گیلان، زیباکنار
0133416

بهترین‌های موزه‌های صنایع‌دستی ایران

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
موزه‌های صنایع‌دستی ایران

صنایع‌دستی هر کشوری، جلوه فرهنگ و هنر آن سرزمین است بنابراین از اهمیت زیادی برخوردار هستند. در هر کشوری صنایع‌دستی خاص آن کشور وجود دارد. صنایع‌دستی شامل چیزهای مختلفی می‌شوند. در کشور ایران، موزه‌های صنایع‌دستی زیبایی وجود دارد که در این مقاله به آنها پرداخته شده است. بهترین‌های موزه‌های صنایع‌دستی ایران در این مطلب برای شما آورده شده است.

برای خرید ویلا سند شش‌دانگ شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

بهترین‌ موزه‌های صنایع‌دستی ایران

در ایران موزه‌های صنایع‌دستی مختلفی وجود دارند که برخی از آنها مشهورتر و بهتر هستند. در زیر به آن‌ها اشاره شده است و درباره آنها توضیحاتی داده شده است.

1. موزه صنایع‌دستی تهران

از آنجایی که تهران، پایتخت کشور و مهم‌ترین شهر ایران است پس جای تعجبی نیست که بهترین موزه ها نیز در آن قرار داشته باشد. موزه صنایع‌دستی تهران، یکی از بزرگترین موزه‌های صنایع‌دستی در ایران است.

این موزه زیبا و دیدنی حدود 500 متر زیربنا دارد و ساختمان آن تا قبل از انقلاب توسط خاندان پهلوی مورد استفاده قرار می گرفته است. این موزه در دوطبقه است که در هر طبقه اشیاء مشخصی وجود دارد.

در طبقه اول شما آثار سفالگری و سرامیک  را در یک دسته و صنایع‌دستی شیشه و بافتنی های رودوزی را دسته‌ای دیگر مشاهده می‌کنید. در طبقه دوم نیز سه دسته از آثار صنایع‌دستی وجود دارد. دسته اول شامل صنایع چوبی مانند منبت‌کاری‌ها و دیگر موارد است، دسته دوم شامل آثار فلزی مانند ملیله‌سازی و قلمزنی مشبک است و دسته سوم نیز نقاشی‌های معاصر را به شما نشان می‌دهد.

معماری موزه

معماری این موزه تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و معماری اروپایی است. این مکان در سال 1389 به موزه صنایع‌دستی تبدل شد و آثار بسیار ارزشمند و گرانبهایی در آن وجود دارد.

آدرس این موزه زیبا در تهران، خیابان ولیعصر، خیابا شهید فلاحی(زعفرانیه) انتهای خیابان شهید کمال طاهری در مجموعه سعدآباد است. برای ورود به مجموعه باید مبلغی را بپردازید.

برای اطلاع از قیمت زمین در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

2. موزه صنایع‌دستی قم

از دیگر موزه‌های صنایع‌دستی مهم و زیبای کشور، موزه صنایع‌دستی قم است که واقعاً موزه‌ای غنی و پربار است. خانه یزدان‌پناه یکی از بناهای مهم شهر قم و از مکان‌های گردشگری آن محسوب می‌شود. موزه قم در این بنا قرار گرفته است. این خانه حدود هزار متر‌مربع مساحت دارد. قدمت این خانه حدود 120 سال است.

در این خانه 10 اتاق وجود دارد. موزه موجود در این خانه دارای آثار و صنایع‌دستی استان قم است و واقعاً آثار ارزشمند و زیبایی دارد. در این موزه زیبا شما می‌توانید آثار سفال و سرامیک، معرق چوب، قلمزنی ها، منبت چوب، نقاشی روی شیشه، سنگ‌های قیمتی تراشیده شده، حکاکی روی فولاد خنجر و شمشیر و نیز لباس‌های زیبای استان قم را مشاهده کنید.

در بخشی از این موزه ملی، شما می‌توانید کارگاه‌های تولید آثار هنری صنایع‌دستی را مشاهده کنید و نحوه ساختن برخی آثار را درک کنید.

آدرس این موزه در استان قم، خیابان 19 دی(باجک)، انتهای کوچه 11 و پلاک 15 است. این موزه در دو نوبت پذیرای علاقه‌مندان به آثار صنایع‌دستی است.

