گیلان، زیباکنار
0133416

آشنایی با آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
میرزا کوچک‌خان جنگلی

آشنایی با آرامگاه میرزا کوچک‌خان‌ جنگلی : به عقیده ما یک ایرانی اصیل باید از تاریخ کهن مرز و بومش چیزهایی بداند. مقبره سردار جنگل یا همان میرزا کوچک‌خان جنگلی در رشت و در محلهای به‌نام سلیمان داراب حکایت از روزهای پر تب‌وتابی دارد که این شخصیت برجسته ایرانی به عمر خود دیده. میرزا کوچک‌خان جنگلی به‌قدری در تاریخ ایران تأثیرگذار بوده و نقشی پر رنگ داشته که نمی‌توان از کنار این تأثیر به‌راحتی گذشت.

این شخصیت برجسته تاریخی در سال 1257 چشم به دنیا گشود و پس از مبارزات طولانی و نفس‌گیری که با ظلم و جور زمانه داشت در راه دیدار با رشید الممالک خلخالی در کوهستان‌های تالش بر اثر سرمای شدید زمستانی جان به جان آفرین تسلیم کرد. بقعه این شخصیت تاریخی و تأثیرگذار در شهر رشت زادگاه او بنا شده و مردمان رشت به‌واقع احترام و ارادت خاصی برای این شخصیت استوار تاریخی قائل اند.

شما هم اگر راهی رشت شدید توصیه می‌کنیم که حتماً سری به آرامگاه ایشان بزنید و عرض ارادتی هرچند مختصر داشته‌باشید. بر هر ایرانی لازم است که تاریخ و فرهنگ خود را به هر نحوی که می‌تواند زنده نگاه دارد.

برای خرید ویلا دوبلکس شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

آرامگاه میرزا کوچک‌خان‌ جنگلی

آرامگاه در انبوه درختان کهنسال

میرزا کوچک‌خان جنگلی فردی مبارز و با ارادهای راسخ بود. درختان کهنسال در اطراف بقعه ایشان نشان از اراده رسوخ ناپذیر و روحیه آزادیی خواه ایشان دارد. این بنا دارای مساحت 40 متر است و ارتفاع آن حدوداً 9 متر است. بنایی که با چوب و کاشی و سفال و آجر برپا شده و معماری بی‌نظیر آن نشان از خلاقیت و هنر دست طراحان ایرانی دارد.

درختان تنومند که مقبره ایشان را محاصره کرده‌اند نمادی از اصالت و صلابت یا شخصیت کهن دارند و می‌توانند به‌عنوان نمادی زیبا از آزادگی و ایستادگی شناخته شوند. صرف چنددقیقه در این مکان بی‌شک انرژی و حس و حال خوبی را در شما زنده خواهد کرد.

برای خرید ویلا اقساطی شمال در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

مرمت و بازسازی آرامگاه میرزا کوچک‌خان

مردمان ایران و به‌ویژه مردمان رشت ارزش و اهمیت زیادی برای مشاهیر خود قائل هستند و به هر نوعی که شده از آثار باستانی و آرامگاه بزرگان این دیار حفاظت می‌کنند. معماری آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی بسیار زیبا و دلنشین است و با نورپردازی‌های زیبایی که در طی مرمت های متعدد روی آن صورت گرفته حس و حال مثبت و انرژی‌بخشی را به شما منتقل خواهد کرد.

ساخت این بنا در دوره پهلوی صورت گرفت و و بازسازی و مرمت آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی برای اولین بار در سال 1360 مطرح و اجرایی شد. دفتر آثار باستانی استان گیلان در این زمینه پیگری های زیادی نمود و در نهایت نمای اصلی این مقبره توسط این مرکز طراحی گردید. میراث فرهنگی گیلان نیز در این راستا فعالیت‌های ارزشمندی را انجام داد و در سال 1371 برای این آرامگاه سر در طراحی نمود و دورتادور آن را حصارکشی کرد.

برای پیش‌فروش ویلا در شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

معماری زیبای آرامگاه میرزا کوچک‌خان‌

معماری آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی بر اساس طراحی ایرانی که خاستگاه آن استان گیلان است و تلفیق آن با معماری اسلامی شکل گرفته که در نهایت یک ترکیب زیبا و چشم‌نواز را ایجاد نموده. این مقبره در واقع یک هشت ضلعی منتظم است و در آن از نقوش و اشکال هندسی ایرانی و سنتی استفاده شده. شاید در نگاه اول مقبره میرزا کوچک‌خان جنگلی شما را به یاد آرامگاه حضرت حافظ بیندازد اما چندان هم بیراه نیست چرا که ترکیبی از معماری ایرانی و معماری اسلامی در این بنا اجرا شده که نزدیک به مقبره حضرت حافظ است.

دور تا دور آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی ستون های ستبری بنا شده که تعداد آن‌ها به هشت ستون می‌رسد و سرستون های چوبی و سفالی که حکایت از معماری غنی در استان گیلان دارد. معماری این مقبره به‌قدری مستحکم است که هیچ باد و باران و طوفانی نتوانسته آن را تخریب کند. پس بی‌شک بر شما واجب است که در سفر به گیلان و شهر رشت از این آرامگاه بازدید کنید.

برای ویلا جنگلی شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

چگونه به آرامگاه میرزا کوچک‌خان برویم؟

واضح و بدیهی است که برای دسترسی به آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی باید راهی شهر زیبای رشت شوید. آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی در جنوب شهر رشت واقع‌شده است بنابراین نقشه را باز کنید و جهت نما را به‌سمت جنوب رشت تنظیم کنید.

