گیلان، زیباکنار
0133416

چرا باید به زیباکنار سفر کنیم ؟

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-10-23
 چرا باید به زیبا کنار سفر کنیم؟

چرا باید به زیباکنار سفر کنیم ؟ زیبا کنار که لقب نگین استان گیلان را دارد، یکی از اولین انتخاب‌های مسافران هنگام تصمیم‌گیری برای سفر به شمال کشور است. در این مقاله قصد داریم درباره جاذبه‌های زیباکنار، اینکه چرا باید به این منطقه زیبا سفر کرد، موقعیت مکانی و شرایط اقتصادی و تفریحی آن صحبت کنیم.

زیباکنار ناحیه‌ای ساحلی از توابع رشت است که در فاصله ۳۹ کیلومتری رشت و ۴۰ کیلومتری بندرانزلی قرار دارد. برای سفر به این منطقه زیبا با ماشین شخصی، می‌توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید:

  • از جنوب: اتوبان تهران-رشت، شهر خمام، منطقه آزاد انزلی، ساحل زیباکنار
  • از شرق: مازندران، لنگرود، آستانه، ساحل زیباکنار
  • از غرب: آستارا یا خلخال، انزلی، ساحل زیباکنار

زیباکنار با شهرهای بزرگ اطراف خود فاصله بسیار کمی دارد. این منطقه به‌دلیل داشتن امکانات زیرساختی مانند فرودگاه، راه‌آهن و مسیرهای جاده‌ای، به‌راحتی قابل دسترسی است. چرا باید به زیبا کنار سفر کنیم؟

موقعیت مکانی زیباکنار

زیباکنار از شمال منتهی به دریای خزر، از جنوب منتهی به شهرستان لشت نشاء، از شرق منتهی به شهرستان کیاشهر و از غرب منتهی به بندرانزلی است. از آنجا که این منطقه از لحاظ موقعیت مکانی کمترین فاصله را تا منطقه آزاد انزلی دارد، جزو منطقه آزاد محسوب می‌شود.

توجه‌داشته‌باشید که زیباکنار شهر، شهرستان یا روستا نیست. بلکه منطقه‌ای از توابع شهر زیبا و توریستی لشت نشاء است و امور شهری آن نیز در شهرداری لشت نشاء انجام می‌شوند.

این ناحیه به‌دلیل داشتن آب‌وهوای معتدل و مرطوب، در تمامی فصول سال از میزان باران قابل توجهی بهره‌مند بوده و از این رو، روستاهای اطراف آن سرسبز و سرزنده باقی مانده‌اند. اگر از مرزهای زیبا کنار فاصله بگیرید، اولین شهرهایی که با آن‌ها مواجه می‌شوید عبارت‌اند از: رشت، لاهیجان، بندرانزلی و بندر کیاشهر. یکی از مزایا و ویژگی‌های مثبت زیباکنار این است که در میان بزرگ‌ترین، نام آشناترین و پر رونق‌ترین شهرهای شمال ایران قرار گرفته است. وجود این همه امکانات دست‌یافتنی و زیبایی‌های منطقه زیباکنار، از دلایل مهم برای سفر کردن به این منطقه است.

زیباکنار، جاذبه گردشگری

زیباکنار و ۱۵ روستای اطراف آن، هر ساله مسافران و گردشگران بی‌شماری را به‌خود جذب می‌کنند. این روستاها عبارت‌اند از:

اژدهابلوچ، جیلدان، خشک اسطلخ، دوباج، پالکشلات، تازه‌آباد، شهمیرسرا، چونچنان، علی‌آباد، ملکده و نوده، فخرآباد. چرا باید به زیبا کنار سفر کنیم؟

این روستاها به‌دلیل تردد بالا مسافران مخصوصاً در روزهای تعطیل، امنیت بالایی دارند. امنیت آن‌ها به گونه‌ای است که مسافران می‌توانند هتل یا اقامتگاه رزرو نکنند و شب را در دل طبیعت بگذرانند تا از آرامش وصف‌ناپذیر روستا بهره‌مند شوند. چرا باید به زیباکنار سفر کنیم؟

منطقه زیباکنار از زمان‌های قدیم پتانسیل بالایی در جذب گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی داشته است. هر ساله توریست‌ها و گردشگران زیادی هم از داخل و هم خارج کشور، برای لذت‌بردن از زیبایی‌های زیباکنار و انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری به این منطقه سفر می‌کنند. آنچه موجب جذب این گردشگران می‌شود، ترکیبی از دریا، رودخانه، خط ساحلی و طبیعت سبز این منطقه است. آنچه موجب جذب سرمایه‌گذاران و طالبان پول و سرمایه می‌شود نیز وجود منطقه آزاد، گمرک و دیگر امکانات تجاری زیبا کنار است.

