گیلان، زیباکنار
0133416

بقعه دانای علی رشت از جاذبه‌های گردشگری این استان

دسته‌بندی : اخبار و مقالات
تاریخ انتشار : 1402-06-18
بقعه دانای علی رشت

بقعه دانای علی رشت از جاذبه‌های گردشگری این استان : صادقانه باید گفت که دیدنی‌های شهر رشت به‌ قدری زیاد است که شما را گیج و مبهوت خواهد کرد. بنابراین انتظار نداشته‌ باشید که بتوانید از تمام آن‌ها در طی یک‌بار سفر بازدید کنید. بقعه دانای علی از جاذبه‌های مذهبی شهر رشت است که باید آن را در لیست دیدنی‌هایی که در برنامه دارید قرار دهید. شهر رشت شما را از حیث تنوع آثار تاریخی، فرهنگی، هنری، مذهبی و صد البته آثار طبیعی شگفت‌زده می‌کند.

چیزی نیست که نتوانید در این شهر زیبا پیدا کنید. اگر عاشق آثار تاریخی آن هم از نوع مذهبی هستید و با دیدن این آثار به اعماق تاریخ سفر می‌کنید از بقعه دانای علی دیدن‌کنید که در شهر رشت واقع‌شده و مردمان این شهر به‌ویژه مردمان اصیل و قدیمی این شهر ارادت خاصی به آن دارند. از هر کسی در شهر رشت سراغ از بقعه دانای علی بگیرید با احترام ویژه‌ای از آن سخن خواهد گفت. همین موضوع نشان می‌دهد که تاریخچه‌‌ای اصیل و کهن در پس این بقعه نهفته است.

اگر شما هم عاشق آثار تاریخی و مذهبی هستید و دانستن تاریخچه ها برایتان جذاب است در ادامه با ما همراه باشید تا سفری کوتاه به بقعه دانای علی در شهر زیبای رشت داشته باشیم.

برای خرید ویلا دوبلکس شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

برای خرید ویلا اقساطی شمال در شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

بقعه دانای علی در یک نیم نگاه کلی

اگر بخواهیم سر رشته‌ای کلی از بقعه دانای علی به شما بدهیم، باید گفت که این مکان آرامش گاه یکی از عارفان مشهور رشت در قرن 13 هجری قمری به‌ نام دانای علی است که اهالی عرفان ارادت ویژه و خاصی به ایشان دارند. این بقعه در محله قدیمی چمارسرای رشت قرار دارد و از دیدنی‌های جذاب شهر رشت به‌ حساب می‌آید.

اگر بخواهیم نظری تخصصی در مورد معماری بقعه دانای علی بدهیم باید گفت که سبک معماری آن به احتمال بسیار زیاد الهام‌گرفته از مقبره شیخ زاهد گیلان است.از محوطه بیرونی که به بقعه دانای علی نزدیک می‌شوید اول از همه کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ آن توجه شما را به‌خود جلب خواهد کرد و بعد به احتمال زیاد محو تقارن‌های هنرمندان آن خواهید شد.

طرح‌های اسلیمی و تذهیب‌های زیبایی روی دیوارهای این بقعه به‌چشم می‌خورد که حکایت از تاریخچه عرفانی دانای علی دارد. هرچند که دانای علی نه امامزاده بوده و نه پیامبر اما به‌ واسطه عرفان بالایی که داشته مورد احترام مردمان رشت قرار دارد. این فرد شخصی عارف بوده و به‌ واسطه آثار و عرفانی مورد توجه قرار گرفته.

