گیلان، زیباکنار
0133416

آشنایی با جنگل‌های شمال کشور

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1400-02-13
جنگل های شمال

جنگل‌های انبوه و سرسبز شمال کشور  همواره مقصدی برای کاوشگران و ماجراجویانی بوده است که لذت غرق شدن در جادوی طبیعت برای آن‌ها همسنگ با هیچ لذت دیگری نبوده است. لذت خیره شدن به برگ‌های رقصان در نسیم باد، چشیدن طعم انگورهای وحشی، حس کردن زمین‌های مرطوب و شاخه‌های انبوهی که برای باز کردن راه، باید آن‌ها را کنار بزنید، جایی که عرق از گردن و صورت جاری می‌شود و شبنم از روی برگ ها جدا می‌شود. در یک کلام جایی که حس زنده بودن و سرزندگی در هیچ کجا به اندازه آنجا نیست.

آشنایی با جنگل‌های شمال کشور

 جنگل‌های خطه شمال نه‌تنها پر از رمز و راز و زیبایی ست بلکه استراحتگاهی بی‌نظیر برای آن دست از افرادی ست که می‌خواهند لختی در طبیعت بیاسایند و بدون فکر کردن به دغدغه‌های پیش رو، آسایش واقعی را تجربه کنند.

جنگل‌های سرسبز شمالی یک رمز و راز در خود نهفته دارند؛ گویی یک آهنربای قوی در قلب خود پنهان کرده‌اند که پای گردشگران شمالی را به سوی خود می کشانند و برای مدت‌ها در دل خود نگاه می‌دارند.

هیچ چیز مانند قدم‌زدن در میان درختان انبوهی که در مه غلیظ غوطه‌ور شده‌اند نیست. سپری‌کردن اوقات در جنگل‌های سرسبز بهاری و یا خیل درختان خزان زده و طلایی رنگ، روح را تسکین می‌دهد. خطه شمال پر است از جنگل‌های شگفت‌انگیز؛ از خطه گلستان گرفته تا گیلان. نقطه‌ای از این مسیر نیست که جنگل‌های زیبا در آن خودنمایی نکند. بنابراین برای آشنایی هرچه بیشتر با جنگل‌های جادویی شمال در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

جنگل النگدره؛ الماسی پنهان در قلب گلستان

جنگل النگدره در استان گلستان، شهر گرگان واقع‌شده و دارای مسیری بی نهایت زیبا و شگفت‌انگیز است. عده‌ای فصل بهار و عده‌ای فصل پاییز را زیباترین فصل در جنگل النگدره می‌دانند؛ لذت دوچرخه‌سواری در خنکای صبحدم و جاده‌ای خلوت و امن که پوشیده از درختان سربه‌فلک‌کشیده توسکا، افرا و بلوط است. جنگل النگدره منطقه‌ای امن و زیبا برای افرادی است که تمایل دارند یکه و تنها به قلب جنگل بزنند و کمپ نمایند و یا پیاده‌روی های طولانی در جنگل داشته‌باشند بدون اینکه نگران گم شدن یا گم کردن مسیر باشند.

جنگل النگدره را اگر در فصل پاییز ببینید پیش خود خواهید گفت که از این زیباتر نخواهد شد و اما اگر در فصل بهار سری به این جنگل بزنید به احتمال زیاد نظرتان تغییر خواهد کرد. جنگل النگدره در تمامی فصل ها، طبیعتی دلنشین و آرام دارد. با نشستن بر لب رودخانه‌هایی که سر راه شما سبز خواهند شد، نفسی تازه خواهید کرد و پر انرژی به مسیرتان ادامه خواهید داد. اگر به استان گلستان آمده‌اید و شهر گرگان را برای سفر انتخاب کرده‌اید، فراموش کردن جنگل النگدره و تجربه دوچرخه‌سواری در مسیری هیجان‌انگیز قطعاً پشیمانی بزرگی برای شما به بار خواهد آورد بنابراین حتماً به این جنگب سر بزنید.

جنگل الیمستان آمل

حتماً نام شهرستان آمل را بارها شنیده‌اید و چه بسا بارها از آن گذر کرده‌اید، اما چند بار تاکنون براب گشت‌وگذار در جنگل الیمستان در این شهر توقف کردید؟ هرگز؟! پس اکنون وقت آن رسیده تا بار و بندیل را جمع کنید و سفری به این منطقه رویایی داشته‌باشید.

جنگل الیمستان در 52 کبلومتر شهر زیبای آمل واقع‌شده و در محدوده این شهر قرار دارد. جنگل الیمستان را اگر بخواهیم در جمله‌ای کوتاه وصف کنیم باید گفت که جنگل الیمستان پهنه‌ای وسیع از دشت‌های پر گل و مراتع بکر و سرسبز است که کوه دماوند با شکوه هرچه تمام خود در پس زمینه این منظره ابهت خود را به رخ می‌کشد.

نام گذاری جنگل الیمستان به‌واسطه گیاهی زیبا در حوزه رودخانه‌های این منطقه است، گیاهی به‌نام الیما که در فصل اردیبهشت می‌روید. بنابراین گر سفری به این منطقه داشتید بد نیست به‌عنوان سرگرمی و تجربه‌ای جدید به‌دنبال این گیاه باشید.

جنگل الیمستان جنگلی غرق در مه و زیبایی ست که گردشگران زیادی برای تفریح و بازدید از  مناطق دیدنی این روستا به این جنگل سفر می‌کنند. نقش پای رستم، صعود از قله مرتفع الیمستان، دوچرخه‌سواری در هوایی پاک و طبیعتی بکر و همچنین زیارت امامزاده است که پای افراد را به این منطقه باز می‌کند. توصیه می‌شود که جنگل الیمستان را حتماً همراه با یک راهنمای حرفه‌ای بروید و فکر ماجراجویی در این جنگل را از سر خود بیرون کنید چرا که مه غلیظ در این منطقه می‌تواند موجب گم کردن راه شود.

