گیلان، زیباکنار
0133416

دیوار سبز راهکاری فوق‌العاده برای تزئین ویلا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1397-08-01
دیوار سبز

دیوار سبز راهکاری فوق‌العاده برای تزئین ویلا

همه ما از ویلا شمال خود سر سبزی و طراوت را طلب می‌کنیم و به‌دنبال دیدن فضاهای استخوانی و کلیشهای شهری در  فضای ویلای شمالی خودمان نیستیم. یک ویلا خصوصیات زیادی باید داشته باشد تا بتواند روحیات سرکش و نا آرام ما را متین و سر به راه کند تا بتوانیم پس از استراحتی چند روزه در ویلای شمالی خودمان به آرامشی بی وصف دست یابیم و دوباره روزهای تکراری خود را آغاز کنیم ولی این بار با نشاطی بی وصف و روحیاتی بهتر .

از این رو باید فضای ویلای شمال ما کمتر رنگ و بوی آپارتمان‌ها و ویلاهای شهری را داشته باشد. برای ان منظور راه‌های زیادی وجود دارد که در مباحث طراحی داخلی ویلا و نمای بیرونی ویلا در آن بحث های زیادی کرده‌ایم و خواهیم کرد.

یکی از این موضوعات استفاده از دیوار سبز است که شاید برخی از شما تا به این حال درباره آن شنیده و یا نمونه‌هایی از آن را دیده باشید. در این مبحث به‌صورت کلی در خصوص اجرای دیوار سبز در ویلاها و فواید آن بحث خواهیم کرد .

دیوار سبز ویلا چیست؟

دیوار سبز به همان دیوارهای معمولی ساختمان ویلا گفته می‌شود که با گیاهانی طبیعی و یا مصنوعی به‌گونه‌ای پوشیده شده و وجود دیوار خودنمایی نکند. دیواری که نشانی از آجر و سیمان و فلز در آن نیست و همه با برگ و چمن و گل پوشیده شده باشد.

اولین بار استفاده از دیوار سبز با گیاهان طبیعی و گل‌های مختلف مرسوم شد و کم کم با استقبال زیاد خانواده‌ها این روس به‌سمت صنعتی شدن و پوشش‌های مصنوعی پیش رفت. هرچند امروزه کاربرد دیوار سبز با استفاده از تکنولوژی مدرن هیدروپونیک در همه جای دنیا و حتی شمال ایران مرسوم شده ولی استفاده از گیاه طبیعی به‌خصوص در مناطق مرطوب و سرشار از مواد مغذی خاک در شمال کشور بیشتر مورد پسند ما ایرانی‌ها است.

دیوار سبز با استفاده از گیاهان طبیعی و قابل رشد جلوه دیگری دارد. رنگ فصول سال در آن نمایان است و به‌راحتی می‌تواند در تصفیه هوا و بهبود هوای محیط موثر باشد.  برای ایجاد دیوار سبز می‌توان با تعبیه باغچه‌هایی در کناره دیوارهای ویلا و یا با استفاده از گلدان‌های مناسب این ساختار را پیاده کرد.

بسته به‌سلیقه صاحب ویلا می‌توان دیوار سبز را به‌صورت داخلی و یا خارجی انجام داد و یا هر دو را در نظر گرفت. برای این منظور باید در بیرون و داخل ویلا بسته به درخواست صاحب ویلا باغچه‌ها و گلدان‌هایی تعبیه و گیاهان مناسب برای این منظور کاشته شود.

تکنولوژی دیوار سبز

تا اینجا دانستیم که دیوار سبز چیست و به چه صورت هایی می‌توان آن را ایجاد کرد.  اما بد نیست بدانید که استفاده از دیوار سبز اقدامی نوین و توصیه شده توسط بسیاری از دانشمندان و مهندسین خلاق است. صنعیت شدن جامعه، رشد روز افزون جمعیت و کمتر شدن محیط‌های طبیعی باعث‌شده تا حتی مناطقی مانند شمال کشور هم هر روز بیشتر ساخت‌وساز را تجربه کنند و این موضوع بکر بودن طبیعت را به خطر می‌اندازد.

راه‌هایی برای مقابله با این موضوع پیشنهاد شده که کاشت گیاه و داشتن محیط باغی در درون ویلا و یا درختچه‌های مختلف از این دست بودند.

استفاده از دیوار سبز البته به‌صورت مصنوعی و با استفاده از جدیدترین متد ها هم بسیار رایج شده است. حس خوب سرسبزی دائمی و نیاز به نگهداری کمتر باعث‌شده که اتفاقا رشد زیادی را در این زمینه هم شاهد باشیم اما در هر صورت توصیه می‌شود دیوار سبز با استفاده از گیاهان طبیعی ایجاد شود.

ایجاد دیوار سبز طبیعی

برای ایجاد دیوارسبز در محیط‌های طبیعی باید به نوع گیاه توجه فراوان داشت. در هر منطقه باید گیاه مقاوم به آن آب‌وهوا تهیه شود و در خاک کاشته شود. مشکل اساس در دیوار سبز به‌خصوص برای افرادی که به‌صورت فصلی از ویلاهای استفاده می‌کنند نگهداری این دیوار‌ها است که در مناطق شمالی کشور نگرانی از این بابت بسیار کمتر خواهد بود.

