گیلان، زیباکنار
0133416

سفر به یوش شهر شعر نیما‌ یوشیج

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
یوش شهر شعر نیما یوشیج

روستای یوش شهر شعر نیما‌ یوشیج است. شما می‌توانید چشمه‌های متعددی را مشاهده کنید که در نزدیکی آنها باغ‎های مختلف قرار دارد.

نیما یوشیج را همگی به‌عنوان پدر شعر نو در ایران می‌شناسند. این شاعر نامدار و بزرگ در استان مازندران و در روستای یوش به دنیا آمد و اکنون نیز به‌دلیل شهرت نیما، به یکی از روستاهای مشهور مازندران تبدیل شده است.

در این مطلب به زادگاه نیما سفری خواهیم داشت و بیشتر با یوش آشنا خواهیم شد.

برای خرید ویلا در سرخرود با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

یوش شهر شعر نیما‌ یوشیج کجاست؟

یوش نام یکی از روستاهای بخش بلده شهرستان نور است که به‌دلیل این که زادگاه نیما یوشیج یا علی اسفندیاری است شهرت پیدا کرده است.

برای رفتن به این روستا می‌توان از مسیرهای مختلفی رفت. یک مسیر این است که این است که ابتدا وارد جاده هراز و سپس وارد جاده یوش-بلده شوید. از طریق تابلوها می‌توانید به‌راحتی خود را به یوش زادگاه نیما برسانید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خرید زمین هکتاری در شمال با مجموعه آرش تماس بگیرید.

مسیر دیگر این است که از جاده چالوس بروید که در این مسیر از روستاهای زیادی عبور خواهید کرد تا به یوش برسید.

روستای یوش آب‌وهوایی ییلاقی دارد و بین کوه‌های البرز قرار گرفته است. این روستا دارای طبیعت زیبایی است و خانه‌های زیبایی دارد.

مسیر رسیدن به این روستا خود بسیار زیبا است و شما در این مسیر می‌توانید مناظر زیبا و دیدنیای را ببینید.

خانه نیما در یوش

همان‌طور که گفته شد، شهرت این روستای زیبا به‌دلیل این است که محل تولد پدر شعر نو یعنی علی اسفندیاری است پس طبیعتاً خانه نیما یوشیج مهم‌ترین جاذبه این روستا است.

خانه یا موزه نیما یوشیج در این روستا سالانه مورد بازدید افراد زیادی قرار می‌گیرد و خیلی‌ها برای دیدن خانه نیما یوشیج و آرامگاه او به این روستا سفر می‌کنند.

خود این خانه در نوع خود دارای معماری جالب و جذابی است. این خانه دارای اتاق‌های متعددی است و آجرکاری و گچ‌بری‌های زیبایی دارد.

این ساختمان توسط ناظم الایاله که ظاهرا جد نیما یوشیج است در 1207 ساخته شد. این خانه بیشتر از سنگ و گل و چوب ساخته‌شده است و دارای حیاطی بزرگ است که قبر نیما یوشیج و خواهرش در دل آن قرار دارد.

سنگ مزار نیما در وسط حیاط خانه قرار گرفته است و نام علی اسفندیاری بر روی آن حک‌شده است. پس از فوت نیما این خانه متروکه می‌شود اما بعدها تابوت نیما که در ابتدا در گورستان ابن بابویه بوده است بنابر وصیت خودش به خانه پدری‌اش منتقل می‌شود.

میراث فرهنگی نیز خانه را بازسازی می‌کند. به‌جز قبر نیما و خواهرش که در حیاط قرار‌گرفته است، قبر سیروس طاهباز نیز در حیاط و کنار نیما قرار دارد.

سیروس طاهباز

سیروس طاهباز کسی است که آثار نیما یوشیج را جمع‌آوری و منتشر کرد. خود نیما یوشیج در زمان حیاتش سودی از شهرتش نبرد و یک معلم عادی بود.

