گیلان، زیباکنار
0133416

استفاده از سازه‌های پوسته‌ای در ساختمان‌سازی

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-01-23
سازه های پوسته ای

استفاده از سازه‌های پوسته‌ای در ساختمان‌سازی چگونه است؟ با ما همراه باشید تا با این نوع سازه‌ها بیشتر آشنا شوید.

احتمالاً شما هم تا به حال شکل‌های زیبا و فانتزی را زیاد در ساخت ویلاها و یا ساختمان‌های مدرن دیده‌اید. سازه‌هایی به‌شکل کره زمین، تخم مرغی و یا اشکال پیچیده مهندسی و با منحنی های خاص که امروزه زیاد دیده می‌شوند. با شرکت انبوه‌سازان آرش سازنده شهرک‌های ویلایی آرش، معتبرترین شرکت در زمینه ساخت ویلا در زیباکنار، ویلا شمال و ویلا گیلان، ویلا انزلی همراه شوید.

 

وجود پیشرفت های زیاد و تلفیق هنر طراحی این سازه‌های پوستی با تکنولوژی ها و نرم افزار های کامپیوتری دست هنرمندان این نوع سازه را بازتر کرده تا بتوانند با استفاده از خلاقیت های زیاد خود نمونه‌های منحصربه‌فردی را برای طراحی سقف هایی با پوسته های بی‌نظیر به‌وجود بیاورند.

در ساختمان‌هایی که سقف های پوستهای اجرا می‌شود عمدتاًآنها برای اجرای سقف کاربرد دارند. این سقف‌ها به‌شکل منحنی طراحی می‌شوند که منحنی آنها می‌تواند به یک سمت و یا دو سمت و در یک جهت و یا دو جهت متضاد ایجاد شده باشد. با استفاده از این نوع سازه‌ها می‌توان نمونه‌های بسیار مدرن و شیکی را برای سقف‌ها طراحی کرد. حسن دیگر سقه های پوستهای تحمل بالای آن‌ها در برابر بار های زیاد با وزن بالا است.

این نوع سازه‌ها را سازه‌های پوستی تشکیل می‌دهند. این نوع سازه‌ها اشکال منحنی مانند دارند و در مقابل فشار، برش و کشش مقاومت زیادی دارند  و تفاوت اساسی و اصلی آنها با طاق های سنتی تحمل در برابر فشار یا نیروی کششی است.

سازه‌های پوسته‌ای در ساختمان‌سازی اغلب در ساختمان‌های تجاری دیده می‌شوند و کمتر در ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شوند هرچند در ساختمان‌ها و ویلاهای مدرن هم برای تزئین و یا نما دادن خاص از این نوع سازه استفاده می‌شود ولی عمدتاًاز سازه‌های پوستی برای ساخت  مخازن آب و گاز، سیلو ها، سد های قوسی، بدنه  کشتی و هواپیما، برای ساخت اندام حیوانات،  جمجمه،  خودرو و بسیاری دیگر از اشکال ساختمانی استفاده می‌شوند.

اغلب سازه‌های پوستی را با بتن می سازند اما سازه‌های پوستی تنها بتنی نیستند. انواع چوب چند لایه، فلز و پلاستیک و شیشه‌های مخصوص هم برای ایجاد این سازه‌ها به‌کار گرفته می‌شوند. سازه‌های پوستی به‌دلیل انحنایی که دارند مقاومت بسیار زیادی در برابر عوامل طبیعی مانند باد و باران و حتی نور آفتاب دارند اما در برابر فشار زیاد همه انواع این سازه‌ها مقاومت خوبی ندارند و حتی برخی از این نوع سازه‌ها را نمی‌توان به‌عنوان ایجاد اشکال مختلف در راستای نماکاری محوطه های ویلا و … استفاده کرد چرا که قابلیت انعطاف بالایی ندارند و باید از نمونه‌های خاص با طراحی ویژه  مخصوص ویلا استفاده شود.

