گیلان، زیباکنار
0133416

آشنایی با معماری سنتی شاه‌نشین ایرانی

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
شاه نشین، آشنایی با معماری سنتی ایرانی

ایران از جمله کشورهایی است که معماری اش در جهان شهرت دارد. بناهای تاریخی زیبا و مستحکمی که در ایران وجود دارد گواه این موضوع است که معماران ایرانی دارای مهارت بالایی در این زمینه بوده‌اند. اگر به تخت جمشید در دوران باستان یا به مسجد امام اصفهان پس از اسلام بنگرید، در هر دو نبوغ معماری سنتی ایرانی را مشاهده می‌کنید. شاه نشین یکی از همین طراحی‌های معماری سنتی ایرانی است. در این مطلب به توضیح معماری سنتی شاه‌نشین پرداخته شده است.

برای اجاره ویلا در لاهیجان با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

معماری سنتی شاه‌نشین

شاه نشین چیست؟

احتمالاً از نام آن می‌توانید حدس بزنید که شاه نشین، جایی است که اهمیت زیادی دارد و در واقع بهترین مکان‌ها برای نشستن در یک خانه است و افراد بزرگ خانواده در زمان قدیم در آن مکان می نشسته اند. همچنین از این قسمت برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شده است.

شاه نشین در معماری سنتی ایرانی به مکانی می‌گویند که در شمال قسمت داخلی یا اندرونی قرار دارد و به‌دلیل آفتاب خور بودن، دارای روشنایی و نور مناسبی است. همان‌طور که می‌بینید شاه نشین بخش خاص  و منحصر بفردی در خانه است و شکوه و جلال خاصی دارد. شما در این قسمت، گچ بری های ظریف، آینه کاری های زیبا و پنجره‌های سنتی زیبایی را مشاهده می‌کنید که حقیقتاً جلوه‌ای بسیار زیبا به خانه می‌دهند. نوری که به محوطه شاه نشین می تابد، در کنار رنگ‌های زیبای روی پنجره‌ها منظره‌ای زیبا و دلپذیر را می آفریند.

شرابط هوا

در کنار این‌ها در شاه نشین، هوا نیز خنک تر است و دلیلش آن است که بالای آن سقف نیم گنبدی وجود دارد و  به‌دلیل ارتفاع بیشتری که دارد باعث خنک تر شدن فضا می‌شود. در واقع باید گفت که ارتفاع شاه نشین از دیگر قسمت‌های خانه بیشتر بوده است.  همچنین به‌دلیل نزدیکی شاه نشین به حوض وسط خانه در زمان‌های قدیم هوای داخل آن مطبوع تر بوده است. شاه نشین همچنین مساحت بزرگتری نسبت به دیگر جاهایی یک خانه دارد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، شاه نشین قسمت مهم و زیبایی در معماری سنتی ایرانی محسوب می‌شود. هنر اصیل ایرانی را در شاه نشین ها می‌توان مشاهده کرد.به شاه نشین، سه دری یا پنج دری هم می‌گویند.

برای خرید ویلا در فریدونکنار با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

ویژگی‌های شاه نشین

اگر بخواهیم به‌طور جداگانه ویژگی‌های شاه نشین را ذکر کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

1.ارتفاع بیشتر :

شاه نشین نسبت به دیگر قسمت‌های یک خانه در معماری سنتی ایرانی، ارتفاع بیشتری داشته است. دلیل این موضوع اهمیت این مکان بوده است و با این کار فضای این مکان خنک تر می‌شده است. به‌طور کلی به‌دلیل آن که این قسمت برای پذیرایی افراد استفاده می‌شده است و همچنین بزرگان یک خانواده در این مکان اقامت می‌کرده‌اند.

2. پنجره‌هایی شیشه‌های رنگی:

معماری سنتی ایرانی در آینه کاری و زیباسازی پنجره و دیوارها حرف‌ها برای گفتن دارد. یکی از ویژگی شاه نشین ها این است که دارای پنجره‌هایی زیبا با شیشه‌هایی رنگی است. زمانی که نور بیرون از درون این پنجره‌ها و شیشه‌های رنگی عبور می‌کند، واقعاً در داخل شاه نشین دیدنی است. شما رنگ‌های زیبایی را مشاهده می‌کند که روی فرش‌ها و دیوارها افتاده است و این واقعاً چشم‌نواز و دیدنی است. آینه کاری ها و تزیینات پنجره‌ها به‌شکل زیبا و جذابی انجام می‌شود و واقعاً هنر ایرانی را به رخ می‌کشد. پنجره‌ها معمولاً چوبی هستند و یک قاب بندی چوبی زیبا را برای شاه نشین فراهم می‌کنند.

وجود پنجره‌ها به‌دلیل آن است که هم نور بیشتری وارد شاه نشین شود و هم برای تهویه شاه نشین بتوان آن را باز و بسته کرد. خود پنجره‌ها نیز از چوب‌های باکیفیت ساخته می‌شوند.

