گیلان، زیباکنار
0133416

بررسی نکات مربوط‌ به استعلام قبل از خرید ویلا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1400-02-25
استعلام قبل از خرید ویلا

برای خرید ویلا در شمال باید حواس‌تان را شش‌دانگ جمع کنید چرا که فروشندگان متقلب و سودجو در کمین افراد ساده دلی نشسته اند که بدون آگاهی و اطلاعات از بابت استعلام های لازم پیش از خرید ویلا وارد این مهلکه می‌شوند. این افراد در واقع صید فروشندگان متقلب می‌شوند. فروشندگان سودجو را نمی‌توان کاری کرد در واقع نمی‌توان ریشه آن‌ها را خشکاند اما می‌توان سطح آگاهی و اطلاعات خود را بالا برد.

بنابراین شما به‌عنوان یک خریدار موظف هستید که استعلام های لازم پیش از خرید ویلا را بگیرید تا در دام این افراد نیافتید. هرچند که توصیه ما به شما این است که برای خرید ویلا سراغ مجموعه‌های معتبر بروید. این مجموعه ها خود دارای کارشناسانی حقوقی هستند که شما را در راستای خرید قانونی ویلا در شمال راهنمایی می‌کنند. همچنین دیگر نگران افتادن در دام فروشندگان متقلب نخواهید بود.

لازمه گرفتن این استعلام ها داشتن آگاهی درباره آنهاست. در این مقاله قصد داریم تا شما را به‌عنوان یک خریدار ویلا در شمال نسبت به این استعلام ها آگاه سازیم. برای گرفتن برخی از این استعلام ها باید درخواست هایی ثبت کنید و برخی دیگر را با پرس و جویی ساده می‌توانید انجام دهید. بنابراین اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید می‌خواهید معامله‌ای صادقانه و در مال صحت و اعتبار انجام دهید با ما همراه باشید.

مجوز پیمانکار را بررسی کنید

اگر در شمال ویلایی با قیمت بسیار ارزان و مناسب به شما پیشنهاد شد به‌هیچ‌وجه هول نشوید و احساسی تصمیم نگیرید. پیش از هر چیز شما باید در مورد صحت و سقم مجوزها اطمنان کامل کسب کنید. بنابراین مجوز مربوط به پیمانکار، فروشنده و مشاور املاک را از لحاظ ارزش قانونی چک کنید تا متوجه اعتبار آن شوید.

نرخ فروش ویلاهای اطراف را بررسی کنید

حتی اگر فروشنده قیمتی ایده‌آل به شما پیشنهاد داد، باز هم نرخ فروش ویلا در منطقه‌ای که می‌خواهید ویلا بخرید را چک کنید. اصلاً شاید متوجه شدید که این منطقه در کل دارای نرخ ارزانی است و فروشنده د حال ارائه نرخ بالایی به شماست!

بنابراین میانگین قیمت ویلاهای اطراف را چک کنید و یک استعلام نسبی از آن بگیرید برای این کار می‌توانید به چند مشاور املاک مختلف سر بزنید یا از اهالی منطقه پرس و جو کنید. اگر قیمت ارائه شده توسط فروشنده بسیار بیشتر از قیمت حدودی ویلا بود، بدانید که فروشنده قصد کلاهبرداری دارد و اگر قیمت آن بسیار پایین‌تر از حد معمول بود باز هم شک کنید چرا که قطعاً دلیل مهمی پشت این ارزان فروشی وجود دارد و کسی بی‌دلیل آتش به مالش نمی‌زند!

در مورد امکانات منطقه تحقیق کنید

هیچ وقت چشم و گوش بسته برای خرید ویلا آن هم در منطقه‌ای که هیچ شناختی از آن ندارید اقدام نکنید. شما بایستی در مورد امکانات و شرایط زندگی در منطقه‌ای که ویلا در آن واقع‌شده اطلاعات دقیق و روشنی کسب کنید و پس از استعلام های لازم، وارد مرحله خرید ویلا شوید.

