گیلان، زیباکنار
0133416

استفاده از سازه‌های پیش‌ساخته برای ساخت ویلا

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-01-12
سازه های پیش ساخته

استفاده از برخی از سازه‌های پیش‌ساخته برای ساخت ویلا و حتی سایر ساختمان‌ها در شهرهای بزرگ بسیار مرسوم شده است.  این ساختمان‌ها هرچند در ایران تازه ورود پیدا کرده‌اند ولی شاید برای اولین بار در طول انقلاب صنعتی در اروپا رو نمایی شد.

با شرکت انبوه‌سازان آرش سازنده شهرک‌های ویلایی آرش، معتبرترین شرکت در زمینه ساخت ویلا در زیباکنار، ویلا شمال و ویلا گیلان، ویلا انزلی همراه شوید.

انگلیس، فرانسه و امریکا از اولین کشور هایی بودند که از این سازه‌ها در ساخت ساختمان‌های خود استفاده کردند. دلیل این امر و استفاده از این سازه‌ها هم فشار زیاد بر دولت برای تامین شرایط اسکان و زندگی برخی از ساکنین گفته می‌شود که البته نباید با این گفته انقلابی که این سازه‌ها به پا کرد را نادیده گرفت.

امروزه از سازه‌های پیش‌ساخته در همه انواع ساختمان‌های سبک و سنگین استفاده می‌شود. هر روز حتی افرادی که با این نوع سازه‌ها مخالف هستند به جمع افرادی می پیوندند که خود به‌عنوان اولین ها بودند که از این سیستم‌ها استفاده کردند.

 

استفاده از سازه‌های پیش‌ساخته باعث می‌شود ساختمان وزن کمتری پیدا کند و در هم تنیدگی و یکپارچگی بافت‌ها و مقاومت بالای آن‌ها در برابر آتش و نم  و لرزش ایمنی ساختمان‌ها را با تمام سبکی بالاتر می‌برد. امکان استفاده از حداکثر انرزی و کاهش مصرف انرژی در این نوع سازه‌ها به شرط دریت استفاده شدن به‌شدت مفید است .

استفاده از سیستم‌های پیش‌ساخته در ابتدا خیلی توصیه نمی‌شد. آنها بسیار سست بودند و در مواردی طبیعی مانند رطوبت و به‌خصوص آتش توانایی لازم را نداشتند. اما هر روز بر نقاط ضعف این سیستم‌ها قابلیت هایی افزوده شده که در حال حاضر به سختی می‌توان این نوع سازه‌ها را منکر شد و توانایی آنها را زیر سئوال برد.

سازه‌های پیش‌ساخته اغلب با توجه به محیط انتخاب می‌شوند هرچند شرکت‌های تولید کننده این سازه‌ها در تلاش هستند تا محصولات خود را متناسب با همه شرایط آب‌وهوایی و پتانسیل های موجود در هر منطقه مانند باد، باران، آتش سوزی و حرارت و … تولید کنند.

یکی از مهم‌ترین حسن های سازهای پیش‌ساخته قیمت تمام‌شده این محصولات و ارزان‌تر تمام شدن کار ساخت است. به نقل از یکی از شرکت‌های تولید کننده قیمت برآوردی هزینه‌ای استفاده از این سازه‌ها تا یک سوم دیگر مصالح ساختمانی است.

از دیگر موجبات رویکرد شرکت‌های انبوه‌ساز و برخی از سایر افراد به سازه‌های پیش‌ساخته ضمن اطمینان به کیفیت این سازه‌ها سرعت اجریا پروژه‌ها است.  در برخی از پروژه‌ها به‌سادگی می‌تواند دید که استفاده از این سازه‌ها باعث‌شده تا فرآیند شش ماهه ساخت به 2 تا 3 هفته کاهش پیدا کند که این سرعت ساخت‌وساز فوق‌العاده است.

شرکت‌های تولید کننده این سازه‌های پیش‌ساخته به‌شکلی عمل می‌کنند که تنها با استفاده از تولیدات خود به‌تنهایی می‌توانند تمامی یک سازه از صفر تا صد را جمع کنند و در واقع ساختمان را تکمیل کنند. در ساخت ساختمان با سازه‌های پیش‌ساخته توصیه نمی‌شود که بدون استفاده از فونداسیون بیش از یک طبقه را اجرا کنید.