برای پیش‌فروش ویلا در شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

برای ویلا جنگلی شمال  با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

بقعه دانای علی از جاذبه‌های گردشگری رشت

 

مقاومت مردم رشت در برابر تخریب بقعه دانای علی

سال‌ها پیش در دهه 20 بهانه‌هایی از قبیل افزودن به عرض خیابان و ایجاد فضای وسیع مطرح شد تا بقعه دانای علی تخریب گردد. مهندسین شهرداری رشت اما با مخالفت و مقاومت شدید مردم رشت روبه‌رو شدند و عقب نشینی کردند. هرچند که سال‌ها بعد خیابان بیستون که بقعه دانای علی در آن قرار دارد، تعریض گردید، اما بقعه دانای علی همچنان در میانه آن خودنمایی می‌کند. همانطور که گفتیم مردم رشت علاقه زیادی به این عارف مشهور دارند و احترام خاصی برای او قائل اند و حاصل این ارادت و علاقه‌ این شد که این بقعه در طی سال‌های سال پا بر جا باقی مانده.

موقعیت مکانی بقعه دانای علی در شهر رشت

اگر ساکن رشت باشید خیابان بیستون یا همان طالقانی را خوب می‌شناسید. اما اگر از اهالی رشت نیستید و از جمله گردشگران می‌باشید سراغ از محله چماسرای بگیرید. بعد از اینکه وارد این منطقه شدید به سه‌راهی رشتیان بروید. بقعه دانای علی با ظاهر زیبای خود از دور نمایان خواهد شد. شما می‌توانید با خودروی شخصی‌تان گرداگرد این بقعه چرخی بزنید و حاجات خود را به‌ واسطه این بزرگوار از خداوند طلب کنید.

برای خرید ویلا شمال قسطی با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

برای ویلا داخل شهرک شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

بقعه دانای علی از جاذبه‌های گردشگری رشت

 

تاریخچه‌‌ای از زندگانی دانای علی

ایشان یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین عرفا در قرن 13 هجری بودند. البته اگر بخواهیم اصالت دانای علی را بررسی کنیم باید بگوییم که ایشان اصالتا اهل زنجان بودند اما در طی زندگانی خود ساکن رشت شدند. در آنجا ماندگار شدند. ایشان زندگی ساده و بی‌آلایشی داشتند و فردی خدا ترس و مومن بودند. حقایقی از زندگی مذهبی ایشان مطرح می‌شود که موجب می‌شود به پاکدامنی و ایمان این بزرگوار ایمان بیاوریم.

نقل است که می‌گویند دانای علی انسانی کامل بوده که به مقام ابدالی رسیده بود و از علوم آسمانی آگاهی کامل داشته. ایشان از طریق طی‌الارض نمازهای خود را در مکه به‌ جای می‌آوردند و از طریق همین طی‌الارض نیز به ناگاه از میان مردم ناپدید گشتند. اما آنچه که امروز رویت می‌کنیم بقعه ایشان است که در میانه این بنا قرار دارد. زندگی پر رمز و رازی که این عارف قرن سیزده از خود به یادگار گذاشته، باعث‌ شده تا علاقه مردم به تاریخچه زندگی ایشان افزون گردد و ارادت ویژه‌ای به ساحت پاک‌شان پیدا کنند و برای زیارت راهی بقعه دانای علی شوند.

برای خرید ویلا ساحلی شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

بقعه دانای علی از جاذبه‌های گردشگری رشت

 

معماری زیبای بقعه دانای علی

یکی از مواردی که به جذابیت بقعه دانای علی افزوده معماری زیبا و شگفت‌انگیز آن است. پیش از هر چیز بگوییم که این بنا دارای وسعت چندانی نیست و تنها 92 متر مربع مساحت دارد. کاشی‌هایی که سر تا سر آن‌ها پوشیده از نقش و نگارهای اسلامی و تذهیب‌های زیبا و مکتوب به دعا و احادیث است. همچنین سنگ‌های مرمر که از دور برق می‌زنند و نمای این بنا را زیباتر از آنچه که هست جلوه می‌دهند. آنچه که در معماری بقعه دانای علی می‌بینیم این است که شباهات زیادی به گنبد شیخانه ور لاهیجان دارد و آن را با سبک کلاه درویشی ساخته‌‌اند. به‌ راستی بنای بقعه دانای علی یکی از زیباترین بناهای مذهبی در شهر رشت است.