روش‌های مختلفی برای نگهداری گیاهان مخصوص دیوار سبز وجود دارد گه می‌توان موارد زیر را به‌صورت کلی اشاره کرد :

  • کاشت گیاهانی که نیاز به آب کمتری دارند
  • استفاده از آبیاری دستی توسط افراد مختلف
  • استفاده از روش‌های جدید و هوشمند برای آبیاری از راه دور گیاهان
  • استفاده از سیستم‌های مدرن آبیاری که در مقالات دیگر به آن می پردازیم

جزئیات بیشتر درباره دیوار سبز

دیوار سبز به دو رشو طبیعی و مصنوعی قابل ایجاد است. وقتی از گیاهان طبیعی برای ایجاد دیوارسبز در ویلا بهره گرفته‌شود نه‌تنها هدف اصلی که زیبایی محیز است فراهم می‌شود بلکه در کنار ان می‌توان به اهداف دیگری همچون ایجاد محیط زیستی طبیعی در فضای ویلا، استفاده از قابلیت تصفیه هوا گیاهان، بهره بردن زیبایی گیاه در تغییرات آب‌وهوایی، امکان جایگزینی ساده‌تر و کم‌هزینه تر و امکان ایجاد دیوارسبز با هزینه بسیار پایین را می‌توان نام برد.

در این روش تنها کافی است نوع گیاه را شناسایی و با خرید چند گیاه و کاشت آنها در باغچه و یا کوزه امکان ایجاد دیوارسبز را با رشد گیاه به‌راحتی فراهم نمایید.

در روش دوم که روشی بسیار پر هزینه است تنها ما به یک هدف خواهیم رسید و آن هم زیبایی دائمی محیط و دیوار است. مزیت دیگر این روش نداشتن نیاز به آبیاری و نگهدرای است و البته اینکه می‌توان آن را در محیط‌هایداخلی ویلا هم که دسترسی به خاک و نور کمتر است تعبیه نمود.

دیوار سبز برای تزئین ویلا

قیمت تمام‌شده برای دیوار سبز

قیمت ایجاد دیوار بسیار متنوع است. نوع گیاه، مصنوعی و طبیعی بودن، در صورت مصنوعی بودن نوع متریال و کیفیت آنها و در صورت طبیعی بودن نوع گیاه و خصوصیات آن، حتی نوع خاک، سایز گیاه، پوشش کامل گیاهی و یا  محدود، حجم پوشش گیاهی، استفاده از سیستم‌های آبیاری مختلف  و… همهگی در تعیین قیمت تمام‌شده دیوار سبز موثر هستند.

دیوار سبز هوشمند چیست؟

احتمالاً شما هم با واژه دیوار سبز هوشمند مواجه شده باشید. وقتی تکنولوژی رو به رشد باشد زیاد دور از ذهن نیست که حتی برای ایجاد دیوار هم از تکنولوژی استفاده شود. در این روش برای ایجاد و ساخت دیوار سبز از بدن انسان الگو برداری شده است. با استفاده از حسگر های مختلف در پوشش گیاه  املاح خاک، آب مورد نیاز و سایر اطلاعات مرتبط با گیاه دریافت می‌شود وسایر عوامل مانند دمای محیط، میزان باد، نور خورشید و … اندازه‌گیری می‌شودو با استفاده از منابع ایجاد شده و امکانات فراهم شده شرایط گیاه همواره ثابت نگه داشته می‌شود.

به‌عنوان مثال در زمان‌های مناسب گیاه مواد معدنی دریافت می‌کند، آبیاری می‌شود، سایه گیری می‌کند و در صورت نیزا به هرس اطلاع رسانی می‌کند.

در این شرایط نیاز به نگهداری از گیاههان بسیار آسان‌تر و راحت‌تر شده و البته ایجاد چنین دیواری هزینه‌های زیادی دارد. ولی در عوض تنها با اطلاعاتی که در گوشی خود دریافت خواهید کرد هموراه دیوار شما سبز و سالم خواهد ماند.

دیوار سبز برای تزئین ویلا

اجرای دیوار سبز

اجرای این دیوار  در محیط‌های مختلف متغیر است ولی خوشبختانه ساخت این دیوار در شمال کشور و مناطقی مانند زیبا کنار و انزلی بسیار خوب جواب می‌دهد.  اجرای این دیوارها باید توسط شرکت‌های معتبر انجام شود تا بتوان به کارآمدی دیوار تکیه کرد.

البته ساخت یک دیوار ساده با استفاده از تکنیک‌های قدیمی تنها به شناخت گیاه بستگی دارد ولی برای داشتن یک دیوار سبز عالی با طراحی خاص و شکل مهندسی و به‌خصوص به‌صورت هوشمند بهتر است از کادری متخصص کمک دریافت شود.

شرکت انبوه‌سازان آرش با استفاده از به‌روزترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های مهندسی در امر ساخت انواع ویلا و شهرک‌های ویلایی و با به‌کار بردن جدیدترین روش‌های معماری داخلی و خارجی از جمله استفاده از تکنیک‌های به روز و خاص ایجاد دویار سبز در شمال کشور توانسته اعتبار و وجهه داخلی و بین‌المللی زیادی به‌دست بیاورد.

در مقاله بعدی در خصوص روش‌های ساخت دیوار سبز بیشتر توضیح  ارائه خواهد شد. برای شناخت راهکارهای ایجاد دیوار سبز و یا پیش خرید ویلا در شهرک‌های ساحلی مدرن آرش با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×