منطقه یخ سازی را پیدا کنید و بعد از آن به‌سمت میدان رازی سرازیر شوید. این میدان شما را به‌سمت یک کوچه هدایت خواهید کرد که نامی ندارد جز نام سردار بزرگ جنگل؛ میرزا کوچک‌خان جنگلی. در انتهای این کوچه به محله سلیمان داراب می‌رسید و آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی از دور نمایان خواهد شد.

برای خرید ویلا شمال قسطی با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

میرزا کوچک‌خان جنگلی حقیقتاً چه کسی بود؟

میرزا کوچک‌خان جنگلی را می‌توان نماد عدالت، آزادی خواهی و فروتنی دانست. این شخصیت تاریخی به‌قدری محبوب و دوست‌داشتنی بود که همه مردم او را به ایمان و عدل و مهربانی می‌شناختند. مردمی با قلب و احساساتی لطیف اما روحیاتی مبارز که تمام جان و زندگانی خود را برای وطنش فدا کرد.

میرزا کوچک‌خان جنگلی شخصیتی تاریخی ست و این را همه ما به‌خوبی می دانیم. او تحصیلات خود را در مدرسه علمیه حاج حسن آغاز کرد و سپس به مدرسه جامع شهر رشت رفت و تحصیلات دینی را تکمیل نمود. بعد از آن راهی مدرسه صالحیه در قزوین شد و تحصیلات خود را در حوزه آغاز کرد.

ایشان تحصیلات دینی کاملی داشتند و در شهرهای دیگری از جمله تهران نیز تحصیلات دینی را تکمیل نمودند. ایشان با وجود اینکه می‌توانستند به یک فرد حوزوی تبدیل شوند اما اعتراضات و مبارزاتی که در ایران شکل گرفته بود روحیه آزادی خواه و مبارز را در ایشان بیدار کرد و این روحیات به‌شکلی پر رنگ تر از سایری قلیان نمود.

مسیر افکار ایشان در سمت و سوی آزادی و آشکار نمودن حقایق بود بنابراین مبارزات خود را شروع کردن و در این مسیر باکی از شکنجه های حکومتی و حتی فدا کردن جان در راه آزادی نداشتند به‌راستی که هر روزگار و هر دورانی احتیاج به یک میرزا کوچک‌خان جنگلی دارد تا محکم و با اقتدار در مقابل ظلم و جور زمانه قد علم کند و پرچم آزادی و صلح را برافراشته نگاه دارد. بیراه نیست که مردمان رشت برای این شخصیت والا احترام زیادی قائل اند.

برای ویلا داخل شهرک شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

مقبره مبارزان حقیقی در حوالی آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی

در اطراف مقبره میرزا کوچک‌خان  می‌توانید آرامگاه سایر مبارزان حقیقی و با اصالت ایرانی را مشاهده کنید. مبارزانی که جان خود را در راه آزادی وطن به باد داده‌اند. مجاهدان جنگلی که در سخت‌ترین شرایط زمانه برای آزادی و صلح مبارزه کردند و نام وطن را سر افراز نگاه داشتند.

مقبره شاعر معروف و محبوب به‌نام شیون فومنی نیز در کنار مقبره میرزا کوچک‌خان جنگلی قرار دارد که شاعری مردمی بود و اشعار وی نیز کم از مبارزات تن به تن نداشت. میرزا حسن خان کسمایی، ابراهیم فخرایی، محمود بهزاد و نصرت رحمانی نیز از دیگر بزرگان این مرز و بوم هستند که مقبره آن‌ها در جوار آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی واقع‌شده است.

برای خرید ویلا ساحلی شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.پ

آرامگاه میرزا کوچک‌خان نمادی از اقتدار

آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی نمادی از اقتدار و صلابت است. با وارد شدن به آرامگاه ایشان حس و حالی شما را فرا خواهد گرفت که همچون یک ماشین زمان شما را به‌خاطرات کهن این مرز و بوم و روزگاران دور پرتاب خواهد کرد. پیش از هر چیز با نوشته روی سنگ مزار میرزا کوچک‌خان جنگلی روبه‌رو خواهید شد.

به‌راستی که این نوشته لرزه بر اندام انسان خواهد انداخت. نوشتهای که متن آن چنین است؛ به ندای اسلام به پا خاست و انعکاسی از صدای مظلومانه وطن را در طنین غرش گلوله‌ها به گوش جهانیان رساند. این متن کوتاه وصفی ست کامل و صادقانه از شخصیت والای میرزا کوچک‌خان جنگلی.

برای خرید ویلا ارزان شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

تندیس میرزا کوچک‌خان جنگلی

وارد مقبره میرزا کوچک‌خان  که شوید تندیسی از ایشان را خواهید دید که در داخل بنا وجود دارد. تندیسی که ساخت دست هنرمندان اصیل ایرانی ست و نشان می‌دهد سردار جنگل بعد از گذشت سال‌ها و حتی قرن ها از ذهن و خاطر مردمان قدر شناس رشت و ایران نخواهد رفت و در یادها ماندگار است.

برای خرید ویلا سنددار شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری

اگر راهی رشت شدید توصیه می‌کنیم که حتماً از آرامگاه میرزا کوچک‌خان‌ جنگلی بازدید کنید. آرامگاهی که در آن سردار جنگل به‌همراه یارانش به خوابی ابدی رفته‌اند و تاریخی پرصلابت را برای ایران رقم زدند. معماری زیبا و جذاب این بنا با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ و آجرهای قدیمی و ترکیب آن با سفال و چوب که اجزای جدا نشدنی در معماری سنتی گیلان هستند

بسیار تا بسیار زیباست و شما را محو خود خواهد کرد. برای یک‌بار هم که شده سری به آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی بزنید و سعی کنید گوشه‌ای پر رنگ و تأثیرگذار از تاریخ ایران را زنده نگاه دارید.

برای خرید ویلا سند شش‌دانگ شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

 

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×