از جمله مکان‌های تفریحی اطراف زیباکنار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

ساحل حاجی بکنده

حاجی بکنده دهستانی است که در استان گیلان، در بخش خشکبیجار و در ۸ کیلومتری غرب زیبا کنار واقع‌شده است. این روستا به‌دلیل داشتن ساحل شنی و ایده‌آل برای تفریحات دریایی و ماهی‌گیری، طی سال‌های اخیر به مکانی گردشگری و توریستی تبدیل شده است. هر ساله گردشگران زیادی از این ساحل زیبا دیدن می‌کنند.

رودخانه اوشمک

رودخانه اوشمک که در موازات رودخانه سپیدرود قرار دارد، از زیباترین و پر ماهی‌ترین رودخانه‌های شمال ایران محسوب می‌شود. این رودخانه که ۸ کیلومتر طول دارد، از دل لشت نشاء می‌گذرد و از ساحل زیباکنار به دریا می‌ریزد.

در روزهای آخر هفته مسافران زیادی از رودخان اوشمک بازدید می‌کنند که برای سپری‌کردن تفریحی لذت‌بخش و تجربه صید ماهی به این منطقه آمده‌اند. چرا باید به زیبا کنار سفر کنیم؟

پارک ملی بوجاق

این پارک زیبا منطقه‌ای حفاظت‌شده در بندر کیاشهر است که در فاصله ۱۰ کیلومتری زیبا کنار واقع‌شده و با داشتن کاربری گردشگری و طبیعت‌گردی، جزو منطقه آزاد محسوب می‌شود. وسعت پارک بوجاق حدوداً ۳۲۵۰ هکتار است که شامل محوطه دریایی، محوطه تالابی و محوطه خشکی از جمله ساحل و جلگه و علفزار می‌شود. از این رو این منطقه به‌عنوان نخستین پارک ملی خشکی دریایی در ایران ثبت‌شده است.

تالاب انزلی در نزدیکی زیبا کنار

تالاب یا مرداب انزلی از زیباترین اکوسیستم‌های خشکی و دریا است که در جنوب غربی شهر بندرانزلی قرار دارد. این مرداب حدود ۲۰ هزار هکتار مساحت دارد و هر ساله گونه‌های مختلف پرندگان که از کشورهای همسایه‌ایران کوچ کرده‌اند، در آن دیده می‌شوند.

این تالاب که بر سر راه بیش از ۴۰ رود بزرگ و کوچک قرار گرفته، حکم یک تصفیه‌خانه را دارد و پس از تصفیه، آب رودها به دریای خزر می‌ریزد. به‌دلیل وجود لاله‌های دریایی، نیلوفرهای آبی و نیزارهای بلند اطراف تالاب، مناظری چشم‌گیر برای بینندگان این تالاب رقم خورده است.

ساحل چمخاله در نزدیکی زیباکنار

ساحل زیبا و منحصربه‌فرد چمخاله در استان گیلان و محصور بین لنگرود، لاهیجان و رودسر قرار دارد. شهر چمخاله پس از بندرانزلی، دومین شهر توریستی در استان گیلان به‌شمار می‌رود. این شهر زیبا با داشتن هتل‌ها و اقامتگاه‌های مجهز، هر ساله از مهمانان و مسافران زیادی از سراسر ایران پذیرایی می‌کند.

همچنین این امر که ساحل چمخاله به‌عنوان کم‌خطرترین و بهترین ساحل دریا از سوی وزارت کشور شناخته‌شده، بر استقبال گردشگران از این شهر می‌افزاید.

از دیگر جاذبه‌های چمخاله می‌توان به رودخانه بسیار پرآب آن اشاره کرد که در زمان‌های نه‌چندان دور، کشتی‌های روسی و ایرانی در آن رفت‌وآمد می‌کردند. تالاب زیبای چمخاله نیز با داشتن ساحلی آرام و بکر از دیگر مراکز سیاحتی این شهر محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی جاذبه‌های توریستی و گردشگری منطقه زیبا کنار پرداختیم. اگر شما نیز می‌خواهید برای مدتی از آلودگی و شلوغی محل زندگی خود دور شوید، زیباکنار بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود. از دیگر جاذبه‌های دیدنی این منطقه زیبا می‌توان به ساحل مروارید، منطقه تجاری و مراکز تفریحی کاسپین، پل چوبی کیاشهر، سفیدرود، باغ محله، آستانه اشرفیه و … اشاره کرد.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×