گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی روستای لیلاکوه پادشاه دختران

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-08-18

لیله‌کوه، لیلاکوه یا لیلی‌کو، فرقی نمی‌کند. تمام این اسامی برای یک منطقه هستند. روستای لیلاکوه روستایی اصیل با گویش گیلکی در استان گیلان است. استان گیلان آن‌قدر جاذبه‌های زیبا و بکر دارد که انگار صحبت از هر اسم روستا و کوهی که می‌شود آخرش به گیلان ختم می‌شود. لیلا کوه هم یکی از آن جاذبه‌های شگفت‌انگیز استان گیلان است که گذشتن از آن کار ساده‌ای نیست؛ اما این که چرا اسمش لیلاکوه شده را باید از تاریخش سؤال کنید. تاریخی که با گیلان زاده شده و با آن پیش می‌رود. برای دانستن چرایی نام لیلاکوه باید با اسم های دیگری آشنا شوید. اسامی مثل لیاشاه، لکوشاه، شاه دختر. برخی مردم این اسامی را به لیلاکوه نسبت می‌دهند و از آن به‌عنوان پادشاه دختران یاد می‌کنند. برخی دیگر هم اعتقاد دارند این منطقه نامش را از دختر یکی از پادشاهان باستانی شرق گیلان گرفته است. به هر حال ذهن می‌تواند پاسخ های متعددی بسازد شما در این باره چه فکری می‌کنید؟

 

لیلا کوه

 

لیلاکوه و قله عطارود

به عقیده من اما چیزی که روستای لیلاکوه را به‌خصوص در سال‌های اخیر مهم جلوه داده است زیبایی منحصربه‌فردش است. شاید بگویید روستای لیلاکوه هم مثل نقاط دیگر گیلان است و همه جای گیلان سرسبز است و تفاوتی هم ندارد که کدام منطقه باشد؛ اما باید بدانید که هر منطقه‌ای با توجه به موقعیت خود و آن چه که از خالقش در اختیار داشته است رشد کرده و زیبایی اش چشم گیر شده است.

بنابراین هر گوشه آن یا حتی دقیق‌تر هر برگ سبز آن با برگی دیگر متفاوت است و عطری دیگر دارد. لیلا کوه در شهرستان لنگرود و همان‌طور که می‌دانید لنگرود در استان گیلان است. لنگرود خودش به‌تنهایی مناطق جذابی برای سفر کردن دارد که یکی از آن‌ها لیلاکوه است. از شهر لنگرود تا میدان لیلا کوه 3 کیلومتر جاده آسفالته وجود دارد و این جاده به‌سمت روستای پر شکوه و بعد از آن به بخش کومله می‌رسد.  طی‌کردن بقیه راه کمی مشکل است مخصوصاً اگر باران زده باشد و زمین گلی باشد. به‌خاطر همین توصیه می‌شود در سفر به لیلا کوه خرد سالان را همراه خود نبرید. سفر به لیلاکوه بیشتر مناسب گروه دوستان و هم سن و سالان است. یکی از بخش‌های لذت‌بخش این سفر مسیر پیاده‌روی لیلا کوه است که با یک ساعت پیاده‌روی به خط الراس عطا کوه می‌رسید. این جاده از میان باغ‌های چای و جنگل می‌گذرد و در انتها به قله عطا رود می‌رسد. ارتفاع قله عطا رود به 700 متر از سطح دریا می‌رسد. عطا رود مرتفع‌ترین قله منطقه لنگرود است و هنگامی که به آن می‌رسید اگر هوا صاف و آفتابی باشد می‌توانید پهنه و نمای بی‌نظیری را از شهر و مزارع کشاورزی و کلبه‌ها ببینید. در انتهای این دید دریا به‌شکل عجیبی خودنمایی می‌کند. یکی از چیز هایی که شاید کمی آدم را دلگیر کند دیدن تجهیزات امروزی در دل منطقه‌ای قدیمی است. منظورم تجهیزات مخابراتی نصب شده بر روی عطا رود است. دکل نام دیگری است که مردم به‌خاطر وجود همین تجهیزات به قله نسبت داده‌اند؛ اما این دلگیری زمانی که به حق استفاده برابر از امکانات فکر می‌کنید بر طرف می‌شود.

 

لیلا کوه

 

لیلاکوه دیشلمه

صحبت کلبه شد خوب است این نکته را هم بدانید که لیلا کوه منطقه‌ای دیشلمه است. اما چرا دیشلمه؟ از لیلاکوه به‌عنوان قلیان سرای گیلان یاد می‌کنند. آن هم به‌خاطر وجود قهوه خانه‌ها و قلیان سرا های متعدد در مسیر این کوه پایه است. البته مطلبی تکراری است که بگوییم مصرف قلیان برای سلامتی مضر است؛ اما با این حال می‌توانید یک استکان از چای های بی‌نظیر این منطقه را امتحان کنید. به‌همین خاطر است که لیلا کوه دیشلمه است. زیبایی دیگر، نهر ها و آبشارهای ریز و درشت هستند که منطقه را کامل می‌کنند. یکی از تصاویر زیبا منعکس شدن تمام جزییات منطقه در آب است؛ که می‌تواند تنها با پرتاب یک سنگ کوچک به داخل آب به‌هم بریزد؛ اما اگر به‌دنبال دیدن منظره‌ای بهتر هستید سفر خود به لیلاکوه را زمانی انجام دهید که درختان مرکبات شکوفه داده‌اند و همه‌جا غرق در عطر گل آن‌ها است. قطعاً پیاده‌روی در این مسیر جذاب انسان را مسرور می‌کند.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×