گیلان، زیباکنار
0133416

آب‌وهوای رشت چگونه است؟

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-11-09
آب و هوای رشت

آب‌وهوای رشت چگونه است؟ اطلاع پیدا کردن از آب‌وهوای شهرهای دیگر برای زمانی مناسب است که شما قصد مسافرت به آن شهر را داشته‌باشید. به‌دلیل این‌که با دانستن نوع هوای آن شهر، لباس‌های متناسب با آن هوا را همراه خود برده و اوقات خوشی را بدون دغدغه سپری خواهید کرد.

رشت یکی از شهرهای زیبا و دوست‌داشتنی کشور ایران است که سالانه عده زیادی به این شهر سفر کرده و روزهای زیادی را در آن‌جا سپری می‌کنند.

شاید در بسیاری از فیلم‌ها دیده باشید که افرادی که به رشت سفر می‌کنند، حال و هوای خاصی پیدا کرده و غرق در زیبایی‌های این شهر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر شما با آب‌وهوای رشت، در ادامه این مطلب به بررسی نوع آب‌وهوای این شهر می‌پردازیم.

موقعیت جغرافیایی شهر رشت

برای آشنایی بیشتر شما با شهر رشت، ابتدا موقعیت جغرافیایی این شهر را توصیف می‌کنیم. رشت به‌عنوان مرکز استان گیلان شناخته می‌شود. این شهر از نظر مساحت، دومین شهر پرتراکم ایران شناخته می‌شود. شهر رشت در ضلع جنوبی دریای خزر واقع‌شده‌است. زبان مردم این شهر گیلکی و فارسی است. همچنین رشت بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران محسوب می‌شود.

استان گیلان جلگه‌های فراوان و وسیع دارد که که در ارتفاع ۱۰۰ متری دریا قرار گرفته‌اند. نزدیک‌ترین شهرستان به رشت صومعه‌سرا است که فاصله آن تا رشت حدود ۲۶ کیلومتر است. همچنین فاصله رشت تا تهران ۳۲۵ کیلومتر است که حدود ۵ ساعت رانندگی می‌شود. متوسط ارتفاع رشت از سطح دریا نیز ۸ متر است.

میزان رطوبت هوا در رشت

به‌طور کلی مردم شهرهای شمالی کشور، بارندگی‌های زیادی را در طول سال در تجربه می‌کنند. به‌دلیل وجود بارندگی زیاد و همچنین نزدیکی برخی از شهرها به دریا، رطوبت هوا در شهرهای شمالی نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است. شروع بارندگی‌ها در رشت بیشتر در فصل بهار است.

بیشترین و شدیدترین زمان رطوبت هوا در فصل تابستان است. چرا که رطوبت و گرما با هم ترکیب شده و هوا را شرجی می‌کنند. برای ساکنین این شهر این موضوع طبیعی است؛ ولی شاید برای مسافران آن کمی آزاردهنده باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود همیشه فصل‌های خنک سال را برای تجربه سفر در مطلوب‌ترین حالت آب‌وهوای رشت، انتخاب کنید.

میزان رطوبت هوا در رشت در طول روز دچار تغییرات زیادی می‌کند. به‌دلیل این‌که هرچه دمای هوا بیشتر باشد، رطوبت نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین هوای رشت در زمان ظهر به بیشترین حد از رطوبت خود می‌رسد. طبق آخرین آمار و تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، رطوبت هوا در رشت در ساعات ۶:۳۰ صبح و ۹:۳۰ شب به بیشترین حد خود می‌رسد. با گذر از نوار ساحلی استان به‌سمت ارتفاعات البرز و تالش، به تدریج رطوبت هوا نیز کاهش پیدا می‌کند.

هرچند به‌دلیل گرمای هوا در تابستان، رطوبت نیز بیشتر احساس می‌شود، میزان رطوبت نسبی در استان گیلان به‌طور کلی در فصول پاییز و زمستان بیشتر و از بهار و تابستان است.

بارندگی در رشت

در شهر رشت بارندگی‌های زیادی نسبت به دیگر شهرهای شمالی رخ می‌دهد؛ به‌همین علت به «شهر باران‌های نقره‌ای» مشهور  است. برخی از افراد محلی در این شهر عقیده دارند که نام این شهر از بارندگی زیاد آن نشات گرفته است. به این دلیل که کلمه «رش» در گویش محلی به معنی بارندگی زیاد است. بارندگی در اکثر روزهای سال در رشت وجود دارد. طبق آمار گرفته‌شده از سوی سارمان هواشناسی، متوسط بارندگی در رشت ۱۳۵ روز در سال است. همچنین براساس گزارشات ایستگاه‌های هواشناسی استان، حداقل مطلق دمای رشت ۳/۶ و حداکثر آن ۸/۲۹ درجه سانتیگراد است.

