گیلان، زیباکنار
0133416

آشنایی با جاذبه‌های زیبای صومعه‌سرا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
جاذبه‌های زیبای صومعه‌سرا

آیا جاذبه‌های زیبای صومعه‌سرا را می‌شناسید؟ صومعه‌سرا در ساحل جنوبی دریای خزر و در 25 کیلومتری غرب رشت واقع‌ شده است. برنج از سال‌ها پیش در این منطقه کشت می‌شد که برخی از ارقام بومی (بومی) به‌ طور متعارف توسط کشاورزان پرورش داده می‌شد.

با ما همراه باشید تا شما را در ادامه با جاذبه‌های زیبای صومعه‌سرا آشنا نماییم.

راهنمای گردشگری جاذبه‌های صومعه‌سرا

صومعه‌سرا یکی از شهرهای شمالی کشور است که در استان سبز گیلان و در ۲۸ کیلومتری شهر رشت و در غرب آن واقع‌ شده‌ است. این شهر به ماسال، شاندرمن و تالش دولاب از غرب، تا انزلی از شمال، و از شرق به رشت و شفت از سمت جنوب هدایت می‌شود و در مجاورت فومن واقع در جنوب قرار دارد.

شهر ساده که شامل سه بخش of یا Tolmat، میرزا kuchak و مرکزی است و مساحت ۵۸۸ کیلومتر مربع دارد. این شهر یکی از شهرهای تازه‌ تأسیس استان گیلان است که به‌‌عنوان تابعی از کسما در اوایل قرن چهارم هجری در نظر گرفته شد و کم‌تر از شهرک‌های اطراف آن اهمیت داشت. مردم صومعه لهجه ” گیلگی ” یا ” بیه پس ” را می‌گویند.

برای خرید ویلا شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

اگر شما شگفت‌زده هستید که چرا این شهر صومعه‌سرا نامیده می‌شود، بهتر است بدانید که نام این منطقه از نام یکی از افراد مشهور آن به‌نام “شیخ عبدالله صومعی” از قرون چهارم و پنجم گرفته‌ شده‌ است. او پدبزرگ “شیخ عبدالقادر گیلانی”، یکی دیگر از اسرار این منطقه است.

شیخ صومعی چندین صومعه را ساخت تا مکتب رازوری را گسترش دهد و به پیروانش آموزش دهد، و به‌ همین دلیل این منطقه صومعه‌سرا نام دارد. قدیمی‌ترین سندی که نام این صومعه در آن ذکر شده‌ است، مجموعه رباعیات «سید شرف شاه»، عارف قرن هفتم هجری است. برخی معتقدند که نام این شهر از نام یک گل به‌ نام صومعه مشتق شده‌ است.

جاذبه‌های زیبای صومعه‌سرا

پل گازوبار

این پل تاریخی به عصر قاجار و صفوی باز می‌گردد و پیش از این دو دولت یا فراتر از این دو دولت نمی‌رود. پل گازوبار دارای یک فنر اصلی در وسط و ۴ چشمه در اطراف آن است. همچنین در مورد عرضی که این پل ساخته‌شده‌است، باید بگوییم که یک متر عرض دارد.

مواد مانند خاک رس و آجر در ساخت پل گازوبار تاریخی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این پل درگذشته چندین‌بار تعمیر و بازسازی شده‌ است، آخرین بار چند سال پیش بوده و اکنون شرایط تحمل این پل خوب است. همچنین یک شیب ملایم در هر دو طرف پل وجود دارد. این پل در سال ۱۳۷۵ به‌عنوان یکی از بناهای تاریخی ایران به‌ ثبت رسید.

برای خرید ویلا در تالش با کارشناسان هلدینگ آرش تماس بگیرید.

محوطه هفت دغنان

یکی دیگر از جاذبه‌های صومعه‌سرا هفت دغنان است که پیشینه‌ای تاریخی دارد. این شهر یکی از بزرگ‌ترین آثار تاریخی ایران در دوران پیش از اسلام است. در کنار درختان جنگلی که در این قسمت قرار دارند، ویرانه‌ای وجود دارد که اکنون منطقه هفت دغنان می‌گویند.

این محوطه تاریخی، که گسکر نامیده می‌شود، اراضی و سرزمین‌های زیادی در مناطق چون ماسال، تالش، تالش، و تا زمان سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار داشته‌ است، اما امروزه تنها بقایای این شکوه و جلال باقی مانده‌است.