میزان دسترسی ویلا را چک کنید

دقت داشته باشد که میزان دسترسی ویلا به دریا، مراکز خرید، رستوران‌ها و بانک و پمپ بنزین چقدر است. عموماً ویلاهایی که دارای سطح دسترسی کمی هستند با قیمتی ارزان به فروش می‌رسند. سپری‌کردن تعطلات در این ویلا کمی دشوار است اما اگر با این موضوع مشکلی ندارید می‌توانید اقدام به خرید ویلای مربوطه نمایید.

استعلام از اداره منابع طبیعی

متاسفانه بسیاری از ویلاها در شمال در زمین‌های با تغییر کاربری ساخته می‌شوند به این صورت که زمین‌های جنگلی، مراتع و زمین‌های کشاورزی را برای ساخت ویلا مورد حمله قرار می‌دهند. در استعلامی که از اداره منابع طبیعی می‌گیرید به شما خواهند گفت که ویلای مورد نظر شما در محدوده شهری قرار دارد یا دارای تخلف است و در زمین‌های کشاورزی قرار گرفته. چنانچه استعلام سند ویلا از بابت کاربری زمین مشکلی نداشته باشد نشان می‌دهد که ویلای مورد نظر در منطقه مجاز برای ساخت‌وساز قرار گرفته.

استعلام از اداره بنیاد مسکن

باز هم می‌گوییم که توطئه فروشندگان غیرقانونی ویلا می‌توان شما را گرفتار کند. یکی از مشکلاتی که ویلاهای ساخته‌شده در شمال دارند این است که در بافت محل واقع نشده‌اند. این استعلام را می‌توانید از اداره بنیاد مسکن بگیرید. چنانچه در نتیجه استعلام شما بگویند که ویلا از لحاظ آب و برق و گاز در بافت محل واقه شده است یعنی در زمان ساخت با پرداخت هزینه لازم امتیازات آن دریافت شده است و دارای هیچ‌گونه مشکلی نیست.

اما اگر ویلا توسط پیمانکار و فروشنده در بافت غیر محل واقع‌شده باشد این یعنی ویلای مورد نظر در زمین ساخت مجوزهای لازم برای ساخت را دریافت نکرده و احتمالاً پیمانکاران از طریق پرداخت هزینه‌هایی غیرقانونی اقدام به دریافت مجوز نموده‌اند. ویلایی هم که برای ساخت مجوزهای لازم را ندشته باشد به آن آب و گاز و برق تعلق نمی‌گیرد بنابراین برای گرفتن این امتیازات پیمانکاران مجبورند به‌شکل غیرقانونی اقدام کنند که نتیجه استعلام آن قرارگرفتن در بافت غیر محل خواهد بود. اگر نتیجه استعلام شما برای خرید ویلا چنین بود، قید خرید آن را بزنید.

استعلام ویلا از اداره اوقاف

بسیاری از مواقع ممکن است یک ملک توسط صاحب اصلی مور وقف قرار گیرد. به‌عنوان مثال برای ساخت مسجد، مدرسه، امامزاده یا سازمان‌های خیریه. در این صورت ملک مورد نظر امکان فروخته شدن را ندارد. اما ممکن است ورثه اقدام به فروش آن نمایند. بنابراین برای اینکه در چنین مهلکهای گرفتار نشوید حتماً اقدام به استعلام ویلا از اداره اوقاف نمایید تا متوجه شوید که ویلا در وقف کسی یا چیزی نیست و امکان فروش را دارد.