علت بارش‌های زیاد در رشت، قرارگرفتن این شهر در ارتفاعات البرز و رشته‌کوه‌های تالش است. هرچه از ارتفاعات کم می‌شود، به‌دلیل کاهش رطوبت هوا میزان بارندگی نیز کمتر می‌شود. گاهی اوقات بارندگی در رشت تا یک هفته و حتی بیشتر ادامه پیدا می‌کند. در ماه‌هایی مثل مهر و آبان، بارندگی در رشت به بیشترین مقدار خود می‌رسد. بر این اساس، کمتری میزان بارندگی در رشت، در تابستان  و بیشترین مقدار آن در بهار و پاییز است.

با وجود بارندگی و رطوبت زیاد این شهر بازهم طرفداران خاص خود را داشته و سالانه گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند. همچنین به‌دلیل سرمایه‌گذاری بسیاری از افراد در خرید ویلا در استان گیلان و رشت، باعث بهبود و رشد وضعیت اقتصادی رشت نیز شده‌است. بارندگی زیاد در رشت باعث‌شده تا ساکنین این شهر سقف خانه‌های خود را برای مقاومت بیشتر از جنس سفال بسازند.

اعتدال آب‌وهوای رشت

در فصل زمستان می‌توان اعتدال هوا را در رشت مشاهده کرد. عواملی مثل نزدیکی به دریای خزر، داشتن رودخانه‌های فراوان، رطوبت زیاد هوا و بارندگی زیاد باعث‌شده‌اند تا این شهر در بستری از آب قرار گرفته باشد.

پوشش گیاهی در رشت

پوشش گیاهی در رشت به دو دسته کلی تقسیم می‌شود: جنگل‌ها و مراتع

جنگل‌ها در رشت دارای درختان از انواع مختلفی مثل بلوط، شمشاد، ممرز و انجیلی هستند. همچنین مراتع آن در حد مناسبی بوده و گیاهانی مثل پونه، هویج وحشی، گزنه، یونجه و تمشک در آن‌ها رشد می‌کنند. علاوه‌بر این‌ها، قسمت اعظمی از مراتع استان گیلان، از مزارع برنج تشکیل شده‌است. به‌طور کلی رشت از نظر اقلیمی جزو سبزترین شهرهای کشور به‌شمار می‌آید. همچنین شهر رشت یکی از متنوع‌ترین بسترهای کاشت و به عمل آوردن گیاهان و سبزیجات مختلف است.

رودخانه‌های رشت

جالب است بدانید که اولین رودخانه در ایران در شهر رشت به‌وجود آمده‌است. دو رودخانه مهم شهر رشت گوهررود در شرق و زرجوب در غرب آن هستند. این دو رودخانه در ناحیه پیربازار رشت به یکدیگر رسیده و پس از آن وارد تالاب انزلی می‌شوند. از رودخانه‌های دیگر رشت می‌توان به سیاه‌رود اشاره کرد.

بادها در رشت

بادهای شهر رشت غالبا شامل جریان‌های شمال غربی، شمال شرقی و غربی می‌شود. فصول تابستان و بهار بیشترین قلمرو بادهای غربی و شمال شرقی را دارند. همچنین نوعی از باد در این شهر وجود دارد که به «باد گرم» شناخته می‌شود. این باد چند بار در سال به خصوص در فصول پاییز و زمستان شروع به وزیدن می‌کند و باعث افزایش دما می‌شود.

در بهار و تابستان، ظهر که می‌گذرد و به غروب آفتاب که نزدیک می‌شویم، باد خنکی از سمت شرق به غرب شروع به وزیدن می‌کند که در اصطلاح به ‌آن «گیله‌وا» می‌گویند. همچنین «گرمش» باد گرمی را می‌گویند که با خشکی نسبی هوا در پاییز شروع به وزیدن می‌کند. این باد است که با جرقه‌های کوچک‌ هم موجب بروز آتش در جنگل‌ها می‌شود.

سخن پایانی درمورد آب‌وهوای رشت

به‌طور کلی شهر رشت در بین گردشگران ایرانی و خارجی محبوبیت زیادی دارد و اولویت اول بسیاری از افراد در زمان مسافرت به‌شمار می‌آید. می‌توان گفت آب‌وهوای رشت دلیل اصلی محبوبیت آن است؛ چراکه باران‌های ریز و تند، بوی خاک نم خورده و درختان عظیم آن در هیچ شهر دیگری دیده نمی‌شود.

امیدواریم در این مطلب به‌خوبی با آب‌وهوای شهر رشت آشنا شده باشید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×