برای خرید ویلا در بهدشت چمستان با کارشناسان هلدینگ آرش در تماس باشید.

اگر توانستید حتماً به این موزه زیبا و جذاب سر بزنید و آثار آن دیدن‌کنید.

3. موزه هنرهای تزیینی اصفهان یا رکیب‌خانه اصفهان

وقتی نام اصفهان به میان می‌آید، مطمئناً آثار زیبای صنایع‌دستی آن نیز به‌ذهن متبادر می‌شود. اصفهان دارای صنایع‌دستی متنوع و زیبایی است که در ایران شهرت زیادی دارد.

موزه هنرهای تزیینی اصفهان یکی دیگر از مهم‌ترین و  بهترین موزه‌های صنایع‌دستی کشور است که آثار زیبایی را در دل خود جای داده است تا گردشگران و مسافران و علاقه‌مندان از آنها دیدن کنند.

موزه هنرهای تزیینی اصفهان درون عمارت رکیب‌خانه قرار دارد که خود از بناهای تاریخی و  مهم اصفهان است. به این دلیل به این عمارت رکیب خانه می‌گویند که محل نگهداری وسایل و اشیاء اصطبل سلطنتی بوده است.

پس از انقلاب این عمارت زیبا، به موزه هنرهای تزیینی اصفهان تبدیل شد و هزاران آثار مهم را در  دل خود جای داده است.

این موزه زیبا و وسیع در چندین بخش آثار خود را به نمایش می‌گذارد. یک بخش آن مربوط به خط و کتابت و آثار خوشنویسی است. آثار کتابت و خوشنویسی هنرمندانی بزرگ چون میرعماد و شفیع تبریزی در این بخش در معرض دید همگان است.

 موزه‌های صنایع‌دستی ایران در اصفهان

بخش دیگر موزه رکیب‌خانه

بخش دیگر آن آثار نگارگری و نقاشی است. بخشی دیگر آثار چوبی نفیس مانند چوب‌های خاتم کاری شده، چوب‌های مشبک، معرق و نیز چوب‌های منبت‌کاری شده است. این آثار چوبی شامل چیزهایی چون رحل و جعبه قرآن، قاشق، ملاقه های چوبی، قاب آیینه و دیگر موارد است.

بخش آثار فلزی نیز شامل صنایعی دستی چون کمربند، طلا ونقره، قاب، آیینه، افتابه و لگن، چاقو و دیگر موارد است که با مشبک کاری، چکش کاری، قلمزنی و دیگر هنرها ساخته و پرداخته شده‌اند. بخش‌های دیگر بخش دست بافته‌ها و بخش سفال و چینی هستند که هرکدام آثار زیبایی را در دل خودشان را دارند.

آدرس این موزه در خیابان استانداری و روبه‌روی دانشگاه پردیس است. در این موزه بیش از 3000 آثار زیبا و تاریخی که شامل هنرهای صنایع‌دستی می‌شود به نمایش عموم درآمده است.

برای فروش زمین در شمال با شرکت انبوه‌سازان آرش در ارتباط باشید.

4. موزه صنایع‌دستی تبریز

تبریز یکی از شهرهای مهم ایران است و همواره کانون اتفاقات مهمی برای ایران بوده است. این شهر و استان آن دارای صنایع‌دستی زیبایی هستند که سعی شده است به‌خوبی در موزه صنایع‌دستی تبریز به نمایش درآید.

این موزه در خانه صلح جو در شهر تبریز قرار دارد. بنا یا خانه صلح جو دارای معماری زیبا و قابل توجهی است و جزء آثار ملی ایران محسوب می‌شود.

در این خانه آثار زیبایی چون صنایع‌دستی فرش و زیر انداز، منسوجات و بافتنی ها، آثار چوبی زیبا و نفیس، آثار فلزی، آثار سفال و سرامیک و نیز  آثار نقاشی قرار گرفته است.

این موزه در تبریز، خیابان تربیت، کوچه کرباسی، پلاک 27 واقع‌شده است. اگر دوست داشتید می‌توانید از این موزه زیبای صنایع‌دستی دیدن‌کنید.