متراژ و مشخصات ویلا را با اطلاعات سند مطابقت دهید

هرچند که این وظیفه صاحب ویلا است که باید اطلاعات درون قرارداد را دقیقاً مطابق با اطلاعات واقعی ذکر کند. با این حال شما نیز موظف هستید تا این بررسی را انجام دهید چرا که در صورت وجود هرگونه تناقض بین اطلاعات واقعی و اطلاعات ثبت‌شده در قرارداد و عدم توجه شما به این تناقض و امضای قراداد، هیچ مسئولیتی متوجه فروشنده نیست. بنابراین متراژ، مشخصات و تمام ویزگی های ثبت‌شده ویلا را با واقعیت مطابقت دهید.

استعلام در مورد تعداد مالکان ویلا

ممکن است شما اقدام به خرید ویلایی نمایید که طرف حساب شما تنها یک نفر باشد. در واقع با یک فروشنده روبه‌رو می‌شوید که اقدام به فروش ویلا به شما نموده و ادعا می‌کند که صاحب اصلی ویلا است. چیزی که مدارک نشان می‌دهد این است که این فرد ادعای درستی دارد و صاحب ویلا است اما ممکن است دارای شرکایی باشد که از فروش ویلا بی خبرند و این فرد چیزی در مورد آن‌ها نگفته است. بنابراین این وظیفه شماست که به‌عنوان خریدار ویلا اقدام به استعلام اطلاعات صاحبان ویلا نمایید و بررسی کنید که آیا مالکان دیگری نیز در کار هستند یا خیر. چنانچه ویلا دارای چند مالک مختلف باشد هنگام خرید باید مالکان حضور داشته‌باشند و یا امضای رسمی و قانونی آن‌ها پای قرارداد زده شود.

استعلام سلامت ملک

استعلام های قاونی به حدی مهم اند که اگر یکی از آن‌ها را جا بیاندازید ممکن است دچار مشکلی شوید که بعدها نیز قابل جبران نباشد. بنابراین حواس‌تان را حسابی جمع کنید.

برای اتعلام صحت ملک بایستی به منطقه خرید ویلا بروید. به‌عنوان مثال ویلای مورد نظر شما در منطقه رامسر و یکی از توابع آن واقع‌شده است. پیش از هر چیز شما بایستی از طریق مراجع قانونی نامهای دریافت کنید که شما را به مراجع بعدی برای بررسی صحت ملک معرفی می‌نماید. اداره هایی که در این مسیر باید سر بزنید عبارتند از اداره اوقاف، بنیاد مسکن، منابع طبیعی و ثبت اسناد املاک شهری که در نهایت متوجه خواهید شد که ویلای مورد نظر دارای مشکلی از بابت سند ناست و در محدوده جنگلی قرار نگرفته است.

استعلام گرو بودن سند در بانک

بسیار مهم است که بدانید سند ویلا گرو بانک با بدهی خاصی نباشد. بنابراین برای اطمینان یافتن از این موضوع بایستی استعلام بگیرید. در صورتی که سند گرو بانک باشد امکان خرید و فروش ویلا وجود ندارد.

نتیجه‌گیری

خرید ویلا در شمال شاید به ظاهر فرآیند پیچیدهای نباشد اما کافی ست تا نسبت به یکی از استعلام های پیش از خرید غافل شوید تا عواقب جبران‌ناپذیری گریبان شما را بگیرد. بنابراین پیش از خرید ویلا نسبت به استعلام های قانونی و معتبر اقدام کنید. این فرآیند دارای پیچیدگی های خاص خود است و نیاز به مهارت دارد. توصیه ما این است که از مشاورین حرفه‌ای و درجه یک مجموعه آرش در این راستا کمک بخواهید تا بتوانید معامله‌ای در کمال اعتبار و صحت انجام دهیدو. همچنین دیگر هیچ‌گونه نگرانی و دغدغه از بابت مشکلات و مسائل بعدی نخواهید داشت. مجموعه شهرک‌سازان آراش با بهره‌گیری از تیم متخصص و کارشناسان حقوقی می‌توانند بهترین مشاور شما در راستای خرید ویلا در شمال باشند.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×