گیلان، زیباکنار
0133416

آشنایی با ویژگی‌های موزه میراث روستایی گیلان

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-14
ویژگی‌های موزه میراث روستایی

همه ما موزه‌ها را فضایی سرپوشیده و بسته می‌دانیم که در آن غرفه‌هایی برای چیدن اشیا و عتیقه‌های قدیمی تعبیه شده است. اما اکنون می‌خواهیم شما را با موزه‌ای آشنا کنیم که وسعت آن به وسعت یک دهکده در استان گیلان است. این موزه یکی از جذاب‌ترین موزه‌های گیلان و بی‌شک یکی از متفاوت ترین موزه‌های ایران است. در ادامه با ما همراه باشید تا کمی بیشتر در مورد ویژگی‌های موزه میراث روستایی گیلان به گفتگو بپردازیم.

برخی از ویژگی‌های موزه میراث روستایی استان گیلان

شما می‌توانید یک روز کامل در این موزه به گشت‌وگذار بپردازید و با معماری، فرهنگ، سنت، غذاهای محلی، سبک زندگی و پوشاک و سوغاتی‌های گیلان آشنا شوید. جای جای گیلان پر از جاذبه‌های فوق‌العاده در فرهنگ و هنر و سنت های دیرین است. این موزه زیبا که وسعت آن به اندازه یک دهکده کوچک است شامل 28 مجموعه مسکونی است. گشت‌وگذار در این موزه دیدنی می‌تواند حس و حال زندگی در تاریخ پر بار و کهن گیلان؛ این مرز و بوم ریشه دار و اصیل را در شما زنده کند.

برای خرید ویلا در بهدشت چمستان با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

بازدید از موزه میراث روستایی گیلان و جاذبه‌های آن

مجموعه‌های مسکونی موزه میراث روستایی گیلان مربوط به آن دورانی ست که مردمان گیلان در خانه‌های روستایی با معماری‌های اصیل و بومی‌زندگی می‌کردند. شما در این موزه فرصت این را دارید تا با فرهنگ و معماری این مرز و بوم آشنایی پیدا کنید و خود را در اعماق تاریخ کهن گیلان ببینید. این موزه زیبا در پارک سراوان رشت واقع‌شده است و فرصتی عالی برای گشت‌وگذار در دل طبیعت و مرور تاریخ اصیل گیلان است.

خانه‌های سنتی با معماری دلنشین و بومی، آشنایی با پخت غذاهای سنتی گیلانی، آشنایی فرهنگ و آداب شیرین مردم گیلان، آشنایی با هنر صنایع‌دستی گیلان و همچنین پوشاک زیبا و رنگارنگی که مردمان اصیل این خطه بر تن دارند همگی در موزه میراث روستایی گیلان قابل دسترسی ست.

شما می‌توانید در موزه میراث روستایی گیلان از نزدیک به‌طور ملموس با فرهنگ و سنت گیلان آشنا شوید. برپاسازی موزه میراث روستایی گیلان در واقع یک قدم مثبت در راستای حفظ میراث فرهنگی و بومی، حفظ طبیعت، حفظ تاریخ کهن، حفظ فرهنگ و حفظ سنت ها و هنر بی‌نظیر مردمان گیلان بوده است.

برای خرید ویلا مشاع در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

خانه‌های سنتی با معماری اصیل بومی گیلان

از جمله جاذبه‌های خاص در موزه میراث روستایی گیلان خانه‌هایی ست که با معماری‌های اصیل و بومی رخ نمایان می‌کنند. شما می‌توانید در بین این خانه‌ها به گشت‌وگذار بپردازید و با چشم جان به تماشای معماری زیبای آن بپردازید. این خانه‌ها در واقع از مکان اصلی شان به موزه انتقال پیدا کرده‌اند و قدمت برخی از آن‌ها به صد و هشتاد سال هم می‌رسد. سبک زندگی، صنعت و پیشه مردمان، صنایع‌دستی و فرهنگ ساکنین گیلان را می‌توان در جزئیات این معماری ها دید.