در مناطق شمالی و مرطوب بهتر است در انتخاب سازه‌های پوستهای دقت فراوان شود تا به‌مرور زمان رطوبت زیاد در این نوع آب‌وهوا باعث خوردگی و از بین رفتن آنها نشود. را می‌توان به پوسته های قابل انعطاف و پوسته های انعطاف ناپذیر تقسیم کرد و لی اشکال آن‌ها  را می‌توان به چند دسته کلی تقسیم کرد:

سازه‌های پوستی با اشکال سین کلاسیک

این نوع سازه‌ها را سازه‌های گندب یو یا پوسته های شکل نا پذیر هم می نامند. این نوع سازه از چرخاندن سازه به‌شکل منحنی در دور یک گنبد به‌وجود می‌آیند که معروف‌ترین آنها سازه‌های گنبدی کرهای شکل هستند که با چرخاندن دور یک کره یا دایره ساخته می‌شوند.

این نوع پوسته ها غیر قابل انعطاف هستند و هرگونه نیرویی که بر آنها وارد شود با مقاومت پوسته در برابر تغییر شکل مواجه خواهد بود.

سازه‌های پوسته‌ای با اشکال قابل توسعه

این سازه‌های پوستی را با نام‌های سازه‌های پوستی مخروطی، سازه‌های پوستی استوانه‌ای و یا سازه‌های پوستی استوانه‌ای هم می نامند.  این نوع سازه‌ها از یک سمت در راستای یک خط مستقیم و از سمت دیگر دارای انحنا هستند و خم آنها بواسطه یک صفحه مسطح ایجاد می‌شود.

سازه‌های پوستی با اشکال آنتی کلاسیک

این نوع سازه‌های پوستی هم با نام سازه‌های پوستی زین اسبی نامیده می‌شوند. انحنای مضاعفی دارند  و این انحنا ها در خلاف جهت یکدیگر ایجاد شده‌اند.  به‌طور کلی ایجاد فشار و تنش در این نوع سازه باید در جهت انحنا صورت بگیرد.

سازه‌های پوستی با اشکال آزاد

شکل‌های در هم برهمی‌دارند که از هیچ یک از اصول هندسی و ریاضی پشتیبانی نمی‌کنند. این نوع پوسته ها از نظر باربری و مکانیکی دارای تاب خوبی هستند و هرگونه نیرو در جهت تغییر شکل این نوع سازه‌ها با مخالفت پوسته مواجه خواهد شد

استفاده از سازه‌های پوستی در ساخت ویلاهای لوکس و لاکچری بیشتر دیده می‌شود. انواع مختلفی از این سازه‌های پوستی برای طراحی ویلاها استفاده می‌شود که می‌تواند جلوه بسیار ویژه و خاصی به ویلا بدهد و در ضمن به‌دلیل مقاومت بالایی که در برابر فشار باد و باران دارد می‌تواند در کاربردی بودن سقف نیز مورد توجه باشد.

برای انتخاب سازه‌های پوسته‌ای در ساختمان‌سازی در اجرای سقف ویلاها و یا نمای محوطه ویلاها بیشتر استفاده می‌شود  و حتی در برخی از محوطه های ویلا با استفاده از این سازه‌ها ساخت انواع نماد، نیمکت و مبل‌های خاص درنظرگرفته می‌شود.

طراحی و ایجاد این سازه‌ها با نرم افزارهای خاص مهندسی علاوه بر زیبایی باعث کار امدی آنها در فضای ویلا می‌شود لذا باید برای اجرای سازه‌های پوستی از مهندسین و متخصصین این نوع سازه و شرکت‌های معتبر مشاوره و خدمات دریافت شود.

شرکت انبوه‌سازان آرش با سال‌ها تجربه و تخصص در امر ساخت انواع ویلای‌های خاص و مدرن و شهرک‌های ساحلی بسیار پیشرفته و مدرن با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز در پروژه‌های شهرک‌های ساحلی آرش آماده همکاری و اجرای انواع سقف‌ها و سازه‌های کارآمد و مدرن پوستهای در هر منطقه از شمال کشور است.

استفاده از متخصصی ترین و بهترین مجریان و مهندسین داخلی و بین‌المللی به ما این امکان را داده تا با افتخار نام برترین شرکت انبوه‌ساز شمال با استفاده از مدرن ترین سازه‌ها و تکنولوژی ها را با خود یدک بکشیم. برای مشاوره و دریافت راهنمایی ها لازم با کارشناسان ما در تماس باشید.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×