گیلان، زیباکنار
0133416

نگرانی‌های زیست‌محیطی کلبه‌ شناور در تالاب انزلی

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1397-03-31
کلبه‌ شناور در تالاب انزلی

وضعیت تالاب انزلی

یکی از جذابیت‌هایی که در رابطه با شهر گیلان وجود دارد، تالاب بندر انزلی است. اما  اخیراً نگرانی‌هایی در رابطه با این تالاب بیان شده‌اند که در این مقاله ما به بررسی آن می پردازیم.با شرکت انبوه‌سازان آرش سازنده شهرک‌های ویلایی آرش، معتبرترین شرکت در زمینه ساخت ویلا در زیباکنار، ویلا شمال و ویلا گیلان، ویلا انزلی همراه شوید.

تالاب بندر انزلی علاوه بر چشم‌انداز بی‌نظیری که دارد، یکی از زیستگاه‌های اصلی برای بسیاری از پرندگان مهاجر محسوب می‌شود. بسیاری از پرندگان از شمال اروپا و سیبری به این تالاب مهاجرت کرده و تخم گذاری انجام می‌دهند. پس می‌توان نتیجه گرفت که می‌توان در این تالاب شاهد گونه‌های مختلفی از پرندگان باشیم. حتی در برخی موارد پرندگان با جا به‌جا شدن خود، تخم ماهی‌های مختلف را جا به‌جا کرده که باز هم باعث می‌شود شاهد گونه‌های مختلف از ماهی‌ها در این تالاب بزرگ و وسیع باشیم.

جالب است بدانید که بر اساس سازمان حافظت از محیط زیست، بسیاری از پرندگانی که در مسیر مهاجرت خود به تالاب انزلی نیز می‌آیند در لیست قرمز قرار دارند. به این معنا که بسیاری از پرندگان مهاجر در حال انقراض هستند اما با این وجود ما شاهد این گونه‌های کمیاب در تالاب انزلی هستیم.

یکی از بزرگترین نگرانی‌های زیست‌محیطی تالاب انزلی که اخیراً مطرح شده است، مسئله کلبه شناور در تالاب انزلی است. در ادامه همراه ما باشید تا با این کلبه‌ها و تأثیر آن بر تالاب انزلی آگاه شوید.

کلبه شناور در تالاب انزلی

کلبه شناور در تالاب انزلی چیست؟

همان‌طور که از اسم این کلبه مشخص است، می‌توان متوجه شد که مکان قرار‌گیری کلبه روی تالاب انزلی و روی آب هاست! در واقع هدف این است که با استفاده از کلبه شناور در تالاب انزلی بتوان میزان گردشگری را در این شهر افزایش داد و موجب رونق اوضاع اقتصادی شهر شد. این نوع کلبه چون به‌جایی از زمین متصل نیست نگرانی‌های زیادی در رابطه با اوضاع فاضلاب این کلبه‌ها وجود دارد. این مسئله می‌تواند جان تمام گونه‌های جانوری که در این تالاب زندگی می‌کنند را تحت تأثیر قرار دهد چرا که نمی‌توان تضمین کرد تمامی کلبه‌ها از قوانینی که البته هنوز معلوم و مشخص نیست، رعایت می‌کنند یا نه!

محل قرار‌گیری کلبه شناور در تالاب انزلی کجاست؟

چیزی که قطعاً مشخص است این است که این کلبه در تالاب انزلی قرار دارد. محلی که اول برای قرار‌گیری کلبه شناور درنظرگرفته شد جایی میان درختان و لانه پرندگان بود! بعد از آن به‌دلیل این که این مسئله به‌شدت موجب آزار پرندگان شده بود محل آن را به محل فرود استراحت پلیکان خاکستری تغییر دادند که البته باز هم انتخاب چندان جالبی به‌نظر نمی‌رسد.

 

نگرانی‌های زیست‌محیطی تالاب انزلی :

اگر مسئله کلبه شناور در تالاب انزلی را در نظر نگیریم، باید به اتفاق دیگری که در سال گذشته برای این تالاب افتاد اشاره کنیم. مسئولان دولتی در سال 1396 تصمیم گرفتند جاده‌ای را در میان تالاب انزلی ایجاد کنند که همین کار موجب خشک شدن قسمتی از تالاب شد. زمانی که اعتراضات افراد بومی‌شدت گرفت، این طرح متوقف شد! اما اکنون طرح کلبه شناور در تالاب انزلی نگرانی‌های جدیدی را به‌وجود آورده است.

