گیلان، زیباکنار
0133416

نکاتی که باید برای اخذ گواهی پایان‌کار ویلا بدانید

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
اخذ گواهی پایان‌کار ویلا

اخذ گواهی پایان‌کار ویلا یکی از مهمترین اسنادی ست که قانونی‌بودن ساخت‌وساز و اصالت ویلا را نشان می‌دهد. این گواهی نشان می‌دهد که ویلای مورد نظر بدون هیچ‌گونه خلافی مورد ساخت‌وساز قرار گرفته و اکنون آماده دریافت سند شش‌دانگ است. دریافت این گواهی از سازمان شهرداری به شما این امکان را می‌دهد تا ویلا را بدون دردسر به فروش برسانید. اما نکاتی مهم را باید در مورد اخد این گواهی مهم بدانید. در ادامه با ما همراه باشید تا مهمترین نکات اخذ پایان کار ویلا را با هم بررسی کنیم.

برای خرید ویلا در بابلسر با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

پرسش‌هایی درباره اخذ گواهی پایان‌کار ویلا

گواهی پایان کار ویلا چه ارتباطی با پروانه ساخت دارد؟

دریافت پروانه ساخت اولین‌گام برای ساخت ویلا و دریافت گواهی پایان کار آخرین قدم در این پروسه است. بنابراین می‌توان این دو را دقیقاً دو نقطه مقابل هم دانست. شما برای آغاز پروسه ساخت‌وساز ویلا بایستی به شهرداری مراجعه کنید و با طی‌کردن گام های متوالی اقدام به اخذ پروانه ساخت نمایید. بعد از آن در مدت‌زمانی مشخص که توسط سازمان شهرداری تعیین می‌شود بایستی نقشه ویلا را به کمک مهندسین تهیه نمایید و بعد از طی‌کردن مراحل ساخت در نهایت برای اخذ گواهی پایان کار قدم بردارید. طبیعتاً اگر پروانه ساخت نداشته‌باشید دریافت گواهی پایان کار هم بی معنا خواهد بود.

گواهی پایان کار ویلا چیست؟

شهرداری برای اینکه مطمئن شود شما پا را از محدوده قوانین فراتر نگذاشته‌اید این گواهی را درنظرگرفته است. بعد از اتمام فرآیند ساخت ویلا در صورتی که ویلای شما به‌طور قانونی ساخته‌شده باشد، دارای بدهی به شهرداری نباشد و شامل خلافی نشده باشد این گواهی را برای ویلا صادر می‌کند تا سندی باشد که پایان پذیرفتن پروسه ساخت ویلا را به اثبات برساند.

برای خرید ویلا در سرخرود با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

گواهی پایان کار در اختیار چه کسی قرار می‌گیرد؟

بعد از صدور این گواهی، شناسانامه فنی برای ویلا توسط سازمان نظام مهندسی صادر می‌گردد و گواهی پایان کار ویلا در اختیار مالک اصلی ویلا و یا وکیل قانونی او قرار خواهد گرفت.

در چه مواردی ممکن است گواهی پایان کار ویلا صادر نگردد؟

چنانچه ویلای ساخته‌شده دارای تخلف اجرایی در پروسه ساخت باشد به احتمال زیاد در حین اخذ گواهی پایان کار با چالش روبه‌رو خواهد شد. در صورت وجود تخلف اجرایی با استناد به کمسیون ماده 100 قانون شهرداری، بایستی مبلغ جریمه تمام و کمال توسط مالک ویلا پرداخت گردد. ممکن است بخش‌هایی خاص از ویلا نیاز به بازسازی و مرمت داشته باشد بنابراین در این صورت پروانه ساخت تمدید می‌گردد و فرآیند ساخت و مرمت آغاز می‌شود. در صورتی که فرآیند بازسازی و مرمت تحت نظر کارشناس و تایید او انجام شود گواهی پایان کار برای ویلا صادر می‌شود.

