گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی گوهرتپه بهشهر

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-10-27
گوهر تپه بهشهر

گوهرتپه بهشهر یکی از محوطه های بزرگ تاریخی شمال ایران در استان زیبا و سرسبز مازندران است. گوهر تپه در بهشهر واقع‌شده. این منطقه در 2 کیلومتری شمال غربی رستم‌کلا قرارگرفته است.

برای شناختن بیشتر این منطقه تاریخی کافیست تا متن ما را دنبال کنید.

انسان‌هایی که در غارهای باستانی مازندران زندگی می‌کردند، پس از خروج از غار به‌مرور باعث پیدایش گوهرتپه شدند. غار هایی چون غار کومیشان، غار هوتو و غار کمربند.

این تپه انسان ساز است. انسان ساز به این معنی که یعنی با گذشت زمان مردم ساکن با از بین رفتن مکان‌های قبلی به مکان‌های بالاتر آمده‌اند و باعث پیدایش این تپه شده‌اند.

در عصر نوسنگی این منطقه شکل زندگی روستایی داشته و در دوره برنز و مفرغ حالت شهرنشینی به‌خود پیدا کرده است. این احتمال می‌رود که تا دوره برنز میانی فضای مسکونی در کنار محل دفن بوده است یعنی در یک مکان بوده است.

در دوره برنز متاخر از وسعت شهر کاسته شده است و قبرستان ها هم به خارج از فضای مسکونی انتقال داده شدند. می‌گویند در بین دوره برنز و آهن حدود ۲۰۰ سال این منطقه خالی از سکنه شد و در عصر آهن، قبرستان را به خارج از مکان مسکونی بردند.در این دوره مکان دارای سراشیبی را برگزیدند به این دلیل که  نفوذ پذیر در برابر آب نباشند.

اقوام این منطقه پس از فروپاشی شهر شان و کوچ کردن به مناطق کوهستانی اجساد نیاکان خود را برای تدفین در زادگاه خود، به گوهر تپه می‌آوردند و همراه با مراسم آیینی خاص در این منطقه به خاک می‌سپردند.

آثار و گورهای به‌دست آمده در گوهرتپه در ارتفاع بسیار کمی از سطح زمین‌های زراعی قرار داشته و با شخم زدن اهالی جهت کشاورزی به گوهر و گنجینه‌های تپه دست پیدا می‌کردند به‌همین دلیل آن را گوهر تپه نامیدند.

 

گوهر تپه بهشهر

 

این محوطه تاریخی و  باستانی در دشت رسوبی واقع‌شده است. در جنوب این منطقه ارتفاعات با پوشش جنگلی و کوهستان سرسبز قرار گرفته است که زیبایی و سرسبزی شمال را در کنار تاریخ و هنر به رخ می‌کشد.

در دوران‌های مختلف و در جریان‌های زمین‌شناسی غارهای زیادی در این منطقه کشف شده است. اهمیت اصلی و مهم این منطقه  قرار داشتن این محوطه در حد فاصل دره‌ها و غارهای باستانی است. این غار های باستانی همچون غار هوتو و کمربند، کومیشان، اهمیت این منطقه  را دو چندان کرده است.

سرچشمه‌های آبی پر جوش و خروش، جنگل‌های سر سبز، دریای پهناور، غار، منابع سنگی بی پایان و شرایط مطلوب منطقه هدست‌به‌دست پتانسیل های موجود دیگر این منطقه دادند تا گوهر تپه به‌صورت تدریجی مسیر توسعه را بپیماید و در نتیجه در دوران مفرغ به شهری بزرگ با وسعت ۵۰ هکتار تبدیل شده بوده است.

 در این محل به کوشش و تلاش‌های بی‌اندازه سازمان میراث فرهنگی ،موزه سرباز باستان‌شناسی افتتاح شده است. بازدیدکنندگان در این موزه می‌توانند اشیایی را که باستان شناسان از دل خاک بیرون آورده‌اند  مشاهده کنند و از تاریخ این منطقه بیشتر آگاه شوند. همچنین جالب است که بدانید نحوه تدفین و اجناسی که در گذشته کنار مردگان قرار داده می‌شد در این موزه دیده می‌شود.

از جمله آثار شاخص یافت شده در منطقه گوهر تپه جنگ‌افزارهای مفرغی و آهنی شامل سرنیزه، خنجر و همچنین اشیاء تزیینی و مهره‌های سنگی، پیکرک‌های حیوانی و انسانی است.

گوهرتپه از زمان حدود 6 هزار سال پیش بتدریج و آهسته از حالت یک روستا خارج شده بوده  و به‌صورت یک شهر با وسعت 50 هکتار در هزاره سوم یعنی 5 هزار سال پیش ظاهر شده است.

هیجان‌انگیز است که از آن زمان تاکنون این شهر زیر تپه ها خاکی پنهان شده بود و یا بهتر بگوییم  آرمیده بود تا چندی پیش کاوش های باستان‌شناسی پرده از اسرار این تپه تاریخی گشوده شد و اشیای جالبی در این منطقه پیدا شده است.

در کاوش ها در این محوطه بقایای اثار تاریخی مربوط به‌دوران مس سنگ و عصر مفرغ به‌دست امده است. این اشیا اطلاعات زیادی درباره روند تغییر زندگی غارنشینی به شهرنشینی را برای باستان شناسان محقق کند.

از جمله اشیای با ارزش یافت شده در این منطقه : موزه پیکرک های سفالی از حیواناتی همچون گاو، اسب، لاک پشت، پرنده و همچنین اشیا مفرغی، اشیا تاریخی و ساختارهای معماری زندگی روستایی و شهری و … است. این اشیا ارزشمند بیانگر تحول تدریجی و مرحله ای  در نوع و نحوه زندگی انسان‌های عصر برنز و سنگ است.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×