اولین مسئله‌ای که موجب‌شده است که بسیاری از افراد با طرح کلبه شناور در تالاب انزلی با مخالفت های زیادی رو به رو شود این است که بسیار مخفیانه و به‌دور از دید افراد محلی و فعالان زیست‌محیطی برپا شده است. بسیاری از افراد می‌گویند اگر این طرح با در نظر گرفتن تمامی جوانب احتیاط و با رعایت اصول تصویب شده است، چرا این گونه بی سر و صدا اجرا شده است. با وجود تمامی اعتراضاتی که در رابطه با کلبه شناور در تالاب انزلی وجود دارد همچنان ساخت کلبه‌های بیشتر ادامه دارد و تصمیم بر این است که این طرح برای تمامی تالاب های استان گیلان برپا شود.

کلبه شناور در تالاب انزلی

  • اگر تالاب های استان گیلان را از نظر موقعیت جغرافیایی مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که در منطقه های خشک و نیمه خشک قرار داده شدن اند که بر اساس نظر زیست محیطان، ارزش تالاب ها از نظر زیست‌محیطی 10 برابر بیشتر از جنگل‌ها است. پس می‌توان نتیجه گرفت اگر هر تصمیم بدی در رابطه با این تالاب ها گرفته‌شود می‌تواند موجب خشکی زود آن شود.

 

  • مسئله بعدی زیستگاه طبیعی پرندگان است. برای این که ما بتوانیم این پرندگان مهاجر را در این تالاب نگه داریم باید بتوانیم، غذا، آب و امنیت آن‌ها را تضمین کنیم. با قرار‌گیری کلبه شناور در این تالاب انزلی هر 3 مورد، در معرض خطر هستند. سطح آب تالاب انزلی رو به کاهش است، غذای پرندگان با نیز مورد تهدید از سوی افرادی قرار می‌گیرد که در این کلبه اوقات خود را سپری می‌کنند چرا که ما همیشه ما شاهد این مسئله بوده ایم دریاها و سواحل ما از تمیزی بهره‌مند نیستند! و در نهایت مسئله امنیت پرندگان است. ما تاکنون مشاهده نکرده‌ایم که پرندهای در کنار ما تصمیم به زندگی کردن، تخم گذاری و … بگیرد. پس چگونه ممکن است که با وجود کلبه شناور در تالاب انزلی آرامش این پرندگان تامین شود. وجود سر و صدای زیاد و همچنین مترحک بودن ویلا باعث می‌شود پرندگان این تالاب را مانند همیشه محلی برای تخم گذایر خود انتخاب نکنند.

کلبه شناور در تالاب انزلی

  • تالاب انزلی منبع اصلی تامین آب برای کشاورزان این منطقه بوده است. اما اکنون با مسئله کلبه شناور در تالاب انزلی دیگر مشابه قبل نمی‌توانند سهم آب خود را دریافت کنند. برای نگه‌داشتن سطح آب به یک میزان معین مسئولان تصمیم گرفته‌اند که از سهم آب کشاوزان کم کنند.

 

  • سازه‌هایی که برای طرح کلبه شناور در تالاب انزلی مطابق با استانداردهایی که باید باشند نبوده و همین مسئله باز هم موجب بهینه نبودن از نظر مصرف انرژی کلبه‌ها می‌شود.

 

اگر به مسئله کلبه شناور در تالاب انزلی رسیدگی نشود، علاوه بر بحران آبی که در سراسر کشور وجود دارد، مسئله خشک شدن تالاب نیز اضافه شود. و همان‌طور که حتماً می‌دانید با خشک شدن این تالاب، احتمال ایجاد گرد و غبار و سخت شدن زندگی برای افراد این منطقه افزایش پیدا می‌کند. البته در آخر باید به این نکته اشاره کرد که این مسئله تنها خطر برای تالاب انزلی نیست. مواد شیمیایی و شیرابه های آشغالی که توسط افراد و کارخانه‌های مختلف نیز به این تالاب ریخته می‌شوند، موجب تشدید وضعیت بد این تالاب می‌شوند. پس برای کنترل شرایط بهتر است که خودمان نیز کمی رعایت زیست‌گاه های طبیعی را بکنیم.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×