گیلان، زیباکنار
0133416

لباس محلی گیلان از معروف‌ترین لباس‌های کشور

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
لباس محلی گیلان

مردمان گیلان بر خلاف تاریخچه غمگینی که در طول تاریخ بر سر این سرزمین آمده مردمانی شاد و با روحیه‌ای پر نشاط هستند. بی‌شک این موضوع را می‌توانید از پوشش آن‌ها و رنگ و لعاب لباس‌های چین دار محلی متوجه شوید. شما هم قطعاً در سفر های متعددی که به گیلان داشته اید دست کم برای یک‌بار به سرتان زده که با لباس‌های محلی گیلان عکس بیندازید. لباس‌هایی که نشان از فرهنگ و هنر غنی در این منطقه دارد.

برای خرید ویلا دوبلکس شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

لباس مردم گیلان حکایت های دور و درازی پشت خود دارد. نکته جالب اینجاست که لباس محلی هر شهر و روستا با شهر و روستای دیگر متفاوت است و گاهی انسان از این حجم از غنا و عمیق بودن فرهنگ گیج و مبهوت می‌شود. اما آنچه که مانند روز روشن است این است که مردمان گیلان مردمانی هنر پرور و پر نشاط هستند که در قلب روزهای تلخ تاریخ هم روحیه و شادابی خود را حفظ کرده‌اند و با لباس‌های محلی که نمادی از صلح و هنر است در قلب تاریخ ماندگار شده‌اند.

در ادامه قصد داریم از لباس‌های محلی گیلان بیشتر بگوییم بنابراین اگر شما هم عاشق فرهنگ گیلان و مردمان خوش ذوق این خطه هستید با ما همراه شوید.

برای خرید ویلا اقساطی شمال در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

لباس‌های محلی گیلان در فهرست میراث معنوی ایران

لباس‌های محلی گیلان لقب شادترین لباس‌های جهان را به‌خود اختصاص داده است. این لباس‌های سنتی که موجب مباهات و افتخار ایران و ایرانیان است در سال 1396 در جشنوارهای در نیویورک آمریکا به نمایش در آمد و این لقب را در این جشنواره دریافت کرد. لباس‌های سنتی گیلان در فهرست آثار معنوی ایران قرار دارد و این یعنی ارزش آن کمتر از ابنیه تاریخی و هنری در ادوار مختلف نیست و باید از آن سر حد توان پاسداری شود.

کما اینکه بعد از گذشت بیش از چهار هزار سال از زمان پیدایش این لباس‌های زیبا هنوز که هنوز است این لباس‌ها در جشن‌های مختلف و مراسمات گوناگون گیلانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نمادی از اصالت و صلابت مردمان این منطقه هستند.

برای پیش‌فروش ویلا در شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نمود پیدا کردن سطح فرهنگ بالای مردمان گیلان در لباس‌های گیلانی

یکی از جذاب‌ترین نکاتی که در مورد لباس‌های سنتی گیلان می‌توان گفت این است که این لباس‌ها نمادی از سطح فرهنگ بالای مردمان این خطه در دوره‌های مختلف تاریخ بوده است. زمانی که عدهی کمی بویی از فرهنگ و اصالت برده بودند مردمان گیلان در سطوح بالایی از فرهنگ غنی به سر می‌بردند و این را می‌شود از فرم لباس‌های محلی آن‌ها دریافت.

مردمانی که در هم جواری دریای خزر می زیسته اند و تفکیک جنسیتی برای آن‌ها بی معنی بوده. مردمانی اصیل که پایبند که اصول انسانی بودند و سطح فرهنگ بالا در میان اقشار مختلف آن موج می‌زده. به اعتقاد یکی از مردم شناسان معتبر در فرانه، لباس سنتی مردم گیلان نشان از این دارد که بانوان در زمان‌های گذشته به‌هیچ‌عنوان منزوی و دور از جامعه نبوده‌اند. آن‌ها با لباس‌های زیبا و فاخر خود پا به پای مردان در جامعه حاضر می‌شدند و ظاهر زیبای لباس آن‌ها نمادی از پاکی و بی آلایش بودن آن‌ها بوده است.

برای ویلا جنگلی شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

دسته‌بندی های لباس سنتی گیلان

لباس سنتی گیلان را می‌توان به سه دسته مختلف دسته‌بندی کرد. این دسته‌بندی ها ب صورت کلی است و ممکن است در روستاهای مختلف گیلان لباس‌های سنتی تفاوت‌هایی با هم داشته‌باشند. معروف‌ترین لباس سنتی گیلان لباس قاسم آبادی است که در واقع به‌عنوان اصیل ترین لباس گیلانی از آن یاد می‌شود. این لباس که از آن با نام‌های لباس گالشی یا لباس قاسم آبادی یاد می‌شود مربوط به شرق گیلان است. دسته‌بندی های دیگر نیز مربوط به لباس‌های گیلانی با نام‌های لباس تالشی و لباس مردمان تات نشین عمارلو می‌شود.

برای خرید ویلا شمال قسطی با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

لباس قاسم آبادی گیلانی

لباس قاسم آبادی که در عروسی های گیلانی پوشیده می‌شود و اغلب عکس‌های قدیمی با آن گرفته می‌شود به شرق گیلان مربوط می‌شود. این لباس هنوز هم که هنوز است در جشنواره های مختلف به نمایش در می‌آید و نمادی از فرهنگ و هنر غنی گیلان به‌شمار می‌رود. لباس قاسم آبادی دارای تنوع رنگی بسیار زیادی است گویی جشن رنگ‌ها در لباس برپا شده. آن هم رنگ‌هایی که شور و نشاط زندگانی را به شما منتقل خواهد کرد.