3.گچبری های ظریف و زیبا:

شاه نشین همان‌طور که گفته شد مهم‌ترین بخش در یک خانه محسوب می‌شده است و برای همین است که برای آن وقت بیشتری صرف می‌شده است. به‌همین دلیل شاه نشین دارای گچبری های زیبا و ظریفی است که هنر دستان ایرانی را به رخ می‌کشد. این گچ بری های نفیس و ارزشمند، شاه نشین را به یک اثر هنرمندانه زیبا تبدیل می‌کنند. برای نمونه شما می‌توانید گچ بری خانه بروجردیها را مشاهده کنید و از دیدن این ظرافت‌های هنری لذت ببرید. این گچ بری ها در اشکال مختلف انجام می‌شوند و طرح‌های متفاوتی دارند.

4.روبه‌روی حوض بودن:

در زمان‌های قدیم، شاه نشین روبه‌روی حوض قرار داشته اشت. با این کار هم منظره اتاق شاه نشین، منظره دلچسبی بوده است و هم بادی که از روی حوض برمی خواسته باعث خنک شدن شاه نشین می‌شده است. در عین حال، با پخش نور از طریق آب حوض و ورود آن از پنجره‌ها به داخل شاه نشین، باعث زیبایی هر چه بیشتر فضای شاه نشین می‌شود.

برای خرید ویلا شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

شاه نشین در خانه‌های مدرن و امروزی

اما سوال اینجاست که آیا امروزه هم می‌توان در خانه‌ها شاه نشین داشت؟ در جواب این سوال باید گفت که در خانه‌های مدرن هم می‌توان شاه نشین داشت. البته این شاه نشین ها بسیار با شاه نشین های سنتی و واقعی فرق دارند. شاه نشین در خانه‌های امروزی در واقع جایی است که کمی از جاهای دیگر بزرگتر است و نزدیک به حیاط است.  و امکانات خوبی برای دور هم نشستن دارد. دیگر اما از پنجره‌های با شیشه‌های رنگی، گچبری های هنرمندانه و ظریف و فرش‌های سنتی و دستباف خبری نیست.

شاه نشین به‌ویژه می‌تواند در ویلاهای امروزی به‌خوبی جواب دهد. بخشی از ویلا که منظره خوبی دارد و مساحت خوبی هم دارد می‌تواند با طراحی مناسب و چیدن امکانات مناسب در آن به شاه نشین و محل پذیرایی از مهمانان تبدیل شود.

در طراحی مدرن شاه نشین، بیشتر تمرکز روی نور محیط است. برای شاه نشین های امروزی پنجره‌های بزرگی قرار داده می‌شود که بتوانند به‌خوبی فضا را روشن کنند و محیط دلچسبی را پدید آورند. به‌جز این موضوع، شاه نشین مدرن را با امکانات و وسایل زیبا دکور می‌کنند تا محلی دلچسب و جذاب برای دور هم نشستن باشد.

شاه نشین های مدرن

در شاه نشین های مدرن، به‌جای پنجره‌های رنگی و چوبی از پنجره‌های بزرگ( یوپی وی سی یا دیگر موارد) و به‌جای گچبری های ظریف سنتی، از گچبری های زیبای امروزی استفاده کرد. دست شما برای شاه نشین مدرن باز است و می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. مهم این است که فضای شاه نشین شما راحت و دلنشین باشد. به‌طور کلی اما شاه نشین مدرن با شاه نشین های قدیمی بسیار تفاوت دارد.

اگر هم  کسی دوست داشته باشد می‌تواند شاه نشینی که در خانه یا ویلای خود ایجاد می‌کند را شبیه شاه نشین های سنتی درست کند که البته باید هزینه بیشتری انجام دهد و بافت خانه باید برای این کار مناسب باشد.

برای فروش ویلا در رشت با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

شاه نشین، همان‌طور که از نامش پیداست محلی زیبا و راحت با معماری جذاب سنتی بوده است که در آن بزرگان یک خانواده سکونت می‌کرده‌اند و نیز از آنها برای پذیرایی مهمانان استفاده می‌شود.

در زمان‌های قدیم ،خانه‌ها حیاط دار بوده‌اند و وسعت زیادی داشته‌باشند. و در وسط خیلی از خانه‌ها حوضی برای شستشو و دیگر کارها قرار داشته است. شاه نشین بخشی از خانه بوده است که مساحت بیشتری داشته است. روبه‌روی حوض قرار داشته است، ارتفاع بیشتری داشته است، دارای گچبری های زیبا وظریفی بوده است. و پنجره‌ها یا درب‌های چوبی زیبا با شیشه‌های رنگی داشته است. شاه نشین به‌شکلی طراحی می‌شده است که نور زیادی وارد آن شده. در نتیجه محیطی زیبا و دلچسب را پدید می‌آورد. پنجره‌های چوبی در کنار فرش‌های زیبای ایرانی و گچبری های ظریف همگی در کنار هم فضایی زیبا را برای نشستن و لذت‌بردن از لحظه ها فراهم می‌کند. اینها همگی هنر معماری ایرانی را نشان می‌دهد. ایران همواره در زمینه معماری پیشتاز بوده است.

امروزه دیگر از شاه نشین های قدیمی زیبا با آن پنجره‌های چوبی خبری نیست اما شاه نشین به‌شکل مدرنی در آمده است. برای شاه نشین های مدرن در ویلاها یا خانه‌ها، جایی با مساحت مناسب و منظره زیبا را در نظر می‌گیرند. و سعی می‌کنند تا با پنجره‌های بزرگ رنگی، نور را به داخل فضا ببرند و آن را روشن کنند.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×