
0133416

روستای شاه‌شهیدان گیلان را بشناسیم

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-08-10
روستای شاه‌شهیدان گیلان

روستای شاه‌شهیدان گیلان در 60 کیلومتری شهرستان رودبار و در استان گیلان واقع‌شده است. نام روستا از نام امام‌زاده‌ای که در آنجا قرار دارد گرفته‌شده است. روستای شاه شهیدان گیلان از لحاظ طبیعی موقعیت فوق‌العاده‌ای دارد. روستاگردی و دیدن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی روستا و گشت‌وگذار در دل طبیعت، آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ‌ مردم در این زمینه از مواردی است که روستاگردی عاید گردشگران می‌کند. روستای شاه شهیدان از سمت شرق به دیلم و از غرب به صخره بلند منتهی می‌شود. وجود جنگل‌های درفک در سمت شمال روستای شاه شهیدان سبب‌شده است که این روستا از زیبایی طبیعی کم‌نظیری برخوردار شود. وجود آرامگاه شاه شهیدان که مرقد دو امام‌زاده از نوادگان امام سجاد است در این روستا سبب‌شده حال و هوای طبیعی این روستا شکل معنوی به‌خود گرفته و زمینه سیاحت و زیارت را برای گردشگران فراهم‌کند.

 موقعیت روستای شاه‌شهیدان

روستای شاه شهیدان ۲۰ کیلومتر با خورگام فاصله و در حدود ۶۰کیلومتر با رودبار فاصله دارد. آب‌وهوای روستای شاه شهیدان، معتدل و کوهستانی است. این روستا زمستان‌های بسیار سرد و برفی دارد اما در بهار هوای آن بسیار دلپذیر و معتدل است.  روستای شاه شهیدان ارتفاع زیادی از سطح دریا دارد از این رو با ورود به روستا، مناظر زیبایی از ییلاقات و جلگه گیلان به‌چشم می‌خورد. در روستای شاه شهیدان در حدود ۳۵ خانوار زندگی می‌کنند و جمعیتی در حدود ۱۳۰ نفر دارد. شغل مردم روستای شاه شهیدان دامداری است و جمعیت آن در فصل‌های گرم سال بیشتر می‌شود. وجود صخره اسپهبدان در طرف غرب روستا سبب‌شده است که چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از ییلاقات و جلگه‌های گیلان از این زاویه فراهم‌شود. گردشگران بر این نظر هستند که دیدن این چشم‌انداز فوق‌العاده با هیچ تصویری برابری نمی‌کند.

 

شاه شهیدان گیلان

آرامگاه شاه شهیدان

آرامگاه تبرک شده شاه شهیدان، بقعه دو تن از امام‌زادگان با نام‌های محمد و هادی است که در روستای کوهستانی قرار دارند. مردم روستای شاه شهیدان برای این امام‌زادگان ارزش و احترام زیادی قائل هستند. امام‌زادگان مزبور بعد از شهادت امام رضا به گیلان مهاجرت کرده‌اند و مثل سایر سادات با عوامل خلفای عباسی برای چند سالی درگیر بوده‌اند. برخی از سادات که امام‌زادگان نیز شامل آنها می‌شدند به این منطقه پناه‌بردند اما به‌دست عمال خلیفه گرفتار و به شهادت رسیدند. پیکر متبرک این دو امام‌زاده در محل فعلی به خاک سپرده شد و بعدها در دوره صفویه بر روی مزار آنها بقعه‌ای ساخته شد که امروزه زیارتگاه بسیاری از زائرانی است که به این مکان سفر می‌کنند. بقعه ساخته‌شده تا سال‌های پیش بر روی مزار این دو امام‌زاده بود اما چند سال پیش با مرمت امام‌زاده شاه شهیدان، ضریح امام‌زاده نیز  با ضریحی جدید جایگزین شد.

مراسم‌ مذهبی روستای شاه‌شهیدان گیلان

یکی از مراسم‌هایی که توسط مردم روستا در کنار امام‌زاده شاه شهیدان برگزار می‌شود مراسم «علم واچینی» است. ‌به‌نظر می‌رسد این مراسم ریشه در اعتقادات مذهبی و سنتی اهالی روستا دارد که هر سال در تابستان با حضور اهالی این روستا با استقبالی کم‌نظیر برگزار می‌شود. طبق منابع این مراسم در گذشته‌های دور نیز در این روستا برگزار می‌شده است و سابقه آن به‌زمانی می‌رسد که مردم روستای شاه شهیدان از ییلاقات این منطقه استفاده می‌کردند.