شما در اتاق‌های این خانه نیز می‌توانید مجسمه، عکس‌ها و دست‌نوشته‌ها و وسایل  نیما یوشیج را مشاهده کنید که در قسمت‌هایی شیشه‌ای و محافظت‌شده قرار دارند.

جاذبه‌های دیگر روستای یوش

به جز آرامگاه و خانه نیما یوشیح که مهم‌ترین و اصلی‌ترین جاذبه روستای زیبا و سرسبز یوش است، این روستا جاذبه‌های دیگری هم دارد که در زیر به آن‌ها پرداخته شده است:

آرامگاه کیاداوود

در بالای روستای یوش گورستانی قرار دارد و بالای تپه‌ای که مشرف به این گورستان است، شما بنای کوچکی را مشاهده خواهید کرد که به آرامگاه کیاداوود مشهور است.

این آرامگاه که با نام آتشکده کیاداوود نیز شناخته می‌شود در فهرست آثار ملی ثبت‌شده است. خیلی‌ها معتقدند که این بنا در زمانی که دین ایرانیان، زرتشتی بوده است آتشکده بوده است.

برای مشاوره رایگان خرید ویلا شهرکی، با هلدینگ آرش در تماس باشید.

حمام قدیمی یوش

از دیگر آثار و جاذبه‌های دیدنی روستای نیما حمام قدیمی آن است. قدمت این حمام به‌دوره قاجار می‌رسد و جزء آثار تاریخی آن به‌ثبت رسیده است.

اوز رود

اگر دوست دارید تا لحظاتی خوش و ناب را در کنار رود و طبیعتی بکر و زیبا سپری کنید پس باید به‌سمت اوز رود بروید.

اوز رود در جنوب روستا قرار دارد و شما می‌توانید لحظاتی را در کنار این رود و طبیعت زیبای اطراف آن بنشینید و روح خود را تازه کنید.

صدای زیبای آب و درختان زیبا می‌تواند روح شما را جلا دهد و شما را برای لحظاتی سرمست و شیدا کند.

ما طیف گسترده‌ای از ویلاها را برای خرید ویلا در بابلسر ارائه می‌دهیم. با ما در تماس باشید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مساجد روستا

از دیگر جاذبه‌های این روستای زیبا، مساجد آن است که حتماً از آن‌ها دیدن‌کنید. روستای یوش دارای مساجد زیادی است و این در نوع خود جالب است چون این روستا چندان بزرگ نیست. دیدن این مساجد خالی از لطف نیست.

کوچه‌باغ‌ها

یکی از جاذبه‌های این روستای زیبا، کوچه باغ‌های آن است. حتماً در این کوچه‌باغ‌ها قدم بزنید تا لحظاتی خوش را سپری کنید.

بدون شک این کوچه باغ‌ها و طبیعت و خانه‌های زیبای این روستا در شکوفایی احساس و استعداد شاعری نیما یوشیج نقش داشته‌اند و باعث‌شده‌اند تا او بتواند بعدها به زیبایی این احساسات را در اشعار خود به ما نیز منتقل کند.

چشمه‌های یوش شهر شعر نیما‌ یوشیج

در روستای یوش شما می‌توانید چشمه‌های متعددی را مشاهده کنید که در نزدیکی آن‌ها باغ‌های مختلف قرار دارد. این باغ‌ها در فصل‌های گرم پر از میوه می‌شوند و زیبا و دیدنی هستند.

در کل حتماً از طبیعت این روستا دیدن‌کنید. حتماً لباس گرم با خود به‌همراه داشته‌باشید و برای رفتن به اطراف روستا با خود راهنما داشته‌باشید تا خطری متوجه شما نباشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خرید ویلا نوساز در شمال با هلدینگ آرش تماس بگیرید.

حتماً اگر به مازندران رفتید به زادگاه نیما یعنی روستای یوش سر بزنید و هم از خانه و موزه و قبر نیما و هم از دیگر جاذبه‌های این روستا دیدن‌کنید.

اگر دنبال ویلاهایی با قیمت مناسب و شرایط فروش عالی در شمال هستید پس انبوه‌سازان آرش گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×