 

در نهایت باید اینگونه توصیف کرد که استفاده از سازه‌های پیش‌ساخته در ساخت ویلا چوبی یا پیش ساخته و یا هر ساختمان دیگری به‌دلیل ضد زلزله بودن، دوام واستحکام بالا، عایق بودن در برابر صوت، صدا و اتش سوزی، سبک بودن، کاربردی بودن، کاهش جرم و مصالح ساختمانی، کاهش چشم گیر نیروی انسانی، سرعت اجرا و به‌خصوص اقتصادی بودن آنها به‌شدت مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفته و به‌نظر می‌رسد در ساخت انواع ساختمان‌ها در ایران هم مورد نظر بیشتر قرار بگیرد.

البته در ایران هم هنوز این نوع سازه‌ها جایگاه وقاعی خود را پیدا نکرده‌اند. زیرا شرایط متنوع منطقه‌ای و به‌خصوص زلزله خیز بودن ایران ریسک استفاده از این سازه‌ها را برای افراد بیشتر می‌کند هرچند به گفته آزمایشات و متخصصین این سازه‌ها از سازه‌های قدیمی مقاوم تر در برابر زلزله هستند.

در ساخت ویلاهای شمال نیز استفاده از مصالح پیش‌ساخته نه‌تنها به‌دلیل اقتصادی بودن این مصالح که البته باعث کاهش قیمت ویلا و فروش ویلای ارزان‌قیمت می‌شود بلکه عمدتاًبه این دلیل که مصالح پیش‌ساخته با شرایط آب‌وهوایی مرطوب و بارانی شمال کشور به‌نظر انتخاب خیلی مناسبی هستند.

مزیت‌های استفاده از سازه‌های پیش‌ساخته در ساخت ویلا شمال و سایر ساختمان‌های شهری:

  • تبعیت از انواع استاندارد ها و آئین نامه های ساختمانی
  • استفاده از مصالح ماسونری که باعث می‌شود احساس زندگی کانکسی به افراد دست ندهد
  • داشتن شرایط تامین جرم کافی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در اقلیم های گرم، خشک، سرد و کوهستانی و یا بارانی
  • سرعت فوق‌العاده بالا در اجرا
  • استفاده از اتصالات پیچی برای اتصال سازه‌ها به یکدیگر و ساخت ساختمانی یکپارچه و بسیار مقاوم در برابر زلزله
  • امکان انتقال خانه به مناطق دیگر در صورت رعایت برخی از جنبه‌های ساخت
  • به‌دلیل اینکه از پروفیل گالوانیزه برای ساخت این سازه‌ها استفاده می‌شود مقاومت این سازه‌ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار بالا است و حتی در هوای شرجی و بارانی شمال هم باز مقاومت زیادی دارد و مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد
  • سازه‌های پیش‌ساخته اغلب به‌راحتی قابل شستشو، رنگ‌آمیزی و نصب اتصالات را دارند
  • به‌راحتی در هر زمان می‌توان تغییر دکوراسیون و حتی ساخت داد
  • با استفاده از سیستم‌های خورشیدی به‌راحتی می‌توان برای تامین انرژی گرمایشی و حتی الکتریسیته خانه اقدام نمود
  • به‌راحتی در ساخت ویلاهای یک طبقه می‌توان بدون اجرای فونداسیون ویلا را ساخت

از سازه‌های پیش‌ساخته تنها برای ساختن ساختمان‌های شهری و یا آپارتمان‌ها استفاده نمی‌شود. امروزه در اکثر کشورهای دنیا از این مصالح پیش‌ساخته برای ساخت انواع مغازه و کارگاه، شرکت و سوله و حتی ویلا و اقامتگاه‌های موقتی هم استفاده می‌شود. به‌نظر می‌رسد استفاده از این نوع سازه روز به رزو بیشتر مورد توجه باشد و حتی دیده شده که در برخی از این سازه‌های پیش‌ساخته از تکنولوژی‌های روز مانند نانون هم بهره گرفته می‌شود.

برای خرید بهترین ویلاها در شمال و یا مشاوره برای انجام پروژه‌های ساختمانی در شمال کشور با بهترین مصالح پیش‌ساخته بهترین انتخاب بزرگترین شرکت انبوه‌ساز شمال کشور یعنی شرکت انبوه‌سازان آرش با سال‌ها تجربه و استفاده از کادری فوق‌العاده متخصص است.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×