5. موزه صنایع‌دستی زنجان از بهترین موزه‌های صنایع‌دستی ایران

مگر می‌شود حرف از صنایع‌دستی زد اما نامی از زنجان نبرد. زنجان دارای صنایع‌دستی بسیار ارزشمندی است که سعی شده است در موزه صنایع‌دستی زنجان یا همان عمارت دارایی زنجان در معرض دید گذاشته شود.

این عمارت در زمان رضا شاه ساخهه شده است. این ساختمان زیبا در حال حاضر به‌عنوان موزه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این موزه شما می‌توانید انواع ظروف مسی قدیمی، ملیله کاری ها، فرش‌های دستباف، شمشیرهای زیبا و تزیینی، چاقوهای زیبا، گلیم ها، آثار چاروق دوزی و دیگر آثار زیبا و دستی را مشاهده کنیدو از دیدن آنها لذت ببرید.

آدرس این موزه مهم و زیبا در شهر زنجان، خیابان زینبیه غربی است و افراد می‌توانند به‌راحتی آن را پیدا کرده و از آن دیدن کنند.

6. موزه صنایع‌دستی گرگان

یکی دیگر از موزه‌های مهم کشور، موزه صنایع‌دستی گرگان است که در خانه لطیفی قرار گرفته است. این بنای زیبا متعلق به‌دوره قارجار است و معماری زیبا و دیدنیای دارد. این بنای زیبا در دوطبقه ساخته‌شده است و در حال حاضر آثار صنایع‌دستی شهر گرگان و نیز استان گلستان در آن به نمایش درمی‌آید.

در طبقه اول این بنا شما صنایع‌دستی شهرهای مختلف استان گلستان را مشاهده می‌کنید و در طبقه دوم نیز مشاغلی مانند ریسندگی، بافندگی و دیگر موارد در قالب مجسمه‌ها و کارگاه هایی به نمایش درآمده است.

آدرس این موزه و عمارت بدین‌شکل است: استان گلستان، شهر گرگان، 50 متری بازار نعلبندان گرگان( و در نزدیکی مسجد گرگان)

7. موزه صنایع‌دستی اردبیل از بهترین موزه‌های صنایع‌دستی ایران

از دیگر موزه‌های مهم در کشور، مزوه صنایع‌دستی اردبیل است که در حمام تاریخی شیخ صفی قرار دارد. بنای این موزه متعلق به‌دوران صفویه است و از سال 1378 موزه صنایع‌دستی اردبیل است.

در این موزه آثار متعدد صنایع‌دستی را مشاهده خواهید کرد که در دسته های مختلف وجود دارد. از جمله‌این آثار می‌توان به فرش‌ها، آثار سفالی، معرق چوب، بافتنی ها، محصولات مسی، آثار سنگی، آثار چرمی و دیگر موارد اشاره کرد.

ادرس: استان اردبیل، اردبیل، میدان عالی قاپو، کوچه شهیدگاه، جنب بقعه شیخ صفی الدین

برای خرید زمین در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

جمع‌بندی بهترین موزه‌های صنایع‌دستی ایران

موزه‌های مختلفی امروزه در کشور وجود دارند که آثار مهم کشور را به نمایش می‌گذارند. آثار صنایع‌دستی نیز دارای موزه‌هایی هستند. در این موزه‌ها انواع آثار صنایع‌دستی مانند فرش و گلیم، آثار مسی، آثار چوبی زیبا( منبت، معرق، مشبک و …)، لباس‌ها، آثار سفالی و دیگر موارد به نمایش گذاشته می‌شوند.

از میان مهم‌ترین موزه‌های صنایع‌دستی ایران می‌توان  به موزه صنایع‌دستی تهران( در مجموعه سعد آباد)، موزه صنایع‌دستی اصفهان( رکیب خانه)، موزه صنایع‌دستی زنجان( عمارت دارایی زنجان)، موزه صنایع‌دستی گرگان( خانه لطیفی)، موزه صنایع‌دستی قم( خانه یزدان پناه)، موزه صنایع‌دستی تبریز(خانه صلح جو) و موزه صنایع‌دستی اردبیل(حمام شیخ صفی الدین) اشاره کرد.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×