گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی پناهگاه حیات‌وحش سلکه

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-10-01
پناهگاه حیات‌وحش سلکه

پناهگاه حیات‌وحش سلکه با وسعت 360 هکتار در قسمت جنوبی تالاب انزلی و در محدوده شهرستان صومعه‌سرا قرار گرفته است. برای آشنایی بیشتر با این منطقه زیبا با ما همراه باشید .
منطقه سلکه از شمال به تالاب از جنوب به حاشیه مزارع روستاهای هنده خاله و صوفیانده از غرب به رودخانه هنده خاله و از شرق به رودخانه ترابخاله منتهی می‌شود.

پناهگاه حیات‌وحش سلکه یکی از مناطق زیبا بوده که سالانه میزبان پرندگان مهاجر است و یکی از آن تالاب‌‌های با ارزش شمال کشور است. پرندگان هر ساله برای تخم‌گذاری و تولید مثل به این مرداب زیبا می‌آیند.
آواز و صدای گوش‌نواز پرنده‌‌‌گان مهاجر و آبزیان پر سر و صدا در کنار نی‌زار‌ها و رودخانه زیبا هنری تحسین برانگیز را به‌وجود آورده‌اند.
در ابتدا به معرفی روستای هنده خاله می‌پردازیم .هنده خاله یعنی رود بزرگ. روستای زیبای هنده‌ خاله از توابع صومعه‌سرا است. مرداب هنده خاله در قدیم تنها راه ارتباط مردم با بندر انزلی بوده است. وجود تالاب سلکه باعث‌شده تا روستا بیشتر ‌در تعطیلات میزبان خانواده‌ها‌ باشد .و البته میزبان آنهایی که عاشق ماهی‌گیری هستند. آن هایی که اهل ماهیگیری هستند، بهشت ماهیگیری خود را می‌توانند اینجا بیابند .

در فضای بزرگ منطقه سلکه ساختمانی برای استقرار ماموران محیط‌زیست هم وجود دارد. مهمان‌های خارجی هم سالانه برای تحقیق روی تالاب و پرنده‌ها و محیط اطراف آن به اینجا می‌آیند و از این مناطق بازدید می‌کنند .این ساختمان‌ها محل استقرار این مهمان ها نیز هستند.
از قسمت حیاط ساختمان اداری به در ورودی پل چوبی زیبای سلکه می‌رسید. این پل با چوب‌های مرغوب و خوش‌رنگی ساخته‌شده است. می‌توانید روی آن با آرامش قدم بزنید و گل‌ها‌ی زیبای مرداب را از نزدیک ببینید. همچنین می‌توانید از دیدن پرنده‌‌گان بالای سرتان لذت ببرید.
اما در بیرون پناهگاه حیات‌وحش سلکه، مردم روستا در شالیزار‌ها‌ مشغول کار هستند یا در استخر‌های ماهی مشغول به غذا دادن به ماهی‌ها.

 

پناهگاه حیات وحش سلکه

از انواع بهترین تفریحات این فضای سبز و خوش صدا قایق‌سواری‌ و رفتن به‌دل گل‌های نیلوفر آبی است. حتی در زمان‌هایی می‌توانید به نزدیکی لانه‌ پرند‌های مهاجر هم بروید و بدون آزار رساندن و با سکوت به آنها نگاه کنید، همچنین با فیلم یا عکسی خاطره بازدید‌تان را ثبت کنید.
هر سال تعداد زیادی از پرند‌گان مهاجر به این تالاب می‌آیند و در اینجا زندگی می‌کنند. محیط امنی که ماموران محیط‌زیست برای آنها ساخته‌اند، کمک زیادی به تولید مثل و لانه سازی می‌کند .

در اینجا هر ساله جشنواره محلی گل‌های تالاب برگزار می‌شود که باعث درآمدزایی بیشتر برای اهالی این منطقه شده.درکنار معرفی این تالاب، ‌محصولات محلی خودشان را هم عرضه می‌کنند. در این جشن خودمانی همیشه جایی برای مهمان‌های شهر‌های دیگر و گزارشگران صدا و سیما و مجری خوش اخلاق شبکه باران نیز است.

منطقه سلکه دارای گیاهان آبزی متنوعی مثل نیلوفر تالابی، تراپا، نی، لویی، آلاله آبی، عدسک‌ها، مریم آبی، بارهنگ آبی و … است .

عمده پرندگان منطقه گونه‌های مهاجر آبی شامل : گیلار، خوتکا قو، غاز، مرغابی‌ها، سرحنایی، اردک سیاه کاکل، اردهای و …..است.
عروس غاز، ‌قو، انواع اردک‌،‌ پلیکان خاکستری و خوتکا‌ها در کنار لاک‌پشت‌های کوچک و بزرگ و غورباقه‌های پر سر و صدا با هم به‌خوبی و خوشی زندگی می‌کنند.
چندسال اخیر بالا آمدن سطح آب دریای خزر و تالاب انزلی سطح آب پناهگاه سلکه نیز افزایش یافته به‌طوریکه کلیه سطح منطقه حالت تالابی گرفته و اطراف که قبلاً به‌صورت چمنزار و مرتع بود کاملاً از بین رفته است که در نتیجه این تغییرات زیستگاهی جمعیت غازهای مهاجر نسبت به گذشته کم شده و جمعیت گونه‌هایی دیگر که با محیط آبی منطقه سازگاری بیشتری دارند افزایش پیدا کرده است.
سلکه در گویش محلی به معنای آبگیر است. نی‌زارهای وسیع اطراف این تالاب و نیلوفرهای آبی، مناظر شگفت‌انگیزی را خلق می‌کنند. مانند فرشی سبز و پرگل در برابر دیدگان‌تان خودنمایی می‌کنند.
اگر می‌خواهید زمانی را کنار پرندگان و گل‌‌های نیلوفر آبی بگذرانید روستای هنده خاله و این تالاب زیبای سرسبز، انتخابی فوق‌العاده برای شما است.
سلکه توصیه ما به آن دسته از افرادی است که طبیعت را بدون دود ماشین‌ و ساختمان‌های بلند دوست دارند و به‌دنبال محیطی آرام و سرسبز و پر از پرنده‌ها‌ی خوش صدا هستند.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×