برای خرید ویلا ارزان شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

ورود عموم به بقعه دانای علی رایگان است

شما می‌توانید در تمام روزهای هفته و در هر ساعتی که مایل بودید راهی بقعه دانای علی شوید و حاجت خود را طلب کنید و زیارتی انجام دهید. بقعه دانای علی یکی از زیباترین مکان‌های مذهبی گیلان در شهر رشت است که بازدید از آن روحی تازه به شما خواهد بخشید. اتمسفر این مکان بسیار مثبت است و حال و هوای عرفانی دل‌انگیزی در آن جریان دارد. لازم به ذکر است که برای واردشدن به بقعه دانای علی نیازمند به پرداخت هزینه نیستید و می‌توانید به‌صورت رایگان وارد این مکان شوید.

برگزاری مراسم مذهبی و عرفانی در بقعه دانای علی

از آنجایی که مردمان رشت به این عارف وارسته ارادت زیادی دارند، مراسمات مذهبی و عرفانی را در بقعه ایشان برگزار می‌کنند. از جمله‌ این مراسمات نمازهای روزانه و اعیاد مذهبی به‌ویژه ولادت حضرت علی علیه السلام است. بقعه ایشان به‌ قدری در این اعیاد و مراسم‌ها شلوغ می‌شود که ظرفیت برای ورود بیش از حد افراد را ندارد. این موضوع ریشه در ارادت و علاقه بیش از حد مردمان رشت به این شخص وارسته و پرهیزگار دارد.

برای خرید ویلا سنددار شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

برای خرید ویلا سند شش‌دانگ شمال با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید.

بقعه دانای علی از جاذبه‌های گردشگری رشت

اتمسفر روحانی و عرفانی در بقعه دانای علی

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که دل‌تان با حضور در مکان‌های متبرک و عرفانی آرام می‌گیرد راهی بقعه دانای علی شوید. اتمسفری که در این مکان جریان دارد به‌ شدت روح‌بخش و دل‌انگیز است. شما می‌توانید ساعاتی را فارغ از دنیای شلوغ بیرون و قیل‌وقال‌ها در این بقعه متبرک سپری کنید و بعد با دلی آرام از این بقعه خارج شوید. بقعه دانای علی دارای معماری زیبایی است، به‌ قدری که نگاه‌کردن به کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ این بقعه روح شما را جلا خواهد داد. نگران ساعت ورودتان به این بقعه نباشید. چراکه در هر زمان از روز می‌توانید راهی آن شوید و وارد این مکان متبرک گردید.

نتیجه‌گیری

بقعه دانای علی یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب در رشت است که تاریخچه‌‌ای دور و دراز در خود پنهان کرده و روزهای پرالتهابی را در تاریخ به‌ خود دیده. روزهایی که ماموران شهرداری به بهانه تعریض خیابان کمر به نابودی این بقعه بسته بودند و با مقاومت و پایداری مردم روبه‌رو شدند. مردمان رشت به‌ راستی مردمانی باصلابت هستند که از آثار تاریخ و فرهنگی خود به‌ شدت پاسداری می‌کنند و این نکته جای افتخار و مباهات دارد.

بقعه دانای علی که امروزه روز با وسعت کوچک خود در خیابان بیستون رشت خودنمایی می‌کند، حاصل پایداری مردمان رشت در برابر تصمیمات شهرداری است. اگر می‌خواهید فضایی عرفانی و آرام را تجربه کنید و ساعاتی از مشغله‌ها و قیل‌وقال‌های روزمره خلاص شوید، توصیه می‌کنیم که سری به بقعه دانای علی بزنید تا روح تان جلا پیدا کند. هرچند که بقعه دانای علی دارای وسعت کوچکی است اما به‌قدری فضای آن دل‌انگیز است که مطمئناً در سفرهای بعدی‌تان به رشت نیز برای چند دقیقه هم که شده به آرامش آن احتیاج پیدا خواهید کرد.

 

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

نام و نام خانوداگی
متن پیام
برای خرید زمین و ویلا نیاز به مشاوره دارید؟

اگر سوالی دارید تیم پشتیبانی ما از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۱:۳۰ شب پاسخگوی شما خواهند بود.

×