گیلان، زیباکنار
0133416

هرآنچه باید پیش‌از خرید ویلا سنددار شمال بدانید

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-10-23
خرید ویلا سنددار شمال

یکی از موارد بسیار مهم در خرید ویلا سنددار شمال دانستن نوع سند مالکیت و داشتن آشنایی کافی با انواع سند ملکی و قوانین آن‌هاست که تأثیر به‌سزایی نیز در میزان ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری ملک مورد نظر دارد.

ممکن است عموم مردم اطلاعات کافی و جامعی درباره این مسئله مهم نداشته‌باشند. جبران هر اشتباهی که حین عقد قرارداد رخ داده باشد، مستلزم پیگیری‌های قضایی، صرف وقت، هزینه و انرژی بسیار است.

در نتیجه ما در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی درباره خرید ویلا سند شش‌دانگ شمال در اختیار شما قرار دهیم تا معاملات ملکی آینده‌تان را بدون دغدغه و با اطلاعات کافی انجام دهید.

هزینه‌‌ای که برای خرید ملک سنددار در شمال صرف می‌شود به‌هیچ‌وجه ناچیز نیست، بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از انجام معامله پیگیری‌های لازم را انجام دهید تا نهایتاً ضرر نکنید.

سند چیست؟

سند در قانون رسمی و مدنی، به هر نوشته‌ای گفته می‌شود که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد. سندهای ملکی ویلا سنددار شمال در انواع گوناگونی وجود داشته و هرکدام از آن‌ها ارزش حقوقی و قضایی خاص خود را دارند. آن‌ها بر اساس کاربری ملکی که قصد خرید آن را دارید، تعریف می‌شوند. سند به‌طور کلی به دو دسته رسمی و عادی تقسیم می‌گردد.

اسناد رسمی و عادی در خرید ویلا سنددار شمال

طبق ماده ۱۲۸۷ و ۱۲۸۹ قانون مدنی، سندهای رسمی آن دسته از اسناد هستند که در دفاتر رسمی ثبت اسناد، اداره ثبت اسناد و املاک یا در حضور ماموران رسمی و بر طبق قوانین تنظیم می‌شوند. هر نوع سندی که بدون شرایط ذکرشده تنظیم گردد، سند عادی محسوب می‌شود.

انواع اسناد ویلا سنددار شمال

با توجه به قانون اساسی، مالکیت قانونی و حقیقی ملک به سه نفر نسبت داده می‌شود: شخصی که نامش در سند مالکیت ویلا سنددار شمال و دفاتر اسناد رسمی ثبت‌شده باشد، کسی که سند مالکیت در دفاتر اسناد رسمی به نامش انتقال پیدا کرده باشد و وراث یا وارث قانونی املاک.

سندهای ملکی انواعی گوناگون دارند؛ از جمله سند شش‌دانگ، منگوله‌دار، مشاع، تک‌برگ، اعیان، ورثه‌ای، بنچاق، رهنی و …. در ادامه برای برخی از این اسناد که مهم‌تر و رایج‌تر هستند توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

اسناد ویلا سنددار شمال

  • ویلا سند شش‌دانگ شمال: سند ملکی شش‌دانگ یکی از معتبرترین انواع اسناد است و اعتبار بسیار بالایی نیز دارد. سند شش‌دانگ مالکیت تمام و کمال ملک را به یک شخص می‌دهد و این شخص به‌صورت قانونی مالک تام خواهد شد.
  • سند تک‌برگ: سند تک‌برگ مالکیت در سال‌های اخیر جایگزین اسناد دفترچه‌ای و چندبرگ قدیمی‌شده است.
  • این دسته از اسناد نیز مانند گروه قبلی که معرفی شد، دارای اعتبار قانونی بسیار بالایی است و نظام اسناد کشور نیز آن را تایید می‌کند. این دسته از اسناد ویلا سنددار شمال، در یک برگ و با جزئیات واضح ارائه می‌گردد.
  • سند منگوله‌دار: این دسته از اسناد که در سال‌های قبل رایج‌تر بوده، توسط تکه‌ای سرب مهر و پلمپ می‌شود. علت نام‌گذاری آن نیز به‌همین دلیل است. سند منگوله‌دار کاملاً مورد تایید اداره ثبت اسناد بوده و مالکیت آن نیز قطعی است.
  • سند مشاعی: واژه مشاع ریشه خود را از کلمه «مشترک» گرفته است و سندهای مشاعی به انواعی از اسناد گفته می‌شود که چندین مالک را به‌طور هم‌زمان دارند.
  • در اسناد مشاعی، تمامی بخش‌های مختلف یک ملک هم‌زمان به چند نفر تعلق داشته و تمامی مالکان در آن سهم دارند. خرید و فروش ملک‌هایی که سند مشاعی دارند، نسبت به انواع دیگر اسناد کمی پیچیده‌تر است و نیاز به تحقیق و بررسی دقیق دارد.