دلیل تغییر تاریخ مراسم

به‌نظر می‌رسد در زمان‌هایی که ماه محرم در فصول سرد سال بوده، به‌دلیل سردی هوا مردم نمی‌توانستند برای عزاداری به این محل بیایند از این رو مراسم عزاداری در محرم را به نیمه تابستان موکول کرده‌اند و در فصل تابستان با حضور در آرامگاه شاه شهیدان، عزاداری خود را تکمیل می‌کردند. بنابراین سابقه مراسم علم واچینی به این مورد برمی‌گردد. این مراسم مذهبی هنوز هم در روستا در کنار مرقد شاه شهیدان برگزار می‌شود و افراد زیادی از آن استقبال می‌کنند. این مراسم از گذشته تا به امروز ادامه داشته و هم‌اکنون نیز هر ساله در همان ایام با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

بهترین زمان سفر به روستای شاه‌شهیدان گیلان

بهترین زمان سفر به روستای شاه شهیدان فصل بهار و تابستان است. در این فصل علاوه بر اینکه روستا هوایی معتدل و خنک دارد، طبیعت اطراف آن چشم‌اندازی فوق‌العاده و غیر قابل توصیف را نصیب گردشگران خواهد کرد. اما در فصل‌های پاییز و زمستان به‌دلیل دمای پایین هوا و سرد بودن روستای شاه شهیدان، این منطقه برف‌‌گیر است و ممکن است برای گردشگران سفر سختی را ایجاد کند. اما علاقه‌مندان به سفر در برف و سرما می‌توانند این منطقه را برای سفر زمستانی خود انتخاب کنند. در مسیر شاه شهیدان، راهی جهت صعود به قله درفک وجود دارد که ارتفاع آن ۲۷۳۰متر است. این مسیر به‌دلیل داشتن طبیعتی سرسبز و جذاب مورد استقبال گردشگران است.

 

شاه شهیدان گیلان

 

از دیگر جذابیت‌های دیدنی روستای شاه شهیدان، صنایع‌دستی موجود در روستا است. در این روستا صنایع‌دستی مثل شولا بافی و نمدبافی از اهمیت زیادی برخوردار هستند و افراد بسیاری ان را به‌عنوان پیشه خود دنبال می‌کنند. در روستای شاه شهیدان استادکاران زبردستی هستند که در زمینه صنایع‌دستی فعالیت دارند. گردشگران در سفر به روستای شاه شهیدان می‌توانند صنایع‌دستی مورد علاقه خود در این زمینه‌ها را تهیه کنند.

مسیر دسترسی به شاه شهیدان

مسیرهای مورد نظر برای دسترسی به شاه شهیدان سه مسیر را شامل می‌شوند. یک مسیر از سمت رستم آباد به دفراز و گلنگش تا شاه شهیدان را شامل می‌شود. مسیر دوم از بره سر به گوفل و سی بن به گلنگش و شاه شهیدان منتهی می‌شود. مسیر سوم از سیاهکل به دیلمان و آسیابر و سپس شاه شهیدان منتهی می‌شود. از بین مسیرهای گفته شده مسر سوم امنیت بیشتری را برای مسافران و گردشگران ایجاد می‌کند.

سفر به گیلان و دیدن جاذبه‌های گردشگری، طبیعی و مذهبی آن ممکن است برای هر ایرانی پیش آمده باشد. تنوع زیبایی طبیعت این استان سرسبز، ممکن است سبب شود که بسیاری از مکان‌های آن مورد غفلت واقع شوند. روستای شاه شهیدان و امام‌زادگان موجود در این روستا یکی از جاذبه‌هایی است که برخی از گردشگران ممکن است از وجود آن مطلع نباشند. بنابراین اگر به گیلان و شهرستان رودبار سفر کردید ما به شما توصیه می‌کنیم که بازدید از زیبایی‌های طبیعت در روستای شاه شهیدان و زیارت امام‌زادگان آن را زا دست ندهید. بازدید از این مکان سیاحتی و زیارتی می‌تواند خاطره‌ای به یادماندنی و لذت‌بخش را برای شما به‌ارمغان بیاورد.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×