در موزه میراث روستایی گیلان 9 حوزه مختلف وجود دارد که 25 مجموعه مسکونی از 7 روستای گیلان را شامل می‌شود. این خانه‌ها از قلب روستاهای کهن گیلان به این موزه آورده شده‌اند. تعدادی از این خانه‌ها عبارتند از خانه طربی از روستای کیش رودبار، خانه مرادی از روستای نشرودکل سنگسر، خانه حاجت پور از دهستان شاندرمن ماسال و خانه موسی زاده از روستای گیلانده تالش.

برای خرید ویلا استخردار در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

کشتزار برنج و باغات چای در موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان تنها محدود به خانه‌های سنتی آن نمی‌شود. همانطور که گفته شد این موزه یک روستای کوچک است که در آن می‌توان گشت‌وگذار نمود.

یک کشتزار برنج در میانه موزه وجود دارد که هر سال کشت برنج به شیوه سنتی در آن صورت می‌پذیرد. باغات چای، باغ توت، باغ نارنج و درختانی که ثمره شان میوه‌های خوش عطر و طعم محلی ست در جای جی این موزه به‌چشم می خورند. این درختان، باغ‌ها و کشتزارها نمادی از شیوه معیشت مردمان گیلان در گذشته‌های دور است.

خوراکی‌های خوش عطر محلی گیلان در موزه میراث روستایی گیلان

همین که پا به موزه میراث روستایی گیلان بگذارید بی‌شک عطر خوراکی‌های محلی شما را سرمست خواهد کرد. نان داغ و خوش عطر محلی، کلوچه های شیرین و خوشمزه، نان برنج، کاکا، باقلاقاتق، کباب‌های محلی، مرغ ترش، ترشی تره، میرزا قاسمی و انواع و اقسام ترشی‌های محلی از جمله خوراکی‌های خوشمزه‌ای هستند که بی‌شک شما را برای مدتی سرگرم خود خواهند کرد. شما می‌توانید حتی با شیوه پخت این غذاها نیز آشنا شوید.

برای خرید ویلا در نور مازندران با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

انعکاسی از پوشش سنتی مردمان گیلان در موزه میراث روستایی گیلان

شما در موزه میراث روستایی گیلان می‌توانید با پوشش سنتی و اصیل مردمان گیلان آشنا شوید. پوششی که هنوز هم جایگاه والایی در این خطه کهن و در ایران و جهان دارد. پوشش مردمان گیلان انعکاسی از روحیات و سبک زندگی آن‌ها را نیز در بر دارد. تنوع بیش از حد رنگ‌ها و خوش ذوقی را می‌توان به عینه در این پوشش ها دید.

برگزاری جشن‌های کهن در موزه میراث روستایی گیلان

اگر شانس با شما یار باشد و تاریخ سفرتان به گیلان با تاریخ یکی از جشن‌های سنتی و بومی ایرانی متقارن شود می‌توانید. در جشن هایی که در این موزه برپا می‌شود شرکت کنید. جشن شب یلدا، جشن خرمن کوبی، عید نوروز، جشنواره طبخ چای، جشن‌های باستانی ایرانی. و سایر جشن‌های سنتی ایران از جمله مراسم هایی هستند. که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید و با فرهنگ و آداب این منطقه بیشتر آشنا شوید. رقص و آوازهای محلی همواره در این روزها به راه است. شما همچنین می‌توانید با انواع ورزش‌های سنتی و بومی این منطقه از جمله کشتی گیله مردی و لافند بازی نیز آشنایی پیدا کنید که خالی از لطف نیست.

برای خرید ویلا در سعادت آباد نور با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری پیرامون ویژگی‌های موزه میراث روستایی

آیا به گیلان سفر کرده‌اید و یا به تازگی قصد سفر به آن را دارید؟ از جاذبه‌های گیلان چه می‌دانید؟ نامی از موزه میراث روستایی گیلان شنیده‌اید؟ قصد دارید آن را از لیست دیدنی‌های خود حذف کنید؟

توصیه می‌کنیم که هرگز مرتکب این اشتباه نشوید. چرا که فرصت بازدید از اولین اکو موزه ایران و متفاوت ترین موزه تاریخی را از دست خواهید داد. موزه میراث روستایی گیلان فقط یک موزه نیست بلکه مکانی برای تفریح و گردشگری ست. این موزه در قلب جنگل‌های سرسبز گیلان بنا شده و شما را با خود به دنیایی جادویی و خیال‌انگیز خواهد برد.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×