گیلان، زیباکنار
0133416

آرامگاه سیدجلال‌الدین اشرف آستانه‌اشرفیه

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1398-08-13

آرامگاه سیدجلال‌الدین اشرف

آستانه اشرفیه از شهرهای استان گیلان است که مردمی مهمان‌نواز دارد. این شهر جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که یکی از آنها آرامگاه سید جلال‌الدین اشرف است. این آرامگاه را می‌توان مشهورترین جاذبه گردشگری در شهر آستانه اشرفیه دانست. این مکان معنوی سالانه هزاران زائر را به‌سمت خود جذب می‌کند. در ادامه با ما همراه شوید تا این مکان جذاب را بیشتر به شما معرفی کنیم.

آستانه اشرفیه کجاست؟

اگر قصد دارید به استان گیلان سفر کنید بهتر است از شهر آستانه اشرفیه نیز دیدن‌کنید. این شهر زیبا جاذبه‌های بسیاری دارد که هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ طبیعی می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد. شهر آستانه اشرفیه در حدود ۳۵ کیلومتر با استان گیلان فاصله دارد. این شهر در نزدیکی لاهیجان قرار دارد و در گذشته با نام‌های دیگری شهرت داشته است. به‌دلیل به خاک سپردن سید جلال‌الدین اشرف نام شهر به‌نام ایشان مزین شده است و با نام آستانه اشرفیه شهرت یافته است. در حال حاضر شهر آستانه اشرفیه را می‌توان چهارمین شهر مذهبی ایران محسوب کرد. آرامگاه سید جلال‌الدین اشرف جزو معروفترین  که برادر اما رضا (ع) است، معروف‌ترین جاذبه گردشگری و مکان زیارتی در این شهر است و هر ساله هزاران نفر از دوستداران خاندان پیامبر به‌منظور زیارت این شخص بزرگوار به این شهر سفر می‌کنند. اگر به گیلان سفر کردید، یکی از ویژگی‌های اصلی طبیعی این شهر، عبور رودخانه سپیدرود از میان آن است.

حرم سید جلال‌الدین اشرف در آستانه

سید جلال‌الدین اشرف از فرزندان موسی کاظم و از برادران امام رضا(ع) است. این بارگاه از گذشته‌های دور پذیرای گردشگران و زائرانی بوده است که هر ساله به این مکان سفر کرده‌اند. آرامگاه سید جلال‌الدین در مرکز شهر آستانه اشرفیه قرار دارد. حرم سید جلال‌الدین در سال‌های اخیر توسعه داده شد و به یکی از مکان‌های سیاحتی و زیارتی بزرگ در این شهر تبدیل شد. حضرت سید ابراهیم معروف به سید جلال‌الدین اشرف فرزند امام موسی کاظم(ع) و برادر امام رضا است. سید جلال‌الدین اشرف در سال ۱۸۰هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. سید جلال‌الدین اشرف در زمان ولیعهدی امام هشتم(ع) به بغداد مهاجرت کرد و شیعیان زیادی برای دیدار او به نزد او رفتند و وی را به قیام در برابر خلیفه فرا می‌خواندند. بعد از آن سید جلال‌الدین به قم رفت و در نزد برادرش به تحصیل پرداخت و سپس دوباره به گیلان رفت. سید جلال‌الدین در جنگ‌هایی که با عوامل خلیفه زمان کرد به شهادت رسید و پیکر وی را به گفته منابع بر جای مانده بر طبق وصیتش به سپیدرود انداختند. پیکر در آب سپیدرود به شهر آستانه اشرفیه رسید از این رو در همان شهر به خاک سپرده شد.

آرامگاه سید جلال‌الدین اشرف، از مشهورترین بناهای تاریخی و جزو اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر آستانه اشرفیه است. این آرامگاه در سال ۳۱۱هجری قمری ساخته‌شده است. این بنا در سال‌های اخیر بارها مرمت شده است. آرامگاه سید جلال‌الدین در کنار رودخانه سفیدرود است و همین امر بر فرسایش آرامگاه موثر بود. روزهای پر بارش سال، بر روی بنای آرامگاه اثر گذاشته و آن را مورد فرسایش قرار داده است. این آرامگاه در سال‌های اخیر در اثر سیل از بین رفت و دوباره مرمت شد.

مختصات آرامگاه سید جلال‌الدین اشرف

آنچه امروز از بنای آرامگاه سید جلال الدین اشرف در شهر آستانه اشرفیه بر جای مانده است در سال ۱۳۵۶ ساخته و مرمت شده است. در تزئینات این بنا از کاشی‌های رنگارنگ استفاده شده است. به‌کار بردن سنگ مرمر در بنا، مرمت و ساخت گنبد زیبای بنا و سقف آیینه‌کاری شده آن از مواردی است که زیبایی آرامگاه سید جلال‌الدین اشرف را در گیلان دو چندان کرده است.  در حال حاضر آرامگاه جلال‌الدین اشرف در آستانه اصلی‌ترین مکان گردشگری موجود در شهر است که هم مکانی سیاحتی است و هم از لحاظ زیارت از اهمیت زیادی برخوردار است.

جاذبه‌های شهر آستانه اشرفیه

شهر آستانه اشرفیه جاذبه‌های گردشگری، زیارتی و سیاحتی بسیار زیادی دارد. آرامگاه سیدجلال‌الدین اشرف از جاذبه‌های اصلی شهر و شناسنامه آستانه اشرفیه به‌شمار می‌رود. آنچه از دیگر جاذبه‌های شهر آستانه اشرفیه می‌توان نام برد پل خشتی شهر، پارک ملی و پارک جنگلی شهر آستانه اشرفیه و بازارهای این شهر را می‌توان نام برد. اگر قصد دارید به شهر آستانه اشرفیه سفر کنید علاوه بر آرامگاه سید جلال‌الدین و جاذبه‌های نام برده می‌توانید زیبایی‌های سپیدرود را مشاهده کنید و از قرارگرفتن در کنار آن لذت ببرید. گذشتن سپیدرود از این شهر زیبا سبب‌شده است که طبیعت شهر آستانه اشرفیه جذابیت فوق‌العاده‌ای را به‌دست بیاورد. باغ‌هایی که در این شهر هستند جزو مکان‌های جذاب و مورد علاقه گردشگران محسوب می‌شوند که رونق شهر را چندین برابر کرده‌اند. اغلب این باغ‌ها را درختان بادام تشکیل می‌دهند. حتماً به گوشتان خورده است که بادام زمینی‌های مرغوب محصول و سوغات شهر آستانه اشرفیه هستند.

تمام این جاذبه‌های زیبا در اطراف آرام گاه سیدجلال‌الدین اشرفدست‌به‌دست هم داده‌اند و این مکان را به قطب طبیعی گردشگری در استان گیلان تبدیل کرده‌اند. بنابراین کسانی که قصد دارند به استان گیلان سفر کنند بازدید از آرامگاه سید جلال‌الدین را در برنامه خود بگنجانند و این منطقه را از نزدیک ببینند. بسیاری از گردشگران بر این عقیده هستند که قرارگرفتن در صحن آرامگاه سید جلال‌الدین و تماشای زیبایی‌های آن، حالتی خاص و روحانی را در انسان ایجاد می‌کند که جذابیتی غیر قابل توصیف دارد. دیدن این جاذبه مذهبی در این مکان برای گردشگران و زائران بسیار لذت‌بخش است. بدون شک لذتی که از فضا و طبیعت اطراف این مکان نصیب افراد می‌شود، خاطراتی کم‌نظیر برای آنها رقم خواهد زد.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×