برای خرید ویلا استخردار در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

آیا ممکن است ویلا تخریب گردد؟

ممکن است در مواردی برای دریافت گواهی پایان کار اقدام کنید و شهرداری طبق کمسیون ماده 100 مبلغی جریمه را برای شما تعیین کند و یا ساخت‌وساز تعدادی از طبقات را غیرقانونی بشمارد و یا تشخیص دهد که شما بیش از حد به حریم پیاده رو تجاوز کرده‌اید، در صورتی که مبلغ جریمه را پرداخت نکنید و اقدام به اصلاح بخش‌های مشکل دار نکنید به احتمال بسیار زیاد شهردای اقدام به تخریب ویلای شما خواهد گرفت بنابراین اگر در پروسه دریافت گواهی پایان کار با مشکل مواجه شدید آن را جدی بگیرید و پیگیری های لازم را صورت دهید.

آیا انتقال سند بدون گواهی پایان کار ممکن است؟

این امر را می‌توان در دسته محالات قرارداد چرا که در صورت عدم وجود گواهی پایان کار هیچ دفتر رسمی اقدام به این کار نخواهد کرد. نقل و انتقال سند ویلا در دفتر اسناد رسمی انجام می‌شود و این نقل و انتقال بدون وجود سند مالکیت امکان‌پذیر نیست. حتی اگر گواهی پایان کار ویلا را هم اخذ کرده باشید و سند مالکیت در دست‌تان باشد باز هم در زمان نقل و انتقال سند دوباره توسط دفتر اسناد رسمی یک استعلام از سازمان شهرداری مبنی بر دارا بودن گواهی پایان کار و عدم وجود خلافی و بدهی گرفته می‌شود بنابراین هیچ جوره امکان شانه خالی کردن از این پروسه وجود نخواهد داشت.

برای خرید ویلا در نور مازندران با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

برای اخذ گواهی پایان کار به چه مدارکی نیاز است؟

جهت اخد گواهی پایان کار به مدارک مالک ویلا و برخی از مدارک ویلا احتیاج است. مدارک و الزامات واجب برای دریافت گواهی پایان کار ویلا در قالب بندهای زیر ارائه شده است:

  • اصل مدارک شناسایی رسمی مالک ویلا به‌همراه کپی نیاز است.
  • اصل مدرک مالکیت نیاز است.
  • حضور مالک ویلا و یا وکیل قانونی او برای جاری شدن پروسه اخذ گواهی پایان کار الزامی ست
  • گزارشات مهندس ناظر بایستی ارائه گردد.
  • اگر ویلا دارای سند اوقافی باشد و یا سند آپارتمانی داشته باشد باید اصل صورت مجلس تفکیکی ارائه گردد.
  • مکان جغرافیایی دقیق ویلا در قالب نقشه GIS باید ارائه شود.
  • چنانچه مالک ویلا فوت کرده باشند بایستی اصل و کپی مدرک انحصار وراثت ارائه گردد.
  • وجود فیش های تلفن، آب، برق، گاز و مدارک نوسازی ضروری است.

آیا امکان خرید ویلایی که هنوز به مرحله دریافت گواهی پایان کار نرسیده وجود دارد؟

در صورتی که توافق بین فروشنده و خریدار در ارتباط با این موضوع صورت بگیرد امکان خرید ویلا وجود خواهد داشت. در واقع فروشنده ممکن است برای دریافت گواهی پایان کار و اخذ سند زمان بیشتری نیاز داشته باشد و در این مدت‌زمان نیز احتمال افزایش قیمت ویلا وجود دارد، بنابراین خریدار می‌تواند با یک توافق و قرارداد بین خودش و فروشنده ویلا را از او خریداری کند.

برای خرید ویلا در سعادت آباد نور با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری از اخذ گواهی پایان‌کار ویلا

گواهی پایان کار در موارد دیگری به‌جز ساخت ویلای نوساز هم الزامی است. به‌عنوان مثال اگر قصد دارید ویلای قدیمی خود را نوسازی کنید و یا یک طبقه جدید به آن اضافه نمایید بایستی تمام مراحل لازم برای اخذ گواهی پایان کار را طی کنید و بعد از پرداخت حق و حقوق شهرداری و صاف کردن بدهی های خود گواهی پایان کار ویلا را دریافت کنید. فراموش نکنید که گواهی پایان کار ویلا سندی ست که اصالت ویلای شما و قانونی‌بودن پروسه ساخت آن را به اثبات می‌رساند.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×