آنچه باقی می‌ماند زیر درختان مدفون است. امروز بقایای بسیاری در این بخش وجود دارد. مانند: برخی پل‌های آجری، معابر تاریخی، خانه‌های ویران‌شده، یک آبگیر قدیمی برای ذخیره آب، و چندین خانه ویران‌شده.

معروف‌ترین محصول این منطقه قبل از گندم و دام، کرم ابریشم و محصولات آن بود.

داستان چرایی رهاشدن این منطقه

افسانه این است که روزی یک مار بچه در گهواره‌ای را را نیش می‌زند و والدین کودک مار را پیدا می‌کنند و می‌کشند. بعد از کشته‌شدن مار، همه مارها به این ناحیه حمله می‌کنند و به‌ همین دلیل است که مردم شهر را از ترس گزش مار بیرون می‌کشند و از آن زمان، این منطقه خالی مانده‌ است.

آدرس: استان گیلان، شهر صومعه‌سرا، بین بهمبر و صومعه‌سرا

برای خرید ویلا در خزرشهر بابلسر با کارشناسان بخش فروش هلدینگ آرش در ارتباط باشید.

روستای صوفیانده

یکی از جاذبه‌های صومعه‌سرا که در نوع خود بسیار جالب است، روستای صوفیانده است که بدون بیکاری روستا نامیده می‌شود. این روستا در توابع شهرستان لنگرود قرار دارد و یکی از زیباترین روستاهای استان گیلان است.

این دهکده برای بسیاری از محصولات توت‌فرنگی مشهور است و به‌ همین دلیل است که هرساله جشنواره جالبی به‌نام فستیوال توت‌فرنگی برگزار می‌شود. با توجه به تقسیمات جغرافیایی، این روستا در دهستان هندخاله قرار دارد.

با توجه به آخرین سرشماری که در سال ۱۳۸۸ انجام شد، جمعیت این روستا متشکل از چند خانواده است که در واقع جمعیت زیادی دارد. این روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است که توانایی کسب شهرت جهانی را دارد و جذب گردشگر از استان گیلان را به سطح قابل قبولی افزایش می‌دهد.

آدرس: استان گیلان، شهرستان سارا، بین روستای ابیانه در جاده منتهی به جاده

بندرلنگه یکی از اولین بنادر دریای‌خزر

یکی از اولین بنادر دریای‌خزر، بندر لنگه است. این بندر به غیر از کارایی بندری آن، یکی از مناطق تازه و حساس صومعه است و معمولاً توسط بسیاری از گردشگران و مسافران بازدید می‌شود. در گذشته، این بازار به اندازه‌ای مهم بود که بسیاری از مسافران اروپایی مجبور به عبور از آن شدند تا به بخش‌های دیگر دریای‌خزر برسند.

چراکه در جاده‌های ارتباطی این منطقه با سایر مناطق و بنادر بود. حتی پادشاهان دوره قاجار مانند ناصر الدین شاه از این بندر به اروپا سفر کردند. ناصرالدین شاه داستان دیگری با این بندر دارد.

این پادشاه قاجار پس از ورود به این بندر و آغاز سفر خود از آن، به این منطقه بسیار علاقه‌مند شد و از حاکم این منطقه خواست تا نام ناصر الدین شاه را در این بندر قرار دهد. اما از آنجا که سلطان بازار شاه را متقاعد کرد که این کار را انجام نمی‌دهد، این نامگذاری هرگز انجام نشد.

آدرس: استان گیلان، شهر صومعه‌سرا

برای خرید ویلا در نمک آبرود با شرکت انبوه‌سازان آرش تماس بگیرید.

تالاب گل لاله یکی از جاذبه‌های زیبای صومعه‌سرا

تالاب گل لاله یکی از جاذبه‌های صومعه است که دوست دارید ساعت‌ها از بالای یک مکان بلند برای زیبایی بی‌کرانش به آن خیره شوید. این تالاب دارای پوشش گیاهی بسیار زیبا و دست‌ نخورده است.

مناره آجری، یادگار دوره سلجوقی

مناره ناقوس یکی از جاذبه‌های صومعه است که از زمان حکومت سلجوقی در این منطقه باقی مانده‌ است. این مناره بسیار باشکوه در جاده شاه عباسی قرار دارد.شکل ظاهری آن شبیه مخروط است و بخش بالایی آن مدور است.

