گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی معروف‌ترین مناطق آزاد شمال ایران

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
مناطق آزاد شمال

 بارها و بارها در اخبار، در تبلیغات و از زبان افراد مختلف واژه منطقه آزاد را شنیده‌ایم که چه پر شور در مورد آن صحبت می‌کنند. مناطق آزاد شمال اغلب مناطق بندری و یا حتی غیربندری هستند که تجارت و مراودات اقتصادی با سایر کشورها در آن مناطق رونق بسیاری دارد. در این مناطق فعالیت‌های اقتصادی شامل هزینه‌های بالا جهت گمرک و مالیات نمی‌شوند و از این رو می‌توان در این مناطق اقدام به سرمایه‌گذاری کرد و کسب‌وکار پررونقی را شکل داد.

کسب‌وکارهایی که در مناطق آزاد فعالیت می‌کنند از مزایای زیادی همچون عدم پرداخت هزینه‌های مالیات، اجرای سریع فرآیندهای صادرات و واردات و جذب سرمایه و سود بالا بهره‌مند می‌شوند. زندگی در مناطق آزاد با کیفیت بالایی در جریان است و چنانچه در کوچه و خیابان‌های این مناطق پرسه بزنید اغلب ماشین‌هایی با مدل ها بالا و خارجی را خواهید دید که نشان از واردت کالاهای لوکس در این منطقه دارد.

معرفی مناطق آزاد شمال

شمال کشور به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی عالی از تعدادی مناطق آزاد بهره‌مند است. در ادامه قصد داریم معروف‌ترین مناطق آزاد شمال ایران را بررسی کنیم. بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

برای خرید ویلا اکازیون در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

 

منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی یکی از معروف‌ترین مناطق آزاد شمال ایران در حاشیه دریای خزر است که بعد از منحط‌شدن شوروی سابق به رونق بالایی دست پیدا کرد. این بندر را به‌‌عنوان دومین شهر پرجمعیت استان گیلان می‌شناسند که موجب جریان‌پیداکردن رونق اقتصادی بالا در این منطقه نیز شده است. افرادی که مایل به خرید ویلا در شمال هستند و می‌خواهند سرمایه‌گذاری پرسودی را رقم بزنند ترجیح می‌دهند در این منطقه ساکن شوند و از کیفیت بالای زندگی و امکانات عالی در این منطقه برخوردار گردند.

کشورهای حوزه دریای خزر دارای پتانسیل بالایی برای صادرات و واردت هستند و بخش عمده‌ این مراودات در منطقه آزاد انزلی صورت می‌پذیرد. از جمله پرسودترین ایده‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه می‌توان به احداث مراکز اقامتی، ساخت ویلا و شهرک‌های ویلایی، مراکز تفریحی و احداث مراکز خرید اشاره کرد.

بالابودن فرصت‌های طلایی برای راه‌اندازی کسب‌وکارها در این منطقه افراد زیادی را به قصد اقامت دائم ساکن بندرانزلی نموده است. این منطقه از نظر گردشگری نیز رتبه بالایی در بین مناطق شمالی به‌ خود نسبت داده و حجم زیادی از گردشگران را جذب می‌نماید. بندرانزلی دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است و از آب‌وهوایی بسیار مطبوع و دل‌انگیز برخوردار است.

این منطقه از چهار سمت دارای مرز مشترک با کشورهای روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان است. بنابراین طبیعی است که در بین بنادر مختلف شمالی، منقطه آزاد انزلی به‌‌عنوان شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین بندر شمالی شناخته شود. از جمله جاذبه‌های متنوعی که پای گردشگران را به این منطقه باز می‌کند، می‌توان به تالاب بین‌المللی انزلی، مجتمع تفریحی کاسپین، پل تاریخی غازیان، پناهگاه حیات وحش، موج‌شکن انزلی، کشتی تفریحی میرزاکوچک‌خان، برج ساعت، موزه نظامی، بلوار ساحلی و بنای حافظیه اشاره کرد.

منطقه آزاد ارس

از دیگر مناطق آزاد که در شمال ایران واقع‌شده است منطقه آزاد ارس است. این منطقه در نقطه صفر مرزی ایران، ارمنستان و آذربایجان قرار دارد. طرح‌های اقتصادی ویژه‌ای که در این منطقه پیاده‌سازی می‌شود موجب جریان‌یافتن چرخ‌های اقتصاد در این حوزه شده است. در گذشته‌های دور این منطقه از ایران به‌عنوان منطقه‌ای ارمنی نشین شناخته می‌شد. این منطقه به‌لطف بهره‌مندی از موقعیت عالی و دسترسی به بازارهای جهانی امکان صادرات و واردات را در حد گسترده دارا است. تمام این موارد در کنار جاذبه‌های گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعی و تفریحی توانسته پای گردشگران زیادی را به این منطقه باز کند. کیفیت بالای زندگی و وجود امکانات سطح بالا در این منطقه به‌لطف رشد اقتصادی منطقه آزاد ارس بوده است.

برای خرید ویلا در لنگرود با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

 

منطقه آزاد ماکو

یکی دیگر از مناطق آزاد ایران که در ناحیه شمال غرب کشور قرار دارد منطقه آزاد ماکو است. ماکو ارتباطات اقتصادی گسترده‌ای با ترکیه و آذربایجان دارد و به رودخانه‌های ارس و قره سو متصل است. این منطقه هم از لحاظ جذب توریست و گردشگر رونق بالایی دارد و هم از جهت مراودات مالی سطح بالایی از گردش اقتصادی را دارد. رودخانه زنگبار شهر ماکو را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. قسمت شمالی دارای رونق اقتصادی بالاتر و قسمت جنوبی به‌ دلیل قرارگیری در دامنه‌های کوه سبد دارای طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده‌ای است.

منطقه آزاد ماکو یکی از مناطقی است که گردشگران زیادی را سالانه به‌ خود جذب می‌کند. چراکه از جاذبه‌های دیدنی زیبایی همچون جنگل‌های ارسباران بهره‌مند است. در واقع یکی از اهداف اصلی افراد برای سفر به ماکو خرید از بازارهای پررونق این منطقه است که می‌توان در آن‌ها کالاهایی با تنوع بالا و قیمت مناسب را خریداری کرد. وجود مراکز تفریحی، مراکز خرید و امکانات ویژه در این منطقه به‌ لطف جریان‌های مالی گسترده پای افراد زیادی را به این منطقه باز کرده است.

برای ساخت ویلا سنتی در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

 

نتیجه‌گیری

وجود مناطق آزاد در قسمت‌های مختلف ایران و در نقاط مرزی توانسته رونق و جریان اقتصادی بالایی را در این مناطق به‌ وجود آورد. شمال کشور نیز از این مناطق آزاد به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی عالی بهره‌مند است. از جمله معروف‌ترین مناطق آزاد شمال ایران بندر آزاد انزلی، ماکو و ارس است سالانه حجم بالایی از گردشگران را جذب خود می‌نمایند. کیفیت بالای زندگی، جریان اقتصادی و امکانات عالی در این مناطق  افراد زیادی را به قصد راه‌اندازی کسب‌وکار در مناطق آزاد شمالی مجاب به خرید ویلا و سرمایه‌گذاری در این مناطق کرده است.

برای خرید ویلا در چمخاله با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×