گیلان، زیباکنار
0133416

بررسی نکات نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1400-02-02
نور پردازی در دکوراسیون داخلی ویلا

 

نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا باعث می‌شود که فضای داخلی ساختمان یک محیط آرام برای زندگی باشد. دو منبع نور طبیعی و نور مصنوعی برای نورپردازی در ویلا تعریف شده‌اند. منبع نور طبیعی روشنایی روز است که از پنجره وارد خانه می‌شود.

برای روشنایی و منابع نور مصنوعی، چراغ‌های یک‌سان یا انواع لامپ‌ها در انواع و مدل‌های مختلف باید در نظر گرفته شوند. با توجه به دکوراسیون داخلی ویلا، یک روشنایی ویژه می‌تواند در مکان‌های مختلف اجرا شود.  نورپردازی در دکوراسیون ویلا نقش مهمی دارد، هرچند که معماران ایرانی تمایلی به نورپردازی ویلا ندارند.

عناصر مختلف برای نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلای تعریف شده‌اند. انتخاب لوستر مناسب برای اتاق نشیمن یا آشپزخانه، نصب لامپ‌های مخفی روی سقف یا دیوارها و حتی تزیینات داخلی در پله‌ها ایده دیگری است که برای نورپردازی با منابع نور مصنوعی توصیه می‌شود.

در ادامه مقاله تمام نکاتی که باید در ارتباط با نورپردازی ویلا مدنظر داشته‌ باشید را بررسی خواهیم کرد.

نورپردازی طبیعی و مصنوعی

نورپردازی با منابع طبیعی و مصنوعی تنها منجر به درون خانه نمی‌شود. منابع نور مصنوعی، یعنی لامپ‌ها را می‌توان برای روشن‌کردن تراس و بالکن و حتی محوطه‌سازی استفاده کرد. در این بخش به ما ملحق شوید تا در مورد تکنیک‌های نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا صحبت کنید.

حتماً شنیده‌اید که نورپردازی مناسب برابر با مشاهده فضای بیشتر است. می‌دانید منظور چیست؟ این جمله به این معنی است که دکوراسیون را به گونه‌ای ترتیب دهیم که فضا و اشیای درون فضا را بتوان با دقت بیشتری دید. این به معنای تزیین است. نورپردازی طبیعی و مصنوعی دو بال هستند که ما را به پرواز در این مسیر یاد می‌کنند.

در تزئینات داخلی ویلاهای ایرانی، وقتی با دقت نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که به نورپردازی به اندازه‌ای که شایسته آن است توجه نمی‌شود. برخی ادعا می‌کنند که طراحان ایرانی بازی‌کردن با نور را به‌ عنوان یک ریسک در نظر می‌گیرند، بنابراین ترجیح می‌دهند در این بازی به ظاهر سخت درگیر نشوند.

استفاده از هالوژن‌ها در سقف بسیاری از ویلاهای مدرن و به روز، شاید شاهدی بر این ادعا باشد که نورپردازی را ساده‌ترین ابزار تلقی می‌کنیم. دیدن آخرین سبک نورپردازی در دنیا کافی است تا درک کنیم که چگونه تأثیر این ابزارهای ساده در طراحی ویلا اهمیت دارد.

 دلایل استفاده از نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا

نور نقش کلیدی در ایجاد آتش، بازی می‌کند. هر چیزی که با نور در این مسیر رقابت کند قطعاً بیش از یک بازنده نخواهد بود. زمانی که می‌خواهیم یک عنصر ایجاد کنیم و یا یک شی بیش از اشیا دیگر برجسته باشد، کافی است که نور را با کمک نورپردازی فوکوس کنیم.

کسانی که با طراحی داخلی و دکوراسیون ویلی مبارزه می‌کنند با یک اصل موافق اند، و این است که استفاده ناشیانه از ابزارها نه‌ تنها منجر به‌ زیبایی نمی‌شود که به تاریکی و زشتی محیط نیز می‌افزاید.

انواع نور مناسب برای نورپردازی

در اکثر موارد، نور به دو دسته تقسیم می‌شود. نور طبیعی یا نور مصنوعی. همان‌طور که این نام نشان می‌دهد، نور طبیعی نوری است که از نور خورشید در طول روز و از ماه در شب ساطع می‌شود و نور مصنوعی به نوری اشاره دارد که ریشه خود را در منابع مصنوعی (انواع لامپ‌ها، شمع و غیره) دارد.