یکی از ویژگی‌های معماری این ساختمان این است که هرچه بیشتر به بالای ساختمان برسیم، قطر آن کوچک‌تر می‌شود. اندازه‌ این ساختمان در زمین 7متر و در قسمت‌های بالایی آن به 2.35سانتی متر می‌رسد.

جالب است که با توجه به‌ شرایط آب‌وهوایی و زلزله، ارتفاع این مناره در طول زمان کاهش پیدا کرد و امروزه تنها چند متر از آن باقی می‌ماند. مناره این ساختمان از ملات و آجر ساخته‌ شده‌ است و آجر آن مربعی است.

این مناره یکی از جاذبه‌های صومعه و بسیاری از مردمی است که از این شهر بازدید می‌کنند.

برای خرید ویلا در لنگرود با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

صومعه دراویش سیاه

تالاب انزلی یکی از زیباترین تالاب‌های استان گیلان ب ه‌شمار می‌رود. امروزه، درویش سیاه جایی است که حداقل به مسافرانی مشهور شده‌ است که حتی یک‌بار به صومعه سفر کرده‌اند. زندگی در اطراف این تالاب وجود دارد و بسیاری از مردم در اطراف آن زندگی می‌کنند.

پرندگان زیادی در این تالاب وجود دارند که عبارتند از: آفریقایی – آفریقایی، آهو، گوزن دم سفید و بسیاری شیطان دریایی. مردم این منطقه محصولاتی مانند برنج و میوه‌های مختلف مرکبات و سبزیجات در تابستان تولید می‌کنند.

شهرت این تالاب به‌ صورت بین‌المللی درآمده است. در مسیر این تالاب، بسیاری از درختان صنوبر رشد کرده‌اند. همچنین اراضی شالیزاری و پوشش گیاهی ویژه و بسیار زیبای این منطقه معروف است.

منطقه تنیان، طبیعتی بکر و دست‌نخورده در صومعه‌سرا

یکی از جاذبه‌های صومعه که بسیار زیبا و تماشایی است، منطقه تنیان است. در این منطقه روستایی وجود دارد که از توابع استان گیلان و میرزا کوچک‌ خان است. این روستا دارای ده‌های مختلف است. این منطقه وسیع با آب‌وهوای بسیار دلپذیر در سه طرف کوه‌ها احاطه‌شده‌ است.

یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر در استان گیلان امروز این است که طبیعتی بکر و دست‌ نخورده دارد. این منطقه مملو از غارهای طبیعی، چشمه‌ها و رودخانه‌های زیبا و متنوع است که هر کسی می‌خواهد می‌تواند از شلوغی شهر فرار کند و به این منطقه پناه ببرد.

برای خرید خانه ویلایی در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

بازار صومعه‌سرا

یکی از جاذبه‌های صومعه‌سرا که برای همه مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، بازار یکشنبه است. در این بازار محلی و معروف شمال، مردم و ساکنان روستاها به‌ طور مستقیم و تازه محصولاتشان را عرضه می‌کنند. امروزه این بازار قدیمی‌ترین بازار استان گیلان است.

ویژگی‌های مشهور این بازار، بوی سبزیجات تازه محلی، ماهی تازه، خیار تازه، زیتون، غذاهای خیابانی مختلف و خلاصه هر نوع بوی خاصی که بعداً شما را از این بازار آگاه می‌کند.

مرغانه پُرد، پلی به‌شکل خانه‌های تخم مرغی

یکی از جاذبه‌های این صومعه که بسیار جالب و دیدنی است و البته شکل ساختمان تاریخی، پل‌ها هستند که مرغانه پرد نامیده می‌شوند.

کلمه مرغ در زبان گیلگی به معنای تخم است و این اصطلاح به این معنی است که پله‌ای تخم در شهر ساخته‌شده‌اند. مرغانه پرد زیر پل گزوبار ایجاد شده‌ است که ما آن را در بالا توصیف کردیم. بسیاری از مکان‌ها و پل‌ها در صومعه‌سرا وجود دارند که از پرهای پرندگان ساخته‌ شده‌اند و شما می‌توانید از آن‌ها دیدن‌ کنید.

برای اجاره ویلای ییلاقی در مازندران با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری درباره جاذبه‌های زیبای صومعه‌سرا

اغلب شهرهای شمالی ایران به‌دلیل آب‌وهوای مناسبی که دارند، مقصد اول توریست‌های داخلی و خارجی به‌ شمار می‌آیند. جاذبه‌های صومعه‌سرا این شهر را به یکی از جذاب‌ترین شهرهای گیلان تبدیل کرده است.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×