دیگر انواع ویلا سنددار شمال

  • سند عرصه و اعیان: این گونه سندها برای ساختمان‌های آپارتمانی تعریف می‌شوند، به گونه‌ای که سند عرصه به زمینی که ویلا سنددار شمال در آن واقع‌شده و سند اعیان به واحدهای آن تعلق می‌گیرد.
  • اهمیت این نوع اسناد زمانی برجسته می‌گردد که ملک ورثه‌ای شود یا مالکین تصمیم بگیرند آن را تخریب کنند و مجدد بسازند. در این صورت با مراجعه به شهرداری و با توجه به متراژ واحدهای مورد نظر، سند اعیان تنظیم می‌گردد.
  • سند وکالتی: این دسته از اسناد زمانی صادر می‌شوند که مالک، اختیارات تام فروش ملکش را به شخص یا اشخاص دیگری واگذار کند.
  • این واگذاری باید حتماً در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد و ثبت شود تا از ارزش حقوقی و اعتبار لازم برخوردار باشد.
  • سند بنچاق: این نوع سند،‌ از اسناد قدیمی است که به‌طور قراردادی بین فروشنده و خریدار تنظیم‌شده و برای افزایش اعتبار آن، بزرگان دینی یا افراد معتمد محل پای آن را امضا می‌زدند.
  • این دسته از اسناد امروزه مرسوم نیستند اما اسناد قدیمی موجود، پس از اعمال تحقیق و بررسی‌های لازم مورد اعتبار هستند.
  • سند رهنی: هنگامی که خریدار یا سازنده ویلا سنددار شمال برای تامین هزینه‌ها از تسهیلات بلندمدت بانک‌ها استفاده کند، سند ملک تا زمان پرداخت کامل اقساط در رهن بانک قرار می‌گیرد.
  • این نکته در سند ذکر شده و هنگام خرید و فروش ملک، به مالک جدید انتقال می‌یابد. اگر اقساط پرداخت نشوند بانک می‌تواند ملک را تصرف کند.
  • ویلا سنددار شمال

  • سند اوقافی: اسناد اوقافی مربوط به املاکی هستند که مالک، ملک مورد نظر را به امور خیریه یا مذهبی وقف کرده است.
  • خرید و فروش املاک با سند اوقافی امکان‌پذیر نیست و اداره اوقاف این گروه از دارایی‌ها را کنترل می‌کند.
  • سند قول‌نامه‌ای: این سندها در گروه اسناد عادی قرار گرفته و نسبت به انواع دیگر سند مانند تک‌برگ یا شش‌دانگ، ارزش و اعتبار کمتری دارند.
  • سند قول‌نامه‌ای که با نام مباعیه‌نامه نیز شناخته می‌شود، توافقی مابین فروشنده و خریدار است.
  • این سند در آژانس املاک تنظیم‌شده و پس از آن مالک به‌دنبال دفترچه رسمی نمی‌رود و در دفاتر ثبت اسناد، هیچ سندی به‌نام آن‌ها ثبت نمی‌گردد.
  • سند ورثه‌ای: این سندها پس از فوت مالک صادر می‌شوند و وراث قانونی او می‌توانند با مراجه به دفاتر ثبت اسناد، برای سهم‌الارث خود تقاضای سند تفکیک‌شده نمایند.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین وظایف مشاوران املاک مورد اعتماد، شفاف‌سازی و راهنمایی خریداران ویلا سنددار شمال در مورد مدارک قانونی مورد نیاز و ارزش حقوقی و قانونی آن‌هاست. در این صورت شما می‌توانید بدون دغدغه انتخابی رضایت‌بخش داشته‌باشید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×