نور طبیعی

نور طبیعی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر ایجاد فضای بیشتر دارد. آن‌هایی که در بازی با نور طبیعی مهارت دارند، می‌توانند دکوراسیون ویلای را طوری ترتیب دهند که نور طبیعی در تمام بخش‌ها منعکس و پخش شود. در حضور نور طبیعی فضا بزرگ‌تر به‌ نظر می‌رسد.

اگر خانه شما کوچک است، مهمان‌نواز باشید و با استفاده از پرده‌های ضخیم، نور را از دست ندهید. با نصب پنجره‌های بزرگ و پرده‌های نازک، نور طبیعی را با بازوهای باز دریافت کنید. با این حال، در بسیاری از موارد، نور طبیعی قادر به روشن‌کردن کل فضا نیست، که در آن یک فرش قرمز باید برای نورپردازی مصنوعی نصب شود.

نور مصنوعی

در دنیای طراحی داخلی، آن‌ها بر این باورند که مناسب‌ترین نور، نوری است که نمونه مصنوعی و طبیعی را زیر یک چتر می‌آورد. با توجه به این واقعیت که شدت نور روز بالا است، اما گاهی پنجره‌های کوچک اتاق از پخش گسترده نور جلوگیری می‌کنند. یا فضا آنقدر بزرگ است که ما مجبوریم از نور مصنوعی استفاده کنیم.

گاهی اوقات به‌ خاطر زیبایی منحصربه‌فرد، آن‌ها به انواع مختلفی از نور پنهان چسبیده‌اند. اگر رنگ‌ها و اثاثیه ویلای شما رنگ‌های تیره باشند، نور طبیعی هنوز قادر به روشن‌کردن محیط نیست و بهترین راه استفاده از نورپردازی تاکیدی است.

به‌ جای غرق شدن در فضا، از نور مرکزی بر روی میزها و صندلی‌ها و کاناپه‌های کنار هم استفاده کنید، یا یک چراغ رومیزی را در گوشه اتاق قرار دهید تا متوجه شوید که محیط چقدر بزرگ‌تر به‌ نظر می‌رسد. نصب آینه دیواری بحث را کامل می‌کند. انعکاس نور محیط زیبایی را به‌ همراه خواهد داشت.

مدیریت نور

حتی در حضور مبل تیره نیز مدیریت درست نور کمک می‌کند فضای ویلا شیک و زیبا به‌ نظر برسد. مدیریت نور نوعی مهر پایان بر روی نگرانی‌های ناشی از رنگ تیره دستگاه‌ها است. تصویر زیر را ببینید. با وجود این که تمام تجهیزات تیره هستند، نورپردازی آن چنان ماهرانه است که همه‌ چیز جلوی چشم بیننده قرار دارد.

یک اصطلاح رایج در نورپردازی به‌ نام تابع وجود دارد. بسته به این که هدف نورپردازی چیست و چه چیزی انتظار می‌رود، روش نور مورد استفاده قرار می‌گیرد و مکان لامپ متفاوت خواهد بود. در فضاهای بزرگ مانند لابی ویلا، اتاق‌های نشیمن و فضاهای باز از یک لوستر آویزان از سقف استفاده می‌کنند.

اما دالان‌های باریک و فضاهای محدود برای چراغ‌های بالای نصب‌شده مناسب هستند. آیتم‌های دیگر مانند چراغ کنار تخت که روی میز نصب شده‌اند، بیشتر از هر چیز دیگر تزیینی هستند و برای افزایش زیبایی به‌ کار می‌روند.

مراحل نورپردازی ویلا

قبل از هر گامی، باید مشخص کرد که فضای مورد نظر برای نورپردازی چه کاربردی خواهد داشت. این گزینه بر نوع نورپردازی تأثیر می‌گذارد. به‌ عنوان مثال، نورپردازی اتاق خواب با نورپردازی اتاق کار متفاوت است. در اتاق کار، ما به نور زیادی نیاز داریم تا نور مورد نیاز را فراهم کنیم.

