گیلان، زیباکنار
0133416

معرفی برج لاجیم سوادکوه مازندران

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1399-09-25

اگر از دوستداران تاریخ و کشف نکات هیجان‌انگیز از روزگار قدیم هستید، برج لاجیم سوادکوه مازندران از بهترین گزینه‌ها برای شماست. این مکان دیدنی تلفیقی از هنر، معماری و تاریخ است که هم‌زمان چشم و ذهن بازدیدکنندگان خود را می نوازد.

شما می‌توانید هر زمانی به برج لاجیم سفر کنید. اما بهترین زمان سفر فصل‌های بهار و پاییز است که علاوه بر هوایی مطبوع و دلپذیر، مناظر زیبایی در اطراف این مکان دیدنی خودنمایی می‌کنند.
برای رسیدن به برج لاجیم می‌توانید از مسیر دسترسی: جاده فیروزکوه _ سوادکوه، خروجی زیرآب، ۲۷ کیلومتری جاده و در نهایت روستای لاجیم استفاده کنید.
بنای برج لاجیم از نوع بنای نظامی بوده که از آثار ملی ایران است. این مکان تاریخی در سال ۱۳۱۱ ثبت ملی شده است. برج لاجیم در منطقه سواد کوه قرار دارد که در حال حاضر نیز به‌عنوان یکی از قطب‌ های دامپروری استان مازندران مطرح بوده و یکی از بهترین نژاد گوسفند در این ناحیه پرورش یافته و نگهداری می‌ شوند.

جزییاتی درباره برج لاجیم سوادکوه مازندران

کمی از سوادکوه بدانیم

به علت کوهستانی بودن منطقه سوادکوه، کشاورزی رونق چندانی ندارد، اما در نواحی جنوبی آن کشت گندم، جو و ارزن در گذشته رایج بوده است. در نواحی جلگه‌ای منطقه و در حومه شهر شیرگاه برنج کاری دارای رونق بیشتری است و قسمت اصلی تأمین معاش و گردش امورات اقتصادی مردم به‌ شمار می‌ رود. فاصله سوادکوه تا مرکز استان مازندران یعنی شهرستان ساری ۱۹۰ کیلومتر بوده و نزدیک‌ترین فرودگاه به آن فرودگاه ساری و نزدیک‌ترین راه‌آهن نیز راه‌آهن سوادکوه است.
برای بازدید از این مکان تاریخی نیاز به راهنما برای توضیحات بنا وجود دارد. خیال‌تان از بابت آنتن‌دهی موبایل راحت باشد و این که می‌توانید اطلاعات این بنا را از اینترنت نیز مطالعه کنید. در هر ساعتی می‌توانید برای بازدید بروید، چون در نزدیکی این جاذبه گردشگری کلبه‌های پارک جنگلی جوارم وجود دارد که می‌توانید در آن اقامت داشته‌باشید .
اگر به برج لاجیم سوادکوه سفر کردید، حتماً از جاذبه‌های دیدنی اطراف مثل جنگل انجیلی و روستای ولیلا دیدن‌کنید.

کمی بیشتر درباره برج لاجیم بدانیم

این برج اثری تاریخی بوده که قدمت ساخت آن به قرن پنجم هجری باز می‌گردد. آثار تاریخی همیشه در اطراف خود حال و هوای دیگری دارند که این قضیه برای برج لاجیم نیز صدق می‌کند. برج لاجیم در دل منطقه‌ای جنگلی نزدیک به روستایی که به‌نام لاجیم شناخته می‌شود قرار گرفته است. هیچ‌گاه از آثار تاریخی غافل نشوید و چنانچه به شهر زیرآب سفر کردید بازدید از این برج تاریخی را حتماً در برنامه خود قرار دهید و آن را از دست ندهید.
در سال ۱۹۹۳، آندره گدار که باستان شناس معروف فرانسوی‌ست، برای بازدید از این برج به ایران آمد. طبق بررسی ها و تحقیقات وی روی این برج، به این نتیجه رسیدند که برج سوادکود یک قلعه و دژ مستحکم است و به‌عنوان قرارگاه یا سرپناهی استوار بکار می رفته است. به‌همین خاطر هم دور از شهر و در دل جنگل‌های انبوه ساخته‌شده است .
جالب است بدانید که فردی داخل این بنا دفن شده است. کیا ابوالفوارس شهریار فردیست که از خاندان باوندیان بوده و بعد از تصرف منطقه آملرا توسط قاموس وشمگیر، به منطقه کوهستانی لاجیم پناه برد و بدین ترتیب بود که بعد از مرگ هم در همان جا دفن شده است.

در نهایت یادمان باشد بر روی دیوار‌های مکان‌های تاریخی و قدیمی یادگاری ننویسیم و برای عکس‌گرفتن روی بناها و دیواره‌ها ننشینیم. این مکان‌ها تاریخ فرهنگ و تمدن ما هستند. پس در حفظ و نگهداری شان کوشا باشیم.

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×