جنگل‌های هیرکانی مازندران

داستان‌هایی که از دوران دایناسورها شنیده‌ایم همواره برای ما جذاب و هیجان‌انگیز بوده است. همه ما حداقل برای یکبار آرزو داشتیم که بقایای آن دوران را از نزدیک ببینیم. آیا هیچ وقت تصور می‌کردید که بتوانید به منطقه‌ای مربوط به عصر دایناسورها قدم بگذارید؟ با رفتن به جنگل‌های هیکانی آرزوی شما به تحقق خواهد پیوست چرا که قدمت این جنگل‌های انبوه به آن دوران باز می‌گردد. جنگل‌های هیرکانی که محل استقرار آن‌ها در حوزه جنوب دریای خزر است پر تراکم ترین جنگل‌های  ایران محسوب می‌شوند و با درختان سرسبز و بلند قامت ناورن، شمشاد، توسکا، بلوط و زبان گنجشک بین ایران و آذربایجان دیواری سبز رنگ کشیده اند.

همانطور که در ابتدا گفتیم نقطه‌ای از مسیر گلستان تا گیلان نیست که جنگل‌های سرسبز خودنمایی نکنند؛ این جنگل‌های سرسبز همان جنگل‌های هیرکانی هستند که از گرگان تا آستارا ادامه پیدا کرده‌اند. گونه‌های گیاهی و حیوانی بی‌شماری که در این جنگل‌ها نهفته اند، توانسته نام جنگل هیرکانی را در یونسکو به‌ثبت برساند.

اگر از جنگل ابر در استان سمنان چیزی شنیده‌اید، باید گفت که این جنگل نیز در جنگل‌های هیرکانی واقع‌شده؛ بنابراین قطعاً به وسعت آن پی برده اید.

جنگل لفور بابل

اگر در کنار علاقه به جنگل و سرسبزی دل تان می‌خواهد پای در آبی خنک بگذارید و زیر بارش آبشاری بی امان، تنی به آب بزنید و عطش پیمودن مسیری طولانی و پر هیجان را از یاد ببرید، ما به شما جنگل لفور را پیشنهاد می‌کنیم چرا که سرشار از رودخانه‌ها، چشمه سار ها و آبشارهای زیبایی است که چشم از دیدن آن‌ها سیر نمی‌شود.

جنگل لفور زیرمجموعه جنگل‌های هیرکانی است که متعلق به‌دوران ژوراسیک است. قدمت این جنگل به‌قدری بالاست که می‌توان انواع گونه‌های گیاهی نایاب و کمیاب را در آن یافت.

بعد از یک پیاده‌روی طولانی سه چهار ساعته در قلب جنگل لفور به هفت آبشار خواهید رسید. جنگل لفور منطقه‌ای بکر و عالی برای افرادی ست که می‌خواهند چند روزی کمپ بزنند و در قلب طبیعت روزگار بگذرانند چرا که این منطقه دارای امکانات رفاهی مناسبی نیز است.

نکته مهم در مورد راهی شدن به‌سمت جنگل لفور استفاده از جی پی اس و یا کمک گرفتن از یک راهنما است چرا که این جنگل به‌عنوان بخشی از جنگل‌های هیرکانی، دارای تراکم انبوهی است و امکان گم کردن مسیر در آن کم نیست. با این حال به‌واسطه یک جی پی اس و یا مپ گوشی می‌توانید راه را پیدا کنید و جای نگرانی نیست.

جنگل نمک آبرود

احتمالاً با شنیدن نام نمک آبرئ تنها یک چیز در خاطر شما نقش خواهد بست و آن هم تلکابین نمک آبرود و چشم‌انداز بی‌نظیر جنگل‌های آن است که در ارتفاعات، با چشم‌انداز زیبای خود شما را سحر خواهد کرد. مگر می‌شود به جنگل نمک آبرود رفت و تلکابین سوار نشد؟ تلکابین نمک آبرود شما را با خود به سیر و سیاحتی کوتاه در دل جنگل‌های انبوه می‌برد و فرصتی برای غرق شدن در طبیعت بی‌نظیر از پشت پنجره تلکابین فراهم می‌کند. بهترین زمانی که می‌توان به این منطقه سفر کرد، اردیبهشت و اوایل پاییز است؛ هوای نمک آبرود در این زمان بسیار لطیف و دلپذیر است و البته خلوت تر از تابستان و عید نوروز خواهد بود.

نتیجه‌گیری

راهی شدن به‌سمت شمال که همیشه نباید با هدف رفتن به دریا و تفریحات ساحلی باشد؛ خیلی از اوقات ممکن است دل تان هوای جنگل‌های انبوه شمالی را کند. فرقی ندارد در چه فصلی هستیم، بهار، پاییز یا تابستان. حتی ممکن است بخواهید در جنگل‌هایی سپید پوش به تفریحات زمستانی و برف بازی همراه خانواده بپردازید و دور آتشی گرم بنشینید.

حنگل‌های شمالی همواره مهمان‌نواز خوبی برای گردشگران و مسافران است. لذت‌بردن از طبیعت جنگل‌های شمالی و گم شدن در زیبایی آن قابل قیاس با هیچ لذت دیگری نیست. به یاد داشته‌باشید که زباله‌های خود را همواره از طبیعت جمع‌آوری کنید و همچون جنگل‌های هیرکانی که در طی میلیون‌ها سال دوام آورده اند، طبیعت پاک را در زمین برای آیندگان به یادگار بگذارید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×