گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی شهر گلوگاه شهر تاریخ و طبیعت

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-10-11
گلوگاه | شهر تاریخ و طبیعت

گلوگاه | شهر تاریخ و طبیعت

گَلوگاه یکی از شهرهای استان مازندران ایران است. این شهر مرکز شهرستان گلوگاه در ناحیه شرقی استان مازندران است. گلوگاه مازندران هم ساحل آرام و دل‌انگیزی دارد و هم طبیعت سبز و خرمی. منطقه ییلاقی توسکا چشمه و جنگل بردنا هم خیلی‌ها را به این‌ ناحیه می‌کشاند، اما جدا از آن، اینجا شهری‌ست که اولین اکبرجوجه‌های تاریخ در آن پخته و سرو شده. برای آشنایی بیشتر با این شهر و همچنین مکان‌های دیدنی آن ادامه این متن را دنبال کنید  .

گلوگاه در دوره اسلامی کبود جامه یا نامیه نامیده می‌شد، این شهر در حقیقت جانشین شهر تاریخی نامیه است که بعد از تمیشه در این منطقه بزرگترین شهر قرن اول هجری بوده است. از قرار این شهر بعد از فتنه مغول ویران و مردم آن پراکنده گردیده‌اند. آثار خرابه‌ها، سکه‌ها و ادوات دیگری که به‌دست آمده، قدمت این محل را به ۱۲۵۴ سال پیش می‌رساند .

و اما برای معنی نام گلوگاه می  توانیم بگوییم کلمه گلوگاه در زبان فارسی به معنای جای استراتژیک و پر رفت‌وآمد است که کنترل یافتن بر آن در فنون جنگی بسیار مهم است.

 

جنگل-توسکا-چشمه

 

گلوگاه در جنوب شرقی دریای مازندران و در شرق استان مازندران و شهرستان بهشهر و غرب استان گلستان واقع‌شده و مساحت آن با اراضی زراعتی جنگل، مرتع، بایر و دایر حدود ۶۵کیلومترمربع است. این شهر در فاصله ۵کیلومتری از دریا واقع‌شده است. این شهر در حقیقت جانشین شهر تاریخی نامیه است .

در شمال غربی گلوگاه تپه تاریخی گراودین، در شرق خندق کلباد و در جنوب آن بقایای جاده شاه عباسی قرار گرفته است که از مسیر جنگل‌های سرسبز، چشمه‌ها، آبشارها و آبهای معدنی قابل توجه و دیدنی به کوه‌های شرشری محدود می‌شود و از نظر تاریخی و باستان‌شناسی اهمیتی ویژه دارد.

جمعیت شهر گلوگاه در سرشماری سال 85  برابر با ۱۸٫۷۲۷ نفر بوده است.

 

 

اکبر جوجه :

شاید شعبه های اکبر جوجه همه‌جا به‌چشمتان خورده باشد، ولی شعبه اصلی‌اش همین گلوگاه است. سال‌ها پیش در این منطقه، شخصی به اسم اکبر کلبادی همراه همسرش قهوه‌خانه‌ای تأسیس می‌کنند. قهوه‌خانه در جاده مشهد قرار داشت. بعدتر که کارشان گرفت، شروع  به پختن غذاهای گرم کردند. آنها در رستوران‌شان جوجه‌ را با رب انار محلی سرو می‌کردند.

بتدریج این خوراک آن‌قدر محبوب شد و در دل مردم جا باز کرد که به شهرهای دیگر هم رسید .  اما احتمالاً اگر این غذا را در محل تولدش بخورید،‌ لذت دیگری دارد. محلی‌ها با همین رب انار یک آش ترش هم می‌پزند که خیلی خوشمزه‌ است. اکبرجوجه گلوگاه در بلوار امام رضا قرار گرفته.

توسکا چشمه در قسمت جنوبی شهرستان گلوگاه ، بنای تاریخی جر کلباد در قسمت شرقی، دریای آرام گلوگاه در سمت شمال،جاده سنگفرش شاه عباسی در جنوب در درون جنگل و قبرستان سفید چاه که اولین قبرستان اسلامی است از مکان‌های دیدنی این شهر محسوب می‌شوند.

در ادامه به معرفی بارز ترین مکان‌های دیدنی گلوگاه می پردازیم.

گورستان سفید چاه :

از توسکا چشمه  رد می‌شویم اول به روستای نیالا می‌رسیم و بعد به روستای سفید چاه. سنگ‌ بالای قبرها عمودی و بیشتر به‌رنگ خاکستری هستند و رویشان طرح‌های عجیبی حکاکی شده که شغل شخص درگذشته را نشان می‌دهد.

به‌نظر می‌رسد این قبرستان،  اولین قبرستان مسلماًن‌ها در ایران باشد. عمر این گورستان به ۱۲۰۰ سال می‌رسد. محلی‌ها داستان‌های عجیبی درباره‌ خاک این گورستان نقل می‌کنند. برای مثلا می‌گویند این‌ منطقه خاک سفیدی دارد که مرده‌ها را سالم نگه می‌دارد؛ یا اینکه هر کس اینجا دفن شود،‌ گناهانش بخشیده می‌شود. از گلوگاه تا روستای سفید چاه حدود ۳۸ کیلومتر راه است.

 

گورستان-سفیدچاه

روستای مهدیرجه:

۱۸ کیلومتری منطقه گلوگاه، روستای مهدیرجه را پیدا می‌کنیم. چشمه توریستی خربزه چشمه یکی دیگر از جاذبه‌های روستای مهدیرجه‌ست. این چشمه آب خیلی سرد و زلالی دارد.  طبیعت این روستا خیلی دیدنی‌ست. جنگل‌های زیبایی دارد و می‌شود در جنگل چادر زد و ماند. در این روستا همچنین سایت پروازی و امکان کایت سواری هم وجود دارد.

 

پرواز-در-روستای-مهدیرجه

 

یکی از میوه‌های خوشمزه این شهر انجیر است. اینجا شیره انجیر و مربایش هم پیدا می‌شود. البته فکر نکنید فقط انجیر دارد. انگور، انار و رب انار هم فراوان پیدا می‌شود.

قدمت گلوگاه مازندران زیاد است. سال‌ها پیش در اینجا زندگی جریان داشته ،‌ تا اینکه با حمله مغول‌ها ویران شده و مردمش به جاهای دیگری رفته‌‌اند . گلوگاه در قرن اول هجری، بزرگ‌ترین شهر این منطقه بوده است. البته خندق کلباد در شرق شهر هم این قدمت تاریخی را ثابت می‌کند.

اگر به مازندران سفر کردید حتماً به گلوگاه، شهر تاریخ و طبیعت سر بزنید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×