یک روسری سنتی به‌نام مندیل با این لباس سنتی همراه می‌شود و روی آن نیز از یک کلا با پولک های آویزان استفاده می‌شود. جلیقه این لباس نیز یک جلیقه زیباست که روی آن سکه‌هایی آویزان شده و باعث درخشش بیشتر آن می‌شود. همچنین در هنگام فعالیت و حرکت این سکه ها به صدا در می‌آیند و نوای دل‌انگیز و ظریفی ایجاد می‌کنند.

برای خرید ویلا سند شش‌دانگ شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

لباس قاسم آبادی یک لباس با پارچه گلدار و یا ساده است که طرح و نقش آن با دامن این لباس متفاوت است. روی دامن لباس قاسم آبادی به‌طور کامل نوار دوزی شده است. نوع نوارهای استفاده شده و فرم دوختن آن‌ها در روستاهای مختلف با هم متفاوت هستند.

لباس قاسم آبادی در دو نوع مردانه و زنانه توسط مردمان سنتی پوشیده می‌شود. مردان این منطقه نیز پایبند به فرهنگ و آداب و رسوم کهن خود هستند و با به تن داشتن یک شلوار مشکی و پیراهنی جگری رنگ و اضافه‌شدن تعدادی متعلقات، پرچم لباس قاسم آبادی را برافراشته می سازند.

برای ویلا داخل شهرک شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

لباس تالشی از زیباترین لباس‌های محلی گیلان

لباس تالشی دست کمی از لباس زیبای قاسم آبادی ندارد و با دیدن آن قطعاً به وجد خواهید آمد.این لباس برای بانوان گیلانی در قالب یک روسری سفید و لطیف، یک جلیقه زیبا که با سکه‌های طلایی رنگ تزیین شده، یک پیراهن بلند گلدار یا ساده و دامنی که از آن با نام شلیته یاد می‌شود به نمایش در می‌آید. پاچامه نیز بخش از لباس محلی تالشی است که باید زیر لباس‌ها پوشیده شود.

لباس تالشی با این پایه و بنیان شکل می‌گیرد اما ممکن است در شهرهای مختلف گیلان شاهد لباس تالشی با جزئیاتی متفاوت باشید. به‌عنوان مثال در شهرهایی مانند ماسال و فومن ممکن است لباس تالشی تا مچ پا ادامه نداشته باشد و تا روی زانو باشد همچنین ممکن است به‌جای روسری سفید از روسری رنگی به‌همراه یک کلاه استفاده شود. همچنین در منطقه اسالم ممکن است لباس تالشی را با تنوع رنگ بسیار بیشتری مشاهده گر باشید و چین دامن ها در این لباس بیشتر باشد. همه و همه این‌ها نشانی از خلاقیت و هنر بی حد و مرز مردمان گیلان در این زمینه دارد. مردمانی که شور و خلاقیت خود را با طراحی لباس‌های زیبا و اصیل به منصه ظهور درآورده اند.

لباس محلی تالشی برای مردان

لباس محلی تالشی برای مردان در یک شلوار پف دار خلاصه می‌شود که در جوراب های پشمی با طرح و نقش های رنگارنگ و زیبا قرار می‌گیرد و به‌دور پا پیچیده می‌شود. همچنین کفش هایی که از پوست گاو تهیه شده و یک جلیقه مشکی رنگ و لباس سفیدی که روی شلوار قرار می‌گیرد. یک کمربند پشمی که از الیاف طبیعی تشکیل شده دور لباس پیچیده می‌شود و نهایتاً یک کلاه نمدی روی سر آن‌ها قرار می‌گیرد. این لباس را در محافل و جشن‌های گیلانی بسیار رویت خواهید کرد.

برای خرید ویلا ساحلی شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

لباس رسوخی در گیلان یادگاری از دوران قاجار

یکی از لباس‌های زیبا و خوش‌رنگ و لعاب در استان گیلان لباس رسوخی است همان لباسی که آن را به عمارلو نسبت دادیم. این لباس نیز مانند سایر لباس‌های محلی گیلان نشان از روحیه شاداب و پر طروات مردمان این خطه دارد.

لباس رسوخی را می‌توان یادگاری از دوران قاجار دانست که بیش از هر جای دیگر در ماسوله دیده می‌شود. بنابراین اگر به روستای ماسوله سفر کرده باشید ممکن است در عکس‌های یادگاری خود لباس رسوخی به تن کرده باشید. این لباس وارد فرهنگ مردمان زنجان نیز شده است و در این خطه رسوخ کرده.

برای خرید ویلا ارزان شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

همانطور که مردمان گیلان در جای جای تاریخ نامی ماندگار از خود برجای گذاشته‌اند، لباس‌های محلی این خطه نیز تاریخی قدیمی و دور و دراز دارد که داستان‌های زیادی در پس آن نهفته است. خطه گیلان از روزگاران دور خطه‌ای پر حادثه بوده و روزهای پر فراز و نشیب زیادی را به‌خود دیده است. مردمان این خطه به‌عنوان یکی از هنر پرور ترین مردمان ایران شناخته می‌شوند.

لباس‌های محلی گیلان این لباس‌های زیبا قدمتی چهار هزار ساله دارد و نمادی از روحیه صلح جو و پر نشاط مردمان این خطه است. فرهنگ غنی مردم گیل و دیلم بوده است که باعث حفظ و ماندگاری این لباس‌ها شده. لباس‌هایی که بعد از گذشت روزگارانی دور و دراز و پشت سر گذاشت عصر تکنولوژی هنوز که هنوز است با همان شکل و فرم اصیل خود باقی مانده‌اند و مایه افتخار و مباهات ایران شده‌اند.

برای خرید ویلا سنددار شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

 

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×