علاوه بر این، در برخی بخش‌های اتاق، ممکن است از نورپردازی تاکیدی در یک روش متمرکز برای ایجاد فضای مناسب برای مطالعه و کارهای دیگر استفاده کنیم. اما برای نورپردازی اتاق، نور اغلب برای ایجاد آرامش بیشتر در فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از عوامل مهم در هنگام نورپردازی، انتخاب مکان منبع نور است. برای مثال، در طراحی یک ویلا برای پیشخوان آشپزخانه، نور زیادی مورد نیاز است. چون اغلب به‌ عنوان میز کار استفاده می‌شود. بنابراین به نور نیاز دارد تا کارها را دقیق‌تر انجام دهید . پس بهتر است منابع نور را مستقیماًً در قسمت بالای پیشخوان و در فاصله مناسب نصب کنید.

منابع نور زیبا و متنوع

اگر تنوع درست و اصولی ایجاد شود، جذابیت مناسبی در فضای داخلی ویلا ایجاد می‌شود. نکته مهم دیگر در اصول نورپردازی ویلا، استفاده از منابع نور زیبا و متنوع در فضاهای مختلف است. برای مثال، لامپ‌های پنهان دارای تنوع بالایی هستند که هرکدام از آن‌ها شدت نور و غلظت نور، رنگ و ویژگی‌های دیگر دارند. بنابراین می‌توانیم از آن‌ها در ترکیب هنگام نورپردازی استفاده کنیم.

لامپ‌های رشته که نور را تولید می‌کنند نیز بسیار محبوب هستند و برای نورپردازی مناسب هستند. برای انجام این کار، سقف‌های کاذب و چراغ‌های مخفی روشن و یا لامپ‌های توکار اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته، با توجه به سبک انتخاب‌شده برای دکوراسیون داخلی ویلا، چراغ‌ها و آویزهای تزئینی بلند نیز برای این منظور مناسب هستند.

این نوع نورپردازی اغلب علاوه بر نورپردازی نقطه‌ای بر روی سقف استفاده می‌شود. علاوه بر فراهم‌کردن نور مورد نیاز، نورپردازی یک فضای بسیار زیبا را در ویلای شما ایجاد خواهد کرد که مطابق با سبک طراحی داخلی و فضایی ویلا شما باشد. برای مثال، اگر ویلا شما به سبک کلاسیک طراحی شده‌ باشد، نورپردازی آن با یک ویلای طراحی‌شده به سبک مدرن متفاوت طراحی می‌شود.

سیستم‌های روشنایی هوشمند

نکته مهم دیگر در نور پردازی در دکوراسیون داخلی ویلا استفاده از سیستم‌های روشنایی هوشمند است. با این سیستم روشنایی، شما دیگر نیازی به کلیدهای چراغ‌های روشن و خاموش ندارید، و این کار توسط سنسورها انجام می‌شود. نکته دیگر در روشن‌کردن استفاده از فن‌آوری‌های به‌روز برای روشن‌ و خاموش‌کردن منابع نور با استفاده از تلفن‌های همراه و کنترل از راه دور است.

نتیجه‌گیری

اغلب افرادی که در کار ساخت‌وساز ویلا هستند کمابیش با نقش نورپردازی در دکوراسیون داخلی ویلا آشنا هستند. خرید یک ویلا در شمال یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و به متقاضیان مهاجرت اجازه می‌دهد تا برای آن برنامه‌ریزی کنند.

زندگی‌کردن در ویلاهای شمال به معنی تغییر سبک زندگی شما و لذت‌بردن از مناظر طبیعی است. به‌ همین دلیل، سازندگان ویلاهای شمال، بهترین معماری برای نمای خارجی را در نظر می‌گیرند. مهندسان همچنین باید از مواد با کیفیت بالا برای تزئینات داخلی استفاده‌کنند.

شرکت انبوه‌سازان آرش به مدیریت و سرمایه‌گذاری امین و آرش تقی پور دهکاء بیش از ۱۵ سال است که در حوزه ساخت‌وساز شهرک‌های ویلایی در حوزه منطقه آزاد انزلی مشغول به فعالیت است. مرکز اصلی شرکت ساختمانی انبوه‌سازان آرش، منطقه آزاد انزلی در زیباکنار بعد از صدا و سیما شهرک آرش ۲ می‌باشد. اگر شما هم قصد ساخت‌وساز یا خرید ویلا در شمال کشور را دارید، شرکت انبوه‌سازان آرش انتخاب مناسبی برای شما است.

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×